LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgkaart Nederland

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
rustroest
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 aug 2013 13:45

Zorgkaart Nederland

Ongelezen bericht door rustroest »

http://www.zorgkaartnederland.nl/

Op deze website kun je veel vinden. Van huisarts tot fysiotherapeut. Vele instellingen staan hierop vermeld, alleen de beoordelingen van de mensen blijven uit. Het zou mooier zijn dat de ervaringen gedeeld worden met elkaar, zodat je goed inzicht op een tandarts of ziekenhuis verkrijgt?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Zorgkaart Nederland

Ongelezen bericht door puma73 »

Dit soort site zijn gedoemd om ten onder te gaan aan hun succes. Waar jij een hele positieve ervaring hebt met een zorgverlener zijn er misschien wel 3 of 4 met een negatief verhaal. Wie bepaalt dan wat waarheid is??

Sommige mensen houden ervan om op alles en iedereen negatief te reageren. Zoals ik nu doe op jou verhaaltje.

rustroest
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 aug 2013 13:45

Re: Zorgkaart Nederland

Ongelezen bericht door rustroest »

Dat klopt, meestal zijn het de mensen die negatieve ervaringen delen en de positieve verhalen hoor je denk ik minder snel. Het moeten dan ook objectieve feiten zijn. Mogelijk dat fouten van een arts wel eerder aan het licht komt? Natuurlijk, iedereen maakt fouten....Jouw reactie ervaar ik niet als negatief hoor.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Zorgkaart Nederland

Ongelezen bericht door vroem »

Je kan er ook zorgverzekeraars beoordelen, en wat mij dan opvalt is dat achmea, die in principe achter zorgkaart staat via de npcf ( voor fondsen ervoor zorgt) ver bovenaan staat in aantallen beoordelingen...goh...meer dan de helft van de beoordelingen alleen voor Achmea. Geen significant verhaal dus, het kan niet anders dan dat daar in gestuurd is, zuiver statistisch gezien.

Ik vind de wijze waarop het is opgezet matig tot slecht, zorgverleners kunnen bijna straffeloos de grond in gestampt worden zonder echte controle op de beoordeling op juistheid. Juridisch gezien ook dubieus gezien de regelgeving en jurisprudentie mbt laster en smaad.
Een arts kan lastig reageren op een slechte vermelding, ook al weet hij dat het anders zit is hij gehouden aan zwijgplicht vanuit wet op privacy. Al met al vind ik dit soort sites, independer is er ook een, geen knip voor de neus waard, en is zeker geen bijdrage aan transparantie in de zorg. De consument die een goede arts zoekt kan heel makkelijk op het verkeerde been gezet worden. Ik zie bv dat in mijn eigen regio juist de tandartsen met goede beoordeling bovenaan staan die ik zelf als de pest zou mijden, waarvan er zelfs enkele bij zijn die wetten met voeten treden en met declaraties frauderen tot ze scheel zien. Ook hebben deze vaak heel veel beoordelingen omdat ze heel slinks zijn in het aanzetten van geselecteerde patiënten om een beoordeling te schrijven, of hebben een vrienden en familienetwerk die dat doet ook al zijn ze zelf geen patiënt. En de goede staan er soms op met een onvoldoende omdat er 1 patient is geweest die zich verkeerd behandeld voelt ( wat meestal in communicatie zit of het niet kunnen accepteren van slecht nieuws).
Je kan er doorheen prikken, maar niet iedereen heeft het besef en inzicht dat ook echt te kunnen. Al met al bewijzen deze sites de zorgconsument geen dienst, integendeel.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: Zorgkaart Nederland

Ongelezen bericht door berend12 »

De waarde van zo`n site hangt af van het aantal reacties en hoe recent die zijn. Heb er zelf ook wel eens op gekeken maar er staan helaas weinig reacties op.
Deel de angst van de anderen niet. Het idee is goed maar dan zullen ze wel meer bezoekers en patienten moeten trekken die een beoordeling willen schrijven.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Zorgkaart Nederland

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Mijn huisarts krijgt een 9,1. Dat zou ik 'm ook geven, dus ondanks het lage aantal stemmers een realistisch resultaat.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: Zorgkaart Nederland

Ongelezen bericht door berend12 »

Ze zullen zelf iets actiever moeten worden want andere sites lukt het wel om veel beoordelingen te ontvangen.
Dat is fijn voor je GJvdZ :)
Zal nog eens kijken bij de mijne, geloof dat er stond dat het moeilijk was om een afspraak te krijgen en de assistenten kregen een onvoldoende. Dat is ook zeer terecht.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Zorgkaart Nederland

Ongelezen bericht door vroem »

Hebben jullie je commentaar, positief of negatief, ook wel eens aan de huisarts zelf verteld? Dat lijkt mij namelijk deel 1.
Veel artsen kijken er niet eens op, en ook al zijn ze goed of slecht beoordeeld weten het vaak niet. Om een of andere reden komt het zeer vaak voor namelijk dat iemand wel een slechte beoordeling op zorgkaart plaatst terwijl de arts zelf niets te horen krijgt...dan kan ie het ook niet beter gaan doen( als het echt slecht was).
Dus meld het ook even bij de beste man of vrouw zelf...een kaartje of mailtje is zo gedaan, kleine moeite groot plezier, ook al is het wellicht geen leuk bericht. Ook dat soort berichten kan netjes verwoord worden, en zal als het goed is bijdragen aan daadwerkelijke verbetering van zorg, meer dan een anonieme onvoldoende op zorgkaart dat zal doen.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: Zorgkaart Nederland

Ongelezen bericht door berend12 »

Heb duidelijk gezegd wat mijn klacht was en zal dat de volgende keer ook weer doen. Maar vaak helpt het niet of maar even. Weet dat veel mensen in de zorg hun best doen maar soms gaat het ook mis. Door een beoordeling te plaatsen kan je andere mensen een dienst bewijzen.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Zorgkaart Nederland

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Eerlijk gezegd begrijp ik niet wat de kritiek is op Zorgkaart Nederland.

Bekijken jullie nooit eens de reviews van hotels op Booking of Zoover? Hoemeer reacties, hoe betrouwbaarder het wordt. Dat is hetzelfde idee. Je ziet een cijfer en een geschreven reactie. Vaak geeft dit heel verhelderende informatie.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Zorgkaart Nederland

Ongelezen bericht door vroem »

Veel reacties op zorgkaart stellen niet veel voor of zijn gemanipuleerd. Als ik even naar mijn eigen vakgebied kijk zijn er gewoon heel veel waar je een vraagteken bij kan zetten. Ook de slechte reviews zijn meestal eerder naschoppen na een discussie tussen patient en zorgverlener waarvan niet eens duidelijk is bij wie de basis daarvan ligt. Als zorgverlener heb je geen enkele mogelijkheid je tegen een slechte review te verdedigen, want ook al weet je van wie hij komt vanuit privacywetgeving kan je er niet inhoudelijk op in gaan. En vaak zijn ook slechte reviews meestal zo doordrongen van kift dat er niet meer gekeken wordt naar realiteit.
Als ik even in mijn eigen woonplaats kijk zijn een aantal van degenen met de meeste reviews , en deels nog goede cijfers ook, tandartsen waarik echt niet in de stoel wil zitten niet alleen vanwege kwaliteit behandeling maar vanwege nog meer serieuzere zaken. Zit er zelfs 1 bij waar ik meerdere keiharde bewijzen van declaratiefraude heb gezien.
En degeen waarvan ik weet dat kwaliteit boven elke twijfel verheven is krijgt een vette onvoldoende, voornamelijk omdat ie wat minder handig is met communicatie.
Als zorgverlener is het met hulp van zorgkaart zelf heel makkelijk te manipuleren ook nog, zij geven zelf foldertjes uit, om in de wachtkamer neer te leggen. Als je nu als zorgverlener die niet in de wachtkamer neerlegt maar individueel meegeeft aan patienten die net blij de stoel uitkomen is de helft van het werk al gedaan. Weet van meerdere praktijken dat het zo gaat. Is dus geen doorsnee gemiddelde ptient die reageert maar voornamelijk zorgvuldig geselecteerde
Dus een goede of slechte beoordeling zegt erg weinig. Daarnaast is het best lastig een valse vermelding te verwijderen, bij zorgkaart lukt dat met goede communicatie en enig geduld wel overigens, bij independer draait men om de hete brij, namelijk bestaande wetgeving op dat punt heen.
Nu is het zo dat je van iedere ozrgverlener een review kan plaatsen, zelfs al ben je er nooit geweest...dat is een fors lek in het systeem. En als ik kwaad wil schrijf ik slechte van zorgverleners om mij heen, is geen enkele controle op.

Gesloten