LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te lage indicatie voor verpleeghuis

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Johanna Rijks
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jul 2019 17:54

Te lage indicatie voor verpleeghuis

Ongelezen bericht door Johanna Rijks »

Welk pad kan ik nog bewandelen?

Achtergrond:
Mijn moeder van 80 heeft Parkinson, tremor dominant, in een gevorderd stadium. Zij woont alleen, drie jaar terug verhuisd van een eengezinswoning naar een gelijkvloerse woning. Ze heeft drie kinderen, geen kleinkinderen. Mijn zus en ik wonen op meer dan een uur rijden (enkele reis), mijn broer woont gelukkig wel in dezelfde stad. We hebben alle drie een fulltime baan maar geen van ons drieën werkt in, of in de buurt van, de stad waar onze moeder woont. Daarnaast ben ik zelf chronisch ziek. Familie, kennissen en vrienden (helaas dun gezaaid) zijn van dezelfde leeftijd met hun eigen zorgen en medische aandoeningen.

De laatste weken valt mijn moeder regelmatig (vaak aan het eind van de nacht) waarop mijn broer haar van de grond moet rapen omdat ze zelf niet meer op kan staan. Ook het lopen (of opstaan zelfs) gaat eigenlijk niet meer. We hebben dan ook een CIZ indicatie aangevraagd. Brief van de huisarts mee (aanvraag voor ZZP6) samenvatting van Thuiszorg van wat er allemaal misgaat, een zorg/verpleegplan en de nodige machtigingen om gegevens op te vragen bij de neuroloog etc.
Afgelopen weekend is het helemaal misgegaan en is ze uiteindelijk op maandag in het ziekenhuis belandt.

CIZ aanvraag met behulp van het ziekenhuis versnelt, gesprek gehad en vandaag dus ook al de uitslag binnen. ZZP4, want mijn moeder heeft geen 24 uur verpleging nodig volgens het CIZ.
Met ZZP4 kan je iemand inschrijven in een verpleeghuis maar vindt eens een verpleeghuis dat mensen met ZZP4 opneemt! Over de wachtlijst voor een ZZP4 plekje wil ik het nog geeneens hebben. Dat kan zo oplopen tot 2 jaar. En de dichtstbijzijnde ZZP4 locatie is 65 km verderop. Hoezo sociale isolatie?


Dat mijn moeder in de nacht en ochtend niet meer alleen kan zijn wordt afgedaan: een dag heeft 24 uur en de nacht en ochtend zijn dat samen niet. Ze heeft geen 24 uur verpleegkundige hulp nodig.
Dat ze om de haverklap op de grond ligt in de nacht en ochtend: heel vervelend maar dat moeten we zelf maar oplossen,

Dat in haar omgeving geen ZZP4 locatie is, ga zelf maar met een verpleeghuis in gesprek.


Uiteraard kan ik nog bezwaar maken tegen de afgegeven indicatie maar ik zou niet meer weten op welke gronden ik dat nog kan doen als bovenstaande al zo wordt weggezet.


Uiteraard zullen we haar inschrijven in verpleeghuizen in de omgeving en het gesprek aangaan met deze verpleeghuizen. Maar tussen nu en een uiteindelijke opname zie ik nog een hele berg tijd zitten. Wij lopen zelf al op ons tandvlees, Thuiszorg heeft al aangegeven dat de zorg voor mijn moeder ten laste gaat van andere zorgontvangers, en ik zie een gevaarlijk situatie ontstaan. Niet alleen voor mijn moeder maar ook voor de mensen die in dezelfde flat wonen.

De Clientondersteuning vanuit de gemeente is ronduit waardeloos. De WMO aanvraag heb ik geheel zelf gedaan, en hulp bij de CIZ indicatie bestond uit het telefoonnummer van een verpleeghuis. Dus daar hoef ik niet naar toe.

Kan iemand mij helpen met wat ik nu het beste kan doen?
Welke instantie kan mij helpen met het bezwaarschrift voor CIZ?
Waar kan ik terecht om de veiligheid van mij moeder te waarborgen gedurende de nacht en de ochtend?
Kan ik dit ook via de WMO of moet ik het zorgkantoor inschakelen of .....

Ik vind het niet erg om dingen uit te zoeken en te regelen maar ik weet even niet meer waar ik moet zijn. Mijn vrije dagen vliegen momenteel de deur uit omdat ik dingen moet regelen, en bellen en gesprekken aan moet gaan, allemaal tijdens reguliere werktijd dus kan ook niet anders.


Alle tips zijn welkom!


Johanna

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te lage indicatie voor verpleeghuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien u iets aan de Stichting Mee.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Te lage indicatie voor verpleeghuis

Ongelezen bericht door moederslink »

Om te beginnen zou ik allereerst zorgen voor een ALARM systeem , een knop waar zij , bij nood , op kan drukken.
Zo.n ding kan om de nek gehangen worden.

En ten tweede :
is het een optie om je moeder nu eerst in te schrijven bij een verzorgingstehuis of aanleunwoning met deze indicatie?
Met daaraan gekoppeld een verpleeghuis zodat zij indien nodig direct kan ' doorstromen '?
Deze zijn er wel.

Heel vervelend en zorgelijk dit, maar ook artsen zitten met de handen in het haar...ze moeten uren ' rondbellen ' om iemand geplaatst te krijgen vanuit bv een ziekenhuisbed. Daar verblijven deze mensen dan uit nood langer dan noodzakelijk is .

Treurige ontwikkeling...

Sterkte !
Laatst gewijzigd door moederslink op 04 jul 2019 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Te lage indicatie voor verpleeghuis

Ongelezen bericht door BL2 »

Dezelfde situatie deed zich voor in onze familie.
Als eerste ligt natuurlijk de "schuld" bij het veel te laat aanvragen van een indicatie, zeker als je de wachttijden weet.
Een ZZP6 verpleegtehuis zal nooit iemand met ZZP4 opnemen, dat kost zo'n verpleegtehuis gewoon te veel geld.
Het advies dat ik kan geven is dat als uw moeder gevallen is dit niet meer zelf op te lossen, maar "gewoon" 112 te bellen.
Zelf tillen is immers niet zonder risico's, dat moet je gewoon niet doen.
Het komt hard over maar het is de enige manier om iemand via de crisisopvang ergens geplaatst te krijgen.
Nadat we voor een familielid 5 X 112 hadden gebeld omdat diegene weer eens languit lag, en een gesprek met een invaldokter, was opname zo geregeld. Familielid had helemaal geen indicatie (wegens zorgmijden)............

En tot slot, dan zullen we het nog maar niet hebben over de onmogelijkheid tot gezinshereniging bij mensen op leeftijd met verschillende indicatie. Echt schijnend dat mensen welke al 70 jaar getrouwd zijn, zeer bruut en voor altijd gescheiden worden !!!!

DezeGene
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jun 2017 14:53

Re: Te lage indicatie voor verpleeghuis

Ongelezen bericht door DezeGene »

Ik ga ervan uit dat er al thuiszorg is, wat zijn hun mogelijkheden om bij een val incident te gaan helpen?
behalve dat u zichzelf in de lappenmand kan werken door verkeerde til techniek, kan u ook bij verkeerde til techniek uw moeder kwetsuur bezorgen.
hoe meer aanpassingen u doet, hoe meer de noodzaak om hulp.
thuiszorg, huishoudelijke hulp, via WMO aangevraagde SOS knop met telefoonmelding, tijdschakelaars op kooktoestellen, etc.
hoe meer blijkt dat uw moeder thuis niet zelfstandig kan functioneren hoe duidelijker een zzp indicatie wordt.
zijn er mogelijkheden voor dagopvang? zo ja, maak daar gebruik van. (je hebt dan nog meer personen die een beeld kunnen schetsen van wat ze nog wel en niet kan, dus haar zelfstandig functioneren)

Nederland heeft met het huidige beleid de zorgsector laten uitmergelen. het langer zelfstandig thuis wonen tot hoogste goed gemaakt omdat het beter zou zijn voor de cliënt.
maar zij die het bedacht hebben, weten niet, of willen niet weten, dat al die mantelzorgers, met vaak banen en gezinnen ernaast, ook ergens een grens hebben.
burnouts, ze zijn de normaalste zaak van de wereld, en ach, die behandeling kost ook geld waar onder meer de werkgevers ook de dupe van worden.
sneeuwbal effect heet dat.

ik wens u, uw moeder en de familie, veel succes met de zoektocht naar een oplossing, maar denk om uw eigen grens, anders is uw familie nog verder van huis

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Te lage indicatie voor verpleeghuis

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Met deze relatief lage zorgindicatie kunt u beter zoeken naar een verzorgingshuis dan naar een verpleeghuis. Waarschijnlijk krijgt u dan veel meer opties. Een verpleeghuis is immers bedoeld voor mensen met een veel grotere zorgvraag.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Te lage indicatie voor verpleeghuis

Ongelezen bericht door berndv »

Mij lijkt het ook verstandiger om te kijken naar een soort van aanleunwoning of de "ouderwetse" verzorgingshuizen. Officieel bestaaan die laatste niet meer, maar ik ken verschillende huizen hier in de buurt die zelfstandige woonruimte bieden, maar waar continu thuiszorg aanwezig is voor allerhande zorgtaken, inclusief nachtdienst.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Te lage indicatie voor verpleeghuis

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik had het eea óók zo geopperd op 4 juli j.l.

De TS heeft deze vraag op 3 juli gesteld en is niet meer teruggekomen .
Jammer ...het heeft dus niéts te maken met topicstarters wegjagen , maar zoals zo vaak zie je ze evengoed ook niet meer terug.
We weten dus niet welke acties er in de afgelopen 4 maanden ondernomen zijn om dit probleem voor deze moeder op te lossen.

Gesloten