LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat verschilt uw loon met 2005

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door Cesar »

Mijn salaris is binnen. En wat dachten de dames en heren van het kabinet? Ik zal het u vertellen. Ik ben netto 105 euro gezakt. Ik bedoel te vertellen dat ik door het nieuwe zorgstelsel ruim 230 oude Nederlandse guldens meer kwijt ben. :twisted:

Ik begrijp nog steeds niet hoe men in den Haag rekent maar de bijschrijving op mijn rekening mag duidelijk zijn.

P.S. Ik ben 2 verdiener zonder kinderen met samen 1.5 maal modaal.
Nou niet gelijk geen reacties gaan sturen dat ik dan nog wel genoeg overhoudt, dat weet ik zelf wel. Het gaat om het feit dat de rekenvoorbeelden welke op diverse sites te vinden zijn ook niet kloppen.

Mag ik van anderen vernemen?
m.v.g. Cesar

Josien80
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jul 2005 22:13

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door Josien80 »

@Cesar,

De daling van je loon kan met diverse dingen te maken hebben, waaronder bijvoorbeeld de eventuele auto van de zaak (nieuwe belastingregels) en de zorgverzekeringswet. Waarschijnlijk was je voorheen verplicht particulier verzekerd, nu ben je er wat dat betreft waarschijnlijk veel op vooruit gegaan.

Het is moeilijk van een afstand te zeggen hoe het komt dat je loon deze maand lager uitvalt (een andere mogelijkheid is dat je werkgever, zoals vele anderen, deze maand nog een voorschot uitbetaalt en dit volgende maanden rechttrekt). Maar er zijn zoveel regels gewijzigd en ik heb inmiddels (werkend op een salarisadministratie) wel gemerkt dat de meeste mensen een wel redelijk constante salarisstrook krijgen. Er zijn vanzelfsprekend door alle regels wel wat dingen veranderd, maar dit betaald zich dikwijls terug door andere dingen die zijn afgeschaft (particuliere verzekeringen, auto van de zaak, zorgtoeslag en ga zo maar door).

Ik ben benieuwd of je naderhand alles naast elkaar kunt leggen en dan kunt zeggen dat je er niet al te veel op achteruit bent gegaan.

Groetjes,
Josien

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door Cesar »

Ik ga morgen mijn salarisstrook, deze heb ik nog niet ontvangen, uitpluizen en ik laat gelijk wten wat de verschillen mijn. Bedankt voor je snelle reactie.

Josien80
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jul 2005 22:13

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door Josien80 »

Hoi Cesar,

Ik ben benieuwd naar je bevindingen... hopelijk valt het allemaal mee (ik zat net nog te denken of je misschien deel bent gaan nemen aan de levensloopregeling, dat dat misschien ook scheelt?!?). We horen het morgen wel!

Groetjes,
Josien

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door Mk »

Hoe kan je nou 105 euro gezakt zijn als de maximale netto inkomensafhankelijke bijdrage 85 euro per maand is? Of had je nog een werkgeversbijdrage?

Maar goed: mijn ervaring (na enig rekenen ivm 13e maand, CAO-verhoging, gewijzigde pensioenpremie, levensloop) is dat ik er netto zo'n 50 euro op achteruit zou zijn gegaan als mijn salaris gelijk zou zijn gebleven (maximale netto-zorgbijdrage van 85 euro, WW premie zo'n 35 euro lager). Tegelijkertijd is mijn ZK-premie zo'n 20 euro lager dan dat ie was en wordt het OZB-gebruikersdeel afgeschaft (geen idee wat me dat oplevert). Al met al zal het wel neerkomen op wat ik berekend had (netto zo'n 12 euro per maand minder).

Gelukkig was mijn salarisverhoging dit jaar een flinke plus :D

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door Cesar »

MK, ik laat zo snel mogelijk weten waar de verschillen in zitten.
Ik had een werkgeversdeel en betaal nu ongeveer 41,50 minder aan zorgverzekering.
Ga de andere verschillen nog uitzoeken middels mijn loonstrook.

weijens
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jan 2006 18:51

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door weijens »

Vandaag kreeg ik mijn WAO uitkering gestort.
Tevens kreeg ik vandaag ook mijn invaliditeit pensioen (WAO gat) gestort.
Heb ik er wel met mijn WAO €31,99 op vooruitgegaan maar mijn invaliditeit uitkering is € 83,83 minder,
Dus ben ik er in één maand tijd wel €51,84 op achteruit gegaan.
Dat is 5% van mijn totale uitkering.
Dit is gewoon zwaar kl**e

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door Cesar »

Geachte Weijens,
Ik hoop dat er meer reacties komen. Men moet echter nog wel even rekenen, zoals de bestuurder van het Nibud vorige week vertelde op de tv, het kan best wel zo zijn dat er netto minder geld wordt ontvangen doch dat men tevens minder uitgaven heeft aan de zorgverlener.

Voor alsnog zie ik het voordeel er nog niet van in. In tegendeel.

PeterB
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2006 11:55

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door PeterB »

Ik ben alleenstaand en heb een bijstandsuitkering.
Door een verlaging in de toeslag daalt mijn uitkering met 4,7%.
Mijn premie voor ziektekosten stijgt van €44,50 vorig jaar tot €65,25 nu, zoals voorgesteld door mijn verzekeraar. Ik heb hier de zorgtoeslag al verrekend. Dit is een stijging van bijna 47%.
Ik ga er nu ruim €51 op achteruit, zo'n 8%.

In het rekenvoorbeeld van de belastingdienst zou ik er €7 op vooruit moeten gaan.

chubi
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jun 2005 07:33

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door chubi »

Bij de SP zijn ze klachten aan het verzamelen.

http://www.sp.nl/nieuws/actie/meldlijn_inkomen_2006/

wiewatwaar
Berichten: 95
Lid geworden op: 03 jul 2005 20:48

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door wiewatwaar »

op tijd mijn zorgtoeslag ontvangen.deze is te laag.
echter in januari nog 1x zorgtoeslag deze is juist!
dus 2x zorgtoeslag voor januari.

huurtoeslag ,niet ontvangen ,idem vt2006 en nog een keer vt2006 (is eigenlijk tbu)

kort door de bocht, heb dus wat altijd exact optijd was ,2x zorgtoeslag ontvangen.

geen huurtoeslag en geen voorlopige teruggaaf 2006 en tegemoetkoming bijzondere uitgaven.

ik bel maar niet de belasting telefoon,wat in radar heb ik genoeg gezien.

ik hoop dat ik niet te lang in het rood kom,wegens hoge ziektekosten e.d .

wiewatwaar.

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door Mk »

Voor PeterB en weijens: wordt dit nog gecompenseerd door de zorgtoeslag? Daarnaast wordt bijvoorbeeld ook het gebruikersdeel van de OZB afgeschaft.

Overigens zag ik dat ik met vergist had: WW scheelt netto slechts zo'n 20 euro en ik ga er dus rond 65 euro op achteruit.

josephine
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 aug 2003 15:07

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door josephine »

Ik heb mijn salaris ontvangen over januari 2006 maar liefst Euro 118
minder en beste mensen ik was reeds particulier verzekerd in 2005.
Ik doe niet mee aan de levensloop regeling enz., enz.
Raar maar waar toch Euro 118 minder netto en dan maar auwehoeren dat de koopkracht toeneemt, ja voor de beter gesitueerden met 5%, maar niet voor mij. Moeten de kamerleden nog geen compensatie????????? :oops:
Ze hebben al zo weinig.
Schandalig dat is het!!!!!!!!!!!!!!!! :oops: :oops: :twisted: :twisted:

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door Cesar »

1- mijn pensioenpremie is gestegen met 6,99%.
2- bijdrage werkgever is vervallen (100 euro) particulier verzekerd.
3- loonheffing is 0,52% lager.
4- ww-premie is 0,65% lager.
5- salaris is netto 5,74% lager.
6- zorgverzekeringspremie van mijzelf is onveranderd 95 euro.
7- zorgverzekering van mijn vrouw is verhoogd van 31,50 naar 95 euro.
8- OZB wordt verlaagd. In mijn geval scheelt dat 2 maandtermijnen. Dus 10 maanden mis ik nog steeds 5,74%.
Zou ik ook bij de bedrijven horen welke fout hebben gerekend?

Ik vraag me af of er iemand met verstand van zaken e.e.a uit kan leggen dat iedereen het begrijpt. Voor mij staat maar 1 ding zo vast als een huis; ik kom behoorlijk tekort ofwel wij zijn behoorlijk gen**id.

Voor mezelf heb ik alles netto-netto uitgerekend en zit ik in de boot voor 71 euro.

mic
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2006 13:16

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door mic »

Vergeet niet dat je ook inkomstenbelasting bent verschuldigd over de verplichte werkgevers bijdrage (werkgeversbijdrage= 6.5% van de eerste 30000 euro). De belastingdienst ziet deze verplichte werkgevers bijdrage dus als extra inkomsten (komen te goede aan jouw ziektekostenverz.).
42% over de werkgevers bijdrage is 818 euro per jaar = 68 euro per maand die je er extra op achteruitgaat.

anjaofnee
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2006 16:23

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door anjaofnee »

ik geloof dat ik 1 van de weinigen gelukkigen ben maar ik heb 48 euro meer en 22,75 zorgtoeslag via de belasting samen dus 70,75 ik betaal aan premie 104.50 dus zelf 33,75 en hiervoor 55,25 dus ik ben er op voorruit gegaan

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door Cesar »

Anjaofnee,

Ik ben blij voor je.
Ik begrijp ook wel dat het voor sommigen onder ons gelukkig positief uitvalt. Ik ben echter bang dat het om een heeeeel kleine groep zal gaan.
Ik ken mensen met een uitkering die zelfs nog in moesten leveren.
Het is echt absurt.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik denk toch dat je wel kan stellen dat het netto-loon omhoog is gegaan voor iedereen die in 2005 in het ziekenfonds zat.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door bot321 »

Ben gepensioneerd.Netto totaal
18 euro meer. Zorgtoeslag 15
euro. Zorgpremie meer betalen als vorig
jaar 60 euro.Dus als er gesteld wordt dat de
inkomsten omhoog zijn gegaan ja met 33 euro.
Ben er echter wel 27 euro op achteruit gegaan.
Dus ik vind het een kromme redenering van
iedere ziekenfonds verzekerde is er op vooruitgegaan.
Hetzelfde geld voor mijn vrouw in de pre pensioen
24 euro achteruit dus totaal 51 euro.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Wat verschilt uw loon met 2005

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik bedoelde dan ook het netto-LOON, van uitkeringen, pensioenen, bijstand e.d. heb ik niet zoveel verstand. Sorry voor de onduidelijkheid.

Met loon bedoel ik mensen die in loondienst werkzaam zijn, en van een werkgever loon krijgen.

Gesloten