LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PGB via WMO gemeente

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Jooljer
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 aug 2020 12:24

PGB via WMO gemeente

Ongelezen bericht door Jooljer »

Gemeente Dronten geeft PGB voor 9 uren professionele en 1 uur voor niet professionele zorg voor onze inwonende zoon. Verplicht ons zorgprofessional in te huren voor alle 9 uren. Professionals zijn niet alle tijden mogelijk om in te zetten dus niet professional helpt hierbij.
Zorgovereenkomst met niet professional is goedgekeurd door SVB en uren zijn uitbetaald. SVB maakt geen onderverdeling in budget.
Nu dreigt gemeente met terugvordering van uitbetaalde niet professionele zorg en weigert een nieuwe PGB af te geven.
Wat zijn onze rechten?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PGB via WMO gemeente

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik neem toch aan dat er in de documenten wel staat wat de beroep- en bezwaarmogelijkheden zijn?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: PGB via WMO gemeente

Ongelezen bericht door berndv »

Jooljer schreef:
25 aug 2020 12:57
Verplicht ons zorgprofessional in te huren voor alle 9 uren. Professionals zijn niet alle tijden mogelijk om in te zetten dus niet professional helpt hierbij.
Heel duidelijk vind ik het verhaal niet, maar als ik dit zo lees, dan krijgt u geld om voor 9 uur professionele zorg in moet huren, maar op de tijden die u wilt of nodig heeft kunt u geen professionele zorg krijgen, dus laat u die zorg door een niet-professioneel iemand uitvoeren. En nu moet u dus het geld dat u ontvangen heeft om professionele zorg in te huren terugbetalen?

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: PGB via WMO gemeente

Ongelezen bericht door D34M0N »

Omdat er in het verleden nogal eens gefraudeerd werd met PGB's, is de overheid in loop der jaren steeds strenger geworden met de regels rondom de PGB.

Hadden jullie eigenlijk al geprobeerd om de zorg uren anders in te plannen, zodat meer uren ingevuld zouden kunnen worden door een zorgprofessional? Mocht dat niet mogelijk zijn, dan moet je met de gemeente overleggen wat jullie moeten doen. Op eigen houtje verdergaan en daarbij regels overtreden maakt de kans dat voor het volgende jaar opnieuw een PGB wordt toegekend natuurlijk niet groter.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: PGB via WMO gemeente

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik begrijp uit het verhaal dat een deel van de uren die voor de professionele zorg bedoeld zijn gebruikt zijn voor niet-professionele zorg? Dan zou ik contact opnemen en een en ander gemotiveerd uitleggen.

Maar het komt er op neer dat de gemeente kennelijk van mening is dat die 9 uur teveel is, en het aantal niet toekende uren die wel voor de niet-professionele zorg gebruikt is terug wil hebben.

Hoe staat de instelling er tegenover die de professionele zorg levert? Kunnen zij bevestigen dat er niet genoeg menskracht is om alle uren in te vullen? Hebben zij het advies gegeven om de niet-professionele zorg meer uren te geven? Hebben zij een stappenplan om de situatie te verbeteren?

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: PGB via WMO gemeente

Ongelezen bericht door Lowieze »

Zorg verleend door niet professionele zorgverleners en betaald uit PGB moet eerst goedgekeurd worden door de gemeente, ook al gaat het SVB ermee akkoord. Is dat in uw geval wel gebeurd?

Gesloten