LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] tandreizen buitenland

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
marijntje
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 nov 2012 15:23

Re: tandreizen buitenland

Ongelezen bericht door marijntje »

de tandarts en ik nooit goeie vrienden geworden haha ..altijd een nachtmerrie

engelina
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 nov 2012 12:02

Re: tandreizen buitenland

Ongelezen bericht door engelina »

welke offerte? heb er meerdere

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: tandreizen buitenland

Ongelezen bericht door vroem »

engelina schreef:welke offerte? heb er meerdere
vraagt er iemand om een offerte dan? ik vroeg alleen hoe oud de huidige kronen zijn en van welk materiaal (metaal, en dan welk, metaal met opgebakken porselein, iedem welk basismetaal, of bv zorconium al dan niet per porselein opgebakken).

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: tandreizen buitenland

Ongelezen bericht door vroem »

Allereerst respect voor je aanpak. Waren er maar meer zo bezig...

Overbehandeling is inderdaad het grootste risico van behandelingen in het buitenland, het liefst worden daar dingen als kronen ed geïndiceerd want dat levert hen relatief het meeste op. Zeker wanneer ze ook nog eigenaar zijn van het tandtechnisch lab. Datzelfde verschijnsel is in nl helaas ook wel aan de orde, vaak bij de grotere " klinieken" die veel reclame maken.

Voor een gewone tandarts levert het maken van een kroon net zoveel op als het maken van goede vullingen in dezelfde tijd, waardoor er geen reden bestaat af te wijken van wat ethisch gezien de juiste indicatie is.

Als goede tandarts maak je nooit zomaar een mond vol kronen en bruggen en implantaten zonder te weten hoe het zover gekomen is en zonder de zekerheid dat het ook onder controle is, anders zijn die kronen ook geen lang leven beschoren...

ming2000
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 apr 2013 16:01

Re: tandreizen buitenland

Ongelezen bericht door ming2000 »

Tandartsen in buiten land is zeker goed alternatief. Ik heb mijn tandarts in Budapest gevonden.
Ik heb mijn implantaten in 2006 laten doen. Mijn ervaring is heel goed.
Wat men hier kan kan men in het buitenland zeker net zo goed en goedkoper.
Mocht je meer willen weten dan mag je mijn mailen. [email protected]

dumble
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2014 12:03

Re: tandreizen buitenland

Ongelezen bericht door dumble »

Ik ben mijn bovenste 4 voortanden verloren doordat ik heel ongelukkig gevallen ben. Ik heb in Belgie (woon in Gent) 2 zeer beschadigde tanden moeten laten trekken (die andere waren er al gelijk uit), en we hebben besloten om biokorrels onder mijn tandvlees te plaatsen omdat er teveel kaakbeen weg was om later implantaten te plaatsen. De vraag is nog of die biokorrels hun werk gaan doen en of er straks genoeg bot is om implantaten te plaatsen, anders moet ik waarschijnlijk eerst een bottransplantatie ondergaan (wat gelukkig wel door mijn verzekering vergoed word).

De optie die ik straks heb is dus 2 implantaten met een brug, kostprijs: 5600€. Kan dat goedkoper in het buitenland, want dat vind ik wel erg duur, wat raden jullie aan. Tandcorrect ga ik sowieso wel even contacten, maar ik vraag me af of het niet nog goedkoper gaat als je het gewoon zonder zo'n instantie doet en dus gewoon zelf een goedkoop vluchtje istanbal zoekt en het zo doet. Heeft iemand hier ervaring mee?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: tandreizen buitenland

Ongelezen bericht door vroem »

dat is in nl zeer waarschijnlijk al goedkoper...voor de rest: bedenk dat wanneer het mis gaat door foute indicatie of verkeerde uitvoering je niemand meer kan aanspreken. Een tandarts in België neem ik aan zal net zoals in Nederland onder medisch tuchtrecht vallen, waarmee schadevergoeding verkregen kan worden. Als zoiets in NL gebeurt was, viel het trouwens wellicht onder de basisverzekering, of onder een ongevallen polis via een AV of bv ixorg .

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: tandreizen buitenland

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Als je woont in België, kàn je wel een NL zorgverzekering hebben, namelijk als je werkt in NL.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: tandreizen buitenland

Ongelezen bericht door vroem »

met een NL zorgverzekering KAN dit wellicht onder de regeling bijzondere tandheelkunde vallen.
Of onder een ongevallenpolis als die er is.
Veel mensen hebben er wel 1 maar denken er niet aan dat die wellicht ook op zoiets van toepassing kan zijn.

dyna3000
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jul 2011 19:29

Re: tandreizen buitenland

Ongelezen bericht door dyna3000 »

Mijn ervaring met Implantaatreizen is zeer goed te noemen, zeker niet goedkoper om zelf een kliniek binnen te lopen, dan heb je ook nog eens het risico dat je niet weet welke materialen er gebruikt worden.
Ik heb begin dit jaar implantaten laten plaatsen (netjes een implantaatpaspoort meegekregen) en de kronen zijn 3 maanden geleden geplaatst.
Altijd nederlandse begeleiding in de kliniek aanwezig bij elke afspraak en voor en nazorg bij een Nederlandse Tandartskliniek die nauw samenwerkt met de klinieken in Turkije.
Ja, de prijs is vele malen lager dan in Nederland maar absoluut niet juist om te zeggen dat het dan ook allemaal rommel is.
Voor veel mensen is het niet eens bekend dat de Turkse Tandartsen goed opgeleid zijn en veel gebruik maken van de allermodernste technieken.
Moest dit toch ff kwijt het is niet allemaal zo negatief...

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: tandreizen buitenland

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

dyna3000 schreef:Mijn ervaring met Implantaatreizen is zeer goed te noemen, zeker niet goedkoper om zelf een kliniek binnen te lopen, dan heb je ook nog eens het risico dat je niet weet welke materialen er gebruikt worden.
Ik heb begin dit jaar implantaten laten plaatsen (netjes een implantaatpaspoort meegekregen) en de kronen zijn 3 maanden geleden geplaatst.
Altijd nederlandse begeleiding in de kliniek aanwezig bij elke afspraak en voor en nazorg bij een Nederlandse Tandartskliniek die nauw samenwerkt met de klinieken in Turkije.
Ja, de prijs is vele malen lager dan in Nederland maar absoluut niet juist om te zeggen dat het dan ook allemaal rommel is.
Voor veel mensen is het niet eens bekend dat de Turkse Tandartsen goed opgeleid zijn en veel gebruik maken van de allermodernste technieken.
Moest dit toch ff kwijt het is niet allemaal zo negatief...

Nou top dat je daar speciaal account voor aanmaakt zullen turkse tandartsen vast blij mee zijn :mrgreen: stel nou dat je ineens een probleem krijgt? Neem je dan eerste beste vliegtuig naar turkije,mijn tandarts helpt nl geen mensen die naar buitenland zijn geweest...
En daar heeft ze gelijk in,ja Zegt ze als mensen het goedkoop willen en wel hier komen zodat ik de problemen die er na onstaan kan oplossen pas ik voor ,nou ik geef haar groot gelijk..

Kunnen zat problemen onstaan...ja leuk zo,n implantaten paspoort maar zegt niks over de kwaliteit...

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: tandreizen buitenland

Ongelezen bericht door tenormin »

n.v.t.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: tandreizen buitenland

Ongelezen bericht door vroem »

Verbazingwekkend met welk gemak verkeerde info gegeven wordt en blijkbaar ook voor zoete koek wordt aangenomen als het woord ""goedkoper"' er maar in zit...

Dan kijk ik naar de tarieflijsten van de 3 klinieken en val om van verbazing dat ik veel behandelingen langs zie komen die gewoon meer kosten dan hier...en maar roepen ""goedkoper hoor!""
Witte vulling: 100,-, is gewoon duurder dan hier, afhankelijk van formaat vulling (aantal vlakken) 10-100%..
wortelkanaalbehandeling 4 kanalen bv zit je alles bij elkaar op een 4-500, zeker niet goedkoper dan hier, eerder hetzelfde .
Tandsteenverwijderen 125, dan zit je als tandarts hier aan bijna een uur aan het werk, zoveel tandsteen hebben slechts weinigen...

En als je dan bedenkt dat die tarieven exclusief reis en verblijf is, daar gaat de winst..

ik snap dit soort reclames niet.

dyna3000
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jul 2011 19:29

Re: tandreizen buitenland

Ongelezen bericht door dyna3000 »

Ik ben niet net pas geregistreerd maar al sinds 2011 op dit forum, dus deze opmerking begrijp ik niet.
En de Nederlandse Tandarts hier werkt samen met de klinieken in Turkije dus als ik last krijg kan ik gewoon hier in Nederland terecht.
Ik denk dat de meeste mensen niet gaan voor een vulling of een wortelkanaalbehandeling, de prijzen van de kronen en Implantaten daar is het voordeel te halen. Maar goed ieder zijn keuze, ik ben tevreden en heb ook alle vertrouwen in de behandeling alsof er in Turkije geen goede tandartsen zouden bestaan!
Hier in Nederland zijn er ook tandartsen die geen goed werk verrichten. Een goede vriend van mij is begin dit jaar geweest en had van zijn tandarts een offerte gekregen voor 2 kronen van € 1.600,00 in de kliniek in Turkije was hij € 450,00 kwijt. Ja dan komt de reis er nog bij van 325,00 voor 1 week nog altijd een aanzienlijk verschil. En een implantaatpaspoort zegt niets over kwaliteit maar in mijn geval is er Strauman gebruikt een zeer kwalitatief bekend merk in Nederland en Duitsland.
Alleen nogmaals de negativiteit straalt er hier vanaf blijkbaar zijn alleen Nederlandse tandartsen goed.
Ook mijn verzekering heeft een gewoon een deel terugbetaald dus zo uitzonderlijk is het nu ook weer niet allemaal.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: tandreizen buitenland

Ongelezen bericht door vroem »

volgens mij zeg ik nergens dat alleen nederlandse tandartsen goed zijn. Alleen wat ik zie aan werk wat in T. gemaakt is, kan 100% niet door de beugel om meestal meerdere redenen.
net van de week weer 1, ziet er op het oog leuk uit hoor, daar niet van. maar:
kies getrokken, wortelrest achtergebleven, is de brug dus gewoon overheen gemaakt... Moet naar de kc om eruit te laten halen en zal waarschijnlijk een vervelend botdefect overblijven. En de middelste brugpijler zat al een oude endo in, die niet goed was, pat had al offerte van mij voor nieuwe brug en endo overdoen. Dat laatste was dus niet gedaan in T, dan kan ik dus in een nieuwe brug een gat gaan boren, en daardoor heen doen wat gedaan had moeten worden voor de brug geplaatst werd.
Of plaats hem met tijdelijk cement, ook niet..
zomaar even een voorbeeld bij 1 werkstuk..
Nu kunnen NL tandartsen ook dergelijke bokken schieten, maar daar kan je dan tenminste gewoon makkelijk verhaal halen.
Nu was die vriend voor 2 kronen dus ongeveer een 800,- verder, nu ja kosten ze bij mij bijna ook, in ieder geval onder de 1000. Want die begroting van 1600 is geen normaal tarief, waarschijnlijk dure tandtechniek, of opgeklopte prijs. Normale tarief ligt ergens tussen de 850 en 1000 voor 2 kronen, verdoving en controlefoto meegerekend.
Dus er worden appels met peren vergeleken , uitgangspunt is een abnormaal hoge NL begroting, en daarmee geen eerlijke vergelijking.

dyna3000
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jul 2011 19:29

Re: tandreizen buitenland

Ongelezen bericht door dyna3000 »

Appels met peren vergelijken noem ik de prijs voor een week vakantie erbij tellen, bij het tarief van de kronen. Dat is ook een keuze voor mensen om gelijk een week vakantie te houden. En ik denk dat de meeste mensen niet gaan voor 2 kronen omdat dit nog te betalen is, maar wat als er zoals in mijn geval 3 Implantaten nodig waren en 8 kronen? Dan is het rekensommetje weer anders. En bij de meeste tandartsen liggen de kosten van 1 kroon rond de € 700,00 dus zo abnormaal hoog is die offerte niet geweest.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: tandreizen buitenland

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Idd twee kronen tussen de 800 en 1000 euro

Juist vroem en daarom doet mijn tandarts het dus niet meer,zooi opruimen...wisten het zo goed ga aar terug naar turkeije,polen etc...geef haar gelijk

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: tandreizen buitenland

Ongelezen bericht door vroem »

bij de meeste tandartsen ligt het kroontarief echt niet rond de 700, geen onzin gaan vertellen om je gelijk te krijgen. honorarium tandarts is een 250, tandtechniek afhankelijk van waar en hoe je laat maken tussen de 100 en 250,-. tarieven tandtechniek zijn met alle cad cam aardig gezakt de laatste jaren, gemiddeld zit ik niet ver naast met een 180,- techniekkosten voor bv een cerec of zirconiumkroon via een lab. dus zeg een 500 per stuk, relatief wat minder met meer kronen in hetzelfde werk.

en dan kan je de reis ineens vakantie gaan noemen, maar je kan niet zonder reis en verblijf dat werk daar laten doen, dus telt gewoon mee als kosten. Veel mensen zouden toch een andere bestemming kiezen zonder het doel van tandartsbezoek.
En zeker met implantaten , en de inheeltijd en zo, en dus vaker moeten gaan , ga je ook vaker reizen (en vrije dagen opnemen ).
Het staat iedereen vrij hoor werk te laten doen waar ze willen, maar houd de rekensom wel zuiver.

dyna3000
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jul 2011 19:29

Re: tandreizen buitenland

Ongelezen bericht door dyna3000 »

Ik hoef niet perse gelijk te krijgen hoor, (heb de offerte zelf gezien voor 2 kronen en tandtechniekkosten, en nog een heleboel kleine vermeldingen op de offerte omdat hier nu eenmaal alles apart berekend wordt)maar Vroem blijkbaar wel, dat mensen een andere bestemming zouden kiezen zonder doel van tandartsbezoek, blijkbaar ben je niet op de hoogte dat er jaarlijks zo'n 1 miljoen mensen op vakantie gaan naar Turkije. En ja ik ben 2x geweest omdat de inheelperiode van de implantaten nodig is, maar ik was voor 3 Straumann implantaten en 8 zirkonium kronen afgerond € 4500 kwijt, omdat ook bij grotere behandelingen een korting niet ongebruikelijk is. laat iedereen zelf maar uitrekenen wat een dergelijke behandeling in Nederland kost. En controles zijn gewoon hier in Nederland. Ik zie het wel als twee vakanties die ik heb gehad in een land wat voor nog een paar mensen ook een vakantieland is.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: tandreizen buitenland

Ongelezen bericht door vroem »

zonder inzicht in verdere codes in Nederlandse begroting en de uiteindelijk uitgevoerde behandeling is het al helemaal appels met peren vergelijken. Wellicht zijn er bepaalde zaken die de nl tandarts wel noodzakelijk achtte, bv versterken van de tanden met glasvezelstiften etc om risico op breuk te beperken, maar is dat wellicht door de Turkse tandarts niet gedaan. De tijd zal dan leren wie er gelijk had....
Zo zijn er meer zaken die onduidelijk zijn, en bij onduidelijkheden kan je geen zuiver vergelijk maken.

Nogmaals: men staat vrij om te doen en laten wat men wil, en behandelingen te laten doen waar men wil.
Waar ik alleen iets tegen heb is de meestal verkeerde info die gegeven wordt.

en mbt noodzaak (is relatief...) tot 3 implantaten en 8 kronen: ik hoop wel dat de oorzaak van dit gebitsverval ook in het zorgplan van de Turkse tandarts is meegenomen, ik betwijfel dat alleen...wat dit soort zaken is het daar meer de kwikfit, en dan vooral dure behandelingen indiceren (het aantal tanden/kiezen waarop ik Turkse kronen heb zien landen zonder dat er noodzaak voor kronen was , want die is er tegenwoordig met de stand van techniek niet zo heel snel meer, is niet meer te tellen..en dat is alleen in mijn eigen kleine praktijk al.)

Gesloten