LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplicht wekelijks gesprek bij ADHD Centraal

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Viamari
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2018 12:28

Verplicht wekelijks gesprek bij ADHD Centraal

Ongelezen bericht door Viamari »

Even los van de vage ervaringen ik heb gehad met deze instelling ik heb de indruk gekregen dat dit [ongefundeerde passage verwijderd door moderatie]

Ik vraag mij zelfs af of er mensen zijn die hier zonder ADHD / ADD diagnose weg mochten lopen. Oftewel, iedereen die daar binnen loopt krijgt gegarandeerd een diagnose. Op deze manier zijn zij altijd verzekerd van hun cliënten.
Zij vergoeden 80% van de rekening wat niet wordt vergoed voor hun rekening, zo wordt het aan de mensen verkocht.
Er is ook gezegd dat ik zelf maar maximaal 200,- betaal van de rekening.

Maar dan hebben zij het niet over de eigen risico. In mijn geval, en ik ben 3 sterren aanvullend verzekerd, gaat het af van mij eigen risico en dat telt natuurlijk niet mee als 'een deel wat moet wordt vergoed'. Dat is erg misleidend.

Dit bedrijf verplicht je om wekelijks een gesprek te hebben, anders willen ze je niet zien. Het gesprek of consult is minimaal een uur en er wordt per minuut afgerekend. Dus voor 3 gesprekken met een jonge meid die mij aanspreekt alsof ik een tiener ben; daar mogen zij wettelijk 700,- voor in rekening brengen. Daarvan betaal ik zelf de helft, wat 150 euro meer is dan hoe ADHD Centraal het aan mij heeft verkocht. De instelling heeft in dit geval 200,- van de andere helft betaald, en de rest is vergoed.

Therapie is alleen een mogelijkheid als je akkoord gaat met medicatie. Zo niet, dan mag je de therapie niet volgen.
Vanaf oktober heb ik dus wekelijks gesprekken gehad, gesprekken die over koetjes en kalfjes gaan.

Dat er aan mij wordt gevraagd hoe mijn week was, en een uur lang knikken op wat ik daarover te vertellen heb: ik vind dat geen cognitieve therapie. Aan het eind vd de 'sessie', kreeg ik een a4-tje mee, met daarop informatie die ik zelf kon doorlezen in de vrije tijd waar ik niet veel van heb. In max 5min. word het formulier kort toegelicht.
Ik zeg er eerlijk bij dat ik een leek ben op dit gebied, dus ik weet niet hoe een therapie er uit moet zien.

Een klacht indienen kan volgens hun site, maar achteraf gezien niet. De zogenaamde klachtencommissie is een extern eenpersoonsbedrijf. Een aardige mevrouw die bemiddelaar is, en haar enige mogelijkheid is om een bemiddelingsgesprek te organiseren tussen cliënt en de zogenaamde psycholoog.

Ik vind het zorgelijk dat dit soort bedrijven niet gecontroleerd worden. Bedrijven als deze zijn wat mij betreft medeveroozakers van de hoge premies die de burger maandelijks moet betalen.

Ook hanteert het bedrijf een ingewikkeld betaalbeleid. Zij maken de rekening op naar Famed en deze moet ik declareren bij de verzekering. Vervolgens word nav de vergoeding de rekening bij Famed aangepast opnieuw aangepast.
En je krijgt geen extra tijd van Famed voor deze omslachtige betaalproces als cliënt.

Even de andere kant, ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen blij worden van ADHD Centraal omdat deze instelling veel ruimte bied om over jezelf te praten. Dat had ik niet, ik was op zoek naar praktische zorg.

Al met concludeer ik deze instelling als veel lucht, maar wel met een dwingend karakter om de kosten zo hoog mogelijk te houden.
Laatst gewijzigd door Radar op 17 mei 2018 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde passage verwijderd

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verplicht wekelijks gesprek bij ADHD Centraal

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien maar eens contact opnemen met uw huisarts, om te bespreken waar u beter naar uw zin terecht kunt.

mh73

Re: Verplicht wekelijks gesprek bij ADHD Centraal

Ongelezen bericht door mh73 »

Wat een boel negativiteit weer hier. (Die negatieve reacties zijn dus verwijderd door de moderatie zie ik)

Wanneer je add of adhd hebt mankeer je niets aan je verstand. Je hebt wel een probleem en TS is duidelijk op zoek naar praktische handvatten om hiermee om te gaan. Dat wordt hier dus niet geboden, in ieder geval niet zoals TS het zich had voorgesteld.

Ik ben het met TS eens dat het stempeltje adhd snel op een patiënt wordt gedrukt. Dat was bij onze dochter ook zo, diagnose gesteld bij het Sophia kinderziekenhuis nota bene. Jaren later bleek het probleem veroorzaakt door epileptische activiteit en niet door adhd, waar ze dus jarenlang medicatie voor heeft geslikt.

Die medicatie geeft trouwens vaak bijwerkingen en dempt alleen deels de klachten. Maar ook andere zaken, zoals creativiteit, minder diepgang van beleving, enz. Therapie kan juist een toegevoegde waarde zijn wanneer geen medicatie wordt genomen, omdat het je zou moeten leren om te gaan met de beperkingen van adhd. Dat was bij de instelling waar mijn dochter geholpen werd geen probleem, daar juichte men het gebruik van minder medicatie juist toe. Ik vind het dan ook vreemd dat deze instelling dan geen therapie wil verzorgen.

Alleen gesprekken over de dagelijkse gang van zaken heeft weinig zin bij adhd. Je bent niet gek of overspannen. Je bent niet op zoek naar een maatschappelijk werker. Je wil een training hoe om te gaan met de drukte in je hoofd, met je hyperactiviteit en je aandachtsprobleem. En daar vind je alleen een oplossing voor door te zoeken naar een andere hulpverlener en ik zou het advies van Lady 1234 dan ook zeker opvolgen als ik TS was.

stofzuigertje

Re: Verplicht wekelijks gesprek bij ADHD Centraal

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een jonge meid die snel afstudeerde is mogelijk en sommige moeten ook ruim boven de 25 en met kinderwagen als moeder van 2 kinderen voor de alcohol nog hun legitimatie laten zien!

Het eigen risico is bekend en straks vervallen die kosten als je doorgaat en boven de €385,- komt.

En de aanvullende, dat is per polis en maatschappij verschillend wat ze wel en niet vergoeden, U had vorige jaar eerst die aanvullende moeten lezen wat ze wel en niet vergoeden en onder welke voorwaarden!
Helaas betalen vele langdurig zieken voor een aanvullende polis terwijl ze 99% uit de basis verzekering kregen en achteraf meer betalen dan vergoed kregen!

Vele huisartsen hebben een website en op de online arts die je daar vrij vaak kunt vinden vind je ook ADHD verhalen en info... vaak duidelijker en rustig doorlezen voor je een behandeling start.

KimberleyOH
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 apr 2020 15:54

Re: Verplicht wekelijks gesprek bij ADHD Centraal

Ongelezen bericht door KimberleyOH »

Ondanks dat deze reviews ergens in 2018 zijn geschreven wil ik er toch nog even op reageren.
Ik heb zelf ook de wekelijkse gesprekjes (cognitieve gedragstherapie) de afgelopen 3 maanden gevolgd en heb er wel veel aan gehad.
Voor ik eraan begon heb ik gegoogeld en kwam ik deze reviews tegen, ik twijfelde of ik het nog wel wilde doen.
Uiteindelijk toch gedaan, gelukkig!!
Ik heb de gesprekken erg prettig gevonden, ook ik had een "jonge meid" maar totaal geen problemen mee gehad.
Ze wist waar ze het over had en kwam absoluut niet over alsof ze net d'r papieren gehaald heeft.
Juist het feit dat de meeste mensen die er werken ervaringsdeskundige zijn, weten ze weeldegelijk hoe ze andere moeten helpen en adviseren.
en omdat de meeste mensen er zelf ook ADHD hebben was het een gezellige boel bij elkaar :)

Dus voor de mensen die net als ik twijfelen en vervolgens de onderstaande berichten lezen...

Wat betreft de eigen bijdragen, alles is van te voren duidelijk aangegeven en zelf heb ik me er even in verdiept bij welke zorgverzekering ik het beste kon zitten.
Dat is naar mijn mening ook een beetje je eigen eigen verantwoording.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Verplicht wekelijks gesprek bij ADHD Centraal

Ongelezen bericht door kuklos »

@KimberleyOH, wauw, eerste reactie op het forum, en direct positief. Erg geloofwaardig is zoiets meestal niet.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Verplicht wekelijks gesprek bij ADHD Centraal

Ongelezen bericht door Jablan »

Ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Hier is iemand positief over deze dienstverlening / dit zorgaanbod. Goed om te lezen. Heb jij nog ervaring met ADHD?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verplicht wekelijks gesprek bij ADHD Centraal

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als iemand die het al jarenlang heeft maar toen het nog geen naam of 4 letters had, er is hier veel weggehaald ooit zie ik.

En dan kloppen de vele antwoorden ook niet meer.

Maar verplichte hulp en verplicht bijbetalen lopen ze hard weg, met deze eisen.
Hulpverleners die winst willen en veel omzet overleven het niet zo lang...

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Verplicht wekelijks gesprek bij ADHD Centraal

Ongelezen bericht door thecure »

Kimberly is zelf werkzaam daar haha

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verplicht wekelijks gesprek bij ADHD Centraal

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ja, want natuurlijk is het logisch dat een werknemer een jaren oud topic actualiseert... not.

Ik vind de reactie die gegeven is geloofwaardig. En ik zie niet de toegevoegde waarde van die afzeikreacties.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verplicht wekelijks gesprek bij ADHD Centraal

Ongelezen bericht door berndv »

Ik heb zelf geen directe ervaring met ADHD Centraal, maar ken wel velen die hier wel therapie gevolgd hebben of anderzinds onder behandeling staan. Die ervaring lees ik op verschillende "lotgenoten" groepen op facebook. De meeste ervaringen die ik daar lees over ADHD Centraal zijn ook veelal positief.

Maar wat bij cognitieve gedragstherapie heel erg belangrijk is, is hoe je er zelf in staat en in hoeverre je ook bereid bent om er in mee te gaan en te willen veranderen.

Als ik dan de openingspost lees, en dat ts zich afvraagt of er mensen zijn die daar de deur uit gaan zonder diagnose, vraag ik mij af waarom ts eigenlijk daarheen ging. Meestal kom je bij een dergelijke instelling terecht, als je zelf bepaalde vermoedens hebt die je eerst met je huisarts hebt besproken. En voor velen, inclusief ik, komt een dergelijke diagnose meestal als een soort verlossend antwoord, een stuk bevestiging van jarenlange vermoedens. Dus ik snap de toon van ts niet heel erg.

Gesloten