LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wmo beleid

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
lousje04
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 dec 2009 17:20

wmo beleid

Ongelezen bericht door lousje04 »

als alleenstaande moeder van 2 kinderen met een bindweefsel aandoening heb ik een indicatie gekregen voor een gelijkvloerse woning met paar kleine aanpassingen (drempelloos, douchezit vast aan muur ed) als alternatief een woning met 2 slp boven en 1 slp kmr beneden en douche op begane grond.
Ook heb ik het advies om ivm mantelzorg dichter in de buurt van familie en vrienden te gaan wonen. Zelf wil ik dat ook graag, zodat indien nodig ik opvang heb voor mijn kinderen, maar wel in de buurt zodat ze gewoon naar school enz kunnen als er iets zou zijn met mij.

Nu woon ik in een standaard eengezinswoning zonder aanpassingen. Probeer sinds 2008 in meerdere gemeentes in Drenthe me in te schrijven bij woningbouw verenigingen. Alleen deze instellingen sturen me steeds door naar WMO loket van de betreffende gemeentes. Vervolgens zegt de ene gemeente, nee hoor we houden geen lijst bij van mensen die die woningen zoeken u moet bij de woningbouwvereniging zijn...

Wat blijkt, als bij die woningbouw vereniging een aangepaste woning vrij komt sturen ze netjes een mail naar de gemeente met de vraag of ze er iemand voor weten. (ivm wet dat die woningen alleen naar mensen mogen met wmo indicatie omdat die aanpassingen vaak de gemeente veel geld hebben gekost) maar omdat de gemeente geen lijst van zoekenden bijhoudt sturen ze een mail terug waarin dat staat en dat ze niemand weten. Dus de woningbouw kan dan alle (vaak dure) aanpassingen eruit slopen en de woning weer in de vrije verhuur gooien.

Bij de andere gemeente is het nog weer anders, daar houdt de WMO wel een lijstje bij met mensen die voor aangepaste woning in aanmerking komen, de woningbouw verenigingen sturen netjes de woningen door en dat gaat redelijk goed. Maar ondanks dat ze een vrije vestiging kennen in die gemeente voor alle mensen (ook zonder werk enz) kan je als gehandicapte niet terecht op dat lijstje van de WMO als woningzoekende... maw de deuren gaan vanaf dat moment gewoon op slot.

Omdat ik al een indicatie heb mag ik ALLEEN naar een geschikte woning, als ik een gewone woning accepteer krijg ik geen hulp van de WMO voor aanpassingen in het nieuwe huis. Ik weet dat dit normaal is als je vanuit een aangepaste geschikte woning naar een ongeschikte woning in een andere gemeente. Maar mijn woning is nu ook nog niet aangepast...

Er zit dus een gat in de wetten , of gewoon discriminatie ?

Wie o wie kan helpen ? Ben al vanaf 2008 bezig en aangezien ik de trappen niet fatsoenlijk op kom regelmatig afhankelijk van de bank om op te slapen wat niet echt goed is voor mijn lijf.

ChaWe
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 sep 2009 14:30

Re: wmo beleid

Ongelezen bericht door ChaWe »

Kun je geen hulp inschakelen van bv MEE? Misschien dat hun wat voor je kunnen betekenen

Hier moet je ook een indicatie van het WMO hebben voor een aangepaste woning(denk dat dat overal wel zo is)
Maar je moet ook ingeschreven staan bij de woningbouw vereniging als woning zoekende.
Daarnaast kom je op een lijst bij het WMO te staan.

Wij hebben iets meer dan 1 jaar gewacht op een aangepaste woning.
Die overigens nog verder aangepast gaat worden omdat deze is aangepast voor volwassenen.. en de woning moet geschikt zijn voor mn jongste dochter.

Gesloten