LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Teststrips Diabetes

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Merlena
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jun 2014 18:35

Teststrips Diabetes

Ongelezen bericht door Merlena »

Sinds 1 januari van dit jaar wordt ik telkens opnieuw geconfronteerd met de wijziging in de zorgverzekeringswet. Ik ben type 1 diabeet en krijg de teststrips voor het controleren van mijn bloedsuikerwaardes vergoed uit de basisverzekering. Sinds dit jaar zijn dat echter nog maar 400 strips per kwartaal.

Van de diabetes verpleegkundige moet ik mij voor elke maaltijd en voor het slapen gaan controleren. Dit zijn dan al 368 teststrips (92*4) per kwartaal. Daarnaast heb ik een insulinepomp. Voor elke pod verwisseling moet ik ook een teststrip gebruiken. Elke 3 dagen moet ik een pod verwisselen. Dat zijn dan 31 teststrips extra. Dan hebben het over 1 teststrip die niet gebruikt wordt per kwartaal als we deze basisregels toepassen.

Voor de gezondheid op de langere termijn is het voor diabetes patienten belangrijk dat je bloedglucosespiegel zo netjes mogelijk is. Om dit te realiseren is vaker controleren handiger. Wanneer een diabetespatient bijvoorbeeld een hypo of een hyper heeft gemeten vlak voor de maaltijd, dient hij / zij na een uur nogmaals te controleren om te zien of de hypo / hyper goed is opgevangen. Vlak voor het autorijden is controleren ook essentieel. Vlak voor, tijdens of na het sporten is het ook van belang om te zorgen dat je goed zit: je mag niet sporten boven de 15 en niet onder de 5. Ziekte, menstratie en warm weer zorgen ook voor onverwachte veranderingen in je bloedsuikerspiegel.

Ik vraag mij dan echt af..... hoe moet ik dat doen met 1 teststrip extra in drie maanden?

Wil ik voorkomen dat ik in de toekomst te maken krijg met complicaties (nierfalen, blindheid, amputaties), dan dien ik zeer geregeld te controleren. Wanneer ik wil gaan sporten moet ik me ook vaker controleren, de kans op een hypo bij het sporten is namelijk hoger.

Het is in het belang van de zorgverzekeraars dat we allemaal gezond leven, want dan kosten we in de toekomst niet zoveel geld aan dure ziektes en complicaties. Dus lijkt het me logisch dat de bezuiniging op teststrips voor diabetische patienten wordt teruggedraaid zodat een diabetes patient niet de keuze hoeft te maken tussen zijn gezondheid en zijn geld!

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Teststrips Diabetes

Ongelezen bericht door ruud_a »

bent u niet wat overbezorgd met die teststrips?
ik zou toch eens met de huisarts praten.
niet dat ik verstand heb van insuline, maar ik kan me niet goed voorstellen, dat het zinnig is de hele dag door te meten.
van zo gefixeerd zijn op de suikerziekte krijg je weer andere klachten, maar dan klachten voor bij de psychiater.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Teststrips Diabetes

Ongelezen bericht door puma73 »

ruud_a schreef:bent u niet wat overbezorgd met die teststrips?
ik zou toch eens met de huisarts praten.
niet dat ik verstand heb van insuline, maar ik kan me niet goed voorstellen, dat het zinnig is de hele dag door te meten.
van zo gefixeerd zijn op de suikerziekte krijg je weer andere klachten, maar dan klachten voor bij de psychiater.
Mensen met insulineafhankelijke diabetes MOETEN zo meten i.v.m. het bepalen van de hoeveelheid insuline die moet worden gespoten. Mensen met insulineafhankelijke diabetes leren hoe zij de dosis moeten aanpassen. Dus heeft niks met te maken met gefixeerd zijn.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Teststrips Diabetes

Ongelezen bericht door encore »

Een collega hier heeft zo'n digitaal kastje-met-prikker. Geen idee wat dat doet overigens, maar hij heeft nooit teststrips nodig omdat hij dat kastje heeft.
Is dat niet het aanschaffen waard voor TS? Wordt, neem ik aan, toch ook vergoed?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Teststrips Diabetes

Ongelezen bericht door bprosman »

moet ik mij voor elke maaltijd en voor het slapen gaan controleren. Dit zijn dan al 368 teststrips (92*4) per kwartaal. Daarnaast heb ik een insulinepomp. Voor elke pod verwisseling moet ik ook een teststrip gebruiken. Elke 3 dagen moet ik een pod verwisselen.
Hoe denk je dat ze aan dat getal van 400 zijn gekomen ? Zoals je het nu omschrijft prik je al zo'n beetje "maximaal".
Iedere dag een dagcurve prikken is misschien wat overdone. Op een gegeven moment 'voel' je ook wel hoe je zit met je glucosespiegel. Van de andere kant... als je online zoekt... ik betaal 20 Euro voor 50 test strips (ik krijg ze niet vergoed).
Een collega hier heeft zo'n digitaal kastje-met-prikker. Geen idee wat dat doet overigens, maar hij heeft nooit teststrips nodig omdat hij dat kastje heeft.
Zou ik toch eens navragen want behalve de "Google contactlens" ken ik geen methode om het zonder teststrips te doen. Anders... houd ik me aanbevolen voor het merk / type.

Merlena
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jun 2014 18:35

Re: Teststrips Diabetes

Ongelezen bericht door Merlena »

Nee, ik ben niet overdone met het controleren. Probleem is dat ik al 32 jaar diabetes heb. Na ongeveer 20 jaar voel je aanvallen niet zo goed meer aankomen. Dat heb ik dus ook. Hypounawareness heb ik nog niet, maar ver zit ik er niet van af. Omdat ik pas sinds kort mijn pomp (kastje) heb, moet hij nog goed ingesteld worden. Hiervoor zijn strips nodig. De normale dagen gaan steeds beter, echter weekenden, vakanties, warme dagen en als vrouw de maandelijkse cyclus gaan nog lang niet goed. Ik kan het echter nu niet onderzoeken hoe ik daar beter mee om kan gaan, omdat de strips die daarvoor nodig zijn uit eigen zak betaald moeten worden. Ik heb daar het geld gewoon niet voor.

Een kastje dat ook mijn bloedglucose continu meet is mijn droom, maar daar heb ik geen recht op omdat mijn drie maandelijkse gemiddelden te "goed" zijn, ik ben geen kind meer en ik ben ook niet zwanger. De reden waarom waarom mijn 3 maanden gemiddelde (Hba1c) goed is, is omdat ik van heel laag naar heel hoog zwabber. Dan heb je een schitterend gemiddelde met allemaal foute waarden. De bedoeling is natuurlijk dat je goede waarden hebt en daardoor gemiddeld genomen goed uit komt. Dat proces ben ik in april gestart.

Ik snap gewoon niet waarom er bezuindigd wordt op iets wat zorgt voor een betere gezondheid en dus op de langere termijn de nierdialyses, blindheid of amputaties voorkomt. Ik voel me erg machteloos in deze situatie.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Teststrips Diabetes

Ongelezen bericht door gilas »

Merlena schreef:Nee, ik ben niet overdone met het controleren. Probleem is dat ik al 32 jaar diabetes heb. Na ongeveer 20 jaar voel je aanvallen niet zo goed meer aankomen. Dat heb ik dus ook. Hypounawareness heb ik nog niet, maar ver zit ik er niet van af. Omdat ik pas sinds kort mijn pomp (kastje) heb, moet hij nog goed ingesteld worden. Hiervoor zijn strips nodig. De normale dagen gaan steeds beter, echter weekenden, vakanties, warme dagen en als vrouw de maandelijkse cyclus gaan nog lang niet goed. Ik kan het echter nu niet onderzoeken hoe ik daar beter mee om kan gaan, omdat de strips die daarvoor nodig zijn uit eigen zak betaald moeten worden. Ik heb daar het geld gewoon niet voor.
Sorry maar als je nu nog niet goed weet hoe je lichaam in elkaar zit i.v.m je diabetes dan zou ik toch maar eens met een diabetesverpleegkundige gaan praten en vragen naar een cursus over hoe om te gaan met diabetes in je dagelijkse leven.
Je moet trouwens zo en zo onder controle staan van een arts en diabetesverpleegkundige want zij zijn degene die je begeleiden bij je diabetes.
En in sommige gevallen kunnen de arts of diabetesverpleegkundige ook een voorschrift voor je uitschrijven waarmee je bij sommige verzekeraars meer dan die 400 teststrips kan krijgen maar ook dit is maar voor 3 maanden.
Uiteindelijk moet je voor al die zaken gewoon bij de arts of diabetesverpleegkundige zijn want die kunnen je daar verder mee helpen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Teststrips Diabetes

Ongelezen bericht door Chocomelk »

encore schreef:Een collega hier heeft zo'n digitaal kastje-met-prikker. Geen idee wat dat doet overigens, maar hij heeft nooit teststrips nodig omdat hij dat kastje heeft.
Is dat niet het aanschaffen waard voor TS? Wordt, neem ik aan, toch ook vergoed?
In de kastje gaat de teststrip in.

Gesloten