LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat verschilt uw loon met 2005

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
margerietje
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 jun 2005 08:32

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door margerietje »

Je zit nu woordspelletjes te spelen net als D66 dat zo goed kan. Door zo te hameren op het feit dat de lonen van ziekenfondsverzekerden in het algemeen omhoog zijn gegaan (al hebben hogere pensioenpremies hierop soms een groot negatief effect) leid je de aandacht af van het echte probleem! Dat is dat heel veel mensen die het niet al te breed hadden nu per maand minder overhouden, terwijl hoge inkomens nu staan te juichen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik weet niet of je het woordspelletjes wilt noemen, maar als je bijvoorbeeld in 2005 ziekenfondsverzekerd was, en je hebt nu je baan opgezegd en je bent over de wereld rond gaan reizen, tja, dan ben je er dus WEL op achteruit gegaan.

Als je dood bent gegaan dan verdien je ook niks meer, en vorig jaar wel.

Als je per 1 januari bij een bedrijf bent gaan werken waar je 100 euro per maand voor de bedrijfskantine moet betalen ben je er ook op achteruit gegaan.

Tja, zo kan ik nog meer situaties verzinnen van mensen die er op achteruit zijn gegaan. Maar wie verzint er nu spelletjes, jij of ik?

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door sprokkel »

SJZ,
Er is er maar 1 die betweterig doet, en er van alles bijhaalt wat niet terzake is, en dat is de spelletjes maker.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door SJZ »

Toen ik zei dat ziekenfondspatienten er in netto-loon op vooruit gaan, dacht jij toen serieus dat dat ook gold voor mensen die gestopt zijn met werken en hun baan opgegeven hebben?

JoeJ
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2006 19:43

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door JoeJ »

Ik lees hier al een tijdje mee en ik wil SJZ even bedanken voor zijn heldere uitleg iedere keer.
Ik heb hier al meerdere keren iets aan gehad!! 8) 8)

Geen geklaag, geen gezwets...maar duidelijk de feiten op een rij!

Dank je wel!! :D :D :D

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door mr T. »

Van zeer nabij weet ik dat ambtenaren (IZA) en
onderwijzendpersoneel ( hadden zg interim) er wel op achteruit gaan.
Het is jammer voor hen dat ze niet meer verheven en bevoordeeld worden boven de gewone burgers. Maar dat zij zo.
In de eerste plaats is het zo dat niet iedereen bij de overheid in de IZA-regeling zit. Verder is het zo dat ambtenaren verplicht particulier verzekerd waren. Dat heeft niets te maken met bevoordelen. Integendeel: de arbeidsvoorwaarden in de meeste overheidssectoren zijn in vergelijkbare functies beduidend slechter dan in de marktsector. Alleen als je relatief weinig opleiding hebt en bij de overheid in lager ingeschaalde functies zit ben je als ambtenaar beter af. Ken genoeg mensen die bij de rijksoverheid werken en die tengevolge van de nieuwe basisverzekering meer dan 7% minder nettosalaris hebben ontvangen (inclusief . En nee, die hebben geen lease-auto, want dat zit er bij de overheid niet in.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door Cesar »

Margerietje,

Wij verdienen gelukkig samen 2 maal modaal doch hebben geenszins reden tot juichen.
Zoals je hebt gelezen kost het ons al 105 euro netto per maand aan salaris, alles verrekend zoals zorgverzekering schiet ik er netto nog 71 euro bij in.
Heb geen medelij met mij, ik wil hier enkel duidelijk stellen dat mensen met een uitkering er eveneens op achteruit gaan.
Ik ben werkzaam in de sociale sector en weet als geen ander dat heel veel medewerkers bij ons er in salaris op achteruit zijn gegaan.
Ook weet ik dat het cao is verlopen en hoop dat de nieuwe onderhandelingen er toe leiden dat e.e.a wordt gecompenseerd.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door Cesar »

Mr. T,

Even een correctie.
De ambtenarij wordt bij ons bedrijf in ieder geval gecompenseerd. Deze krijgen de helft van de kosten vergoed.
M.a.w. die 105 euro welke ik inlever kost de ambtenaar 52.50 euro.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door mr T. »

Mr. T,

Even een correctie.
De ambtenarij wordt bij ons bedrijf in ieder geval gecompenseerd. Deze krijgen de helft van de kosten vergoed.
M.a.w. die 105 euro welke ik inlever kost de ambtenaar 52.50 euro
Is dan de uitzondering op de regel. De meeste ambtenaren worden niet (rijksambtenaren) of nauwelijks (onderwijs) gecompenseerd. Neemt niet weg dat je als het gaat om primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden je maar beter geen ambternaar kunt zijn. Dit blijkt ook maar weer eens bij de introductie van de basisverzekering.

feenstra
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2006 14:25

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door feenstra »

Beste Cesar,

Ik ben redacteur bij het dagblad Trouw. Zou je me even willen mailen, zodat we tot rechtsreeks contact kunnen komen.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door Cesar »

Mr. T.

Het feit ligt in de cao-afspraken welke er voor zorgt dat de ambtenaren binnen de Sociale Werkvoorziening voor 50% worden gecopmpenseerd.
Ikzelf als SW-er hoop op een betere cao-afspraak. Momenteel is ons cao verlopen en de onderhandelingen zijn van start.
Het vervelende is echter dat dit zolang altijd moet duren. Per slot zijn wij toch maar mensen welke werken op basis van een uitkering.
Ik kom goed weg dat ik een gedegen opleiding heb genoten voordat ik in de WAO kwam. Ik prijs me ook gelukkig dat ik volgens de huidige normen een "normaal" salaris verdien.

Vraagje aan de heer Feenstra, welke informatie kan ik u verstrekken welke u niet elders kunt halen. Let wel, ik ben best bereid maar geef maar aan wat u wilt weten.

m.v.g.
Cesar. (Dit is de naam van mijn hond, een Westhighland White terreur)

feenstra
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2006 14:25

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door feenstra »

Bedankt voor uw reactie. Ik zocht naar mensen die hun verhaal wilden doen over de door hen geconstateerde koopkrachtachteruitgang. Inmiddels is de productie al verschenen in de krant, inclusief drie persoonlijke verhaaltjes van 'getroffenen'.

Wellicht later nog eens...

RobbieHa
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 feb 2006 21:07

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door RobbieHa »

Model 52-2 schreef
Nu, dankzij het nieuwe stelsel, zijn mijn vergelijkbare kosten "3689"Euro. Ziedaar een verbetering van 70 Euro per maand. Daar komt nog bij de afschaffing van een deel van OZB en nog een beetje verlaging
van de AWBZ premie
U zal ook nog wel een paar aandelen hebben, die zijn gestegen, dus met u gaat het wel goed!
Ik heb een uitkering en die is per maand Netto 42 Euro minder! Voor mijn vrouw moet ik 55 Euro meer premie betalen, terwijl mijn premie gelijk is gebleven.

sepapousek
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 feb 2006 15:58

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door sepapousek »

Nou, wij hebben het plaatje nu ook rond. Door de nieuwe zorgverzekeringswet lijden wij een negatief inkomenseffect van 334,67 NETTO PER MAAND! Wij zijn geen grootverdieners, maar man-AOW + klein pensioen, vrouw fulltime baan VMBO, 2 studerende kinderen.Bij de berekening hebben we alle belastingmaatregelen meegenomen, zoals lagere bijdrage FPU etc. Het kost ons meer dan 10% van ons netto inkomen!
Het trouwens toch ook idioot dat je als gepensioneerde veel meer aan belasting moet betalen dan je verzekering uberhaupt kost?!?!
Wij weten niet meer hoe we dit moeten overbruggen. Ik heb alle politieke partijen al aangeschreven, alleen Hoogervorst zelf heeft geen mailadres, slim hoor.
Hoe komen we in opstand tegen dit belachelijke beleid?

RobbieHa
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 feb 2006 21:07

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door RobbieHa »

Nou, wij hebben het plaatje nu ook rond. Door de nieuwe zorgverzekeringswet lijden wij een negatief inkomenseffect van 334,67 NETTO PER MAAND! Wij zijn geen grootverdieners, maar man-AOW + klein pensioen
Ik sta werkelijk verteld, wij gaan er Netto minimaal 5% op achteruit en u en vele anderen nog meer!
JPB houdt wijselijk zijn mond en er gebeurt niets. Wat kunnen we er aan doen, Links is PVD A-Sociaal en op Rechts zitten de zakkenvullers, ik weet het ook echt niet meer.
Plots komen de Aso Pethouders weer uit hun hol en moet je op hun stemmen, omdat ze zo sociaal (PVDA) zijn en begrip hebben voor de mensen (CDA) kretologieën?

IK WIL EEN OPROEP DOEN AAN ALLE (GEDUPEERDE) NEDERLANDERS om op 7 Maart NIET te stemmen..., wat kunnen we nog meer, we zijn gewoon klootjes volk.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door Cesar »

'Zorgpremie volgend jaar 10 procent omhoog'
Om klanten te lokken zouden zorgverzekeraars de ziektekostenpremies kunstmatig laag houden. Volgend jaar zullen de premies dan ook met zo'n 10 tot 12 procent stijgen naar gemiddeld 1160 euro per volwassene. Dat blijkt uit voorspellingen van het Centraal Planbureau...Dit is exclusief aanvullende pakketten.

Komen we dus volgend jaar nog meer tekort. :cry:

Zoals je ziet wordt er eerst gesproken over 10% en even verder in de tekst worden het er al 12%.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door Cesar »

Meer dan 70 % gaat er netto op achteruitSlechts 14% van de deelnemers aan de enquête op telegraaf.nl gaat er dit jaar netto op vooruit. Liefst 70% denkt er op achteruit te gaan terwijl 16% het niet weet, of verwacht min of meer gelijk te blijven. Deze uitkomst strookt absoluut niet met de belofte van het kabinet dat verreweg de meeste Nederlanders er in koopkracht op vooruit gaan.

Hoogervorst: Mensen worden bang gemaakt
Oppostiepartijen in de Tweede Kamer maken burgers juist bang met hun verhalen over de gevolgen van het nieuwe zorgstelsel, terwijl er geen reden is voor angst. Minister Hoogervorst van Volksgezondheid zei dat dinsdag in de Kamer op vragen van de PvdA en de SP.

Is dit wel zo?

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door angel1978 »

De tegenstrijdigheid zit al in het bericht:
Meer dan 70 % gaat er netto op achteruit
Liefst 70% denkt er op achteruit te gaan terwijl 16% het niet weet
Wonderlijk hoe je zeker weet dat 70% er op achteruit gaat ( kop van het bericht ) terwijl dit gebaseerd is op wat mensen denken ! Zie hoe de pers werkt !

Niet dat er niet mensen zijn die er op achteruit zullen gaan, maar zulllen we dat gewoon baseren op getallen en niet op wat mensen zullen denken. Door bangmakerij denkt al meer dan de helft van de mensen negatief en wordt daarmee beinvloed.

Dan maar even wat FEITEN over mijn eigen situatie:

Netto-loon --> ongeveer 50 euro erop vooruit waarbij een compensatie van de zorgverzekering door de werkgever nog niet is meegenomen ( enkele tientjes per maand ).

gr. angel1978

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door SJZ »

Wonderlijk hoe je zeker weet dat 70% er op achteruit gaat ( kop van het bericht ) terwijl dit gebaseerd is op wat mensen denken ! Zie hoe de pers werkt !
Het overgrote deel van de journalisten is duidelijk links georiënteerd, en voor hen staat het schoppen tegen het huidige kabinet voorop. Feiten zijn minder interessant in zo'n geval.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door sprokkel »

De telegraaf links??????

Gesloten