LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vergoeding artrose knie 2018

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Trina
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 apr 2014 21:48

Vergoeding artrose knie 2018

Ongelezen bericht door Trina »

Vorig jaar had ik een aanvullende zorgverzekering voor fysio behandelingen.
Ik heb een artrose knie en las eind vorig jaar dat fysio voor een artrose knie per 1 januari 2018 uit de basisverzekering zou worden vergoed. Ik liet daarom mijn aanvullende verzekering vallen.
Eind deze maand word ik geopereerd. Ik krijg een nieuwe knie.
Operatie en revalidatie worden vergoed uit de basis en de fysio voor de knie ook.....dacht ik.
Gisteren had ik een intake gesprek bij de fysio en tot mijn verbazing werd mij verteld dat ik de eerste 20 behandelingen zelf moest betalen. Minimaal 800 euro.
Toen ik vroeg waarom, wist de therapeut er geen antwoord op behalve dat ik aanvullend verzekerd had moeten zijn.
Daarna heb ik mijn zorgverzekeraar IZA gebeld en de medewerker wist me, nadat zij zelf had moeten informeren, dat de knie na de operatie een andere code kreeg.
Als ik dit van te voren had geweten, had ik mijn aanvullende verzekering natuurlijk niet laten vallen.
Nu wil ik eigenlijk de aanvullende verzekering terug zetten met uiteraard betaling van de premie vanaf januari maar volgens de medewerkster is dit niet mogelijk.
Dat zij dit moet zeggen begrijp ik. Regels zijn regels maar zou IZA in een geval als dit niet wat coulanter moeten zijn?
Had ik kunnen weten hoe het zit met die codes?
Een artrose knie is een artrose knie. De behandeling wordt toch gewoon voortgezet voor dezelfde knie?

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Vergoeding artrose knie 2018

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

DBC codes want daar gaat t om. Denk dat uw verzekeraar daar het beste antwoord op weet.
Vraag dit ook via de mail en niet per telefoon.
Verder zijn de AV's vrijwillig en niet verplicht zoal de Basis, dan geldt het in brand staand huis principe.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Vergoeding artrose knie 2018

Ongelezen bericht door Lowieze »

Trina schreef:Vorig jaar had ik een aanvullende zorgverzekering voor fysio behandelingen.
Ik heb een artrose knie en las eind vorig jaar dat fysio voor een artrose knie per 1 januari 2018 uit de basisverzekering zou worden vergoed. Ik liet daarom mijn aanvullende verzekering vallen.
Eind deze maand word ik geopereerd. Ik krijg een nieuwe knie.
Operatie en revalidatie worden vergoed uit de basis en de fysio voor de knie ook.....dacht ik.
Gisteren had ik een intake gesprek bij de fysio en tot mijn verbazing werd mij verteld dat ik de eerste 20 behandelingen zelf moest betalen. Minimaal 800 euro.
Toen ik vroeg waarom, wist de therapeut er geen antwoord op behalve dat ik aanvullend verzekerd had moeten zijn.
Daarna heb ik mijn zorgverzekeraar IZA gebeld en de medewerker wist me, nadat zij zelf had moeten informeren, dat de knie na de operatie een andere code kreeg.
Als ik dit van te voren had geweten, had ik mijn aanvullende verzekering natuurlijk niet laten vallen.
Nu wil ik eigenlijk de aanvullende verzekering terug zetten met uiteraard betaling van de premie vanaf januari maar volgens de medewerkster is dit niet mogelijk.
Dat zij dit moet zeggen begrijp ik. Regels zijn regels maar zou IZA in een geval als dit niet wat coulanter moeten zijn?
Had ik kunnen weten hoe het zit met die codes?
Een artrose knie is een artrose knie. De behandeling wordt toch gewoon voortgezet voor dezelfde knie?
U krijgt voor een artroseknie maar een bepaald aantal behandelingen bij de fysio vergoed door de basisverzekering. Hebt u deze behandelingen verbruikt, dan worden de volgende behandelingen vergoed uit een eventuele aanvullende verzekering.
Voor de behandelingen die onder de basisverzekering vallen, betaalt u eerst uw eigen risico voor zover dat nog niet verbruikt is. Had u een verhoogd eigen risico van 800 euro?

Iedereen die geen aanvullende verzekering heeft en een behandeling nodig heeft, zou natuurlijk graag met terugwerkende kracht een vergoeding willen, maar dat kan natuurlijk niet. U verzekert u uit voorzorg en u kunt niet gaan rekenen op coulance van de verzekeraar achteraf.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vergoeding artrose knie 2018

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar na de operatie hebt u geen “artrose” knie meer.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vergoeding artrose knie 2018

Ongelezen bericht door Erthanax »

Verzekeren doet u vooraf, om een risico af te dekken. U kunt dat niet achteraf doen, als het risico werkelijkheid is geworden. Afgezien daarvan maakt u volgens mij een denkfout. U schrijft:
Een artrose knie is een artrose knie. De behandeling wordt toch gewoon voortgezet voor dezelfde knie?
Voor de opratie heeft u een artroseknie, waarbij de behandeling gericht is op de beweeglijkheid van uw eigen knie. Na de opratie heeft u een nieuwe, perfecte kunstknie, waarbij de behandeling een ander doel heeft. Het gaat dus niet om dezelfde knie.
Dat neemt allemaal niet weg dat het voor u een onaangename financiële verrassing is. Ik hoop dat de operatie een succes is en dat u snel weer op de been bent.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Vergoeding artrose knie 2018

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:Maar na de operatie hebt u geen “artrose” knie meer.
Dat had op zich niets uitgemaakt als TS een aanvullende verzekering had gehad. Met een artroseknie had ze dan aanvullende fysio vergoed kunnen krijgen en met een kunstknie had ze revaliderende fysio vergoed kunnen krijgen.

Trina
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 apr 2014 21:48

Re: Vergoeding artrose knie 2018

Ongelezen bericht door Trina »

Lowieze, ik heb dit jaar nog geen fysio behandeling gehad, maar per 1 januari zijn er nieuwe vergoedingen uit de basis bijgekomen o.a. de artrose knie.
Dat is de reden waarom ik de aanvullende verzekering niet heb voortgezet.
Natuurlijk weet ik dat het eigen risico eerst aangesproken wordt.
Nee, ik heb geen verhoogd eigen risico. De fysio behandelingen zullen rond de 800 euro gaan kosten.

Wat bedoel je met revaliderende fysio?
Laatst gewijzigd door Trina op 03 jul 2018 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vergoeding artrose knie 2018

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lowieze schreef:
Lady1234 schreef:Maar na de operatie hebt u geen “artrose” knie meer.
Dat had op zich niets uitgemaakt als TS een aanvullende verzekering had gehad. Met een artroseknie had ze dan aanvullende fysio vergoed kunnen krijgen en met een kunstknie had ze revaliderende fysio vergoed kunnen krijgen.
Maar de Ts denkt dat te kunnen claimen op een artrose knie. Bij een nieuwe knie horen revalidatie fysio behandelingen, is heel wat anders, valt ook onder een andere dbc en wordt vergoed. In ieder geval een paar behandelingen, vaak gezamenlijk in het ziekenhuis.

Trina
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 apr 2014 21:48

Re: Vergoeding artrose knie 2018

Ongelezen bericht door Trina »

Ik moest gisteren naar de fysio voor wat testen.
De voorlichting in het ziekenhuis krijg ik nog.
Heb wel papieren die lees ik zo direct nog even door.
De fysio zal dit toch miet zomaar op eigen houtje doen.
Wat dat betreft ben ik naief hoor.
Als ze bellen omdat er een afspraak gemaakt moet worden geloof ik meteen dat de operatie hier mee te maken heeft.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Vergoeding artrose knie 2018

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
Lowieze schreef:
Lady1234 schreef:Maar na de operatie hebt u geen “artrose” knie meer.
Dat had op zich niets uitgemaakt als TS een aanvullende verzekering had gehad. Met een artroseknie had ze dan aanvullende fysio vergoed kunnen krijgen en met een kunstknie had ze revaliderende fysio vergoed kunnen krijgen.
Maar de Ts denkt dat te kunnen claimen op een artrose knie. Bij een nieuwe knie horen revalidatie fysio behandelingen, is heel wat anders, valt ook onder een andere dbc en wordt vergoed. In ieder geval een paar behandelingen, vaak gezamenlijk in het ziekenhuis.
Ja,dat klopt. Het gaat inderdaad om de fysio na thuiskomst, die wordt niet vergoed.

Trina
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 apr 2014 21:48

Re: Vergoeding artrose knie 2018

Ongelezen bericht door Trina »

Lady1234 schreef:
Lowieze schreef:
Lady1234 schreef:Maar na de operatie hebt u geen “artrose” knie meer.
Dat had op zich niets uitgemaakt als TS een aanvullende verzekering had gehad. Met een artroseknie had ze dan aanvullende fysio vergoed kunnen krijgen en met een kunstknie had ze revaliderende fysio vergoed kunnen krijgen.
Maar de Ts denkt dat te kunnen claimen op een artrose knie. Bij een nieuwe knie horen revalidatie fysio behandelingen, is heel wat anders, valt ook onder een andere dbc en wordt vergoed. In ieder geval een paar behandelingen, vaak gezamenlijk in het ziekenhuis.
Dat is dit niet hoor. Dit is bij de fysiopraktijk hier in het dorp.
Ik zal de boel mog wel eens goed nakijken.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Vergoeding artrose knie 2018

Ongelezen bericht door Lowieze »

Trina schreef:Ik moest gisteren naar de fysio voor wat testen.
De voorlichting in het ziekenhuis krijg ik nog.
Heb wel papieren die lees ik zo direct nog even door.
De fysio zal dit toch miet zomaar op eigen houtje doen.
Wat dat betreft ben ik naief hoor.
Als ze bellen omdat er een afspraak gemaakt moet worden geloof ik meteen dat de operatie hier mee te maken heeft.
Er is zeker geen reden om de fysio niet te vertrouwen. Revaliderende fysio is wel nodig om te weten wat u wel en niet mag doen na de operatie en welke oefeningen u thuis kunt doen. U kunt daarna ook bij de fysio balansoefeningen doen en later onder begeleiding krachtoefeningen.

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Vergoeding artrose knie 2018

Ongelezen bericht door hvff »

Ook in 2018 wordt het basispakket van de zorgverzekering uitgebreid. Er verdwijnen geen behandelingen uit het pakket, wel komt er een bij. Patiënten met artrose aan de heup- en kniegewrichten krijgen vanaf 1 januari 2018 de eerste 12 behandelingen met fysiotherapie of oefentherapie vergoed.

https://fysioforum.nl/heup-en-kn
Laatst gewijzigd door hvff op 03 jul 2018 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Vergoeding artrose knie 2018

Ongelezen bericht door Lowieze »

Trina schreef:
Lady1234 schreef: Maar de Ts denkt dat te kunnen claimen op een artrose knie. Bij een nieuwe knie horen revalidatie fysio behandelingen, is heel wat anders, valt ook onder een andere dbc en wordt vergoed. In ieder geval een paar behandelingen, vaak gezamenlijk in het ziekenhuis.
Dat is dit niet hoor. Dit is bij de fysiopraktijk hier in het dorp.
Ik zal de boel mog wel eens goed nakijken.
U krijgt de fysio van het ziekenhuis al aan uw bed als u net geopereerd bent.

Trina
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 apr 2014 21:48

Re: Vergoeding artrose knie 2018

Ongelezen bericht door Trina »

Ja oke. Maar als alles in orde is mag je de volgende dag al naar huis.

Trina
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 apr 2014 21:48

Re: Vergoeding artrose knie 2018

Ongelezen bericht door Trina »

hvff schreef:Ook in 2018 wordt het basispakket van de zorgverzekering uitgebreid. Er verdwijnen geen behandelingen uit het pakket, wel komt er een bij. Patiënten met artrose aan de heup- en kniegewrichten krijgen vanaf 1 januari 2018 de eerste 12 behandelingen met fysiotherapie of oefentherapie vergoed.

https://fysioforum.nl/heup-en-kn
Precies! Dit is dus de reden dat ik mijn aanvullende verzekering dit jaar heb stop gezet.
Voor de rest begrijp ik jullie antwoorden. Dank daar voor.

Blijft over de vraag: Had ik kunnen weten dat de fysio na de operatie niet meer vergoed zou worden vanuit de basis?
Had ik moeten weten dat de behandeling dan een andere code krijgt?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vergoeding artrose knie 2018

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een kennis van mij heeft kortgeleden een nieuwe knie gekregen. Moest na ontslag een oaar keer naar het ziekenhuis komen voor groeps fysiotherapie. En dat viel gewoon onder de dbc van de operatie.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Vergoeding artrose knie 2018

Ongelezen bericht door Lowieze »

Trina schreef:
hvff schreef:Ook in 2018 wordt het basispakket van de zorgverzekering uitgebreid. Er verdwijnen geen behandelingen uit het pakket, wel komt er een bij. Patiënten met artrose aan de heup- en kniegewrichten krijgen vanaf 1 januari 2018 de eerste 12 behandelingen met fysiotherapie of oefentherapie vergoed.

https://fysioforum.nl/heup-en-kn
Precies! Dit is dus de reden dat ik mijn aanvullende verzekering dit jaar heb stop gezet.
Voor de rest begrijp ik jullie antwoorden. Dank daar voor.

Blijft over de vraag: Had ik kunnen weten dat de fysio na de operatie niet meer vergoed zou worden vanuit de basis?
Had ik moeten weten dat de behandeling dan een andere code krijgt?
Iedereen sluit zelf zijn zorgverzekering af, dus het is zaak goed te kijken naar de voorwaarden en vergoedingen. Als u over iets twijfelt, is het goed om daar zekerhied over te krijgen voordat u iets gaat wijzigen in uw verzekering.
Maar u kunt wel de zorgkosten die u dit jaar zelf moet betalen, uitgezonderd uw eigen risico, volgend jaar opgeven als aftrekpost bij uw aangifte bij de Belastingdienst.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Vergoeding artrose knie 2018

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:Een kennis van mij heeft kortgeleden een nieuwe knie gekregen. Moest na ontslag een oaar keer naar het ziekenhuis komen voor groeps fysiotherapie. En dat viel gewoon onder de dbc van de operatie.
Ja, dat kan als jouw ziekenhuis dat doet. Maar je kunt daarna ook nog naar je eigen fysio om oefeningen onder begeleiding te doen.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Vergoeding artrose knie 2018

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Trina schreef:
hvff schreef:Ook in 2018 wordt het basispakket van de zorgverzekering uitgebreid. Er verdwijnen geen behandelingen uit het pakket, wel komt er een bij. Patiënten met artrose aan de heup- en kniegewrichten krijgen vanaf 1 januari 2018 de eerste 12 behandelingen met fysiotherapie of oefentherapie vergoed.

https://fysioforum.nl/heup-en-kn
Precies! Dit is dus de reden dat ik mijn aanvullende verzekering dit jaar heb stop gezet.
Voor de rest begrijp ik jullie antwoorden. Dank daar voor.

Blijft over de vraag: Had ik kunnen weten dat de fysio na de operatie niet meer vergoed zou worden vanuit de basis?
Had ik moeten weten dat de behandeling dan een andere code krijgt?

Het antwoord is: dat had bijna niemand kunnen weten. Maar dat betekent niet, dat u nu gelijk krijgt. Zorgverzekeringen zijn er in het algemeen op uit om niet al te duidelijk te zijn. Het komt er op neer, dat zorgverzekeringen willen dat hun klanten niet " berekenend" zijn met de samenstelling van hun verzekering w.b. Aanvullende Verzekering en Eigen Risico.

Ik vermoed dat als u de echte Polisvoorwaarden zou hebben gelezen ( dus niet een stukje uit de krant), dat u dan begrepen had dat deze vergoeding enkel dient ter vermijding van een operatie. Als u eenmaal de operatie heeft gehad, dan heeft u geen recht meer op deze hulp.

Gesloten