Telefonisch consult

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Monique christjans
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2022 14:54

Telefonisch consult

Ongelezen bericht door Monique christjans »

In december 2021 ben ik geopereerd aan mijn rug. Op 21 januari 2022 had ik een telefonisch consult met de chirurg. Gelukkig ging alles goed en het telefonisch gesprek duurde hooguit 1 minuut. Nu krijg ik van mijn zorgverzekering een rekening van € 184, 57.
Ik.hen mijn zorgverzekering gebeld dat ik het niet eens ben met dit bedrag. Volgens de zorgverzekering is dat de afspraak met het ziekenhuis. Ze mogen een heel consult vragen ongeacht de tijd.
Ik weet niet wat ik moet doen. Ik vind dit niet kunnen. Het ziekenhuis maakt hier misbruik van en de de patiënt is de dupe. Zijn er meer mensen met deze klacht.

Lowieze
Berichten: 5600
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Telefonisch consult

Ongelezen bericht door Lowieze »

Over het algemeen zijn de kosten van een consult op afstand hetzelfde als een polikliniek bezoek.
Dat u dit niet vindt kunnen is jammer, maar u zult het bedrag toch moeten betalen.

reggie2
Berichten: 3371
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Telefonisch consult

Ongelezen bericht door reggie2 »

Monique christjans schreef:
25 okt 2022 15:02

Ik weet niet wat ik moet doen.


Gewoon betalen wil je geen gedonder krijgen.

sylvesterb
Berichten: 5002
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Telefonisch consult

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Monique christjans schreef:
25 okt 2022 15:02
In december 2021 ben ik geopereerd aan mijn rug. Op 21 januari 2022 had ik een telefonisch consult met de chirurg. Gelukkig ging alles goed en het telefonisch gesprek duurde hooguit 1 minuut. Nu krijg ik van mijn zorgverzekering een rekening van € 184, 57.
Ik.hen mijn zorgverzekering gebeld dat ik het niet eens ben met dit bedrag. Volgens de zorgverzekering is dat de afspraak met het ziekenhuis. Ze mogen een heel consult vragen ongeacht de tijd.
Ik weet niet wat ik moet doen. Ik vind dit niet kunnen. Het ziekenhuis maakt hier misbruik van en de de patiënt is de dupe. Zijn er meer mensen met deze klacht.
De arts belt je vanuit het ziekenhuis, waar hij een computer heeft een dak boven zijn hoofd en alle middelen. Hij heeft je dossier gelezen, zich verdiept in de behandeling, dit kost tijd. Ongeacht of je wel of geen complicaties hebt,

Hij belt je omdat hij niet weet hoe het gaat, hij weet dus niet vooraf of hij 1 minuut bezig is of de tijd voor het volledige consult. In jouw geval was dit dus heel kort, maar zijn volgende bel afspraak zal later staan.

Dus wat vind je dan het misbruik?

gosewijn
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Telefonisch consult

Ongelezen bericht door gosewijn »

Monique christjans schreef:
25 okt 2022 15:02
In december 2021 ben ik geopereerd aan mijn rug. Op 21 januari 2022 had ik een telefonisch consult met de chirurg. Gelukkig ging alles goed en het telefonisch gesprek duurde hooguit 1 minuut. Nu krijg ik van mijn zorgverzekering een rekening van € 184, 57.
Ik.hen mijn zorgverzekering gebeld dat ik het niet eens ben met dit bedrag. Volgens de zorgverzekering is dat de afspraak met het ziekenhuis. Ze mogen een heel consult vragen ongeacht de tijd.
Ik weet niet wat ik moet doen. Ik vind dit niet kunnen. Het ziekenhuis maakt hier misbruik van en de de patiënt is de dupe. Zijn er meer mensen met deze klacht.
Dit is volgens mij een vervolg controle van de operatie ,hoort bij de behandeling , dus gratis .

Lady1234
Berichten: 23145
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Telefonisch consult

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een operatie kent een DCB van 42 dagen, dus het telefonisch consult valt in een vervolg DBC. Die kosten komen ten laste van het eigen risico 2022.

gosewijn
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Telefonisch consult

Ongelezen bericht door gosewijn »

Dan zou ik de arts bellen en zeggen dat hij de DCB had moeten verlengen .

Lady1234
Berichten: 23145
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Telefonisch consult

Ongelezen bericht door Lady1234 »

gosewijn schreef:
26 okt 2022 18:25
Dan zou ik de arts bellen en zeggen dat hij de DCB had moeten verlengen .
Daar heeft die arts niets over te zeggen. Dat zijn voorgeschreven periodes.

PGros
Berichten: 623
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Telefonisch consult

Ongelezen bericht door PGros »

De arts kan een DCB wel verlengen maar dat maakt niet dat een tel.consult niet gewoon in rekening gebracht kan worden.

Lowieze
Berichten: 5600
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Telefonisch consult

Ongelezen bericht door Lowieze »

PGros schreef:
27 okt 2022 09:10
De arts kan een DCB wel verlengen maar dat maakt niet dat een tel.consult niet gewoon in rekening gebracht kan worden.
De DBC is bij TS ook verlengd, alleen dan in een vervolg DBC. Een zorgtraject kan bestaan uit meerdere DBC’s.

rwolters
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Telefonisch consult

Ongelezen bericht door rwolters »

Monique christjans schreef:
25 okt 2022 15:02

het telefonisch gesprek duurde hooguit 1 minuut.
En de betreffende arts heeft natuurlijk helemaal niets hoeven voorbereiden en hoeven te verwerken na het gesprek.... Hij belt gewoon een nummer zonder eerst even het dossier te hebben bekeken en hoeft verder niets meer in het dossier te doen. En de werkplek en IT systemen kosten natuurlijk ook helemaal niets.

moederslink
Berichten: 11509
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Telefonisch consult

Ongelezen bericht door moederslink »

Natuurlijk! Alles kost( veel) geld!
Desalniettemin is een telefonisch consult van +- één minuut à bijna € 185 wél heel erg veel :( .

Lady1234
Berichten: 23145
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Telefonisch consult

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mensen snappen het systeem van de DBC’s nog steeds niet.

NeoDutchio
Berichten: 11146
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Telefonisch consult

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

moederslink schreef:
27 okt 2022 11:36
Natuurlijk! Alles kost( veel) geld!
Desalniettemin is een telefonisch consult van +- één minuut à bijna € 185 wél heel erg veel :( .
Aan de andere kant kan een arts van te voren niet inschatten hoe lang hij bezig zal zijn met een patiënt. Hij zal dus een tijdsblok inplannen.

Lady1234
Berichten: 23145
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Telefonisch consult

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De arts maakt de prijs niet. En als er de week erop weer een consult volgt, of een consult in het ziekenhuis, gaat dat voor hetzelfde geld.

rwolters
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Telefonisch consult

Ongelezen bericht door rwolters »

moederslink schreef:
27 okt 2022 11:36
Natuurlijk! Alles kost( veel) geld!
Desalniettemin is een telefonisch consult van +- één minuut à bijna € 185 wél heel erg veel :( .
Ik denk dat de meeste mensen schrikken als ze eens aan hun werkgever vragen wat hun eigen interne uurtarief is.

Moneyman
Berichten: 26352
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Telefonisch consult

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
27 okt 2022 11:36
Natuurlijk! Alles kost( veel) geld!
Desalniettemin is een telefonisch consult van +- één minuut à bijna € 185 wél heel erg veel :( .
Alleen is die ene minuut in het systeem van beprijzing waar mee wordt gewerkt helemaal niet relevant. Als dat telefoontje een half uur had geduurd, was de prijs identiek geweest.

JozJan
Berichten: 912
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Telefonisch consult

Ongelezen bericht door JozJan »

Lady1234 schreef:
27 okt 2022 11:44
Mensen snappen het systeem van de DBC’s nog steeds niet.
Daar zit wel de crux ja. Zou je kunnen zeggen dat dat (ook) komt omdat vooral negatieve dingen opvallen? Zoals dit: op zich niet zo gek dat je denkt 'telefoontje van 1 minuut en dan bijna 200 euro betalen, dat is nogal'. Terwijl er ongetwijfeld (ook voor de patiënt) voordelen aan dat DBC systeem zitten, maar die vallen dan niet op. Zou dat kunnen?

Moneyman
Berichten: 26352
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Telefonisch consult

Ongelezen bericht door Moneyman »

JozJan schreef:
25 nov 2022 08:39
Zou dat kunnen?
Ja ;) want ik denk dat daar dé reden voor geklaag zit. Negen van de tien keer blijken de klagers niet te weten hoe het systeem werkt (en welke voordelen er ook aan vaste beprijzingen zitten).

Lowieze
Berichten: 5600
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Telefonisch consult

Ongelezen bericht door Lowieze »

Bovendien is een telefonisch consult van 1 minuut met een specialist nogal ongeloofwaardig. Dat kan natuurlijk in het opzicht van de patiënt zo lijken, maar is niet erg realistisch. Een specialist moet jouw dossier erbij halen en even doorlezen, daarna luisteren naar waar de patiënt voor belt en dan antwoord geven. Vaak even overleggen met de patiënt over het vervolg.
Nou maakt dat voor het tarief natuurlijk niet uit, maar ik vermoed dat het voor de patiënt vaak 1 minuut lijkt, maar dat in werkelijkheid veel langer is.

Plaats reactie