LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Thuiszorg en kwaliteitseisen

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 29993
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
madfred schreef:Is het normaal dat iemand al vele jaren in een land woont, werkt en nu zelfs met pensioen is zonder dat deze persoon de taal van dat land machtig is? Dus omdat deze persoon nooit de moeite heeft genomen om enigzins te integreren moet de regelgeving worden aangepast? Dus dan moet er een soort van parallel samenleving in dat land worden gecreëerd om deze persoon tegemoet te komen?
Zie opening - ze zijn als gastarbeider gekomen en lange tijd buiten de maatschappij gehouden. Het is meer dan aanmatigend om te zeggen, dat die mensen niet de moeite hebben genomen. Bij deze groep is het omgekeerd: het was nooit de bedoeling dat ze zouden integreren en daarmee heeft Nederland zelf het ontstaan van parallelle samenlevingen in de hand gewerkt.
Ik herhaal mijn eerdere reactie maar even, want die is (als je vraagstellingen vervangt door reactie) één op één op dit statement toepasbaar.
Moneyman schreef:Met dit soort vraagstellingen simplificeer je complexe zorgsitusties enorm. Dat maakt een discussie niet heel serieus.

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen

Ongelezen bericht door madfred »

"Zie opening - ze zijn als gastarbeider gekomen en lange tijd buiten de maatschappij gehouden. Het is meer dan aanmatigend om te zeggen, dat die mensen niet de moeite hebben genomen. Bij deze groep is het omgekeerd: het was nooit de bedoeling dat ze zouden integreren en daarmee heeft Nederland zelf het ontstaan van parallelle samenlevingen in de hand gewerkt."

Dus ik ben aanmatigend omdat ik het niet met je eens ben. En dat is niet aanmatigend?
Ik heb niet het idee dat je open staat voor argumenten. Je hebt een mening en die mening is de enige juiste volgens jou. Elke argument wat je niet aanstaat probeer je onderuit te halen.
Verder, wanneer werd het voor deze mensen duidelijk dat ze niet alleen kwamen werken, maar hier ook bleven wonen etc. Was dat na een jaar, vijf jaar, 20 jaar? En wanneer kwam het besef dat ze misschien beter toch konden integreren? Oh nee, dat besef is er nooit gekomen. En dat is niet aanmatigend, het is de waarheid.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:Met dit soort vraagstellingen simplificeer je complexe zorgsitusties enorm. Dat maakt een discussie niet heel serieus.
Als je dingen terugbrengt tot de kern? Ja, simplificatie is soms nodig. Interessanter vind ik weer, dat niemand hier een keuze durft te maken.
kiz schreef:Van fraude is dus geen sprake; deze medicatietoediening wordt in het cliëntdossier vastgelegd, voorzien van de accordering van de gekwalificeerde zorgverlener en is dus altijd controleerbaar en herleidbaar.
Met de accordering wordt creatief omgesprongen. Inmiddels een dozijn contracten tussen verzekeraars en thuiszorginstellingen (groot en klein) gezien, naast elkaar gelegd, vergeleken - overal staan onmogelijke eisen vermeld.
tttlocke schreef:U vergeet te reageren op het belangrijkste punt uit de quote, op het deel dat het meest raakt aan uw racisme-insinuatie: 'Er wordt helemaal niemand uitgesloten van zorg, wie aan de eisen voldoet krijgt zorg'. De zwaarst mogelijke beschuldiging, maar geen repliek?
Met talloze voorbeelden, daarmee een ontzettend lange reactie, valt het tegendeel probleemloos te onderbouwen. Je kunt recht hebben op zorg, maar dat wil niet zeggen dat zorg krijgt, laat staan goede zorg. Geldt niet alleen voor thuiszorg, begint al met de huisarts. Kijk de zorgspecials van Radar maar eens terug, daar zitten er een paar in.
tttlocke schreef:Ik denk niet dat het nodig is om met de beschuldigende vinger naar de ene kant of naar de andere kant te wijzen, maar u praat nu alsof er een verbod op integratie of participatie bestond.
De termen 'integratie' en 'participatie' zijn van veel latere datum. Cursussen NT2 zijn pas in jaren 80 van de vorige eeuw van de grond gekomen, waren een tijdlang goed, totdat het vorige kabinet besloot, dat hier marktwerking op moest worden losgelaten. Wordt nu een beetje hersteld, maar de schade is er al.
Overigens is integratie alleen mogelijk als de andere zijde ook daarvoor openstaat, in Nederland wordt met 'integratie' eerder 'assimilatie' bedoeld.
Zelf heb ik een unieke naam, bevalt goed, maar wel valt steeds vaker op, dat de Piet Smits e.d. van deze wereld navragen waar je bent geboren en opgegroeid en het antwoord 'gewoon hier' wordt niet geloofd. Niet mijn probleem, maar het geeft goed aan dat Nederland wel erg smal denkt.

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen

Ongelezen bericht door madfred »

Je blijft erop hameren dat het echt niet "de schuld" is van jouw clienten, maar wel van de "Nederlanders" danwel de samenleving alhier.
Zelfs een doodnormale vraag waar je bent geboren vat je al negatief op, ooit gedacht dat het misschien ook wel eens interesse zou kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door madfred op 28 aug 2018 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29993
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
Moneyman schreef:Met dit soort vraagstellingen simplificeer je complexe zorgsitusties enorm. Dat maakt een discussie niet heel serieus.
Als je dingen terugbrengt tot de kern? Ja, simplificatie is soms nodig. Interessanter vind ik weer, dat niemand hier een keuze durft te maken.
Simplificeren is helaas niet hetzelfde als terugbrengen tot de kern. Dat blijkt wel uit dit topic.

En geen keuze durven maken? Welke keuze zou ik überhaupt moeten maken volgens jou?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:En geen keuze durven maken? Welke keuze zou ik überhaupt moeten maken volgens jou?
Stel dat jij thuiszorg nodig hebt. Wil je dan verzorgd worden door iemand met alle papieren/diploma's/certificaten, maar met je niet goed kunt communiceren OF wil je verzorgd worden door iemand met je wel goed kunt communiceren, minstens 10 jaar ervaring heeft, maar niet beschikt over de nieuwste diploma's/certificaten?

Dit mag jij een simplificatie vinden, maar dit is exact het effect van de aanvullende eisen van de zorgverzekeraars.
madfred schreef:Je blijft erop hameren dat het echt niet "de schuld" is van jouw clienten, maar wel van de "Nederlanders" danwel de samenleving alhier. Zelfs een doodnormale vraag waar je bent geboren vat je al negatief op, ooit gedacht dat het misschien ook wel eens interesse zou kunnen zijn?
Als het interesse is, dan komt zo'n vraag later in een gesprek. Wanneer het direct na het voorstellen is, komt het zeer beledigend over. Ik gebruik het hier nu als persoonlijk voorbeeld, omdat vroeger de vraag nooit werd gesteld. Het gebeurt pas sinds begin deze eeuw, sinds de opkomst van populistisch-extreem-rechts en de laatste 5 jaar steeds frequenter. Het is één van die dingen, waaraan je merkt, dat Nederland echt verandert.

En ja, de cliënten kunnen niets aan de verscherpte eisen doen. Ik heb dit iets verder opgepakt en ben nu zover, dat het in elk geval begint door te dringen, dat meer kwaliteit op papier lang niet altijd meer kwaliteit in de praktijk betekent. Bij de zorgverzekeraars zit onvoldoende tussen de oren, dat we in de toekomst een groeiend groep ouderen hebben, die pas op latere leeftijd naar Nederland zijn gekomen en die mensen zijn precies zoals de nu bejaarde Nederlanders, die ooit naar Australië zijn geëmigreerd - sommigen vallen terug in hun eerste taal. Dan moet je daar ook personeel op zetten, dat die taal spreekt. De term 'onbedoeld racisme' brengt toch beweging in die organisaties. Hoop alleen dat er een oplossing komt, voordat de cliënten vervuilen in eigen huis.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar wellicht werken de kinderen van die emigranten ook in de zorg en hebben die hun papieren gehaald. Kunnen die zorg op maat leveren.

En denkt u dan dat ze in Australie personeel aantrekken wat per se Nederlands moet spreken om de Nederlandse immigranten te verzorgen? Dat denk ik echt miet.

Moneyman
Berichten: 29993
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
Moneyman schreef:En geen keuze durven maken? Welke keuze zou ik überhaupt moeten maken volgens jou?
Stel dat jij thuiszorg nodig hebt. Wil je dan verzorgd worden door iemand met alle papieren/diploma's/certificaten, maar met je niet goed kunt communiceren OF wil je verzorgd worden door iemand met je wel goed kunt communiceren, minstens 10 jaar ervaring heeft, maar niet beschikt over de nieuwste diploma's/certificaten?

Dit mag jij een simplificatie vinden, maar dit is exact het effect van de aanvullende eisen van de zorgverzekeraars.
Die keuze zal ik inderdaad nooit hoeven maken. Dat is iets heel anders dan durven. En je doet het alsof dit de enige opties zijn, wat natuurlijk ook niet het geval is.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
tttlocke schreef:U vergeet te reageren op het belangrijkste punt uit de quote, op het deel dat het meest raakt aan uw racisme-insinuatie: 'Er wordt helemaal niemand uitgesloten van zorg, wie aan de eisen voldoet krijgt zorg'. De zwaarst mogelijke beschuldiging, maar geen repliek?
Met talloze voorbeelden, daarmee een ontzettend lange reactie, valt het tegendeel probleemloos te onderbouwen. Je kunt recht hebben op zorg, maar dat wil niet zeggen dat zorg krijgt, laat staan goede zorg. Geldt niet alleen voor thuiszorg, begint al met de huisarts. Kijk de zorgspecials van Radar maar eens terug, daar zitten er een paar in.
Dit is gewoon eromheen draaien. Geen antwoord.
Slechte zaak, wel 'racisme' roepen, maar het niet hard kunnen maken.
Jablan schreef:
tttlocke schreef:Ik denk niet dat het nodig is om met de beschuldigende vinger naar de ene kant of naar de andere kant te wijzen, maar u praat nu alsof er een verbod op integratie of participatie bestond.
De termen 'integratie' en 'participatie' zijn van veel latere datum.....
Dat de termen van later datum zijn doet niet terzake. Dat is slechts taalgebruik. De acties en gedragingen die ermee geassocieerd worden, zijn van alle tijden.
Jablan schreef:...Zelf heb ik een unieke naam, bevalt goed, maar wel valt steeds vaker op, dat de Piet Smits e.d. van deze wereld navragen waar je bent geboren en opgegroeid en het antwoord 'gewoon hier' wordt niet geloofd. Niet mijn probleem, maar het geeft goed aan dat Nederland wel erg smal denkt.
Steeds vaker? De ervaring dat die vraag gesteld wordt, ken ik. Daar is op zich niets mis mee. Dat het antwoord 'gewoon hier' in uw beleving vaak niet geloofd wordt, vind ik daarentegen niet geloofwaardig.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen

Ongelezen bericht door Erthanax »

tttlocke: Toch is dat zo. Een NL vriendin van ons was getrouwd met een Afrikaan. Haar dochter is hier naar crèche, basisschool, vwo en uni geweest, en spreekt uiteraard vlekkeloos en accentloos Nederlands. Zij wordt nooit geloofd als ze zegt dat ze "hier" vandaan komt: Ja, nee, ik bedoel, waar kom je écht vandaan? Zij ervaart dat als kwetsend, en dat kan ik me goed voorstellen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen

Ongelezen bericht door Jablan »

@Erthanax. Herkenbaar, heel herkenbaar.
Lady1234 schreef:En denkt u dan dat ze in Australie personeel aantrekken wat per se Nederlands moet spreken om de Nederlandse immigranten te verzorgen? Dat denk ik echt miet.
Juist dat gebeurt in Australië wel.
tttlocke schreef:Slechte zaak, wel 'racisme' roepen, maar het niet hard kunnen maken.
Onbedoeld racisme en dat staat er al vanaf de openingspost zo in. Een maatregel verzinnen en de consequenties onvoldoende overzien, met als bijkomend effect een racistische noot.
Ik ben weer een stap verder. Tot mijn stomme verbazing zit er in de systemen van de gemeenten, zorgverzekeraars en zorginstellingen geen culturele component ingebouwd. Niet over nagedacht. Hier en daar wordt er wel op gelet, dan komt in het veld 'opmerkingen' de talenkennis terecht.
tttlocke schreef:Steeds vaker? De ervaring dat die vraag gesteld wordt, ken ik. Daar is op zich niets mis mee. Dat het antwoord 'gewoon hier' in uw beleving vaak niet geloofd wordt, vind ik daarentegen niet geloofwaardig.
Toch is dat het geval. We zijn in meer opzichten een minderheid, eraan gewend de meest onmogelijke vragen te krijgen, maar juist deze vraag naar waar je bent geboren en opgegroeid is echt van dit decennium. En in de beledigende versie tot nu toe zonder uitzondering afkomstig van mensen, die uitsluitend in een witte, blanke omgeving zijn opgegroeid.
kiz schreef:De zorgorganisatie waar ik tot enkele jaren geleden werkte, maakte gebruik van een "medicatie-app" of gebruikte een functionaliteit in de zorgregistratie-app. Hierbij wordt de dosis toe te dienen medicatie gefotografeerd en via deze app (beveiligd) verstuurd naar een gekwalificeerde zorgverlener die de medicatietoediening accordeert. Van fraude is dus geen sprake; deze medicatietoediening wordt in het cliëntdossier vastgelegd, voorzien van de accordering van de gekwalificeerde zorgverlener en is dus altijd controleerbaar en herleidbaar.
Uitgezocht en dit is een prima hulpmiddel om creatief aan alle eisen te voldoen. In het systeem klopt alles, vaak genoeg wordt het 'bevoegd' account door iemand anders waargenomen. Iemand zonder de vereiste kwalificatie. Nee, geen onzin, ik heb alleen de echte werktijden van de persoon naast de log van het systeem gelegd en al op de derde regel kwam een verschil naar voren. Mevrouw was zelf afwezig en wie wel de medicijnverstrekking had goedgekeurd, viel niet te achterhalen.
Lady1234 schreef:Maar wellicht werken de kinderen van die emigranten ook in de zorg en hebben die hun papieren gehaald. Kunnen die zorg op maat leveren.
Waarmee we weer terug bij het begin zijn. De papieren zijn gehaald en tot dit voorjaar was dat geen enkel probleem, totdat de verzekeraars - niet eens de overheid zelf - de eisen hebben aangescherpt naar een niveau, waaraan alleen de grotere thuiszorgorganisaties met de nodige creativiteit kunnen voldoen.

Gesloten