LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PsyQ + Elektronische patientendossier = extreem hoge nota

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Groningen33
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 aug 2009 11:56

PsyQ + Elektronische patientendossier = extreem hoge nota

Ongelezen bericht door Groningen33 »

Mijn situatie in het kort neergezet:

Behandeling gevolgd bij PsyQ, bestaande uit:

Telefonisch consult en een intakegesprek van een uur waarna ik telefonisch doorgeef niet door te willen met de behandeling bij PsyQ.

Groot was mijn verbazing dan ook toen ik een nota ontving van mijn zorgkostenverzekeraar van € 513,- voor deze ‘behandeling’

Na telefonisch contact met PsyQ blijkt dat ze alle handelingen die mijn zaak aangaan noteren in het elektronisch klantendossier (EPD) en ze werken met marges.
513 euro valt in de marge: 200 tot 400 minuten behandeling.
Hier valt dus ook onder: administratieve handelingen, vergaderingen en al het telefonische contact wat ze met mij hebben.

Ik ben aan het rekenen gegaan en kwam tot 160 minuten, incl. vergadering en telefonisch contact met mij.
PsyQ meldt dat ze 215 minuten met mij zijn bezig geweest, incl. administratieve handelingen. Het valt me op dat ze net weer in die marge van 200 tot 400 minuten zitten.
Ik ben hier echt behoorlijk onthutst over en kan het gewoonweg niet geloven. 200 of 400 minuten behandeling vind ik een behoorlijk verschil voor diezelfde € 513. Wie kan dit EPD systeem controleren?? Het kan toch niet waar zijn dat ik voor amper behandeling € 513,- moet betalen?? Wie heeft zoiets dergelijks meegemaakt?

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: PsyQ + Elektronische patientendossier = extreem hoge nota

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

U gebruikt de verkeerde benaming: het heet "dbc-tarieven" en geen "epd-systeem". Deze dbc tarieven gelden al sinds 2004 voor de ziekenhuistarieven. Het is één tarief per diagnose, onafhankelijk van de behandeling. (NB dbc=diagnose behandel combinatie).
Een voorbeeld: iemand komt met een hersenbloeding in het ziekenhuis en overlijdt de volgende dag. Dan wordt deze persoon de volledige dbc voor diagnose "hersenbloeding" aangerekend, dus evenveel als iemand die bijvoorbeeld een operatie ondergaat en daarna 3 weken in het ziekenhuis ligt en daarna revalidatie krijgt.

renate28
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mar 2011 12:54

Re: PsyQ + Elektronische patientendossier = extreem hoge nota

Ongelezen bericht door renate28 »

Ik kreeg een nota van mijn zorgverzekeraar. Die nota had betrekking op een bepaalde behandelperiode.
Ik dacht: hu? Dat klopt niet, want ik was er toen al maanden weg...vast een foutje gemaakt. Dus: bezwaar aangetekend en gebeld.
Vervolgens kreeg ik een brief waarin de kosten ( bijna 500 euro!) werden gespecificeerd:
- 2x emailcontact: 30 minuten
- opstellen behandelplan: één uur.
- collegiaal overleg en evaluatiestaf: totaal anderhalf uur.
- berichtgeving huisarts: 15 minuten
-afronden dossier: 15 minuten.
Dat was vreemd, ik was er tenslotte vóór deze periode maar twee maal bij deze dame geweest, dus besloot mijn email te checken. Inderdaad: 2x emailcontact gehad waarin werd gevraagd of er nog behoefte was om af te spreken. Ik antwoordde van niet. Zij vroeg vervolgens: kan het dossier dus gesloten worden? Antwoord: ja.

Toch werd er blijkbaar een behandelplan opgesteld en was het nodig om anderhalf uur met een team over mij te babbelen.
Dat behandelplan heb ik nooit gezien en dus ook nooit getekend. Dus maakte ik opnieuw bezwaar.
Hieronder het antwoord van PsyQ:

Het is verplicht om voor iedere client een behandelplan op te stellen, dit doe je veelal in samenwerking met de client. Ik heb jou (voor deze periode) twee keer face-2-face gezien waarin we hier nog niet aan toe zijn gekomen. Na contact van mijn kant is besloten te gaan stoppen, omdat er geen behandelplan aanwezig was heb ik deze alsnog opgesteld. Voor een behandelplan is indirecte tijd gerekend waarvoor dus geen geld wordt uitgekeerd.
- Waarom is het behandelplan niet met mij besproken of ooit aan mij laten zien? Hoor ik daar ook niet voor te tekenen?
Zie hierboven, tekenen is niet verplicht.
Waarom is er, nadat is aangegeven dat het dossier gesloten kon worden, maanden later totaal anderhalf uur nodig geweest om zaken rondom mijn dossier te bespreken? Ik vind dit veel tijd aangezien mijn dossier gesloten kon worden en vraag me af wat er dan is besproken.
Er stond nog een afspraak met mw ........ in de agenda deze moest ik eerst afwachten voordat ik het dossier kon afsluiten, deze afspraak bleek later verkeerd te zijn. Daarnaast moeten alle afsluitingen worden besproken dit is tevens ook alleen indirecte tijd.

Toch wordt die indirecte tijd gedeclareerd. Voor twee korte mailtjes in deze periode, van 3 zinnen gemiddeld per mail, sta je plotseling in deze periode op een "DBC 'Geen verblijf/behandeling' van 200-400 minuten!!!
En is het niet vreemd dat, ook als een behandelplan niet nodig is, dat ze er toch één gaan maken en in rekening brengen? En dat dit nooit met je wordt besproken, laat staan dat je van het bestaan afweet?

Zéér onrechtvaardig!

MAXIEM

Re: PsyQ + Elektronische patientendossier = extreem hoge nota

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@

Met die dbc-tarieven kan dus legaal geld gestolen worden. Het blijft graaiwerk!

Maxiem.

renate28
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mar 2011 12:54

Re: PsyQ + Elektronische patientendossier = extreem hoge nota

Ongelezen bericht door renate28 »

En wie draagt (een deel van) de kosten? De cliënt, in dit geval ben ik dat dus.
Er wordt van mij verwacht dat ik nu een deel van mijn eigen bijdrage op hoest.
Doe ik dit niet, dan zal er in opdracht van de zorgverzekeraar een proces van deurwaarders en incassobureau's in gang worden gezet.
Ook bij mijn zorgverzekeraar heb ik mijn bezwaren aangegeven, zowel telefonisch als persoonlijk bij een 'service-punt'.
Maar blijkbaar maakt het hen niet uit wat zij aan wie moeten betalen. Ik dien het met de zorginstantie zelf uit te vechten. Maar wel eerst betalen, graag.

renate28
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mar 2011 12:54

Re: PsyQ + Elektronische patientendossier = extreem hoge nota

Ongelezen bericht door renate28 »

Een aanvulling: het verhaal had een staartje gekregen. De zorgverzekeraar (zilveren kruis achmea) heeft een onderzoek ingesteld naar PsyQ.

Ik raad anderen in dit soort situaties om daarom de zorgverzekeraar te tippen!
Vind je het gek dat de zorgkosten stijgen als verzekeraars voor dit soort onzin moeten betalen!

Iommi
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 feb 2012 12:29

Re: PsyQ + Elektronische patientendossier = extreem hoge nota

Ongelezen bericht door Iommi »

ik heb na soortgelijke ervaring ook geklaagd en zelfs gedreigd om het pand niet eerder te verlaten dan de boel werd opgelost. Ze lachen je nog niet niet uit.....

emille88
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2013 15:01

Re: PsyQ + Elektronische patientendossier = extreem hoge nota

Ongelezen bericht door emille88 »

De datum 19 juni jl. ontvangen wij ook een nota van PsyQ. Een nota van € 200. (Het was € 261,07, maar de zorgverzekering heeft € 61,07 betaald) Dit bedrag zou een zogenaamde ziekenhuisbehandeling betreffen van Stichting Parnassia Bavo Groep. Van behandeling is geen enkele sprake geweest. Ik heb een klacht ingediend bij de stichting PsyQ, welke er zeer dubieuze praktijken op nahoudt.
Ik ben zeer verbaasd dat een zorgverzekeraar zo’n rekening klakkeloos betaald -althans gedeeltelijk- zonder op de hoogte te zijn van de totstandkoming van de nota en de achtergrond van zo’n bedrijf. Deze rekening had nooit betaald mogen worden zoals duidelijk wordt als u dit leest:
Mijn dochter heeft één telefoongesprek gehad van 20 minuten met een aantal vragen. Er is nooit gesproken over eventuele kosten en het heeft ook niets maar dan ook niets met een behandeling te maken. Als uitleg staat er dat er voor een langer 'behandeltraject' dan 100 minuten 200 euro in rekening is gebracht. Ik heb nog nooit zo'n onzinnig bedrag gehoord dat betaald moet worden voor een telefonisch 'intake'-gesprek. De persoon die de vragen aan mijn dochter stelde, zei dat zij niet bevoegd was een conclusie te trekken uit de antwoorden. Zij is dus gewoon een telefoniste met een vragenlijstje. Er is geen woord gesproken over kosten, wij hebben nergens voor getekend en wij zijn dan ook geenszins van plan hier ook maar één euro aan te betalen. Er staat ziekenhuis op de rekening??!! Datum 13-11-2012 t/m 2013. Mijn dochter heeft genoemd telefoontje gekregen in week 46 2012.Er was een afspraak gemaakt voor 10 december die zij heeft afgezegd.
Ik heb mijn huisarts ingelicht en hij zei dat het leek op fraude.
Aangezien er zeer veel gedupeerden zijn in soortgelijke gevallen vraag ik eenieder die ook een exorbitante nota heeft ontvangen van dit bedrijf, het kenbaar te maken, zodat het onmogelijk wordt voor PsyQ om weg kan komen met zulke praktijken.

doornloosroosje
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 mei 2008 17:42

Re: PsyQ + Elektronische patientendossier = extreem hoge nota

Ongelezen bericht door doornloosroosje »

Het is niet alleen Psyq (waarvan ik vermoed, dat het een privé instelling is) die spookrekeningen stuurt.
Het GGZ-NHN heeft het volgende gepresteerd. Begin augustus heeft mijn zoon ernstige nachtelijke paniekaanvallen gehad met suïcideneiging. Tien jaar geleden heeft een dergelijke crisis tot een zelfmoordpoging geleid. De volgende morgen is hij zelf naar de huisarts gegaan en deze meldde hem direct bij de GGZ aan, maar daar was het druk door de vakantie. Hij kon dus pas 2 dagen later terecht. Met valium van de huisarts en doordat ik inmiddels bij hem ingetrokken ben kwam hij die dagen door. Bij het GGZ werd zijn toestand geëvalueerd door een basisarts en een verpleegkundige.Hij kreeg een afgeleide van valium en moest 14 dgn later terugkomen, als er zich geen onvoorziene dingen voordeden. Op die 2e afspraak werd geconcludeerd, dat hij geen levensbedreigende problemen meer had en dat de medicatie na een laatste afspraak begin september zou worden afgebouwd. Gedurende deze hele periode heb ik bij hem gewoond en ik was er dus bij, dat hij gebeld werd door het GGZ om een extra afspraak te maken voor een intake gesprek, voor wat hij dacht, dat een workshop "omgaan met angst" was. Hij vond het vreemd omdat het niet strookte met wat er besproken was maar stemde toch toe.Toen de volgende dag de formulieren en een folder op de mat vielen, waarin stond dat een niet op tijd afgezegde afspraak in rekening gebracht zou worden, is hij voor het eerst aan geld gaan denken. Hij kwam er toen achter, dat hij ooit in een vlaag van verstandsverbijstering een extra eigen risico van 300 euro had genomen. Daar hij als gevolg van zijn angsten niet alleen werkeloos was geworden, maar ook een strafkorting op zijn WW uitkering had opgelopen die zijn uitkering tot 530 euro had teruggebracht,kon hij die 650 euro dus niet opbrengen.
Hij heeft toen meteen de afspraak( op tijd) afgebeld. Dit is uitvoerig besproken tijdens zijn laatste afspraak bij het GGZ. Daar bleek toen, dat het niet om een workshop, maar om een behandelplan ging.
Ik ben erbij geweest en de basisarts en verpleegkundige, die er toen ook weer samen zaten, waren erg aardig en gaven de indruk, dat de enorme kosten, die gepaard zouden gaan met het in werking treden van het behandelplan konden worden afgewend door nu te stoppen, zoals volgens mijn zoon ook al eerder was overeengekomen. Wel werd nog de mogelijkheid geopperd om bij de gemeente om Bijzondere Bijstand te gaan vragen. Enfin hij kon er 10dgn over nadenken en hij heeft de beslissing genomen om de medicatie zonder begeleiding af te bouwen.
Deze week viel de afrekening van de ziektekostenverzekeraar op de mat. Het GGZ-NHN had 1300 euro gedeclareerd voor de "crisis" opvang. :evil: Navrant detail in deze zaak is ook nog, dat het dossier van 10 jaar geleden niet bewaard was, want toen was het nog PAAZ. Ik heb de tarieven lijst van de NZA erop nagekeken en dan kom ik uit op minstens 400 min. "crisis"zorg à raison van 967,49 als wat genoemd werd lumpsum (volgens de verzekeraar) en dan nog wat "kleine"postjes met een totaal van ong 300 euro. Ook wij hebben een gespecificeerde rekening gevraagd , maar nog niet gekregen. Voor alle duidelijkheid de consulten hebben ong. 30 minuten geduurd. Op één consult zou dus anderhalf uur nazorg nodig zijn geweest per consult. Iets dat voor het laatste consult al helemaal niet aan de orde kan zijn geweest.
Gevolg van deze zaak is nu in ieder geval al, dat mijn zoon, die inmiddels zijn volledige uitkering weer heeft en besloten had om toch terug te gaan naar de GGZ om een behandelplan te gaan volgen, nu alleen nog maar terug wil naar de GGZ om met zijn auto door de gevel te rijden. Met andere woorden er is weer een zorgmijder bij en één, die door de GGZ van de wal in de sloot geholpen is.

Gesloten