LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verplicht douchen na de gym?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
randje
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 sep 2006 16:22

verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door randje »

beste allemaal,

Ik heb misschien een hele rare vraag. Mijn zoon (10 jaar) heeft heel veel last gehad van voetschimmel(zwemmerseczeem) en zelfs na douchen op badslippers speelt dit gelijk weer tot bloedens toe op. Ik wil dus liever niet dat hij na de gym op school gaat douchen. Na een briefje naar zijn juf waarin ik alles heb uitgelegd, en een telefoongesprek met de directeur (juf wilde een doktersverklaring hebben en ik wil de huisarts hier niet mee belasten qua tijd en qua kosten. gezondheidszorg is al duur genoeg) was alles geregeld tot hij weer moest gaan douchen van zijn juf! Zij vindt het onzin dat je niet kan douchen. Ik ben nu de lastige moeder. Wie weet wat mijn rechten zijn?

Randje

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door bot321 »

Zou helemaal mooi zijn dat de juf bepaald
of je wel of niet mag douchen.U heeft toch uitgelegd
waarom.Dus gewoon niet meer toelaten.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Mijn dochter van 12 jaar kreeg een heel mapje mee naar huis over de regels bij de gym (1-e klas VWO). Daar stonden ook alle gebruikte smoezen in om niet te gaan douchen.

Maar ze kwam thuis en had niet gedoucht. Zij vond dat de "hokjes te klein waren". Ik vind dat de school je niet mag verplichten. Ook als er geen medische reden is, dus als je geen zin hebt, (zoals mijn dochter), dan moet dat kunnen.

Ik vind wel dat als de kinderen bijv. zouden stinken, dat de school er dan wel wat van mag zeggen. Maar bij sporten die niet via de school worden gedaan wordt ook maar zelden gedoucht. Dus is het wrsch. toch niet zo nodig. Als er maar geregeld thuis wordt gedoucht.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door tienepien »

En DEO gebruikt wordt :)

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Wat een onzin om dat door de school te laten bepalen, ik denk dat je zoon of jij als moeder dat zelf mag bepalen. Voetschimmel lijkt me een goede reden, maar zelfs zonder reden heeft de school niets te willen op dat gebied.

Ik douchte op school ook nooit, omdat die douches vaak smerig waren, klein en erg ouderwets. Dan douche ik liever thuis.
Laatst gewijzigd door Dilbert29 op 06 sep 2006 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Toolboy

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door Toolboy »

Even de juf een poosje onder de douche houden :lol: ,en duidelijk maken dat u bepaald of uw zoon gaat douchen

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 06 Sep 2006 09:59 door Toolboy


--------------------------------------------------------------------------------

Even de juf een poosje onder de douche houden ,en duidelijk maken dat u bepaald of uw zoon gaat douchen
--------------------------------------------------------------------------------

Nou toolboy als de vaders dat doen loop je de kans dat
ze vergeten zijn waarvoor ze ook weer kwamen. :wink:

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door NAK »

was alles geregeld tot hij weer moest gaan douchen van zijn juf!
Vraag maar aan de juf of zij middels het schoolleerplan aan kan tonen dat er na de douchen na de gymles verplicht is.

96 % van de ouders weet niet dat de scholen een schoolleerplan moeten hebben.
Dit leerplan wordt jaarlijks samengesteld met instemming van de OR en de ouderraad.
In dit leerplan wordt aangegeven welke lessen er in het lopende schooljaar gegeven (gaan) worden en met welke bijzonderheden men dan te maken heeft of krijgt.
Als er gedoucht moet worden zal dat in dit leerplan opgenomen zijn.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door karr-2 »

Klopt, maar zelfs dan is het nog niet te verplichten volgens mij. Wie kan mij verplichten onder de douche te gaan als ik dat niet wil?

randje
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 sep 2006 16:22

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door randje »

Er is niks opgenomen in het schoolleerplan. En ook al staat daar wel iets in: het is mijn kind! Tegenwoordig vinden de leerkrachten je maar een lastg aanhangsel van je kind. Het begint gewoon op een machtspelletje te lijken dat zij wil winnen. En mijn zoon durft nu bijna niet meer te gymmen terwijl hij dit altijd het leukst vond. Ik voel mij zo machteloos!

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Zonder badslippers douchen, hebben straks meteen alle kindjes zwemmerseczeem.

Maar wat is dat voor onzin, wij hoefden nooit te douchen (hoewel er bij ons op school verhalen de rondte deden dat de gymleraar zijn handen dan niet thuis kon houden)...

Roosenfrans
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 jun 2005 18:37

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door Roosenfrans »

Gewoon even een brief schrijven naar het schoolbestuur met een afschrfit voor de betreffende leerkracht en hun bij voorbaat aansprakelijk stellen als een of meerdere kinderen deze ziekte ook op lopen. (onzorgvuldig handelen van leerkracht en school levert namelijk een verwijtbaar feit op)
Ook is het mogelijk tijdens een bijeenkomst van ouders dit probleem aan de kaak te stellen. Geheid dat andere ouders op hun achterste poten gaan staan nu hun kinderen onverantwoord risico lopen.
Succes.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door gerland »

Wat een gezeur!


Het is heel goed mogelijk dat de school 'huisregels' hanteert, waarin gesteld wordt dat na de gymles (lichamelijke opvoeding, noemden we dat vroeger) gedoucht dient te worden.

In principe wel zo hygiënisch!

Er zijn wel meer regels op een school, die niet in een 'schoollleerplan' staan. Lapt u die ook aan uw laars 'omdat het uw kind is'?

Een andere school zoeken als het u niet bevalt is ook een optie!

tweety2ty
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2006 17:17

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door tweety2ty »

Het niet douchen zal niet direct verbetering of verslechtering hoeven te brengen.Goed droogdeppen met een schone doek zal voldoende zijn.
Het probleem is natuurlijk wel dat de kans op infecties via andere besmette voeten in "klassen en clubs" die van dezelfde doucheruimtes gebruik maken groot is. Een besmette voet in de club geeft vele besmette voeten in de club. Zeker in een school waar toch al een tekort aan te besteden middelen bestaat (naar men beweert)
Mogelijk dat de juf graag naar kleine meisjes kijkt.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door kiz »

In principe wel zo hygiënisch!
in principe wel ja
in principe gelden er ook bepaalde regels t.a.v. hygiëne waar een douchegelegenheid aan moet voldoen.
in principe wordt dit ook door de GGD periodiek gecontroleerd.
in de praktijk is het meestal een vieze bende waar je zelf zéker geen douche zou willen nemen, laat staan je kinderen er aan bloot te stellen.

tweety2ty
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2006 17:17

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door tweety2ty »

Reeds enige jaren is er een uitzending op TV namelijk smaakpolitie.Als je uitkomsten bij deze uitzending ziet vraag je je af; "waar zijn de officiele instanties die hier de controles zouden moeten uitoefenen en daarvoor betaald worden".Zoals je regelmatig op kunt merken is het bij de officiele instanties (justitie,politie,burgemeesters,ministeries etc,etc) oninteresse behalve voor de gouden handdrukken bij ontslag bij niet functioneren.Zo ongeveer stel ik mij ook de GGD controles voor.Vraag uw huisarts of een ziekenhuislaborant over de mogelijkheid om zelf de douchruimtes te controleren en begin een programma "schoolhygienepolitie" Resultaat en succes verzekerd

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door karr-2 »

Het is heel goed mogelijk dat de school 'huisregels' hanteert, waarin gesteld wordt dat na de gymles (lichamelijke opvoeding, noemden we dat vroeger) gedoucht dient te worden.
Kan best waar wezen, maar dat soort huisregels zijn bij voorbaat al ongeldig. Niemand die mij kan verplichten om te douchen.

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door Remster »

met alle respect, je snapt natuurlijk zelf ook wel dat als er één leerling niet hoeft te douchen vanwege zwemmerseczeem, dat de volgende week elke leerling ineens zwemmersexzeem heeft.
Ik snap wel dat die school één lijn wil trekken. Daarnaast is het ook goed voor je kind dat ie betrokken is bij alle aspecten van het sporten, dus ook het gezamelijk douchen. Je wilt ook niet dat je kind een uitzonderingspositie krijgt. of dat ie misschien wordt gepest omdat ie van z'n moeder niet mag douchen op school, of omdat ie na het sporten naar zweet stinkt.

In plaats van deze actie had je m.i. beter een balletje op kunnen gooien over de hygiëne in de doucheruimtes. Dan was je waarschijnlijk een stuk serieuzer genomen, en was je een bezorgde en betrokken moeder geweest in plaats van een lastige moeder.

Verder vindt ik dat je met een serieus probleem als dit best bij je huisarts aan kunt kloppen. Hij kan misschien ook eens onderzoeken wat de oorzaak is van het feit dat jouw kind een lagere weerstand heeft dan andere kinderen.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

met alle respect, je snapt natuurlijk zelf ook wel dat als er één leerling niet hoeft te douchen vanwege zwemmerseczeem, dat de volgende week elke leerling ineens zwemmersexzeem heeft.
Dat is gelukkig vrij makkelijk te controleren, dus daar ligt het probleem niet.

Het gezamenlijk douchen voegt op geen enkele manier iets toen aan het sporten, dus er is ook geen enkele reden om dit te verplichten. Bovendien wordt er bij de huidige sport op scholen niet dusdanig hard gewerkt dat er gezweet wordt. Dat je kind een uitzonderingspositie zou krijgen is echt onzin, dat hangt af van de manier waar op het kind er zelf mee omgaat.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door bot321 »

Ik sta onder de douche ook nog wel eens
te zweten maar dat heeft niets met sport
te maken.Meer met mijn vrouw :wink:

Gesloten