LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Revalide niet duidelijk over kosten gesprekken

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
spawn666
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mei 2006 09:13

Revalide niet duidelijk over kosten gesprekken

Ongelezen bericht door spawn666 »

Ik heb dit jaar de diagnose fibromyalgie van de reumatoloog gekregen. Aan de hand daarvan ben ik met mijn huisarts opzoek gegaan naar een plan van aanpak. Revalide bood een Fibromyalgie revalidatie traject aan. Op hun website melde ze "een kosteloos en vrijblijvend kennismakingsgesprek". Ik had voor het aanmelden wel een verwijsbrief van de huisarts nodig.

Bij het aanmelden werden twee afspraken ingeplant. Een Pre-Intake me een assistent van de revalidatie arts, waar mijn behandel historie in kaart en doorgenomen werd. Ook werd mij een Akte van Cessie toegeschoven wat nodig was voor als we over zouden gaan tot behandelen. Zij konden hiermee de kosten declareren bij de zorgverzekeraar. Begrijpelijk.

17 uur en een kwartier later was het tijd voor het Intake gesprek met de arts zelf. Zie zag al vrij snel dat ik al eerder een pijn revalidatie traject gedaan had bij Reade en daar geen baad bij had gehad. Hij legde mij uit dat het behandeltraject wat zij bieden niets anders is dan wat Reade gevolgd had. Om die rede zou hun behandel traject dus ook niets opleveren.
Helaas, maar wel eerlijk.

Een paar maanden later ontving ik ineens een rekening van het zilveren kruis dat er 162,- van mijn eigen bijdrage af ging. Revalide had een rekening ingediend.
Er vanuitgaande dat het een misverstand was ben ik gaan mailen. Gezien ik na een week nog geen antwoord had ontvangen ben ik maar gaan bellen. Het secretariaat zij gelijk al dat het inderdaad een beetje verwarrend op de site stond maar dat ze zou uitzoeken waarom er nog niet op mijn mail geregeerd was.

Kort erna werd ik gebeld door de directeur van Revalide Mr Knoeff. Hij ging mij wel even uitleggen hoe ze te werk gingen. De pre-intake werd ineens een "kennismakingsgesprek" genoemd en de Intake een "Consult". Het kennismakingsgesprek was gratis maar het consult niet. Ook melde hij mij dat het Consult al deel uit maakt van het behandeltraject (ook al werd ik niet behandeld). Hij zij dat als ik het tweede gesprek niet wou hebben dat ik dat in het eerste gesprek had kunnen aangeven en dan zou alles gratis zijn geweest. Ook melde hij: ”Dat u verwezen bent naar onze revalidatiearts, betekent dat u altijd een consult krijgt bij onze arts.”
De optie om af te zien van de intake is niet aan mij voorgelegd. Ook is mij niet gemeld dat de Intake al deel uit make van het behandeltraject.

Er komt ook nog is bij dat de ingeplande afspraken 17 uur en 15 min uit elkaar lagen. In de afspraak bevestiging mail stond dat je minimaal 24 van tevoren een afsprak moest annuleren omdat er ander 50 euro in rekening werd gebracht. Ook erg apart.

De klachten afdeling van het zilveren kruis ziet van de klacht af gezien er declarabele handelingen zijn verricht. De misinformatie tussen zorgverlener en patient vinden zij niet belangrijk en mag door de patient zelf aangevochten worden met de zorgverlener. Een bijzondere zwakke instelling.

Ik heb inmiddels een advocaat ingeschakeld.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Revalide niet duidelijk over kosten gesprekken

Ongelezen bericht door berndv »

spawn666 schreef:
02 okt 2019 14:07
De klachten afdeling van het zilveren kruis ziet van de klacht af gezien er declarabele handelingen zijn verricht. De misinformatie tussen zorgverlener en patient vinden zij niet belangrijk en mag door de patient zelf aangevochten worden met de zorgverlener. Een bijzondere zwakke instelling.

Ik heb inmiddels een advocaat ingeschakeld.
Misschien heel bot van mij hoor, maar wat is het probleem? Is er ergens verteld dat de intake gratis zou zijn? Op grond waarvan bent u van mening dat u of uw verzekering niets hoeft te betalen? Bij mijn fysio kost een intake het tarief van 2 gewone behandelingen. Als je na de intake besluit om niet verder te gaan, worden die kosten niet kwijtgescholden ofzo.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Revalide niet duidelijk over kosten gesprekken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als een kenningsmakingsgesprek kosteloos en vrijblijvend is waarom vindt u het dan begrijpelijk dat u een acte van cessie moet tekenen voor de kosten?

En wat u nu aan ZK moet betalen is dat een eigen bijdrage of eigen risico?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Revalide niet duidelijk over kosten gesprekken

Ongelezen bericht door berndv »

spawn666 schreef:
02 okt 2019 14:07
Op hun website melde ze "een kosteloos en vrijblijvend kennismakingsgesprek". Ik had voor het aanmelden wel een verwijsbrief van de huisarts nodig.
waar staat dat dit kosteloos is? Ik heb gezocht, maar op de hoofdpagina komt de term kosteloos niet voor.

Lowieze
Berichten: 6545
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Revalide niet duidelijk over kosten gesprekken

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik zie het probleem ook niet zo eigenlijk. En een advocaat zal u veel meer gaan kosten dan dat deel van uw eigen risico/bijdrage.

fras
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 feb 2007 14:52

Re: Revalide niet duidelijk over kosten gesprekken

Ongelezen bericht door fras »

Op de pagina van aandoeningen, fibromyalgie staat letterlijk:
"Heeft u een andere vraag of wilt u een afspraak maken voor een geheel vrijblijvend en kosteloos kennismakingsgesprek? Bel ons dan"

https://revalideamsterdam.nl/fibromyalgie/

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Revalide niet duidelijk over kosten gesprekken

Ongelezen bericht door Revoked »

Kees2850 schreef:
02 okt 2019 18:22
@spawn666 je zou ook kunnen proberen anders te gaan eten en meer bewegen om de pijn en de symptomen van fybromyalgia te verminderen. Dat is wel een langer traject en moet je wel zelf op kunnen brengen, maar het kan wel helpen. Geen suiker, weinig koolhydraten, geen of weinig voorbewerkt voedsel maar veel verse groenten en geen alcohol kan een hoop goed doen.
Kwakzalver-sprookjes. Nut: geen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Revalide niet duidelijk over kosten gesprekken

Ongelezen bericht door sylvesterb »

spawn666 schreef:
02 okt 2019 14:07
Er komt ook nog is bij dat de ingeplande afspraken 17 uur en 15 min uit elkaar lagen. In de afspraak bevestiging mail stond dat je minimaal 24 van tevoren een afsprak moest annuleren omdat er ander 50 euro in rekening werd gebracht. Ook erg apart.
Maar u heeft die afspraken gemaakt en zelf gekozen voor de korte periode tussen de afspraken. Er staat duidelijk "Kennismaking gesprek" en niet gesprekken. Lijkt me logische dat de pre-intake het kennismakingsgesprek betreft, u heeft in dit gesprek neem ik aangegeven naar de intake te willen gaan.
spawn666 schreef:
02 okt 2019 14:07
Ik heb inmiddels een advocaat ingeschakeld.
Voor z'n laag bedrag erg ongeloofwaardig. Een beetje advocaat kost meer dan het bedrag en de dienst is geleverd.

Gesloten