LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reiskosten- geen zittend vervoer ivm alternatieve zorg

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Annalief
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2018 17:08

Reiskosten- geen zittend vervoer ivm alternatieve zorg

Ongelezen bericht door Annalief »

Hallo,

Mijn zorgverzekeraar Ohra wil geen zittend vervoer voor mij vergoeden. Dit komt omdat de arts wel wordt vergoedt vanuit de aanvullende zorg (deze arts is geregistreerd en heeft BIG en meer codes en geen kwakzalver). Nu kan ik na de behandeling moeizaam lopen(injecties in voet) en de combinatie van MS zorgt dat ik er niet zelfstandig kan komen. Mijn Valys km. zijn helaas op.
Zelf woon in Utrecht en voor de behandeling reis ik naar de Randstad. Er is geen andere arts in de buurt die deze behandeling doet.
Er is niemand in mijn omgeving die mij kan brengen en er zelf heen reizen lukt niet. Een taxi kost honderden euro's.
Heeft iemand een tip wat ik mijn zorgverzekeraar nog kan zeggen?
Zij adviseren om de WMO gemeente te bellen en te vragen of zijn vervoer kunnen regelen. Maar een gemeente heeft hier niets mee van doen.
Wie?

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Reiskosten- geen zittend vervoer ivm alternatieve zorg

Ongelezen bericht door Lowieze »

Annalief schreef:Hallo,

Mijn zorgverzekeraar Ohra wil geen zittend vervoer voor mij vergoeden. Dit komt omdat de arts wel wordt vergoedt vanuit de aanvullende zorg (deze arts is geregistreerd en heeft BIG en meer codes en geen kwakzalver). Nu kan ik na de behandeling moeizaam lopen(injecties in voet) en de combinatie van MS zorgt dat ik er niet zelfstandig kan komen. Mijn Valys km. zijn helaas op.
Zelf woon in Utrecht en voor de behandeling reis ik naar de Randstad. Er is geen andere arts in de buurt die deze behandeling doet.
Er is niemand in mijn omgeving die mij kan brengen en er zelf heen reizen lukt niet. Een taxi kost honderden euro's.
Heeft iemand een tip wat ik mijn zorgverzekeraar nog kan zeggen?
Zij adviseren om de WMO gemeente te bellen en te vragen of zijn vervoer kunnen regelen. Maar een gemeente heeft hier niets mee van doen.
Wie?
Nee, geen tip wat u uw zorgverzekeraar kunt zeggen. Zittend ziekenvervoer wordt namelijk maar in beperkte gevallen vergoed, iedereen die dit wil aanvragen heeft daar mee te maken.
Het maakt op zich niet uit naar welke arts, alternatief of niet, u heen moet. Wel belangrijk om een machtiging te krijgen, is welke behandeling u daar moet ondergaan. Daar zitten nogal wat voorwaarden aan vast.

Kunt u niet via maatschappelijk werk in uw woonplaats of bv Humanitas om hulp voor vervoer vragen?

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Reiskosten- geen zittend vervoer ivm alternatieve zorg

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Annalief schreef:Hallo,

Mijn zorgverzekeraar Ohra wil geen zittend vervoer voor mij vergoeden. Dit komt omdat de arts wel wordt vergoedt vanuit de aanvullende zorg (deze arts is geregistreerd en heeft BIG en meer codes en geen kwakzalver). Nu kan ik na de behandeling moeizaam lopen(injecties in voet) en de combinatie van MS zorgt dat ik er niet zelfstandig kan komen. Mijn Valys km. zijn helaas op.
Zelf woon in Utrecht en voor de behandeling reis ik naar de Randstad. Er is geen andere arts in de buurt die deze behandeling doet.
Er is niemand in mijn omgeving die mij kan brengen en er zelf heen reizen lukt niet. Een taxi kost honderden euro's.
Heeft iemand een tip wat ik mijn zorgverzekeraar nog kan zeggen?
Zij adviseren om de WMO gemeente te bellen en te vragen of zijn vervoer kunnen regelen. Maar een gemeente heeft hier niets mee van doen.
Wie?
Naast de taxi zou openbaar vervoer alsnog goedkoper zijn toch? Over het algemeen zijn er wel zitplaatsen beschikbaar.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Reiskosten- geen zittend vervoer ivm alternatieve zorg

Ongelezen bericht door moederslink »

Annalief schreef:........... Mijn Valys km. zijn helaas op. ..............
Ook ik maak gebruik van Valys maar heb slechts 600 km per jaar en krijg ook niet meer. Mijn km zijn ook nu al op.
Er bestaat de mogelijkheid om meer km te krijgen, ik meen zelfs tot 2000 km per jaar.
Is dat iets voor u om achteraan te gaan of heeft u al 2000 km?
Verder zijn dit soort reiskosten wel een aftrekpost bij de belastingaangifte, ik voer ze daarom ook ieder jaar op bij de aangifte.

Een andere optie is misschien van zorgverzekering te veranderen voor 1 jan a.s.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Reiskosten- geen zittend vervoer ivm alternatieve zorg

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zittend ziekenvervoer wordt maar voor een paar aandoeningen vergoed. De uwe valt daar niet onder.

Voor andere gevallen kan de hardheidsclausule van toepassing zijn.

Kijk eens of u daarvoor in aanmerking komt.

.https://www.zorginstituutnederland.nl/V ... ervoer-zvw

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Reiskosten- geen zittend vervoer ivm alternatieve zorg

Ongelezen bericht door marnix »

Lady1234 schreef:Zittend ziekenvervoer wordt maar voor een paar aandoeningen vergoed. De uwe valt daar niet onder.

Voor andere gevallen kan de hardheidsclausule van toepassing zijn.

Kijk eens of u daarvoor in aanmerking komt.

.https://www.zorginstituutnederland.nl/V ... ervoer-zvw
Ook bij de hardheidsclausule is er de voorwaarde dat de behandeling vergoed wordt uit de basisverzekering.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Reiskosten- geen zittend vervoer ivm alternatieve zorg

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Annalief schreef: Zij adviseren om de WMO gemeente te bellen en te vragen of zijn vervoer kunnen regelen. Maar een gemeente heeft hier niets mee van doen.
Dat is jouw conclusie of het antwoord van de gemeente?

Mijn zus is verlamd aan haar been en kan dus lastig staan en heeft via WMO vervoer. Zowel voor binnen de regio als buiten de regio. Dat is allemaal prima geregeld door het WMO loket van de betreffende gemeente.

lucon1944
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2016 19:30

Re: Reiskosten- geen zittend vervoer ivm alternatieve zorg

Ongelezen bericht door lucon1944 »

Het heeft geen zin om een andere zorgverzekeraar te nemen, daar geen enkele verzekering reiskosten/zittend vervoer vergoedt als het geen consult betreft dat via de basisverzekering wordt vergoed. Al of niet alternatief heeft hier niets mee te maken. Als je bijvoorbeeld naar de fysiotherapeut gaat via de aanvullende verzekering krijg je de reiskosten/zittend vervoer ook niet vergoed.

Gesloten