Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Yvette94
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 aug 2022 16:48

Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door Yvette94 »

Hoi,

Ik zit een beetje ergens mee. Begin juni bij de tandarts geweest voor de periodieke controle, paar gaatjes, afijn. Deze de week erna laten vullen. Vervolgens na een week nog steeds last er terug geweest. De vulling waren te hoog dus er is een beetje afgehaald. Meeste pijn was toen wel verdwenen. Maar sinds een week of 3 heb ik er toch weer last van, soms uit het niets een steek en zelfs een lauw glas water drinken doen pijn. Aangezien mijn tandarts op vakantie is gezegd dat ik zodra zij weer open zijn ik langs kom. Via de mail een reactie gehad van de tandarts die aangaf dat, als ik nu 12 weken later nog steeds last heb, het een wortelkanaalbehandeling moet worden. Fijn, want dan zijn het er gelijk 2. Maar wie draaien er voor de kosten op? Zelf had ik geen last van de gaatjes totdat deze gevuld worden, en nu heb ik niet alleen voor vullingen betaald, maar mag ik waarschijnlijk ook 400 euro per tand gaan betalen voor een wortelkanaal behandeling omdat (denk ik) de vulling niet goed gezet is. Aangezien ik een student ben (en hiervoor nooit gaatjes gehad heb) heb ik a) geen tandarts verzekering (die dan ook maar een deel zou vergoeden) en b) niet ergens in een oude sok nog geld liggen om dit van te betalen.
Als de wortelkanaalbehandeling een gevolg is van de vulling, zijn dit dan kosten die ik op mijn tandarts kan verhalen? Ik zou zelf dan denken, lekker verdien model van een tandarts, eerst geld verdienen aan gaatjes vullen en vervolgens dit niet goed doen waardoor dezelfde persoon ook nog eens voor een wortelkanaalbehandeling mag betalen. En dan niet bij 1 tand, maar bij 2 tegelijkertijd.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door reggie2 »

[Aangezien ik een student ben (en hiervoor nooit gaatjes gehad heb) heb ik a) geen tandarts verzekering (die dan ook maar een deel zou vergoeden) en b) niet ergens in een oude sok nog geld liggen om dit van te betalen.
Niet slim om geen tandartsverzekering te hebben, duidelijk denk ik dat de rekening bij jou gaat komen en een wortelbehandeling is erg duur.

Denk niet dat de tandarts een fout heeft gemaakt, al was ik er niet bij.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door Hophophop »

Je trekt wel hele rare conclusies.

Je geeft aan nooit last te hebben gehad van gaatjes, totdat ze gevuld moesten worden. Op basis daarvan trek je dus de conclusie dat de vullingen wel de aanleiding van de wortelkanaalbehandeling moeten zijn?

Natuurlijk niet. Een gaatje dat onbehandeld blijft leidt na verloop van tijd juist altijd tot aantasting van de wortel, en dus een wortelkanaalbehandeling. De boel wegboren en vervolgens vullen kan dit voorkomen, maar kennelijk was het kwaad al geschied.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Een tandartsverzekering heeft sowieso weinig nut. De meeste mensen betalen meer premie dan dat ze aan tandartskosten hebben. Sterker nog: doorgaans ben je voordeliger uit als je de kosten van de inkomstenbelasting af kan trekken. je kunt uiteraard wel een betalingsregeling treffen met het bedrijf dat de nota voor de tandarts int.

Dat je als student weinig te makken hebt is geen argument om je korting te verlenen of zo. Dit is gewoon een gevalletje pech, dit heeft met de vulling niks van doen.

Wat je ook kunt doen is dit door een tandarts in opleiding laten doen. Dat gaat onder streng toezicht van leraren. Misschien is het dan wat goedkoper, daar zou je eens achteraan kunnen gaan.

Lowieze
Berichten: 6535
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik begrijp niet dat een tandarts op afstand kan zien wat er precies loos is en dan per mail aangeeft dat het wel een wortelkanaalbehandeling zal worden.

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vergeet volgend jaar met de aangifte die kosten niet op te voeren. Als u een laag inkomen hebt, krijgt u wellicht nog wat terug via de TsZ.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door Hophophop »

Lowieze schreef:
22 aug 2022 17:46
Ik begrijp niet dat een tandarts op afstand kan zien wat er precies loos is en dan per mail aangeeft dat het wel een wortelkanaalbehandeling zal worden.
Ja, op zich ook wel een goed punt. Misschien dat hij zelf al dacht dat TS op de grens zat. Maar dan zou je verwachten dat hij dat ook wel bij TS kenbaar had gemaakt.

Andere mogelijkheid is dat de tandarts dit op basis van zijn ervaring zegt (12 weken na boren nog last, dan is waarschijnlijk de wortel er aan, ik zeg maar wat), en/of dat hij/zij het in zijn e-mail ook wat minder stellig verwoordt dan TS doet voorkomen.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door jonis »

Hophophop schreef:
22 aug 2022 18:47
Lowieze schreef:
22 aug 2022 17:46
Ik begrijp niet dat een tandarts op afstand kan zien wat er precies loos is en dan per mail aangeeft dat het wel een wortelkanaalbehandeling zal worden.
Ja, op zich ook wel een goed punt. Misschien dat hij zelf al dacht dat TS op de grens zat. Maar dan zou je verwachten dat hij dat ook wel bij TS kenbaar had gemaakt.

Andere mogelijkheid is dat de tandarts dit op basis van zijn ervaring zegt (12 weken na boren nog last, dan is waarschijnlijk de wortel er aan, ik zeg maar wat), en/of dat hij/zij het in zijn e-mail ook wat minder stellig verwoordt dan TS doet voorkomen.
Die tandarts weet natuurlijk of het een oppervlakkige vulling of diepere vulling was.
Afgelopen jaar ook iets dergelijks mogen meemaken. Eerst een diepe vulling en daarna een zenuw die (toch) daarop gaat reageren en een wortelkanaalbehandeling tot gevolg omdat zenuw 't loodje heeft gelegd.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Jij zal wel een tandarts verzekering hebben ga ik vanuit?

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door jonis »

reggie2 schreef:
22 aug 2022 19:38
Jij zal wel een tandarts verzekering hebben ga ik vanuit?
TS ook?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nee, TS niet.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik ben geen tandarts, maar een te hoge vulling kan geen oorzaak zijn dat u een wortelkanaalbehandeling nodig heeft.

Een diep gaatje of een afwijking in de wortels is meestal de reden dat u een wortelkanaalbehandeling moet uitvoeren.

Indien u denkt dat uw tandarts een fout gemaakt heeft dan zou u een second opinion moeten laten uitvoeren. Echter is dit op eigen kosten.


U kunt voor kiezen om met de behandeling te wachten tot volgend jaar en dan wel een tandarts verzekering te nemen. Echter, bij grote bedragen te verzekeren moet u meestal aangeven dat u geen behandeling verwacht. Bij die verzekering maatschappijen kunt u niet terecht.
Onjuist doorgeven van de gegevens wordt gezien als fraude.

Yvette94
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 aug 2022 16:48

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door Yvette94 »

Hophophop schreef:
22 aug 2022 17:41
Je trekt wel hele rare conclusies.

Je geeft aan nooit last te hebben gehad van gaatjes, totdat ze gevuld moesten worden. Op basis daarvan trek je dus de conclusie dat de vullingen wel de aanleiding van de wortelkanaalbehandeling moeten zijn?

Natuurlijk niet. Een gaatje dat onbehandeld blijft leidt na verloop van tijd juist altijd tot aantasting van de wortel, en dus een wortelkanaalbehandeling. De boel wegboren en vervolgens vullen kan dit voorkomen, maar kennelijk was het kwaad al geschied.
Ik trek die conclusie niet, dat stond in de e-mail van de tandarts. Misschien ter toevoeging, een week voor het vullen van de gaatjes tijdens de periodieke controle zijn er ook foto's gemaakt, daarop weinig te zien. Daarnaast gaf de tandarts aan dat we er vroeg bij zijn en de gaatjes makkelijk te verhelpen/vullen zijn. Daaruit kan je denk ik wel opmaken dat het nog niet heel erg was, al er problemen met de wortel was hadden ze dat natuurlijk wel gezien en gezegd dat dat gelijk moest gebeuren.
En dat het bij beide tanden die gevuld zijn (1 boven en 1 onder) voelt voor mij ook verdacht, dat er 1 slecht is misschien, okay kan gebeuren. Maar als ik van beide vullingen evenveel last heb (waar helemaal geen last was totdat het gevuld werd), stuurt mij wel in een richting dat er iets niet goed gegaan is.

Voor de tandarts, als ik een aanvullende zorgverzekering zou nemen hiervoor wordt er maximaal 75% van de vullingen vergoed, tot een maximum van €250. Ik draai nog steeds voor de meeste kosten zelf op. Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik uberhaupt gaatjes heb, met wel jaarlijkse controles, dus een aanvullende tandartsverzekering zou mij toch alleen maar geld gekost hebben in het verleden en geen nut.

Maar mijn vraag was dus, als de wortelkanaalbehandeling een gevolg is van de vulling, wie betaalt deze kosten dan? Want als dat zo is (wat ik uit de mail van de tandarts opmaak een mogeiljkheid is) dan is het niet fair dat ik die kosten ook moet betalen, wanneer de tandarts dit 'veroorzaakt' heeft.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Yvette94 schreef:
23 aug 2022 08:14
Maar mijn vraag was dus, als de wortelkanaalbehandeling een gevolg is van de vulling, wie betaalt deze kosten dan? Want als dat zo is (wat ik uit de mail van de tandarts opmaak een mogeiljkheid is) dan is het niet fair dat ik die kosten ook moet betalen, wanneer de tandarts dit 'veroorzaakt' heeft.
Yvette, een dode zenuw is niet het gevolg van boren en vullen. Als dat het geval was, dan had ik op mijn 10e al geen enkele zenuw meer in mijn gebit. Je hebt gewoon pech gehad, en de kosten zul je gewoon zelf moeten betalen. Zo is het leven: het leven kost geld, het leven is duur. Wen er maar aan. Je zult nog wel grotere kostenposten in je leven tegenkomen dan dit.

En wees blij dat we hier niet de claimcultuur van Amerika hebben. Want dat werkt nog altijd twee kanten op. :wink:

Lowieze
Berichten: 6535
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

U betaalt de kosten, een tandarts heeft een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting. U krijgt geen garantie op een behandeling. Maar sommige tandartsen doen vanuit coulance wel (gedeeltelijk) kosteloos een herstelbehandeling.
Dus bespreek eerst het behandelplan + de kosten daarvan en kijk of u iets met de tandarts kunt afspreken over een coulanceregeling.

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Mijn tandarts zei nog geen half jaar geleden hetzelfde: Na een gaatje gevuld te hebben vertelde hij dat als ik nog pijn had er een wortelkanaalbehandeling moest komen. En ik had dus nog pijn. Mijn oplossing: een tube sensodyne tandpasta gekocht en sindsdien nergens meer last van gehad... zodra ik weer gewone tandpasta gebruik gaat de kies weer zeuren.
Kosten: 2,75 euro. En zonder kanaalbehandeling.

Lowieze
Berichten: 6535
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

rvjapio schreef:
23 aug 2022 12:46
Mijn tandarts zei nog geen half jaar geleden hetzelfde: Na een gaatje gevuld te hebben vertelde hij dat als ik nog pijn had er een wortelkanaalbehandeling moest komen. En ik had dus nog pijn. Mijn oplossing: een tube sensodyne tandpasta gekocht en sindsdien nergens meer last van gehad... zodra ik weer gewone tandpasta gebruik gaat de kies weer zeuren.
Kosten: 2,75 euro. En zonder kanaalbehandeling.
Fijn dat dat bij u helpt, maar als er echt een ontsteking zit is de enige oplossing toch een wortelkanaalbehandeling. Blijf je hier te lang mee lopen, dan kun je zelfs problemen krijgen met je kaakbot. Dan ben je nog veel verder van huis.

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik heb het idee dat TS geen vertrouwen meer heeft in deze tandarts. Ik zou dan toch eventueel een second opinion doen bij een aandere tandarts en vragen of deze misschien nog plaats heeft. Zoals Lowieze al schrijft ook een tandarts heeft een inspanningsverplichting geen resultaat verplichting. Ik verwacht niet dat TS kan bewijzen dat de noodzaak van een wortelkanaalbehandeling door het vullen is veroorzaakt. De huidige tandarts zal dan waarschijnlijk niet voor de kosten van de wortelkanaalbehandeling willen opkomen maar vragen om een vorm van coulance kan natuurlijk altijd.

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:
23 aug 2022 08:20
Yvette, een dode zenuw is niet het gevolg van boren en vullen.
Wie zegt dat de zenuw dood is, durf zelfs te wedden dat de zenuw van Yvette haar kies springlevend is. Anders doet de zenuw ook geen pijn.... De wortelkanaal behandeling gaat juist een einde maken aan het leven van de zenuw.

RoonBeun
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2022 14:13

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door RoonBeun »

Toevallig heb ik nu hetzelfde en mijn vrouw ook. In december vorig jaar is bij mij een nieuwe vulling geplaatst, deze sloot niet aan op de andere kiezen. Dat werd bewust door de tandarts gedaan zodat de andere kiezen konden "groeien". Dat er op mijn leeftijd (66 jaar) de kiezen nog konden groeien verbaasde mij. Maar uit recente studies bleek dat dit mogelijk was, aldus de tandarts.
Zo'n 3 maanden later werd de vulling bijgeslepen. 2 maanden geleden kreeg ik ineens last van de kies en het advies van de tandarts was een wortelkanaalbehandeling. Daarmee kon direct worden begonnen of anders moest ik 2 maanden wachten voor een nieuwe afspraak. In dezelfde periode kreeg mijn vrouw ook een nieuwe vulling bij dezelfde tandartspraktijk, onlangs kreeg ook zij kiespijn van de destijds gevulde kies. En ook hier werd een wortelkanaalbehandeling geadviseerd. Zou dit toeval zijn of ....... zijn er duistere krachten aan het werk? De kosten werden door de tandartspraktijk voor mijn vrouw begroot op € 550 en voor mij € 670, dit onder voorbehoud van onvoorziene werkzaamheden en materialen. Wellicht verbolgen dat ik niet direct voor de behandeling koos werd ik naar de deur begeleidt zonder advies over pijnbestrijding of spoelen waardoor de pijn zou verminderen. Maar ik heb het overleefd en twijfel of dat ik voor de wortelkanaalbehandeling moet gaan of de kies laat trekken. Van de kosten kan ik onderhand voor 1 maand de stook- en electriciteitskosten betalen.

Plaats reactie