LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Prijs voor behandeling in het ziekenhuis/kosten medicijnen

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Prijs voor behandeling in het ziekenhuis/kosten medicijnen

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Het ziekenhuis geeft aan dat wanneer ik de prijzen wil weten: Dan moet ik contact opnemen met de zorgverzekeraar. Nu heb ik Zilverenkruis gevraagd wat de zorgkosten zijn voor een bepaalde behandeling. Zij schrijven mij het volgende antwoord:

Wij vergoeden alleen nota's die wij binnenkrijgen van verschillende zorgverleners. Wij hebben geen inzichten van prijzen van behandelingen.



Neem contact op met het ziekenhuis

Zij kunnen u misschien vertellen wat eventueel de kosten zijn.

Nu heb ik gevraagd bij de betreffende ziekenhuis wat de kosten zijn voor een operatie. Zij schrijven mij dit:

Goedemorgen,

Voor de kosten van het eerste consult en behandeling kunt u de kosten navragen bij uw verzekering.



Bij wie moet ik nu zijn? Voor de kosten van bepaalde medicijnen van een ander merk? Daar krijg ik ook een wazig antwoord op maar allesbehalve de prijs.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Prijs voor behandeling in het ziekenhuis/kosten medicijnen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er schijnt een lijst te zijn met DBC codes. Als u daar uw behandeling opzoekt, als dat al duidelijk is, dan kunt u bij het ziekenhuis navragen wat zij voor die DBC in rekening brengen.

Maar persoonlijk ga ik er maar van uit dat als je de draaideur van het ziekenhuis doorgaat, je het eigen risico kwijt bent.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Prijs voor behandeling in het ziekenhuis/kosten medicijnen

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Doe hiervan Melding bij de NZA : (088) 770 87 70

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Prijs voor behandeling in het ziekenhuis/kosten medicijnen

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarschijnlijk heeft het ziekenhuis contacten met de diverse verzekeraars afgesloten, waarbij ook per verzekeraar de prijs voor de behandelingen afgesproken is. Dan kunnen die kosten dus van verzekeraar tot verzekeraar verschillen.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Prijs voor behandeling in het ziekenhuis/kosten medicijnen

Ongelezen bericht door Methusalah »

Prijs voor wat? Een behandeling? Hoe kan het ziekenhuis u dat vertellen zonder onderzoek? Zelfs met DBC's zijn er nog verschillende opties voor verschillende aandoeningen en zal het ziekenhuis u niet kunnen vertellen welke kosten er exact zijn. Daarnaast, wat maakt het uit als het vergoed wordt? Het enige waar je rekening mee moet houden is je eigen risico.

Lowieze
Berichten: 6543
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Prijs voor behandeling in het ziekenhuis/kosten medicijnen

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Voor de kosten van bepaalde medicijnen van een ander merk? Daar krijg ik ook een wazig antwoord op maar allesbehalve de prijs.“

Kosten en eventuele vergoedingen van medicijnen kunt u hier bekijken: https://www.medicijnkosten.nl/

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Prijs voor behandeling in het ziekenhuis/kosten medicijnen

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Ik begrijp ook niet wat het nut er van is om dat te weten. Was je al zegt ...je eigen risico. Informeer wel of je verzekering een contract heeft met dat ziekenhuis. Anders gaat het je veel geld kosten.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Prijs voor behandeling in het ziekenhuis/kosten medicijnen

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

CZ is de eerste zorgverzekeraar die de gecontracteerde tarieven onder de €885 gepubliceerd heeft: https://www.cz.nl/service-en-contact/zoek-tarieven
En
er is ook een ziekenhuis die zijn tarieven onder de €885 publiceert, namelijk het Academisch Ziekenhuis Utrecht:
https://www.umcutrecht.nl/nl/Over-Ons/W ... Zorgkosten
En
een website , waarbij minimum en maximum tarieven per behandeling verzameld zijn. Hierbij kan ook ook trefwoord worden gezocht ( bijvoorbeeld “ staar” of “ knie”): http://www.doktersrekening.nl/ . Ook de gemiddelde prijs en de dbccode worden vermeld.
Bijlagen
Www.doktersrekening.nl2.pdf
(102.64 KiB) 30 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Lowieze
Berichten: 6543
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Prijs voor behandeling in het ziekenhuis/kosten medicijnen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als u in Google intikt: tarieven behandeling ziekenhuis, krijgt u een hele lijst met ziekenhuizen te zien waarop u de kosten/tarieven per ziekenhuis kunt bekijken.
Klik onderaan in Google op “meer resultaten” en kijk wat er allemaal te voorschijn komt.

Gesloten