LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ziekenhuis laat derden beslissen bij familiegesprek beëindigen levensbehandeling

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Zus2019
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 nov 2019 15:07

Ziekenhuis laat derden beslissen bij familiegesprek beëindigen levensbehandeling

Ongelezen bericht door Zus2019 »

Het gaat om het volgende, mijn broer heeft een zware beroerte gehad, en na 3 weken was er een familie gesprek gepland, toen heeft het ziekenhuis derden bij het gesprek betrokken die geen familie zijn en die mensen stonden er met heel andere gedachten in vanwege een lange voorgeschiedenis . Deze mensen wilden beëindiging van behandeling dat zou resulteren in overlijden van mijn broer, toen we bemerkte dat het ziekenhuis meer interrese hadden in mening van derden. I.p.v moeder en zus van patiënt die sterk tegen het beëindigen van behandeling stonden. Moesten op een zondag direct een advocaat zoeken om behandeling door te laten gaan en om te vermelden dat derden daar geen inspraak in hebben. Gelukkig leeft mijn broer nog en gaat vooruit. Maar als wij op zondag geen advocaat hadden gevonden dan hadden we nu een urn thuis staan. Schandalig en ook nog eens een verbreking van geheimhoudingsplicht. En vooral omdat het om een mensenleven ging. En dat mijn moeder totaal genegeerd werd in het gesprek, een moeder die vocht voor het leven van haar kind.

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: Ziekenhuis laat derden beslissen bij familiegesprek beëindigen levensbehandeling

Ongelezen bericht door gerda1956 »

Wie waren die "derden" dan die erbij betrokken waren? In welke relatie staan zij tot uw broer?

sake1987

Re: Ziekenhuis laat derden beslissen bij familiegesprek beëindigen levensbehandeling

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ik heb beroepsmatig , veel met levensbeëindiging te maken. Ik denk ook dat de derden die u noemt, iets dichter bij uw broer staan dan u hier laat weten.
Levensbeëindiging word namelijk nooit met derden (behalve professionals) besproken, zij beslissen niet. Dus ik denk dat deze zogenaamde derden waarschijnlijk de levenspartner van uw broer is.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ziekenhuis laat derden beslissen bij familiegesprek beëindigen levensbehandeling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En die derde zal ook niet een vriendin van pas drie maanden zijn.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Ziekenhuis laat derden beslissen bij familiegesprek beëindigen levensbehandeling

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Een partner of goede vriend(in) of buurman kan dichterbij staan dan familie. Deze zouden ook gemachtigd kunnen zijn door je broer om een dergelijke beslissing te nemen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ziekenhuis laat derden beslissen bij familiegesprek beëindigen levensbehandeling

Ongelezen bericht door moederslink »

Het zou ook nog eens zó kunnen zijn dat uw broer het eea heeft vastgelegd vwb levensbeëindiging, waar u of uw moeder niet van op de hoogte zijn.
Wie waren deze ' derden '?

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ziekenhuis laat derden beslissen bij familiegesprek beëindigen levensbehandeling

Ongelezen bericht door kuklos »

Ook van mij de vraag wie die derden nu precies waren. Dat is zeer bepalend voor deze zaak.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ziekenhuis laat derden beslissen bij familiegesprek beëindigen levensbehandeling

Ongelezen bericht door Erthanax »

Eerst maar wachten dus op nadere informatie. Het lijkt mij een crisis in een slepende kwestie.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ziekenhuis laat derden beslissen bij familiegesprek beëindigen levensbehandeling

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Zus2019 schreef:
28 nov 2019 15:27
Gelukkig leeft mijn broer nog en gaat vooruit.
En wat vind uw broer hier dan van?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ziekenhuis laat derden beslissen bij familiegesprek beëindigen levensbehandeling

Ongelezen bericht door Erthanax »

Daar moest ik ook aan denken. Heel treurig allemaal.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ziekenhuis laat derden beslissen bij familiegesprek beëindigen levensbehandeling

Ongelezen bericht door moederslink »

En ook nog : lag uw broer die 3 weken in coma?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ziekenhuis laat derden beslissen bij familiegesprek beëindigen levensbehandeling

Ongelezen bericht door witte angora »

sylvesterb schreef:
28 nov 2019 18:50
Zus2019 schreef:
28 nov 2019 15:27
Gelukkig leeft mijn broer nog en gaat vooruit.
En wat vind uw broer hier dan van?
Sommige mensen willen niet gereanimeerd worden. Ik bijvoorbeeld. Omdat ik niet een verlenging van het leven als kasplantje ambieer. Hoe het met de broer is weet ik natuurlijk ook niet.

Zou het kunnen dat de 'derden' mensen zijn van de levenseindekliniek, een huisarts, of iemand anders die weet heeft van een eventueel levenstestament van de broer?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ziekenhuis laat derden beslissen bij familiegesprek beëindigen levensbehandeling

Ongelezen bericht door moederslink »

moederslink schreef:
28 nov 2019 19:11
En ook nog : lag uw broer die 3 weken in coma?
Stel dat dat zo is en dan na het krijgen van een zware beroerte..hoe was uw broer er aan toe , hoe zou hij hier uitgekomen zijn ?
Zou hij dit gewild hebben?
Ik hoop dat u gaat reageren op onze vragen, want ik vind het nogal wat allemaal . :(

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Ziekenhuis laat derden beslissen bij familiegesprek beëindigen levensbehandeling

Ongelezen bericht door tttlocke »

Trieste zaak zeker. Maar ik denk dat TS eigenlijk wel weet dat het juist is dat die mensen die aanwezig mochten zijn bij het familiegesprek daar ook hun inbreng konden hebben. En ja, dan is het nu eenmaal zo dat er verschillende inzichten naar voren kunnen komen die niet direct met elkaar te verenigen zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ziekenhuis laat derden beslissen bij familiegesprek beëindigen levensbehandeling

Ongelezen bericht door moederslink »

Het belangrijkste is toch.....
hoe staat broerlief hier zelf in ? Zijn beslissing/ mening moet prevaleren boven ieders andere mening.
En staat dit dan ook vast in bv een levenstestament ?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ziekenhuis laat derden beslissen bij familiegesprek beëindigen levensbehandeling

Ongelezen bericht door sylvesterb »

witte angora schreef:
28 nov 2019 19:25
sylvesterb schreef:
28 nov 2019 18:50
Zus2019 schreef:
28 nov 2019 15:27
Gelukkig leeft mijn broer nog en gaat vooruit.
En wat vind uw broer hier dan van?
Sommige mensen willen niet gereanimeerd worden. Ik bijvoorbeeld. Omdat ik niet een verlenging van het leven als kasplantje ambieer. Hoe het met de broer is weet ik natuurlijk ook niet.

Zou het kunnen dat de 'derden' mensen zijn van de levenseindekliniek, een huisarts, of iemand anders die weet heeft van een eventueel levenstestament van de broer?
Vandaar ook mijn vraag wat de broer in kwestie zelf van het handelen van het ziekenhuis vind. En 'derden' worden natuurlijk nooit bij een dergelijk traject betrokken, die 'derden' moeten een nauwe band hebben met de patiënt en zoals TS zelf al aangeeft waren ze betrokken bij een lang voortraject. Waren zus en moeder ook betrokken bij dit traject?

sake1987

Re: Ziekenhuis laat derden beslissen bij familiegesprek beëindigen levensbehandeling

Ongelezen bericht door sake1987 »

Het stoppen van een behandeling na een in dit geval zware beroerte, wordt besproken als het behandelend team, geen toekomst in verbetering ziet. Dit wordt gedaan na grondig medisch onderzoek en na overleg met de naaste betrokkenen. In mijn geval zou dit mijn vrouw en zonen zijn, niet mijn zus en mijn moeder.
Het kan zijn dat de patiënt in zijn gezonde leven een euthanasie verklaring heeft vast gelegd. Deze verklaring wordt dan met de naaste betrokkenen besproken. Dit kan zijn levenspartner kinderen indien die er niet zijn andere familie of door de patiënt in testament genoemde personen. Indien de behandeling wordt gestopt, wil het helemaal niet zeggen dat de patiënt overlijdt. In dien er sprake is van euthanasie, moet dit zijn vastgelegd en dan nog door een scan arts worden beoordeeld.

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Ziekenhuis laat derden beslissen bij familiegesprek beëindigen levensbehandeling

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Zonder verdere reactie en details van topicstarter, klinkt dit voor mij heel erg als zus en moeder die de realiteit niet onder ogen willen zien, en echtgenote wel.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ziekenhuis laat derden beslissen bij familiegesprek beëindigen levensbehandeling

Ongelezen bericht door moederslink »

En nog iets wat mij opviel in de OP : er is a la minute een advokaat ingeschakeld die kennelijk het tij heeft doen keren.
Op grond waarvan? Mogelijk tegen het behandelend team in? Mogelijk tegen de wens van de broer in en meegaand met zus en moeder?
Een advokaat is geen medicus....
En wie heeft ( welke? ) geheimhoudingsplicht geschonden en waarom is uw moeder compleet genegeerd?
Kortom ....Zus 2019 laat wat van je horen !

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ziekenhuis laat derden beslissen bij familiegesprek beëindigen levensbehandeling

Ongelezen bericht door kuklos »

Aaargh. Ik heb dit topic gemeld, met het verzoek om het nieuwe topic samen te voegen met dit topic. Dus wat doen de mods? Rücksichtlos verwijderen dat nieuwe topic. Aaaargh.

Gesloten