LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wijziging verzekeringsvoorwaarden IZA niet tijdig bekendgemaakt

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
anton513
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2021 19:51

Wijziging verzekeringsvoorwaarden IZA niet tijdig bekendgemaakt

Ongelezen bericht door anton513 »

Ik heb al jaren een IZA Classic Comfort aanvullende verzekering.
Dit jaar zijn de verzekeringsvoorwaarden gewijzigd maar niet tijdig bekend gemaakt.

Zie onderstaand antwoord van IZA klachtenafhandeling.

Aanvullende verzekeringsvoorwaarden
De aanvullende verzekeringsvoorwaarden stelt elke zorgverzekeraar zelf samen.
Wij mogen deze aanvullende verzekeringsvoorwaarden elk jaar wijzigen. Dit gebeurt dan ook jaarlijks. Wel moeten we u voor het nieuwe kalenderjaar op de hoogte stellen van deze wijziging. Dit is bij u en andere IZA verzekerden niet op tijd gebeurt. Pas in januari 2021 hebben we deze wijziging op de juiste wijze bekend gemaakt. Hierdoor hebben we voor de IZA verzekerden die in januari 2021 een bril hebben aangeschaft nog een uitzondering gemaakt. Voor de IZA verzekerden die geen bril hebben aangeschaft gelden de nieuwe voorwaarden.

Mijn vraag kan dit eigenlijk allemaal maar zo gemakkelijk? Zit ik nu vast aan een jaar premie betalen terwijl de voorwaarden eenzijdig zijn gewijzigd en ik deze aanvullende verzekering niet meer kan op te zeggen per 01-01-2021.
Achteraf waarschijnlijk voor een andere verzekering gekozen

Seinhuis
Berichten: 2371
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18
Beste antwoord
Gekozen door anton513

Re: Wijziging verzekeringsvoorwaarden IZA niet tijdig bekendgemaakt

door Seinhuis » 25 mar 2021 20:38

Bij verandering van de voorwaarden van de verzekering moeten ze jou op de hoogte brengen, en dan mag je het verzekering opzeggen. Dit is dus niet gebeurd. Als ik het goed begrijp, hebben hun bekend dat ze jou niet op de hoogte hebben gesteld? Dan heb je sterk bewijs!

Omdat zorgverzekering alleen op uiterlijk 31_12 afgesloten kunnen worden, denk ik dat het niet mogelijk is om naar een andere zorgverzekeraar over te stappen. Wel kan je eisen om de voorwaarden welke op 31_12_2020 bekend waren te handhaven, dus met bril vergoeding. Komen jullie er niet samen uit, ik denk dat je een sterk staat bij Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... erzekeraar inclusief links op die site.


Ook wil ik je meegeven (tip voor volgend jaar) dat een bril verzekering vaak meer kost dan dat je vergoed krijgt.
Seinhuis
Berichten: 2371
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Wijziging verzekeringsvoorwaarden IZA niet tijdig bekendgemaakt

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Bij verandering van de voorwaarden van de verzekering moeten ze jou op de hoogte brengen, en dan mag je het verzekering opzeggen. Dit is dus niet gebeurd. Als ik het goed begrijp, hebben hun bekend dat ze jou niet op de hoogte hebben gesteld? Dan heb je sterk bewijs!

Omdat zorgverzekering alleen op uiterlijk 31_12 afgesloten kunnen worden, denk ik dat het niet mogelijk is om naar een andere zorgverzekeraar over te stappen. Wel kan je eisen om de voorwaarden welke op 31_12_2020 bekend waren te handhaven, dus met bril vergoeding. Komen jullie er niet samen uit, ik denk dat je een sterk staat bij Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... erzekeraar inclusief links op die site.


Ook wil ik je meegeven (tip voor volgend jaar) dat een bril verzekering vaak meer kost dan dat je vergoed krijgt.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Wijziging verzekeringsvoorwaarden IZA niet tijdig bekendgemaakt

Ongelezen bericht door grun »

Volgens de Zorgwijzer (zie onderstaande link, punt 6) mag een zorgverzekering ook tussentijds opgezegd worden als de (aanvullende) voorwaarden gewijzigd worden in het nadeel van de klant en deze wijziging niet op tijd (lees: voor 1 januari) bekend gemaakt is.
https://www.zorgwijzer.nl/faq/zorgverzekering-opzeggen

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Wijziging verzekeringsvoorwaarden IZA niet tijdig bekendgemaakt

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

De polis kan op grond van de wijziging in het nadeel van de klant inderdaad door de klant opgezegd worden. Ik meen dat dit tot uiterlijk 4 weken na de mededeling mogelijk is.
Zie de polsivoorwaarden van IZA: ( https://www.iza.nl/-/media/project/webs ... t-2021.pdf )

5.2. Opzeggingsrecht
Als wij de voorwaarden en/of premie van de aanvullende verzekering(en) in uw nadeel wijzigen, dan kunt u als verze­ keringnemer de verzekeringsovereenkomst opzeggen met ingang van de dag waarop de wijziging ingaat. U kunt de overeenkomst opzeggen, in ieder geval gedurende 1 maand nadat de wijziging aan u is meegedeeld. Dit opzeggings­ recht heeft u niet als een wijziging van de verzekeringsvoorwaarden rechtstreeks voortvloeit uit wettelijke maatrege­ len, regelingen of bepalingen.

Als ik IZA was, zou ik u, ondanks dat de mogelijkheid van opzegging al verlopen is, toch de mogelijkheid geven om op te zeggen, aangezien er ook tijd verlopen is ten gevolge van de klachtprocedure. Zij hadden u direct, samen mer de mededeling dat de polis gewijzigd was, meteen moeten zeggen dat u de mogelijkheid had om op te zeggen.
Ik kan begrijpen dat het zuur is, om een polis op te zeggen waar je jarenlang veel geld aan hebt besteed. En die je natuurlijk beschouwde als vangnet bij het ouder worden. Helaas mogen verzekeraars polissen wijzigen en stopzetten. Zie artikel 5.1. Daar kunt u niet tegen in beroep gaan. In de polisvoorwaarden staat ook beschreven dat het de verzekeraar vrij staat om de verzekering aan te passen.

anton513
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2021 19:51

Re: Wijziging verzekeringsvoorwaarden IZA niet tijdig bekendgemaakt

Ongelezen bericht door anton513 »

Iza heeft mij bericht dat mijn verzoek om de verzekering per 01012021 is ingewilligd. De teveel betaalde premie wordt terug betaald. Liever had ik gezien dat de polis onder de oude voorwaarden doorliep tot einde jaar. Op zich vind ik het wel jammer dat het kennelijk toegestaan is om na de ingangsdatum van de polis de verzekeringsmaatschappij de voorwaarden kan wijzigen. Maar goed, voor mij is nu de zaak afgedaan.

Gesloten