LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wortelkanaal behandeling valt erg duur uit

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Wortelkanaal behandeling valt erg duur uit

Ongelezen bericht door vroem »

http://www.nu.nl/economie/3362819/snoep ... oogte.html

3,6 miljard in 2012...
staat trouwens haaks op de goede voornemens voor 2012 ... http://www.innofood.org/nl/nieuws/6395/ ... acken.html
tegen tandartskosten totaal 2,9 miljard in 2012 (pag 3) http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/31DFB3CE ... 13n037.pdf

Marja1964
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2014 16:44

Re: Wortelkanaal behandeling valt erg duur uit

Ongelezen bericht door Marja1964 »

Ook ik heb een wortelkanaal behandeling gehad. Rekening ongeveer 550 euro. Ik vind het te duur!

Nu moet de kies misschien alsnog getrokken worden. Weer een rekening! Volgende keer wordt er bij mij geen kanaal behandeling gedaan. Dan maar meteen trekken. Ik vind het goed.

Krabbeltje
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 okt 2006 11:51

Re: Wortelkanaal behandeling valt erg duur uit

Ongelezen bericht door Krabbeltje »

Vooral opvallend aan de tweede behandeling vind ik het aantal röntgenfoto's (4x á ca. € 70,00 per stuk). Dat zijn wel erg veel foto's om een eventueel gemist wortelkanaal op te sporen. Een begroting van de kosten had u van tevoren moeten ontvangen!

Let wel: het opsporen van alle bestaande wortelkanalen in een kies kan erg lastig zijn. Hier is soms echt speurwerk voor nodig en worden de kosten dus ook hoger. Daarnaast moeten alle wortelkanalen compleet gereinigd/geleegd worden. Blijft er iets zitten, kunnen de klachten opnieuw optreden.

Zelf heb ik een slechte ervaring met mijn vorige tandarts gehad, maar zit nu sinds een aantal jaar bij tandartspraktijk Greenline in Gouda. Ondanks dat het herstellen van de missers van mijn vorige tandarts wel wat gekost hebben, is mijn ervaring bij deze praktijk uitstekend. Moderne apparatuur, goed geschoold personeel, controle en bewaking van elkaars werk, roulatie van de tandarts-assistentes, prima service en erg prettige mensen.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Wortelkanaal behandeling valt erg duur uit

Ongelezen bericht door prem »

Krabbeltje schreef:Vooral opvallend aan de tweede behandeling vind ik het aantal röntgenfoto's (4x á ca. € 70,00 per stuk)
Dat staat er niet hoor.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Wortelkanaal behandeling valt erg duur uit

Ongelezen bericht door vroem »

aantal foto's is niet erg vreemd hoor, zeker niet bij lastig te vinden kanalen en een element zoals dit met wellicht zelfs wel 5 kanalen.
eerste is Beginfoto (zit in eerste nota), je moet weten wat je kan verwachten als je naar beneden gaat.
laatste is eindfoto, hoewel veel technieken deze eigenlijk overbodig maken wordt het door de tuchtraad nog steeds noodzakelijk geacht. Dus daar conformeren wij ons dan maar aan...
Dan zijn er 3 extra gemaakt voor opsporen kanalen en controleren dat je niet verkeerd zit, ik vind dat met meerdere dicht geslibde kanalen waar hier duidelijk sprake van was niet gek.
die vier foto's kosten samen iets meer dan 60,-, en dus geen 70 per stuk...

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Wortelkanaal behandeling valt erg duur uit

Ongelezen bericht door vroem »

Marja1964 schreef:Ook ik heb een wortelkanaal behandeling gehad. Rekening ongeveer 550 euro. Ik vind het te duur!

Nu moet de kies misschien alsnog getrokken worden. Weer een rekening! Volgende keer wordt er bij mij geen kanaal behandeling gedaan. Dan maar meteen trekken. Ik vind het goed.
100 procent garantie is niet te geven nee, geeft de hartchirurg ook niet op de harttransplantatie trouwens, en toch moet ook die nota wel betaald worden, ook als de patiënt op de operatietafel bij wijze van spreken al overlijdt... Beetje gechargeerd voorbeeld. Het enige verschil is dat de meeste mensen de nota van hartchirurg en ziekenhuis niet zien , en dat deze omgeslagen wordt over alle premie en belastingbetalers.

Overigens, m.b.t. blijkbaar nog bestaan van klachten, een apex resectie zit er niet in?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Wortelkanaal behandeling valt erg duur uit

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

vroem schreef:
Marja1964 schreef:Ook ik heb een wortelkanaal behandeling gehad. Rekening ongeveer 550 euro. Ik vind het te duur!

Nu moet de kies misschien alsnog getrokken worden. Weer een rekening! Volgende keer wordt er bij mij geen kanaal behandeling gedaan. Dan maar meteen trekken. Ik vind het goed.
100 procent garantie is niet te geven nee, geeft de hartchirurg ook niet op de harttransplantatie trouwens, en toch moet ook die nota wel betaald worden, ook als de patiënt op de operatietafel bij wijze van spreken al overlijdt... Beetje gechargeerd voorbeeld. Het enige verschil is dat de meeste mensen de nota van hartchirurg en ziekenhuis niet zien , en dat deze omgeslagen wordt over alle premie en belastingbetalers.

Overigens, m.b.t. blijkbaar nog bestaan van klachten, een apex resectie zit er niet in?

Idd ik heb helaas gehad wat vroem zei...soms kan een wortelkanaal noet genoeg zijn,goede orde,ligt niet aan tandarts.
Maar hoe je kies reageert,of het genoeg is,ontsteking erbij etc...na wortel,zullen ze je waarschijnlijk...naar kaakchirurg sturen voor apex ,heb er 3 gehad( dat wordt uit basis vergoed dus schrik niet,kosten nog hoger),

Goede orde ga niet googlen wat apex is...schrik. Je van niet dorn,meen ik echt..
Ik wel gedaan...had het niet meet,vroem me alles uitgelegd en ik was relaxed..behandeling ook..

Je hebt nooooot zekerheid,idd met operaties niet,( topper hier eentje) tanden,kiezen niet)
Foto,s van mijn tandarts zijn 17,50 was begin dit jr...dus 4 x kom je op 70 euro.

Ja,als het een kies is die helemaal achterin ligt?? Weet ik niet..en je wilt als het niet lukt,dat het verkeerd gaat,geen apex,dan trekken...zonde dat wel..
Ik vond verschrikkelijk voortand verliezen ( ook 1 apex wilde niet,nog keer ontsteking bleef dus tand eruit) en ja drie jr bezig geweest,2 x kanaal...wilde hem proberen te behouden( overigens mij. Tandarts overlegd alles ) nu brug,ja pijn gehad,maar geprobeerd en ja koste geld,maar..gelukkig goed verzekerd

Succes....

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wortelkanaal behandeling valt erg duur uit

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb gekeken wat een apex is (ben nu eenmaal eigenwijs). Ik zie het probleem niet zo eigenlijk. Met iedere operatie moet je opengemaakt worden, dit is niet anders.

Esther7
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 sep 2014 12:40

Re: Wortelkanaal behandeling valt erg duur uit

Ongelezen bericht door Esther7 »

Had ik ook , wortelkanaalbehandeling van alles bij elkaar bijna 600 eurie. Daar komt nog bij dat de meeste tandartsen werken met een incassobureau omdat ze de betalingen uitbesteed hebben. Vaak zijn deze onredelijk en valt er niet mee te onderhandelen.
Voor mensen met alleen een basisverzekering die geen geld hebben voor een aanvullende verzekering zijn zulke kosten natuurlijk niet behapbaar, om maar
ff in die terminologie te blijven.
Voor mensen in de schuldhulp is het al helemaal een drama, die kunnen gewoon niet eens naar de tandarts.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Wortelkanaal behandeling valt erg duur uit

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Heb onlangs 4 kiezen laten trekken. Daar heb ik (ook financieel) geen last meer van. Zo te zien heb ik ruim €2000 bespaard.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Wortelkanaal behandeling valt erg duur uit

Ongelezen bericht door vroem »

Vaak zijn deze onredelijk en valt er niet mee te onderhandelen.
nou onderhandelen niet nee, het is de markt niet...
Maar famed waar ik zelf mee werk hanteert heel redelijke, zelfs erg lange betalingstermijnen (een maand...), met mogelijkheid tot overleg, of even uitstel, of betaling in termijnen (wat niet gratis is nee, maar dat is geen enkele geldlening).
Maar je moet niet wachten tot het te laat is, tot het al bij het incassobureau ligt nee...
Dan is de rek er wel uit..
Voor de goede orde: Famed rekent een betalingstermijn van een maand, de meeste bedrijven waar ik als tandarts rekeningen van krijg hanteren termijn en van twee weken...wat overigens redelijk normaal is tegenwoordig. Dus factoringbedrijven onredelijk? nee mits.en anders zijn ze nog steeds niet onredelijk, maar wel naarmate de termijn van wanbetaling toeneemt steeds strikter.
Voor mensen in de schuldhulp is het al helemaal een drama, die kunnen gewoon niet eens naar de tandarts.
onzin....waar een wil is is een weg, heb er meerdere in de praktijk end at loopt prima. mits er maar gecommuniceerd wordt.
Dat het voor bepaalde mensen steeds moeilijker toegankelijk wordt , als dit klopt (mijn dagelijkse praktijk ervaring is door de bank genomen anders) een gevolg van overheidsregels, kan men de tandarts niet verantwoordelijk voor houden of stellen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Wortelkanaal behandeling valt erg duur uit

Ongelezen bericht door vroem »

Geip Suusje schreef:Heb onlangs 4 kiezen laten trekken. Daar heb ik (ook financieel) geen last meer van. Zo te zien heb ik ruim €2000 bespaard.
hangt ervan af, als het verkorte tandboog is wel, als er nu gaten gevallen zijn in de rij is het de vraag wat de gevolgen mogelijk zijn qua vergroeiingen en zo, maar dat is als het goed is vooraf uitgelegd.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Wortelkanaal behandeling valt erg duur uit

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

witte angora schreef:Ik heb gekeken wat een apex is (ben nu eenmaal eigenwijs). Ik zie het probleem niet zo eigenlijk. Met iedere operatie moet je opengemaakt worden, dit is niet anders.
Ja,wa,heb je ook al de verwijzing om het te laten doen en de horror verhalen gelezen...

Als je het nou gehad hebt prateb we verder :wink: overigens ,spookverhalen vielen mee...sloeg nergens op..
Vroem goed uitgelegd...

Maar erna is niet top,en dat is war anders dan wortel....maar mischien spreken we elkaar nog keer,twee tegelijk met fikse onsteking :wink: .....

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Wortelkanaal behandeling valt erg duur uit

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

@vogels.
Eet jij je kiezen maar op. Ik leef heel wat langer op 2000 pakken vla.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Wortelkanaal behandeling valt erg duur uit

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ja ieder voor zich natuurlijk,als het achterste kiezen zijn bv verstand of die ernaast,en je hebt geld niet...
Ja houd het op...

Ik ben helaas heeel wat kiezen kwijt...waren geen ene manier meer te redden...ja dan moet je...
Nu niets..omdat lichaam implaat afstoot,maar geeft niet..niemand die het ziet,de rest bijna allemaal kronen en brug en toch blij dat ik dat heb...
Had liever mijn kiezen nog gehad,had ik welvoor willen sparen...

rvd4always
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 nov 2014 15:00

Re: Wortelkanaal behandeling valt erg duur uit

Ongelezen bericht door rvd4always »

Het is prijzig, voortaan eerst even een offerte aanvragen voordat dit soort ingrepen plaats vinden.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Wortelkanaal behandeling valt erg duur uit

Ongelezen bericht door GJvdZ »

avangestel schreef:Dure behandelingen moet je niet in Nederland laten doen, ik moest nieuwe stifttanden, koste in Nederland € 12.000,-- in het buitenland voor € 1750,-- inclusief reis en hotel blij dat ik dit deed, vakwerk en betaalbaar. (bovendien ben ik van mening dat je nooit een wortelkanaalbehandeling moet laten doen, maar dat is een ander verhaaltje)
Podotherapeutische inlegzolen in Nederland € 224.95 per paar, in het buitenland dezelfde zolen voor € 30,--
Ook veel medicijnen zijn in het buitenland veel goedkoper, hoe hoger het eigen risico in Nederland des te interessanter is het om even te gaan winkelen in het buitenland, De Nederlandse regering wil toch één Europa, nou dan, daar werk ik goed aan mee.

Maar zeker wel zeuren als werk van hier naar die landen met lagere lonen worden overgeheveld?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Wortelkanaal behandeling valt erg duur uit

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

GJvdZ schreef:
avangestel schreef:Dure behandelingen moet je niet in Nederland laten doen, ik moest nieuwe stifttanden, koste in Nederland € 12.000,-- in het buitenland voor € 1750,-- inclusief reis en hotel blij dat ik dit deed, vakwerk en betaalbaar. (bovendien ben ik van mening dat je nooit een wortelkanaalbehandeling moet laten doen, maar dat is een ander verhaaltje)
Podotherapeutische inlegzolen in Nederland € 224.95 per paar, in het buitenland dezelfde zolen voor € 30,--
Ook veel medicijnen zijn in het buitenland veel goedkoper, hoe hoger het eigen risico in Nederland des te interessanter is het om even te gaan winkelen in het buitenland, De Nederlandse regering wil toch één Europa, nou dan, daar werk ik goed aan mee.

Maar zeker wel zeuren als werk van hier naar die landen met lagere lonen worden overgeheveld?
+1

Gesloten