LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] selectie aanname beleid van nieuwe patiënten huisartsen

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: selectie aanname beleid van nieuwe patiënten huisartsen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Prima geregeld dus!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: selectie aanname beleid van nieuwe patiënten huisartsen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Zolang er nog enkele huisartsen in de 2e kamer zitten en niets er aan kunnen doen, dan loopt het tekort alleen maar op in de rest van het land.... verbod voor huisartsen om de Politiek in te gaan?

Voor scholen hetzelfde, hoe verplicht je een burgemeester van Heerlen er toe om weer voor de klas te gaan staan met een iets ander inkomen?

Leraren, Huisartsen, en vele andere grote tekort beroepen, bij hoge werkdruk, lage salarissen krijg je tekorten van opgeleide die snel weglopen, we veroorzaken het dus ook zelf.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: selectie aanname beleid van nieuwe patiënten huisartsen

Ongelezen bericht door Cro »

ldeveer schreef:
11 sep 2019 09:23
Alles is na te trekken met een telefoontje bij de patientenfederatie:bewijs aldaar .
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat jij dit bewijs hier op het forum zal aanleveren om je claims te onderbouwen. Niet enkel melden dat forumbezoekers moeten gaan bellen met een 3de partij om dit te verifiëren, daar heeft niemand wat aan.
Laatst gewijzigd door Cro op 11 sep 2019 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: selectie aanname beleid van nieuwe patiënten huisartsen

Ongelezen bericht door Cro »

Hier ging iets mis.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: selectie aanname beleid van nieuwe patiënten huisartsen

Ongelezen bericht door grun »

Lowieze schreef:
11 sep 2019 09:41
Zo is het niet helemaal natuurlijk. U wilt de arts wel als nieuwe huisarts, anders zou u niet vragen om daar patiënt te worden. En vervolgens beslist deze arts of welkom bent of niet.
Voor de patient is het net zo goed een blinde gok. Want die kent de nieuwe arts vaak helemaal niet maar heeft hem opgezocht in het telefoonboek (bij een verhuizing) of omdat de nieuwe arts aanbevolen is in de kennissenkring van de patient, omdat die laatste ontevreden was of werd over z'n huidige arts.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: selectie aanname beleid van nieuwe patiënten huisartsen

Ongelezen bericht door scontra »

ldeveer schreef:
11 sep 2019 08:37
Huisartsen selecteren in aanname beleid van nieuwe patiënten :dat mag niet .
Waarom zou hier het tegendeel bewezen moeten worden en dat terwijl u hier alleen maar een 'losse flodder' deponeert zonder zelf ook maar enig bewijs voor deze aantijging te leveren. :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: selectie aanname beleid van nieuwe patiënten huisartsen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ideveer: ben je van plan serieus te discussiëren of hoe zit dat? Met jouw insteek, van alles roepen, niks onderbouwen, vragen niet beantwoorden, ben je voor mij geen gesprekspartner.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: selectie aanname beleid van nieuwe patiënten huisartsen

Ongelezen bericht door moederslink »

ldeveer schreef:
11 sep 2019 08:37
Huisartsen selecteren in aanname beleid van nieuwe patiënten :dat mag niet . Men is open voor iedereen of dicht voor iedereen.Ook op postcode selecteren mag niet, De grens is een afstand van 15 minuten tot de praktijk.
De patientenfederatie is hier al heel veel jaren mee bezig. Hoe dit aan te pakken?
Linksom of rechtsom zullen er criteria gesteld worden.
De vergrijzing is enorm toegenomen, mensen worden vele jaren ouder, hebben véél zorg nodig , wonen veelal nog zelfstandig thuis , dus méér druk op de HA , en ook administratief gezien komt er méér op het bordje te liggen, dus ja ...er zal geselecteerd moeten worden.
De overvolle praktijken is een groot probleem ( aan het worden) .
Je kunt die oudjes niet zomaar euthanasie geven zodat er weer en meer ruimte in de praktijk komt 🥺

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: selectie aanname beleid van nieuwe patiënten huisartsen

Ongelezen bericht door gosewijn »

Als de arts naar je toe moet komen , betaal je 16,00 euro ,schandalig . 8,00 autokosten en 8,00 salaris . :wink:
Wij hebben 2 maal een arts zeer snel nodig gehad ,waarvan 1 maal 5 min al te laat was .( verstikking) ,

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: selectie aanname beleid van nieuwe patiënten huisartsen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als het zeer snel moet zijn komt een ambulance ca € 800. Dat kost je eigen risico. Dat is toch OK. Ik was er blij mee
Ik zou dan nooit een huisarts bellen. .
Laatst gewijzigd door Theotrucker op 11 sep 2019 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: selectie aanname beleid van nieuwe patiënten huisartsen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maximum tarieven huisarts 2019

Prestatie
Maximumtarief
Consult regulier korter dan 5 minuten
€ 4,98
Consult regulier vanaf 5 minuten en korter dan 20 minuten
€ 9,97
Consult regulier 20 minuten en langer
€ 19,94
Visite regulier korter dan 20 minuten
€ 14,95
Visite regulier 20 minuten en langer
€ 24,92
Vaccinatie regulier
€ 4,98

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: selectie aanname beleid van nieuwe patiënten huisartsen

Ongelezen bericht door juliomariner »

Met zulke tarieven snap ik het huisartsen tekort

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: selectie aanname beleid van nieuwe patiënten huisartsen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik kom net bij mijn huisarts vandaan. Die vertelde me dat ze afgelopen week de eigen statistieken eens hadden bestudeerd. In 2012 kwamen de patiënten in deze praktijk gemiddeld 2.7 keer per jaar op consult. Nu is dat 7,4...

En als je dan bedenkt dat het grootste deel van de beloning van de huisarts gebaseerd is op het patiëntenaantal, en slechts een klein complementair bedrag per consult wordt vergoed, snap je het probleem wel.
De werkdruk is verdrievoudigd, de omzet echter niet. Ergo: nieuw/ extra personeel kan gewoon niet uit, met als gevolg grote wachtlijsten en volle praktijken.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: selectie aanname beleid van nieuwe patiënten huisartsen

Ongelezen bericht door criticus2 »

dan ben ik benieuwd of de aard van de consulten ook anders geworden is... meer echt serieuze zaken aan de hand of gaan mensen gewoon eerder met iets kleins/simpels naar de huisarts... (ervan uitgaande dat de bevindingen van de huisarts van MM niet op zichzelf staand zijn)

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: selectie aanname beleid van nieuwe patiënten huisartsen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat heb ik ook gevraagd :wink: De afdronk van beide huisartsen in deze praktijk is dat de meeste consulten gewoon terecht zijn.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: selectie aanname beleid van nieuwe patiënten huisartsen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

juliomariner schreef:
11 sep 2019 12:10
Met zulke tarieven snap ik het huisartsen tekort
De huisarts krijgt per ingeschreven patiënt ook nog een kwartaaltarief.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: selectie aanname beleid van nieuwe patiënten huisartsen

Ongelezen bericht door moederslink »

Er zijn uiteraard veel meer ouderen met cumulatief meer zorgbehoeften en zelfstandig thuiswonend.
Zij hebben dus ' terechte' zorg nodig .
Meer administratie rondom patiënten is opgelegd en erg arbeidsintensief .

Ik denk zelf dat meerdere jongere mensen minder met kleine dingetjes naar de HA gaan ...oa ook vanwege de mogelijk extra bijkomende kosten. En er is Google natuurlijk ... 8)
En daarbij opgemerkt : er zijn veel allochtonen die de taal niet machtig zijn en dus ook meer tijd vragen.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: selectie aanname beleid van nieuwe patiënten huisartsen

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ik kan bij mijn verzekering precies zien wat een arts betaald krijgt ,dat is bedroevend slecht . Daar moeten alle kosten van betaald worden ,dus ook het personeel en kantoorkosten .

Heb mijn arts gisteren gesproken , over zijn salaris . Hij klaagt niet maar het was wel slecht.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: selectie aanname beleid van nieuwe patiënten huisartsen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zullen er ook velen zijn die hun huisarts helemaal niet bezoeken, dan maakt hun abonnements vergoeding het wellicht een beetje goed.

Ook krijgt hij of zij daarnaast nog wat dubbeltjes voor de POH, ketenzorg, en kwaliteit.

Voor ouderen is de vergoeding per kwartaal trouwens hoger, ook voor bewoners van achterstands gebieden,

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: selectie aanname beleid van nieuwe patiënten huisartsen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
11 sep 2019 12:56
juliomariner schreef:
11 sep 2019 12:10
Met zulke tarieven snap ik het huisartsen tekort
De huisarts krijgt per ingeschreven patiënt ook nog een kwartaaltarief.
Klopt. Maar die houdt dus geen rekening met de bezoekfrequentie.

Gesloten