Respijtzorg wordt door Univé geweigerd, wat nu?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Jongsalters
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2022 15:56

Respijtzorg wordt door Univé geweigerd, wat nu?

Ongelezen bericht door Jongsalters »

Ik ben mantelzorger voor mijn man.
Graag wil ik gebruikmaken van de respijtzorg (vervangende mantelzorg). In onze aanvullende verzekering staat dat wij beide recht hebben op 15 dagen (Univé Best). Ik ben al vele maanden met Univé in gesprek. Univé wijst dit af. Omdat we gebruik maken van de WMO. Ik heb een mantelzorgmakelaar die mij telkens liet weten dat ik er wel recht op heb. Ik heb contact met De Mantelaar, die de respijtzorg zou kunnen bieden. Ook zij zeggen dat ik er wel recht op heb.
Vervolgens heb ik een klacht ingediend bij Univé. Maar ook nu blijven ze zeggen dat ik er geen recht op heb omdat we gebruik maken van de WMO.
Nu zegt Univé dat ik de respijtzorg bij de gemeente moet aanvragen. En dat dat ook in de voorwaarden staat.
Maar er staat dat ik geen recht heb op respijtzorg (vervangende mantelzorg) als ik het al krijg van de gemeente. Maar dat is niet zo.
Ik wil het graag via Univé, omdat we daar een dure (Best) zorgverzekering hebben.
Wat zal ik doen? Heeft iemand een advies voor mij?
Alvast bedankt.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Respijtzorg wordt door Univé geweigerd, wat nu?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik vrees voor u dat Univé gelijk heeft. In hun voorwaarden staat namelijk dit:

“Dit krijgt u niet vergoed:
Een vergoeding voor vervangende mantelzorg is niet mogelijk als:
- de ontvanger van mantelzorg een Wlz-indicatie heeft, of
- de ontvanger van mantelzorg vanuit de Wmo respijtzorg ontvangt.”

Het is dus niet mogelijk mantelzorg via de WMO èn via uw zorgverzekeraar te krijgen.
U zult moeten kunnen bewijzen dat u geen mantelzorg via de WMO krijgt. Wat voor zorg krijgt u op dit moment via de WMO?

Jongsalters
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2022 15:56

Re: Respijtzorg wordt door Univé geweigerd, wat nu?

Ongelezen bericht door Jongsalters »

Dank voor de reactie.
Mijn man gaat 3 dagen naar de zorgboerderij.
Dus dat wordt ook gezien als mantelzorg, blijkbaar. Wat ik niet begrijp is dat de ervaren mantelzorgmakelaar en de organisatie De Mantelaar met stelligheid beweren dat we er wel recht op hebben en dat ze in het verleden wel cliënten dit hebben kunnen aanbieden, ook van Univé.
Die gisteren notabene in een radio reclame spotje de vervangende mantelzorg aan prezen.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Respijtzorg wordt door Univé geweigerd, wat nu?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wat uw man krijgt, 3 dagen naar de zorgboerderij, valt onder dagbesteding via de WMO. En dat wordt verleend ter ontlasting van de naasten die de mantelzorg verlenen.
Andere organisaties kunnen wel iets anders beweren, maar zij hebben dan waarschijnlijk niet goed naar de voorwaarden gekeken. Bovendien is het zo dat in het verleden deze regeling best anders geweest kan zijn, de voorwaarden en vergoedingen veranderen ieder jaar wel iets.
En die reclame die u hoort, dat zegt natuurlijk niks. In een reclame wordt niet ingegaan op de voorwaarden.
Misschien kunt u nog eens contact opnemen met de WMO in uw gemeente om te vragen of de mantelzorg door hen uitgebreid kan worden?

Jongsalters
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2022 15:56

Re: Respijtzorg wordt door Univé geweigerd, wat nu?

Ongelezen bericht door Jongsalters »

Zoals ik al zei ben ik op zoek gegaan naar een andere zorgverzekering die wel de vervangende mantelzorg vergoedt.
Uiteraard heb ik eerst gebeld met de vraag of de vervangende mantelzorg wordt vergoed als er gebruik gemaakt wordt van de WMO.
En gelukkig, ik heb al 2 zorgverzekeringen gevonden die dat wel vergoeden. WMO hoort bij de gemeente en de vervangende mantelzorg hoort bij de zorgverzekering. Dat staat los van elkaar, zeggen ze.
Dus ik ga weg bij Univé.

Methusalah
Berichten: 1165
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Respijtzorg wordt door Univé geweigerd, wat nu?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Jongsalters schreef:
20 dec 2022 11:36
Zoals ik al zei ben ik op zoek gegaan naar een andere zorgverzekering die wel de vervangende mantelzorg vergoedt.
Uiteraard heb ik eerst gebeld met de vraag of de vervangende mantelzorg wordt vergoed als er gebruik gemaakt wordt van de WMO.
En gelukkig, ik heb al 2 zorgverzekeringen gevonden die dat wel vergoeden. WMO hoort bij de gemeente en de vervangende mantelzorg hoort bij de zorgverzekering. Dat staat los van elkaar, zeggen ze.
Dus ik ga weg bij Univé.

Weet je dat heel zeker. Want Unive vergoed het ook, alleen niet als je het al via de WMO krijgt. Niemand krijgt dubbelop zorgkosten vergoed.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Respijtzorg wordt door Univé geweigerd, wat nu?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Jongsalters schreef:
20 dec 2022 11:36
Zoals ik al zei ben ik op zoek gegaan naar een andere zorgverzekering die wel de vervangende mantelzorg vergoedt.
Uiteraard heb ik eerst gebeld met de vraag of de vervangende mantelzorg wordt vergoed als er gebruik gemaakt wordt van de WMO.
En gelukkig, ik heb al 2 zorgverzekeringen gevonden die dat wel vergoeden. WMO hoort bij de gemeente en de vervangende mantelzorg hoort bij de zorgverzekering. Dat staat los van elkaar, zeggen ze.
Dus ik ga weg bij Univé.
Hopelijk klopt het, maar het lijkt me toch verstandig om alle voorwaarden eerst goed te lezen, want de klantenservice kan u verkeerd geinformeerd hebben.
Uitbreiding van de WMO-uren bij de gemeente kan ook een oplossing zijn, op basis van het feit dat de zorgvraag van uw man toegenomen en uw draagkracht afgenomen is.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Respijtzorg wordt door Univé geweigerd, wat nu?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jongsalters schreef:
20 dec 2022 11:36
Zoals ik al zei ben ik op zoek gegaan naar een andere zorgverzekering die wel de vervangende mantelzorg vergoedt.
Uiteraard heb ik eerst gebeld met de vraag of de vervangende mantelzorg wordt vergoed als er gebruik gemaakt wordt van de WMO.
En gelukkig, ik heb al 2 zorgverzekeringen gevonden die dat wel vergoeden. WMO hoort bij de gemeente en de vervangende mantelzorg hoort bij de zorgverzekering. Dat staat los van elkaar, zeggen ze.
Dus ik ga weg bij Univé.
Prima, maar dan zou ik wel even bij de WMO in uw gemeente vragen of u dan nog wel respijtzorg van hen krijgt als u het ook door uw zorgverzekeraar vergoed krijgt. Er is namelijk een kans dat de zorg door de WMO dan ingekort wordt.
Iedere gemeente kan hierover namelijk anders beslissen.

Jongsalters
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2022 15:56

Re: Respijtzorg wordt door Univé geweigerd, wat nu?

Ongelezen bericht door Jongsalters »

Inmiddels ben ik een jaar bij een andere zorgverzekeraar en heb ik meerdere keren gebruik kunnen maken van vervangende mantelzorg o.a. met gebruikmaking van De Mantelaar en Saar aan Huis.
Deze zorgverzekering zei dat ze niets te maken hebben met de WMO (gemeente). En dat klopt vlgs de mantelzorgmakelaar.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Respijtzorg wordt door Univé geweigerd, wat nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Fijn dat het goed voor u uitgepakt is.

Plaats reactie