LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Van WMO naar WLZ

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Nely55
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 aug 2019 12:58

Van WMO naar WLZ

Ongelezen bericht door Nely55 »

Het volgende wil ik even delen:

Per 12-11-2018 heeft mijn echtgenoot met de ziekte van Alzheimer de indicatie WLZ gekregen en zit dus niet meer in de WMO.
Nu loop ik tegen het volgende probleem aan:

De eigen bijdrage voor de WMO is per 2019 Euro 17,00 per 4 weken voor 3x/week dagopvang inclusief vervoer.

Nu hij per 12-11-2018 onder de WLZ valt, in verband met plaatsing op de wachtlijst voor een verzorgingshuis moet er ineens een eigen bijdrage van Euro 176,00 per maand worden betaald voor PRECIES DEZELFDE ZORG.
Hierover heb ik inmiddels een bezwaar ingediend bij het CAK.
Dit is te bizar voor woorden en hier ben ik het totaal niet mee eens!
Om de kosten in de hand te houden hebben wij besloten om 1 dag minder per week niet naar de dagopvang te gaan. Dus <20 uur. Eigen bijdrage wordt dan Euro 23,00 per maand, een behoorlijk verschil dus. Dit komt echter niet ten goede van mijn echtgenoot en mij (de mantelzorger) en geeft weer een hoop onrust.

Sinds kort gaat mijn echtgenoot weer 3 dagen naar de opvang omdat het thuis steeds moeilijker wordt.
Dus moeten we weer het hoge bedrag betalen.
Wat een onrechtvaardigheid!!!!!!

Bij de volgende instanties heb ik reeds mijn beklag gedaan: CIZ/CAK/Zorgkantoor/Nationale Ombudsman/Min. van WVS/Alzheimer Nederland. Dit is natuurlijk volkomen onterecht. Wij zitten nu in de situatie van de zgn. "Zorgval". Mij is ook bekend dat dit probleem reeds bekend is bij genoemde instanties..
De reacties van bovengenoemde instanties waren: Dit is inderdaad een vreselijk oneerlijke situatie. Wij zullen er in de debatten met minister de Jonge op blijven hameren dat deze zorgval snel wordt opgelost.
Inmiddels is dit alweer een halfjaar geleden en heb tot op heden nog steeds niets vernomen!!!!

Via deze mail wil ik mijn klacht kwijt omdat deze onrechtvaardigheid snel in de wet opgelost moet worden, daar er steeds meer mensen met deze vreselijke ziekte te maken krijgen.

Graag ontvang ik uw reactie.

M.vr.gr. Mw. N. Lander
Bijlagen
image.png
(730 Bytes) 1481 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Van WMO naar WLZ

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die “zorgval” is alleen maar te wijten of te danken, hoe je het maar bekijkt, omdat de eigen bijdrage voor de WMO sinds niet al te lange tijd gemaximeerd is op een heel laag maandelijks bedrag.

Maar persoonlijk kan ik € 176,00 per maand voor drie dagen dagopvang inclusief vervoer niet echt veel vinden.

En als uw man opgenomen wordt, moet er ook een inkomensafhankelijke eigen bijdrage betaald worden.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Van WMO naar WLZ

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Het bedrag kan wel billijk lijken, je moet het ook nog eens hebben. Het is ruim 2000 euro p/j.
De verschillen van WMO en WLZ zijn aanzienlijk, en een Alzheimer patiënt heeft nu eenmaal een goede zorg nodig en dat is al een uitdaging en een enorme klus.

Ik hoop voor TS dat hier snel verandering in komt voor haar. Sterkte.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Van WMO naar WLZ

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het komt dus alleen maar omdat de WMO bijdrage een koopje is geworden.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Van WMO naar WLZ

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Obelix1 schreef:
16 aug 2019 17:48
Het bedrag kan wel billijk lijken, je moet het ook nog eens hebben. Het is ruim 2000 euro p/j.
Met kinderopvangtoeslag betaal ik voor 1/2 dag per week opvang meer per maand en daarvoor moet ik haar zelf brengen. Neem aan de eigen bijdrage is gebaseerd op je eigen inkomen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Van WMO naar WLZ

Ongelezen bericht door moederslink »

Nely55 probeer er eens anders naar te kijken:
€ 176 per 4 weken = € 44 per week : 3 dagen = +- € 15 per dag. ( inclusief het vervoer ook nog)
Dat bedrag bent u ongetwijfeld ook al kwijt aan uw man met eten en drinken etc wanneer hij gewoon thuis is.
Dus zó gek veel is het feitelijk niet en u wordt wel 3 dagen per week van deze zware zorg thuis ontlast wanneer hij daar in de opvang is, zodat u op adem kan komen en iets ontspannends voor uzelf kunt doen.
Het valt niet mee, dat begrijp ik best.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Van WMO naar WLZ

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik weet dat mensen die in dit soort regelingen en ook al jaren zitten bepaald geen geld genoeg hebben.

Dan worden ze financieel gedwongen tot minder zorg afnemen en familie extra belasten.
Vraag eens de gemeente of er iets als bijzondere bijstand is of als je politici ziet deze vraag stellen.

Ook mag je alle partijen vragen wat je kunt doen, als vele dit doen worden ze gek van de door hun gemaakte zorg en is er kans dat het ook in Den Haag bekend word.
Zoek op elke partij en als vele gedupeerde dat gaan doen, ziet de politiek hoe goed ze het geregeld hebben... of juist niet dus!

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Van WMO naar WLZ

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts, beter gezegd haar man, zit 10 maanden in deze regeling. En voor de eigen bijdrage WLZ wordt zeker geen bijzondere bijstand gegeven.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Van WMO naar WLZ

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De bijdrage wordt vastgesteld aan de hand van het inkomen. Net zo als dat men opgenomen wordt in een instelling.

En tot 2019 ging de bijdrage WMO ook aan de hand van het inkomen.

Gesloten