LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zet je handtekening voor een rookvije horeca !

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.

Rook jij?

Peiling eindigde op 27 jun 2006 21:58

ja
31
44%
nee
40
56%
 
Totaal aantal stemmen: 71

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: zet je handtekening voor een rookvije horeca !

Ongelezen bericht door hharteman »

Ik heb de verhalen even zitten lezen en wat ik niet tegen kom is dat roken een verslaving is.
Rokers zijn dus zieke mensen maar man, wat voel ik me beroerd als ik niet mijn dagelijkse 40 stuks kan roken.
Ik heb dus maar besloten om te stoppen met stoppen en ga door tot in het bejaardenhuis.
Dan roken we meestal nog 1x.

Zo ga ik dus niet meer vliegen vanaf Eindhoven want daar kun je nergens meer roken.
Ik zal dus ook geen horecagelegenheid of restaurant bezoeken waar ik niet kan roken.
Ik voel me dus langzaamaan een paria, verstoten door de niet rokende samenleving.
De drooglegging in Chicago van vroeger is er niets bij maar goed dat is uiteindelijk ook niet gelukt dus er is nog hoop.
Ik vermoed dat straks roken alleen nog is toegestaan in illegale rookholen en besloten rookclubs.
De niet rokers zullen dit waarschijnlijk niet begrijpen maar als ik niet kan roken dan leef ik niet.

Ik ervaar de anti rook campagne dus als een beperking van mijn vrijheden.
Begrijp me niet verkeerd, als iemand aangeeft last te hebben van mijn rookgedrag op een normale manier,(NB: dus niet door even zogenaamd te hoesten en met zijn hand te wuiven), zal ik mijn sigaret onmiddelijk uit maken of ergens anders gaan roken.
Ik vind dus dat de mogelijkheden om te roken steeds kleiner worden en er te weinig rekening gehouden word met de roker, en daar bedoel ik mee rookplekken in ziekenhuizen en andere openbare gelegenheden.
We praten hier nog steeds over een verslaving waar we allemaal min of meer vrijwillig aan begonnen zijn.

ptarn
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 feb 2006 21:29

Re: zet je handtekening voor een rookvije horeca !

Ongelezen bericht door ptarn »

Ik las net in dit onderwerp de opmerking dat je als mensen op een fatsoenlijke manier met elkaar om kunt gaan, ofwel dat je even aan iemand vraagt of hij/zij zou willen stoppen met roken in een ruimte waar jij er last van hebt.

Ahum, zeg ik dan. Het spijt me zeer voor alle rokers die wel fatsoenlijk zijn en rekening houden met de niet-rokende medemens, maar ik heb het al te vaak meegemaakt dat ik een grote bek kreeg als ik iemand vroeg om te stoppen of op z'n minst op te houden de rook mijn richting op te blazen (ja, zulke rokers heb je namelijk ook).
Op stations (metro, trein) komt het ook nogal eens voor dat er duidelijk staat dat er niet gerookt mag worden en dat mensen het dan toch gaan doen. Dat snap ik sowieso al niet, je kunt toch wel een paar minuten zonder je portie nicotine? En als je die mensen aanspreekt op hun gedrag, nou, ik heb al eens een tik gekregen, dat doe ik dus niet meer.

Of wat te denken van die oh-zo-fatsoenlijke mensen die gewoon IN DE METRO OF DE TREIN gaan staan roken? Oh wee als je dáár iets van durft te zeggen, dan kan je een schop of een klap krijgen! Natuurlijk weet ik best dat hier een bepaald soort mensen betreft, die sowieso al asociaal van nature zijn, maar toch... ik voel me dan plots, als niet-roker, niet echt meer op mijn gemak.

Dan nog iets: een punt dat ik NOOIT voorbij zie komen in discussies over roken, is de vervuiling die rokers veroorzaken. Nee, niet de luchtvervuiling, want dat weten we nou wel, maar de vervuiling door al die gore, meestal nog half-rokende peuken OP DE GROND! Is dát nou fatsoenlijk? Is dát nou sociaal? Even snel je peukie roken en dan op de grond gooien?
Kijk, ik ben niet zo dom dat ik begrijp dat je een smeulende peuk nu eenmaal niet in elke vuilnisbak kan gooien (peuk + brandbaar vuilnis = geen goede combinatie!) en ik zou het dan ook geweldig vinden van gemeentes om bij 'rookplaatsen' (zoals stations en cafés en dergelijke) in elk geval bakken neer te zetten met een peukenbak.

Maar ja... dan denkt dat nuchtere deel van mij weer: hoe zijn die mensen dan opgevoed? Ik spuug niet eens kauwgom op straat (ik heb dus ook een hekel aan kauwgomspugers, maar dat is een ander verhaal), ik zorg dat ik een papiertje of iets dergelijks bij me heb of ik wacht tot ik een bak tegen kom. Ik ben in elk geval zo opgevoed dat ik geen rommel op de straat gooi.

Als je verslaafd bent, begrijp ik dat je soms toe moet geven aan die verslaving (ook al zou het leven een stuk beter zijn zonder die verslaving), maar dan nog... Roken tast je verstandelijke vermogens niet aan (tenzij je wiet rookt, maar daar ga ik niet van uit) en ik neem aan dat je als roker toch wel begrijpt dat zo'n peuk op de grond gewoon vervuiling is. Waarom hoor ik daar niemand over? Kijk gewoon op een wandelingetje door de stad eens om je heen en tel voor de grap het aantal (platgetrapte) peuken (vergeet de kauwgom!). Tien tegen één dat je al snel meer dan twee handen nodig hebt om het bij te houden.

Luchtvervuiling, ja, ik vind dat dat teruggebracht moet worden en van mijn part mag het roken straks alleen nog in huis of op straat. Maar als je het zo nodig op straat moet doen, heb dan het fatsoen om én je peuk in de vuilnisbak of ergens anders weg te gooien (dus niet in de bosjes of op straat) én om rekening te houden met mensen die niet op de gevolgen van jouw verslaving zitten te wachten.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: zet je handtekening voor een rookvije horeca !

Ongelezen bericht door bot321 »

sorry ptarn ik zie meer troep op de weg van de niet
rokers als van de rokers.

ptarn
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 feb 2006 21:29

Re: zet je handtekening voor een rookvije horeca !

Ongelezen bericht door ptarn »

Hmm... hoe zie je dat die troep van niet-rokers komt? Zit er een sticker op met 'weggegooid door niet-roker'? :wink:

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: zet je handtekening voor een rookvije horeca !

Ongelezen bericht door bot321 »

Nou de meeste rokers hebben genoeg aan hun peukie
en zie je maar zelden met etenswaar en drinken lopen.
Rook zelf niet hoor maar vind dat de niet rokers zich
a socialer opstellen met hun opmerkingen als de rokers.
Overal waar je tegenwoordig komt vragen ze of ze mogen
roken of ze gaan naar buiten enkele uitzonderingen daargelaten.
Neem alleen jouw opmerking maar je ziet alleen de peuken
voor de rest zal het je worst wezen. En een roker met kauwgum
heb ik niet gezien.

ptarn
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 feb 2006 21:29

Re: zet je handtekening voor een rookvije horeca !

Ongelezen bericht door ptarn »

Ik vermoed dat zowel rokers als niet-rokers even vaak met eten of drinken rondlopen. Het lijkt mij tenminste dat het prettig is voor een roker om in elk geval water bij je te hebben, vanwege het feit dat je van roken een droge mond kunt krijgen. Overigens heeft het rondLOPEN met eten of drinken niet direct iets te maken met de hoeveelheid vuil op straat: dat vuil kan komen van kapotte vuilniszakken, overvolle afvalbakken, mensen die uit de McDonalds komen en iets weggooien, etc.

Nogmaals: ik zie geen stickertjes op vuilnis met 'weggegooid door niet-roker' of 'weggegooid door koffieverslaafde' of iets dergelijks. Het enigde dat ik zeker kan zeggen, is dat alle peuken die ik dagelijks op straat zie - en helaas zijn dat er aardig wat - van rokers af komen.

Overigens zei ik dat de discussie over kauwgom een heel andere discussie is. En ik heb aardig wat rokende mensen gekend die net zoveel kauwgom kauwden als welke niet-roker dan ook.

Weet je, ik zou graag eens wat vaker kennis willen maken met de fatsoenlijke rokers, mensen die vragen of ze een sigaret op mogen steken en het ook echt niet erg vinden als je 'nee' zegt (vaak is de vraag namelijk alleen 'voor de vorm' en zelfs als je nee zegt, steken ze er één op). Of mensen die heel normaal reageren op mijn vraag of ze op het ondergrondse perron - waar een rookverbod geldt - niet zouden willen roken.

Ik snap trouwens deze opmerking niet: "Neem alleen jouw opmerking maar je ziet alleen de peuken voor de rest zal het je worst wezen." Wát zal mij in deze context worst wezen? Straatvuil? Ik begrijp de verwijzing niet.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: zet je handtekening voor een rookvije horeca !

Ongelezen bericht door bot321 »

Dat je alleen maar ziet wat rokers doen.
Ik loop niet op straat naar peuken te zoeken
ik kijk uit waar ik loop en dat moet jij ook
doen want straks zie je ook geen peuken
meer erger nog straks zie je niks meer.

ptarn
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 feb 2006 21:29

Re: zet je handtekening voor een rookvije horeca !

Ongelezen bericht door ptarn »

Bot321, wat een rare reactie geef je. Ik heb volgens mij al een paar keer duidelijk gezegd dat ik wel degelijk zie dat er naast de vele peuken ook ander straatvuil is én dat er ook veel kauwgom op straat ligt. Maar daar gaat het in deze discussie niet over, toch? Overigens heb je volgens mij nog steeds niets gezegd op mijn opmerking over of je kunt zien van wie welk vuil is. Het enige vuil waarvan ik zeker weet van wie het afkomt, is het vuil van een opgerookte sigaret.

Ik zou het prettig vinden als je ook eens kijkt naar andere dingen die ik zeg in plaats van zo in te zoomen op de peuken op de grond. Overigens vind ik de opmerking 'straks zie je niks meer' ietwat bedreigende overkomen. Ik mag aannemen dat je dat zo niet hebt bedoeld, maar wat je er wel mee bedoelt ontgaat me.

Trouwens... ik loop niet naar peuken te zoeken, ik hoef er niet eens moeite voor te doen. Ik kijk altijd uit waar ik loop, meer nog dan menig ander mens, want ik ga - in tegenstelling tot sommige andere mensen - nog altijd netjes opzij voor iemand.

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: zet je handtekening voor een rookvije horeca !

Ongelezen bericht door showgirl »

Overigens vind ik de opmerking 'straks zie je niks meer' ietwat bedreigende overkomen.
ik vat 'm op als; straks zie je niks meer omdat niemand meer mag roken, nergens meer, alleen nog in je eigen huiskamertje en dan moet je nog oppassen dat er niemand is die je verlinkt :wink: .

wat een bullsjit zeg, peuken op de grond :roll:
sorry hoor, ik heb meer moeite met weggegooide patatzakken/bakken , mac donnalds zakken en blikjes cola en bier die neergesmeten worden, de bananenschillen en nog in de plasticzakjes zittende lunchpaketjes, die vallen pas op, trouwens, je struikeld er gewoon over :? ik ben overigens nog nooit gestruikeld over een peuk. :lol:

48609
Berichten: 385
Lid geworden op: 11 jun 2005 18:57

Re: zet je handtekening voor een rookvije horeca !

Ongelezen bericht door 48609 »

straks zie je niks meer omdat niemand meer mag roken, nergens meer, alleen nog in je eigen huiskamertje
Eindelijk...
Inzicht!

just the cook
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 nov 2005 20:23

Re: zet je handtekening voor een rookvije horeca !

Ongelezen bericht door just the cook »

48609
Geplaatst op: 15 Mei 2006 20:01 Onderwerp:



Quote:
straks zie je niks meer omdat niemand meer mag roken, nergens meer, alleen nog in je eigen huiskamertje


Eindelijk...
Inzicht!
Ben jij nou zo achterlijk? :shock:
Is dat wat je wilt? Mensen opsluiten?
Misschien kan je je beter verdiepen in kinderverkrachters en moordenaars, die moeten ze in opsluiten :x
Ga jij je nog maar een keer verdiepen in Chemokuren.

pardon
Berichten: 224
Lid geworden op: 08 jun 2005 18:36

Re: zet je handtekening voor een rookvije horeca !

Ongelezen bericht door pardon »

is dat nummertje 48609 er ook weer met zijn achterlijk idee
wil toch even aan nummertje vragen hoe hij of zij wel eens iemand heeft gezien die met een chemokuur bezig was
en nr. blijf jij maar binnen want buiten hangt er ook een vervuilde lucht

irke
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 jul 2005 12:22

Re: zet je handtekening voor een rookvije horeca !

Ongelezen bericht door irke »

ik rook zelf en zou niet echt een probleem hebben met een rookvrije horeca want dan ga ik gewoon niet meer naar de kroeg voor een pilsje en niet meer naar een restaurant om te eten, nee dan ga ik gewoon in een ander land waar ik wel nog mag genieten.

de horeca in nederland zal er ook niet echt blij mee zijn want ja de rokers zijn nu eenmaal gezellig en kijken niet zo op de centjes, want ja roken is nu eenmaal duur.

ik zou liever tekenen voor een uitlaatvrije weg als ik met de fiets naar het werk ga ben ik verplicht om al die zwarte gassen in te ademen en nee die smaken niet zo lekker als een sigaretje.


ik heb 22 jaar in de buurt van de DSM gewoont alsof je daar gezonde lucht inademt. :roll:

48609
Berichten: 385
Lid geworden op: 11 jun 2005 18:57

Re: zet je handtekening voor een rookvije horeca !

Ongelezen bericht door 48609 »

Geplaatst op 09 Apr 2006 12:31 door 48609


--------------------------------------------------------------------------------

Ten alle tijden zullen [pro]rokers zich bedienen van argumenten die er niet toe doen. Dit om niet te hoeven komen tot de essentie van het verhaal, namelijk dat men natuurlijk mag roken, maar alleen in de eigen besloten omgeving, thuis dus.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: zet je handtekening voor een rookvije horeca !

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Laten we het eens anders doen: De helft van de horeca rookvrij en de andere niet. (Dus niet in hetzelfde gebouw)
Eens kijken wie het langer volhoudt als uitbater.....
Oh en eh... rokers kosten niet meer in de gezondheidszorg dan wel rokers:
Dus weer een argument minder voor de fanatieke antie-roker ! :lol:

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: zet je handtekening voor een rookvije horeca !

Ongelezen bericht door bot321 »

Begrijp dat laatste zinnetje niet L.Rozenwater.
Rokers kosten niet meer dan wel rokers?
Zal wel moeten zijn rokers kosten niet meer
dan niet rokers.

48609
Berichten: 385
Lid geworden op: 11 jun 2005 18:57

Re: zet je handtekening voor een rookvije horeca !

Ongelezen bericht door 48609 »

Oh en eh... rokers kosten niet meer in de gezondheidszorg dan niet rokers
Geplaatst op 09 Apr 2006 12:31 door 48609
--------------------------------------------------------------------------------

Ten alle tijden zullen [pro]rokers zich bedienen van argumenten die er niet toe doen. Dit om niet te hoeven komen tot de essentie van het verhaal, namelijk dat men natuurlijk mag roken, maar alleen in de eigen besloten omgeving, thuis dus.

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: zet je handtekening voor een rookvije horeca !

Ongelezen bericht door showgirl »

gisteren op tv gezien dat mensen die gezond leven duurder zijn voor de gezondheidszorg?
ze leven stukke langer en hebben daardoor als ze ouder worden veel langer zorg en andere middelen nodig dan de ongezonde levensgenieter die jaren eerder al is overleden.

debby
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 sep 2005 20:26

Re: zet je handtekening voor een rookvije horeca !

Ongelezen bericht door debby »

Net terug van een vakantie in het naar mijn idee rokersland nummer 1 Italië en Sicillië. Wat mij daar op viel was dat daar niet gerookt word in openbare gebouwen en dus ook eetgelegenheden. En de bevolken lijkt er ook geen moeite mee te hebben. De gelegenheden worden druk bezocht en de Italiaanse keuken ruikt weer naar echt eten. Iedereen mag van mij zijn verslaving hebben maar is het nu echt zo moeilijk om een uurtje of 2 in een gezammelijke ruimte niet te roken.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: zet je handtekening voor een rookvije horeca !

Ongelezen bericht door hharteman »

quote
------------------------------------------------------
Iedereen mag van mij zijn verslaving hebben maar is het nu echt zo moeilijk om een uurtje of 2 in een gezammelijke ruimte niet te roken.
------------------------------------------------------

Na het eten geven sigaretten het echte rokersgenot.
Dus ja, dat is moeilijk, niet onmogelijk, maar zeker onprettig.

Gesloten