LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vrijwillig eigen risico FBTO

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Vrijwillig eigen risico FBTO

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jesa H schreef:
Lowieze schreef:"Voor mensen die niet met geld kunnen omgaan, niet sparen en geen buffer hebben is het inderdaad onverstandig.

Wat wel op zijn zachts gezegd niet slim is, is geen buffer hebben voor onverwachte kosten. Ook zonder max eigen risico."

Zo jammer, nog even kortzichtig en veroordelend als bij een eerdere reactie.
Ik mag hopen, jij bent nog jong, dat je in je verdere leven niets zal overkomen zodat je ook van een minimum inkomen moet gaan leven.
Wij leven voor minder dan de bijstandsnorm. Het is wel degelijk mogelijk, maar dan moet je niet zomaar overal je geld aan uitgeven.

Jij noemt mij kortzichtig, maar dan vind je het dus blijkbaar niet kortzichtig als iemand zegt dat het "op zijn zachts gezegd niet slim" is om voor max eigen risico te kiezen zonder enig oog voor de situatie van mensen? Dát is kortzichtig.
Op 12 januari schreef u nog dat u 1000 euro per maand overhoudt. Dan weet u vast niet wat de bijstandsnorm is.

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: Vrijwillig eigen risico FBTO

Ongelezen bericht door Jesa H »

Lowieze schreef:
Jesa H schreef:
Lowieze schreef:"Voor mensen die niet met geld kunnen omgaan, niet sparen en geen buffer hebben is het inderdaad onverstandig.

Wat wel op zijn zachts gezegd niet slim is, is geen buffer hebben voor onverwachte kosten. Ook zonder max eigen risico."

Zo jammer, nog even kortzichtig en veroordelend als bij een eerdere reactie.
Ik mag hopen, jij bent nog jong, dat je in je verdere leven niets zal overkomen zodat je ook van een minimum inkomen moet gaan leven.
Wij leven voor minder dan de bijstandsnorm. Het is wel degelijk mogelijk, maar dan moet je niet zomaar overal je geld aan uitgeven.

Jij noemt mij kortzichtig, maar dan vind je het dus blijkbaar niet kortzichtig als iemand zegt dat het "op zijn zachts gezegd niet slim" is om voor max eigen risico te kiezen zonder enig oog voor de situatie van mensen? Dát is kortzichtig.
Op 12 januari schreef u nog dat u 1000 euro per maand overhoudt. Dan weet u vast niet wat de bijstandsnorm is.
Zeker wel. Jij lijkt niet te weten wat "leven voor bedrag X" inhoudt. Overigens zei ik dat wij voor minder dan €1000 alles betalen, niet dat wij €1000 per maand sparen.

Wij leven dus voor minder dan de bijstandsnorm. Wij verdienen meer dan de bijstandsnorm, maar geven dat dus niet uit. Zo ingewikkeld is dat niet.

Verder is het gewoon nog steeds kortzichtig om te stellen dat max eigen risico nemen per definitie "op z'n zachts gezegd niet zo slim" is. Daar blijf ik bij.

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vrijwillig eigen risico FBTO

Ongelezen bericht door Nijogeth »

BreejKC schreef:Hartelijk gefeliciteerd Nijogeth, dat je de afgelopen 10 jaar zo veel geluk met je gezondheid hebt gehad. Sterker nog, ik hoop uit de grond van mijn hart dat dit voor u nog vele jaren zal voortduren.

Helaas is dat geluk voor velen niet weggelegd. En uiteindelijk, vroeger of later, ook voor u niet. Dat is wel degelijk de andere kant van het verhaal. Helaas spreek ik uit ervaring en weet eigenlijk niet of ik daar wel of niet trots op moet zijn. Mij is eind tachtiger jaren iets aangedaan, in het verkeer, waar ik tot op de dag van vandaag nog de gevolgen van ondervindt. Dankzij de goede gezondheidszorg zit ik nu nog achter mijn laptop dit bericht te typen. Maar in al die tussenliggende jaren zijn er zeker momenten geweest waarbij dit niet zo vanzelfsprekend was. Ook dat heeft een keerzijde. De kosten die ik heb opgemaakt in de gezondheidszorg kan ik met al mijn standaard eigen risico, sterker nog, met alle premie die ik maandelijks betaal, nooit meer terugbetalen.

Ja, mij doet het ook wel eens zeer als ik in de loop van het jaar de afrekeningen van mijn zorgverzekeraar weer binnenkrijg waarin mij even de rekening voor het opgemaakte eigen risico gepresenteerd wordt. Anderzijds betaal ik het zonder mokken, de reden lees je hierboven.
Ik snap ook best dat er een tijd komt dat ik beter mijn eigen risico lager kan zetten. Maar, zoals gezegd heb ik in de 10 jaar (ben nu 28) dat ik het moet betalen 2500 euro over gehouden. Daar zou ik mijn eigen risico de komende 3 jaar van kunnen betalen, mocht het nodig zijn. Maar als ik 3 jaar lang dat hele eigen risico op heb, dan ben ik toch wel slim genoeg om dat al eerder terug te brengen. Ik zeg dus niet dat ik eeuwig dat eigen risico blijf verhogen.

Mijn reactie was overigens op iemand die zei dat het nooit slim is om te verhogen.

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vrijwillig eigen risico FBTO

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jesa H schreef:
Lowieze schreef:
Jesa H schreef: Wij leven voor minder dan de bijstandsnorm. Het is wel degelijk mogelijk, maar dan moet je niet zomaar overal je geld aan uitgeven.

Jij noemt mij kortzichtig, maar dan vind je het dus blijkbaar niet kortzichtig als iemand zegt dat het "op zijn zachts gezegd niet slim" is om voor max eigen risico te kiezen zonder enig oog voor de situatie van mensen? Dát is kortzichtig.
Op 12 januari schreef u nog dat u 1000 euro per maand overhoudt. Dan weet u vast niet wat de bijstandsnorm is.
Zeker wel. Jij lijkt niet te weten wat "leven voor bedrag X" inhoudt. Overigens zei ik dat wij voor minder dan €1000 alles betalen, niet dat wij €1000 per maand sparen.

Wij leven dus voor minder dan de bijstandsnorm. Wij verdienen meer dan de bijstandsnorm, maar geven dat dus niet uit. Zo ingewikkeld is dat niet.

Verder is het gewoon nog steeds kortzichtig om te stellen dat max eigen risico nemen per definitie "op z'n zachts gezegd niet zo slim" is. Daar blijf ik bij.
Onder de 1000 euro is ook wel te leven. Puur voor vaste lasten en boodschappen haal ik dat ook wel. Het is dat ik graag een biertje ga drinken en weleens wat andere dingen aanschaf. Dat zorgt ervoor dat mijn maanden wel duurder zijn. Maar het is inderdaad goed te doen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vrijwillig eigen risico FBTO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ja, het is wel typisch Nederlands, alles maar verzekeren wat te verzekeren valt en zelf een reservepotje kweken, ho maar.

Helemaal niets mis met een extra verhoogd risico als je een beetje kan rekenen.

Gesloten