LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgbedrijf weigert klachtgesprek

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
AldusNadine
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 sep 2018 17:05

Zorgbedrijf weigert klachtgesprek

Ongelezen bericht door AldusNadine »

Op de dagbesteding (en persoonlijke begeleiding) die ik bezocht, ben ik op basis van een ingewikkeld verhaal plots op 'staande voet' uit de zorg gezet. Ik had iets ontdekt dat niet door de beugel kon, en ben daarbij zelf ook financieel gedupeerd geweest door toedoen van een medewerkster. Helaas is die medewerkster tevens de vrouw van de eigenaar (vrij verse vrouw). Aan mij heeft ze de verduistering/oplichting toegegeven, helaas weigert ze het haar man te vertellen. Hij weet zogenaamd alles, alles wat zij wil dat hij weet.
Ze heeft me echter wel bedreigd en haar dochter en zoon mij laten bedreigen. Zoon komt me opzoeken dan, lieve jongen, maar onstabiel en beïnvloedbaar. Hij heeft wel meermaals gezeten en heeft 2 jaar jeugd-tbs gehad. Zijn moeders eer is hem allen. Dochter heeft ook al eens iemand in een winkel op de bek geslagen: moeders was tevreden, die persoon had haar vernederd. Er is geld aangeboden om me stil te houden. Er is geen bedrag dat me rustig krijgt, bovendien maakt dat mij dan een afperster.

Aangifte bij de politie lukt me niet, ik krijg zaken niet op een rijtje en mijn wijkagent heeft in mijn ogen niet genoeg gedaan om mijn verhaal 'eruit' te krijgen. Slachtofferhulp stapt niet in omdat ik WMO (pgb) ontvang. Bij advocaten kom ik niet echt verder, een burger wordt zelf in staat geacht een klachtenprocedure te doorlopen: geen vergoeding. Ik heb alle instanties al gehad, zoveel dat ik ze niet allemaal kan opnoemen. Juridisch loket kan niet helpen zonder aangifte. WIJ, MEE, klachtenfunctionaris WMO Zorgbelang, niemand komt voorbij de weigering van het bedrijf om een klachtgesprek/procedure aan te bieden. Er komen steeds idiotere redenen uit de mond van de eigenaar. Vooral is hij overtuigd dat de gemeente verantwoordelijk is voor de klachtafhandeling, hij niet. Volgens de klachtenfunctionaris WMO, dient hij zelf de klachtenprocedure te doen. Ja, dat weet ik wel zeker. Dat staat ook op het contract wat we hadden een SvB model, artikel 10.
Gisteren of vandaag heeft hij tegen iemand van WIJ gezegd dat het contract ontbonden is en ik dus niet meer kan klagen. Grote onzin, dan zou je met een defect product niet terug naar de winkel kunnen omdat je al hebt betaald. Telkens komt hij met nieuwe onzin opmerkingen, maar de hulpverleners weten niet voldoende over bedrijven en procedures om adequaat te reageren op nieuwe loze argumenten.

Wie kan ik proberen in te schakelen voor hulp? Welke organisatie houdt toezicht op het naleven van voorschriften. Niet alleen klachtafhandeling, maar ook medezeggenschap en dergelijke.

Het lukt me niet om de kluwen die dit is, zelf te ontwarren/op schrift te krijgen. Het zou ook niet nodig moeten zijn, maar dit krijg je als mensen een bedrijf starten, zonder dat ze gedegen onderzocht hebben of het wel bij ze past.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Zorgbedrijf weigert klachtgesprek

Ongelezen bericht door sylvesterb »

AldusNadine schreef:
28 sep 2018 18:04
Aangifte bij de politie lukt me niet, ik krijg zaken niet op een rijtje en mijn wijkagent heeft in mijn ogen niet genoeg gedaan om mijn verhaal 'eruit' te krijgen.
Je roept oplichting en bedreiging hier,maar het lukt je niet bij de politie de zaken op een rijtje te krijgen? En hiervan geef je dan de wijk agent de schuld omdat hij niet genoeg gedaan krijgt. Hoe concreet je het hier schrijft zo concreet kun je het dan toch ook in een aangifte krijgen?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Zorgbedrijf weigert klachtgesprek

Ongelezen bericht door BreejKC »

Als u aangifte bij de politie wil doen dan is de politie VERPLICHT om die aangifte op te nemen. Ook al komt u, door welke oorzaak dan ook, slecht uit uw woorden, dat mag voor de politie geen reden zijn uw aangifte niet op te nemen. Dan doen ze er maar wat langer over. Mogelijk dat ze daar gewoon geen zin in hebben en u zonder aangifte op te nemen huiswaarts sturen.

Blijft het moeilijk die aangifte voor u goed op een rijtje te krijgen dan is er meer dan voldoende deskundigheid bij de politie aanwezig om de crux van uw verhaal toch goed op papier te krijgen. In voorkomend geval moet deze deskundigheid gewoon ingeroepen worden zeker als het om zaken als bedreiging en geweld gaat door eerder veroordeelde personen. Iemand die al jeugd-tbs heeft gehad moet toch bekend zijn bij die politie. Dus waarom de politie daarin kennelijk niet of weinig geïnteresseerd is, daar mag u best een vraagteken bij zetten.

Als u er op blijft aandringen dat u aangifte wil doen dan mag de politie-ambtenaar niet bepalen of die aangifte kansrijk is, of niet. Dit is één van de bekende smoezen die wordt gebruikt om het opnemen van een aangifte te weigeren. Doet hij dat wel dan gaat hij op de stoel van een meerdere, de Officier van Justitie of misschien wel van de rechter zitten. Maar, zo zit ons rechtsysteem niet in elkaar.

Weigert een politie-ambtenaar ondanks uw uitdrukkelijk verzoek de aangifte op te nemen, vraag dan naar de naam en het dienstnummer van die ambtenaar. Noteer tevens datum en tijdstip van die weigering. Daarna kunt u een officiële klacht tegen die politie-ambtenaar bij het regionale politiekorps indienen. Maar als u om de naam en het dienstnummer van zo'n politie-ambtenaar gaat vragen dan weten dit soort ambtenaren echt wel wat er gaat spelen. Plotseling zijn er dan dingen mogelijk die eerst niet konden.

Komt het toch tot een officiële klacht en wordt deze niet naar uw tevredenheid afgehandeld dan kunt u zich daarna ook nog wenden tot de Nationale Ombudsman in Den Haag, of in grote steden tot de plaatselijke/regionale Ombudsman.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Zorgbedrijf weigert klachtgesprek

Ongelezen bericht door chrisd1 »

sylvesterb schreef:
29 sep 2018 13:07
...Je roept oplichting en bedreiging hier,maar het lukt je niet bij de politie de zaken op een rijtje te krijgen? En hiervan geef je dan de wijk agent de schuld omdat hij niet genoeg gedaan krijgt. Hoe concreet je het hier schrijft zo concreet kun je het dan toch ook in een aangifte krijgen?
M.i. is Iets pas 'concreet' te noemen wanneer onderbouwd met (wettig en overtuigend) bewijs.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Zorgbedrijf weigert klachtgesprek

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Met uw klacht over een zorgverlener kunt u uiteraard bij de Nederlandse zorgautoriteit terecht.

Als u moeite heeft om goed uw verhaal te vertellen, vraag dan of u niet beter uw verhaal kun uittypen en dan insturen. Dat uittypen kunt u in alle rust thuis doen, eventueel met een vriend of familielid erbij die u helpt om er een goed lopende tekst van te maken.

Houd zo veel mogelijk uw eigen emoties weg uit het verhaal. Die zijn niet van belang.

Gesloten