Zijn commerciële DNA-testen wel betrouwbaar?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Zijn commerciële DNA-testen wel betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Radar »

Online worden DNA-testen aangeboden die voor 99 euro inzicht geven in je genen. Door wat spuug op te sturen zou je na enkele weken weten of je bijvoorbeeld verhoogde kans op ernstige ziektes zoals borstkanker of alzheimer hebt. Maar deugen die testen wel? Heb jij al eens een thuistest afgenomen?

Kijk vanavond om 20.30 uur naar NPO1. Experts debatteren in de uitzending over de kwaliteit over de testen voor klanten.
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... ezondheid/

Btabant1957
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2020 21:26

Re: Zijn commerciële DNA-testen wel betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Btabant1957 »

Waarom wordt niet gezegd dat in Maart 2020 de universiteitsziekenhuizen in nederland een protocol hebben aangepat over het BRCA 2 gen waaruit blijkt dat vrouwen borstkanker kunnen ontwikkelen, maar mannen kunnen daar prostaatkanker en slokdarmkanker door ontwikkelen.

Misschien wel zo veilig om dit tijdens de volgende uitzending nu eens te laten horen. Keer op keer gaat het bij een BRCA 2 afwijking alleen over borstkanker. VERTEL dat mannen hiervan prostaatkanker kunnen krijgen. Waarom is er geen psa test terwijl er wel een mammografie vanuit bevolkingsonderzoek is..

defize
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2009 10:24

Re: Zijn commerciële DNA-testen wel betrouwbaar?

Ongelezen bericht door defize »

Als jullie een DNA molecuul laten zien, draaiend op de achtergrond, doe het dan goed. DNA is rechtsdraaiend, niet linksdraaiend.

leetje21
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 aug 2021 13:44

Re: Zijn commerciële DNA-testen wel betrouwbaar?

Ongelezen bericht door leetje21 »

De reacties van onwetendheid maken me zo kwaad. Door al dit soort ongegronde reacties en meningen heeft het zo'n 15 jaar langer geduurd voor dat ik de stap durfde te nemen een site als Ancestrys te gebruiken. De negatieve publiciteit ( duidelijk ook op basis van aannames!) Heeft hier grote schuld aan. Dus nu is een reactie van iemand met ervaring op dit gebied!!
Ik ben 52 en heb nooit geweten wie mijn vader was, zelfs geen naam en dus ook geen roots, aangezien ik duidelijk deels van buitelandse afkomst ben.
Ik heb uiteindelijk toch maar de stap genomen, na jarenlang dat boek dichtgegooid te hebben. Er ging iets mis met mijn eerste DNA sample en er werd gratis een nieuwe opgestuurd. Bijna was ik er al van af gestapt om het nog weer te doen, maar 4 maanden erna heb ik toch de stap genomen en vijf weken erna stonden mijn matches op mijn site. Ik heb eerst gecheckt in hoeverre t klopte met de Nederlandse lijn en het klopte als een bus. Er was 1 persoon die er uit sprong aan mijn vaders kant, die in de eerste lijn familie zou moeten zijn: een volle neef of een zoon ervan. Om een lang verhaal kort te maken: omdat hij al lang niet online was geweest heb ik heb een vrouw benadert in de tweede lijn, zij heeft wat rond gevraagd in de familie en BINNEN 4 DAGEN was het eindresultaat: IK HEB EINDELIJK EEN VADER!!!!

Iedereen wil altijd maar een mening hebben over alles. Het zou fijn zijn als die dan in ieder geval op feiten gebaseerd is. Ik zou willen dat ik veel eerder door had gehad hoe ongegrond veel mensen hun meningen spuien en onzin verkondigen. Dan had ik mijn lieve vader misschien al veel eerder kunnen omarmen.

Gesloten