LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Petitie afschaffen eigen risico

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
15 okt 2018 13:27
Paracetamol 500 kost bijvoorbeeld bij Jumbo voor 50 stuks € 0,98.

Ik denk bij een apotheek toch zeker drie keer duurder.

Dat denkt u. Ik heb vorige week gezien dat het net zo duur is als bij de DA-drogist.
Mijn huisarts schrijft niet eens een recept voor paracetamol voor. Wel voor Ibuprofen in een hogere dosis, die niet vrij verkrijgbaar is bij de drogist.

Lady1234
Berichten: 27098
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door Lady1234 »


Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door Lowieze »


Lady1234
Berichten: 27098
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lowieze schreef:
15 okt 2018 14:13
Lady1234 schreef:
15 okt 2018 14:10
Zit er echt niet veel naast.

https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/pro ... etamol%22)

https://www.leef.nl/service-apotheek-pa ... 500mg.html
Tja, gratis bezorgen vanaf € 50,00.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
15 okt 2018 14:17
Lowieze schreef:
15 okt 2018 14:13
Lady1234 schreef:
15 okt 2018 14:10
Zit er echt niet veel naast.

https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/pro ... etamol%22)

https://www.leef.nl/service-apotheek-pa ... 500mg.html
Tja, gratis bezorgen vanaf € 50,00.

Wellicht evenveel als bij de drogist? Maar wellicht ook gratis zelf afhalen..

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Maarten heeft zijn petitie even geplaatst en is weer vertrokken. Altijd netjes.

Maartenschrijft
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 okt 2018 10:13

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door Maartenschrijft »

Bedankt voor de reacties en het lezen van mijn petitie.

Ik wil met mijn petitie benadrukken dat er met het eigen risico ethische grenzen zijn en worden overschreden en dat dat gewoon niet kan. Het maakt dus niet uit hoeveel het afschaffen van het eigen risico gaat ‘kosten’; een ethische grens = een ethische grens en die behoor je als land zijnde gewoon niet te overschrijden. Vroeger hadden we ook geen eigen risico, veel lagere zorgkosten, en dus lagere zorgpremies, en toen werkte alles goed. Dus het afschaffen van het eigen risico en een betaalbare zorg kan wel, het verleden is daar het beste bewijs voor.

Ik heb me overigens goed in de materie verdiept want ik heb uiteraard de AvroTrosRadar special uit 2016 over marktwerking in de zorg bekeken.

Groet,
Maarten

Moneyman
Berichten: 30040
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door Moneyman »

Waarom begin je nu over etische grenzen, terwijl je je petitie stoelt op het boete-argument en op artikel 1 van de Grondwet? Erg sterk kom je niet over zo...

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ja vroeger was de zorg betaalbaar. Toen waren er geen dure medicijnen, geen dure diagnostische apparatuur, waren er lekker lange wachtlijsten en ging je teminste gewoon dood aan kanker, omdat er geen of nauwelijks behandeling mogelijk was. Particulier verzekerden hadden geen last van armoezaaiers in het ziekenfonds, die lagen immers gewoon op zaal.

Genoeg sarcasme. Er is echt wel ruimte voor verbetering, maar het eigen risico lijkt me niet het grootste probleem, als het al een probleem is.

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door juliomariner »

En welke grens zou dan wel overschreden moeten zijn?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij geldt het eigen risico voor iedereen, zonder uitzondering. Het is een risico, net als er zoveel andere risico's zijn. Bij veel schadeverzekeringen heb je ook een eigen bijdrage/risico. Zie je dat dan ook als een boete, ga je daar dan ook een petitie tegen indienen, en zie je dat ook als het overschrijden van ethische grenzen?

Kom op zeg...

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door witte angora »

Overigens leuk om te zien dat er gisteren een ondertekening bij is gekomen, de eerste in een week. De teller staat intussen op 14. Storm loopt het dus niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door kweenie »

Maartenschrijft schreef:
15 okt 2018 21:36
Ik wil met mijn petitie benadrukken dat er met het eigen risico ethische grenzen zijn en worden overschreden en dat dat gewoon niet kan. Het maakt dus niet uit hoeveel het afschaffen van het eigen risico gaat ‘kosten’; een ethische grens = een ethische grens en die behoor je als land zijnde gewoon niet te overschrijden.
Waarom is daarmee een ethische grens overschreden? Is er ook een ethische grens overschreden omdat je geld moet betalen voor andere levensbehoeften zoals bijvoorbeeld voeding, kleding en huisvesting?
Vroeger hadden we ook geen eigen risico, veel lagere zorgkosten, en dus lagere zorgpremies, en toen werkte alles goed. Dus het afschaffen van het eigen risico en een betaalbare zorg kan wel, het verleden is daar het beste bewijs voor.
Vroeger hadden particulier verzekerden vaak wel een eigen risico. Zij hadden bovendien vaak een veel hogere premie dan tegenwoordig. Bovendien had je pech als je niet helemaal gezond was, want dan zat overstappen er niet in. Het was dus zeker niet allemaal beter of goedkoper. Bovendien waren de sterk stijgende zorgkosten, en het zoeken naar een methode om die stijging in toom te houden, nu juist één van de belangijkste redenen voor het opzetten van het nieuwe zorgstelsel. Het was dus zeker niet allemaal beter en goedkoper.

Bovendien werkte het voor veel ziekenfondspatiënten ook helemaal niet goed. Langere wachtlijsten en mindere zorg voor fondspatiënten was geen uitzondering.
Ik heb me overigens goed in de materie verdiept want ik heb uiteraard de AvroTrosRadar special uit 2016 over marktwerking in de zorg bekeken.
Misschien een idee om je mening op meer dan alleen een televisie-uitzending te baseren.

Lady1234
Berichten: 27098
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien kunnen ze beter eens een zorgpremie voor kinderen invoeren.

Nu is daarvoor alles gratis tot hun 18e.

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door zeug »

Lady1234 schreef:
16 okt 2018 00:08
Misschien kunnen ze beter eens een zorgpremie voor kinderen invoeren.

Nu is daarvoor alles gratis tot hun 18e.
Prima idee en dat kan van de kinderbijslag betaald worden.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door Lowieze »

"Het maakt dus niet uit hoeveel het afschaffen van het eigen risico gaat ‘kosten'......."

Hilarisch deze opmerking :lol:

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door witte angora »

Vandaag op RTL-nieuws: Antoin Peeters legt uit waarom we eigenlijk eigen risico betalen. En wanneer wél en wanneer niet.

Dit is de link naar het Youtube-filmpje: https://www.youtube.com/watch?time_cont ... ZfuFlWy7C0

Gesloten