LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zorgpas

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
vidicam
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 jul 2005 11:01

zorgpas

Ongelezen bericht door vidicam »

Europese Zorgpas

Alle zorgverzekeraars in Nederland zijn met ingang van 1 januari 2006 !!!! verplicht om volgens Europese wetgeving iedere verzekerde een Europese zorgpas te vestrekken.
Niet te verwarren met het plastiek kaartje wat u van uw verzekering maatschappij ontvangt.
Door dit in hun dure door u zelf betaalde reclame waar blije mensen rondhuppelen te verzwijgen overtreden zij massaal de wet.
U kunt ze dan ook volledig aansprakelijk stellen voor het niet verstrekken van deze pas.
De advocaat van notabene de club van Wiegel, het college van zorgverzekeraars, Mr R.G.Van der Wissel geeft dit ook volmondig toe.
Mocht u willen zien hoe deze kaart er uit ziet dan kunt u op de site van de Europese unie deze kaart bekijken.
Hier de link http://europa.eu.int/comm/employment_so ... rds_en.htm

Alle landen van de Unie hebben deze kaart inmiddels ingevoerd behalve de bananen republiek Nederland
Bedenk dat als u op vakantie gaat in een Europees land u deze kaart moet kunnen tonen als u een beroep doet op de gezondheidzorg in het land waar u verblijft.
De reden laat zich raden stel je voor dat 16 miljoen Nederlanders hun verzekeraar gaan vragen om deze kaart, die klap komen zij nooit meer te boven
Wiegel en consorten hebben er alle belang bij om dit angstvallig stil te houden.
Vraag uw verzekering maatschappij er om en laat u niet met een kluitje in het riet sturen
Wijs ze er op dat ze de wet overtreden en dat u ze volledig aansprakelijk stelt voor dit miss management.

Hierbij de E-Mail van cvz.nl

Op grond van de Verordening (EEG) nr. 1408/71 hebben Nederlands
verzekerden vanaf 1 januari 2006 recht op de Europese verzekeringskaart,
af te geven door hun zorgverzekeraar. Verzekeraars die niet hieraan
voldoen, handelen in strijd met formele wetgeving. Zij zijn derhalve
aansprakelijk voor de eventuele gevolgen die verbonden zijn aan een
weigering om een kaart af te geven. Ik vermoed dat nog niet iedere
zorgverzekeraar alle vereiste voorbereidingen heeft afgerond om de
kaart te kunnen verstrekken aan hun verzekerden.

Met vriendelijke groet,

René van der Wissel

mr. R.G. van der Wissel
Adviseur afd. Buitenland
T - (020) - 7978796
F - (020) - 7978989
Eekholt 4 - 1112 XH Diemen
Postbus 320 - 1110 AH Diemen
College voor zorgverzekeringen - www.cvz.nl



vidicam
Laatst gewijzigd door vidicam op 16 apr 2006 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: zorgpas

Ongelezen bericht door Frankkk »

Maar op de site van www.cvz.nl staat nog een ander berichtje, waar zijn naam onder staat:

Circulaires Print deze pagina
Invoering Europese ziekteverzekeringskaart
Publicatiedatum: 08-06-2005
Publicatienummer: 05/19
Vanaf 1 januari 2006 zijn Nederlandse verzekeraars verplicht om op verzoek de Europese ziekteverzekeringskaart te verstrekken aan verzekerden die tijdelijk naar een andere lidstaat gaan.
Download dit document CIRCULAIRE 05/19
(PDF DOCUMENT - 104 KB)
Contact:
mr. R. van der Wissel - Afdeling Buitenlandq
(020) 797 8796, [email protected]


Hier staat dat je je verzekeraar kunt verzoeken om een dergelijke pas en dat ze vervolgens verplicht zijn om de pas te verstrekken.

Wat is het nou? Moeten ze uit zichzelf de pas verstrekken of moet je er eerst om vragen? Wel is het vreemd dat ik er echt nog nooit iets over heb gehoord, zodat ze het inderdaad goed gelukt lijkt te zijn om het te verzwijgen.

Op www.zorgenzekerheid.nl gezocht op 'europese' en gevonden: http://www.zorgenzekerheid.nl/portal/pa ... ema=PORTAL
Maar feit blijft dat het bestaan van de kaart onbekend was.

-------------------
Europese verzekeringskaart (EHIC)
U kunt de Europese verzekeringskaart (EHIC) op drie manieren aanvragen. Online, telefonisch of via één van onze verzekeringswinkels.
Online aanvragen
U vult op een online formulier uw relatienummer (10-cijferig inschrijfnummer), geboortedatum en woonplaats in. U doet dit voor elk gezinslid apart. Het systeem controleert vervolgens of u en/of uw gezinsleden verzekerd zijn bij Zorg en Zekerheid. Indien de gegevens juist zijn, ontvangt u uw kaart binnen tien werkdagen op het postadres dat bij ons bekend is ( we raden u aan om de kaart minimaal 2 weken voor u op vakantie gaat aan te vragen). Als u hier klikt, surft u naar de website waarop u de Europese verzekeringskaart online kunt aanvragen.
Telefonisch
U kunt de kaart aanvragen via telefoonnummer (071) 5 825 825. Onze medewerkers noteren dan een aantal persoonsgegevens van u en u ontvangt uw kaart binnen zes werkdagen op het postadres dat bij ons bekend is.
Via onze verzekeringswinkels
Ook bij één van onze verzekeringswinkels kunt u uw Europese verzekeringskaart aanvragen. Als u hier klikt ziet u welke verzekeringswinkel bij u in de buurt is.
Vragen?
Als u vragen heeft over het aanvragen van een Europese verzekeringskaart kunt u de veelgestelde vragen raadplegen. Als uw vraag hier niet bij staat kunt u contact opnemen met ons Contact Center via (071) 5 825 825.
---------------------
-->

Europese zorgverzekeringskaart aanvragen in 4 stappen

* Stap 1
* Stap 2
* Stap 3
* Stap 4


Bedankt voor uw aanvraag. U ontvangt uw Europese zorgverzekeringskaart binnen 1 week per post. :D

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: zorgpas

Ongelezen bericht door sprokkel »

Mijn zorgverzekeraar Trias kan nog geen Europeese verzekeringskaart leveren, en adviseerd mij mijn zorgpas mee op reis te nemen met een
E-111 formulier.
Dus ook hierin loopt men een achterstand op.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: zorgpas

Ongelezen bericht door Frankkk »

Ja, vooralsnog heb ik de mijne ook nog niet gekregen, terwijl die '1 week' toch al bijna voorbij is.

Zou toch niet best zijn als ik um deze week nog niet heb, terwijl ze beloven de kaart binnen 1 week te bezorgen.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: zorgpas

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Met de Europese zorgpas heb je recht op zorg volgens de regels van de (volks)zorgverzekering van het land waar je verblijft.

Dit KAN betekenen dat er een eigen bijdrage gevraagd wordt (dit is in alle landen anders) . En dit heeft tot gevolg dat je deze NIET vergoed krijgt door de zorgverzekeraar. Van de Europese zorgpas kun je m.i. ook in NIET spoedeisende gevallen gebruik maken.

Als je WEL complete vergoeding van de zorgverzekeraar wil, dan moet je het volgens mij anders aanpakken. Dan moet je contact opnemen met de alarmcentrale van de zorgverzekeraar. Dat staat in de polisvoorwaarden van de basis-zorgverzekering. Als je alleen een basiszorgverzekering hebt, KAN het gebeuren dat je ook bij spoedeisende gevallen geen complete vergoeding krijgt, maar slechts vergoeding tot maximaal het Nederlandse tarief.

assmann
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2006 14:04

Re: zorgpas

Ongelezen bericht door assmann »

Ik wacht al enkele weken op mijn zorgpas.
Nu lees ik op internet dat mensen met een restitutie polis geen europese zorgpas nodig hebben, zij kunnen achteraf declareren. Nu dat wil ik juist niet volgens mij moet men toch ook voor mensen met een restitutie polis een zorgpas uitdelen! Zal wat zijn als je plotseling het ziekenhuis in moet. Ik heb na het lezen van dit bericht op internet toch maar een reisverzekering afgesloten.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: zorgpas

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Assman schreef dat hij ergens gelezen had dat een verzekerde geen Europese zorgpas nodig heeft als hij een restitutieverzekering heeft.

Deze uitspraak klopt maar klopt ook niet.

Je moet onderscheiden:
1. zorg vanwege de Nederlandse basiszorgverzekering (restitutie- of natura) + spoedeisend: Beide basiszorgverzekeringen keren volledig uit tot aan het Nederlandse tarief. Zo zal bij spoed tijdens vakantie in Nederland bijvoorbeeld ook volledig (en niet tot bijv. 90%) de kosten van een niet-gecontracteerd ziekenhuis worden vergoed door een natura-verzekering. Deze natura-verzekering doet dit ook voor een ziekenhuis in Frankrijk (vanzelfsprekend zonder contract).

2. idem niet spoedeisend. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als je enige maanden per jaar op vakantie bent in bijvoorbeeld Spanje. Dan is de medische zorg die je ter plaatse gebruikt soms niet spoedeisend.
In dit geval is er verschil tussen de natura- en de restitutieverzekering: de naturaverzekering keert een bedrag uit dat een percentage is van het gangbare Nederlandse tarief (LET OP soms: een percentage van het LAAGSTE gecontracteerde Nederlandse tarief). De restitutieverzekering betaalt de kosten tot maximaal het Nederlandse tarief. Melden aan zorgverzekeraar noodzakelijk?: dat weet ik niet. (dit is afhankelijk van de polisvoorwaarden; dit hoeft niet bij een "echte" restitutieverzekering).

3. Medisch toerisme. Je kiest voor een operatie en ziekenhuisopname in een van de omringende landen.
A.
Dit kun je doen op basis van je EHIC-pas: dan krijg je de zorg op basis van de voorwaarden van het betreffende land. Eigen bijdragen die in dat land gelden moet je zelf betalen. Maar een voordeel kan zijn dat bepaalde operaties, die in Nederland niet tot de gebruikelijke zorg worden gerekend (bijv. een operatie die in Nederland nog niet wordt gedaan, omdat ze experimenteel zou zijn) in het buitenland wel worden gedaan en (gedeeltelijk) worden vergoed volgens de regels van dat land.

B. Op basis van je restitutieverzekering, zonder toestemming. De verzekering vergoedt alles tot het in Nederland gebruikelijke tarief. Probleem is dat de kosten in het buitenland in incidentele gevallen wel eens duurder zouden kunnen zijn dan in Nederland. Door de Nederlandse dbc-tarieven zijn er voor alle behandelingen/operaties vastgestelde prijzen. Deze prijzen zijn hoog in het geval alles goed gaat, maar als alles tegenzit dan zijn dieze prijzen juist laag. Dus dit kan problmen geven.

C. Idem op basis van de Nederlandse naturaverzekering, zonder toestemming. De verzekering vergoedt volgens de regels van vergoeding bij niet-gecontracteerde zorg. (meestal 90% van Nederlandse (minimum?) tarief. Ook hier geldt net als bij 2. dat de kosten hoger kunnen uitvallen als in Nederland het geval zou zijn geweest. Vooral als er complicaties optreden.

D. Met toestemming. Daarmee verkrijg je m.i. de garantie dat alle kosten vergoed zullen worden.

Wie heeft aanvullingen/verbeteringen? Want dit is ook maar zoals ik het zie, misschien zijn er mensen met andere kennis en ervaring.

P.S. ik heb de Europese zorgpas ontvangen (van Ohra). Ohra schrijft in de begeleidende brief dat deze pas NIET mag worden gebruikt voor zorg die bij vertrek uit Nederland was te voorzien. Dit betekent dat medisch toerisme NIET TOEGESTAAN zou zijn!
Ik begrijp het niet meer!

forrelletje
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 dec 2004 20:54

Re: zorgpas

Ongelezen bericht door forrelletje »

IK heb mijn europese zorgpas in een week na aanvraag binnen gekregenvan Groene Land achmea.

vanderkemp
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2009 11:04

Re: zorgpas

Ongelezen bericht door vanderkemp »

Ik ben al vanaf 29 december j.l. bezig om een inter.zorgpas van OHRA te verkrijgen. Vorig jaar precies hetzelfde probleem. Als men belt wordt iedere keer toegezegd de kaart binnen 5 werdagen toe te sturen.
Niet dus, OHRA belazert de boel gewoon, is daarbij buitengewoon klantonvriendelijk en telefonisch vrijwel onbereikbaar.
Ook een aanvraag bij de EHIC site lukt niet, de gegevens van mij zijn daar onbekend?! Om uitleg vragen lukt niet. "het zou aan mij liggen".
Ik noem dit gewoon onbeschoft gedrag. Ik ben niet de enige met deze ervaringen, dit zijn geen toevalligheden meer.
Ik stel OHRA aansprakelijk voor de schade die ik eventueel ondervind van hun malafide praktijken. mr. h.vander Kemp.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: zorgpas

Ongelezen bericht door eeliane »

Beter een reisverzekering nemen als men naar het buitenland gaat.
Een hele uitzoekerij wat men in ht buitenland wel en niet vergoedt.
Europeesche pas is zo aan te vragen heb ik ooit voor mijn dochter moeten doen,
maar warom aanvragen als je er toch niet mee doet
weinig mensen hebben m nodig dus...

Gesloten