LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zorgtoeslag

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door sprokkel »

HMT; Laat deze (kwetbare)doelgroep nu meestal net geen PC hebben
Zo zijn er nog wel meer (kwetsbare) groepen die overal mis grijpen.
Ik vind het echt schandalig.
Ga maaar eens uitzoeken als iemand die dan misschien niet tot die groepen behoort wat de beste, energie-leverancier is, het beste telefoon bedrijf, en dadelijk de beste zorgverzekeraar, dat is al een hele klus en gaat er veel tijd inzitten.
En daarna krijg je dan nog eens de frustatie om dat de veranderigen gepaard gaan met problemen waar je niet omgevraagd hebt.
Ja we hebben een geweldige overheid die mee denkt met hun burgers.
(niet waar dus).

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Ictinus »

Ik heb het al ergens anders gezegd, als normaal gezin met anderhalve werkende ouder heb je gewoon geen tijd om dit allemaal uit te zoeken. En zeker niet om al die zorgverzekeraars te gaan vergelijken, die ongetwijfeld de heel kleine lettertjes van de overeenkomst moeilijk te vinden zullen maken.

Ict

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door pluisje »

zonnetje 2

ik weet dat je helemaal gelijk hebt maar ik probeer altijd eerst het positieve en probeer dan ook om mensen niet ongerust te maken...
tuurlijk ziet het er beroerd uit...
heel veel mensen zitten in zak en as en vragen zich af wat het allemaal nog voor zin heeft..
ik werk veel met ouderen die geestelijk erg in de problemen zitten.
deze groep heeft vaak alles verloren leeft van het minium en kan nauwelijks het hoofd boven water houden...
ik heb heel veel moeite gedaan om er achter te komen hoe het er uit gaat zien met de ziektenkostenverzekering en hier uit is dan ook gekomen dat alle ouderen nu bij de belasting terecht komen voor zorgtoeslag huursubsidie en alles wat zij af kunnen trekken daardoor zal de positie van deze mensen zich iets verbeteren..
dit geld ook voor mensen met een uitkering...
voor de werkende mensen ligt dit wel even wat anders deze worden veel zwaarder belast ,maar goed dat geld ook voor mij...
ik sluit mijn ogen nergens voor en zie in de teokomst ook heel veel narigheid voor de mensen...
maar dat ligt dus echt aan het beleid van nederland...

groet pluisje :wink:

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door flappie »

laat ik het zo zeggen veel mensen die niet met de computer kan omgaan en nog op de ouderwetse manier leven zoals veel ouderen en sommige andere weten dus weinig van regelingen zodat men 1 en ander vergoed kan krijgen neem aan bijv. huurtoeslag en vele andere regelingen.

Veel mensen laten hierdoor erg veel geld liggen. OF mensen zijn bang om iets aan te vragen omdat ze zich te goed ervoor voelen. En willen dit dus niet aanvragen. Terwijl ze zelf lopen te klagen en er gewoon recht op hebben. Er moet ook dus een mentaliteitsverandering optreden bij die groep.

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door pluisje »

flappie goed lezen zij moeten nu naar de belasting omdat ook de huursubsidie via de belasting gaat daar komt niemand meer onderuit

zij krijgen een schrijven en meteen hoeveel zij krijgen ...


pluisje

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door flappie »

ja maar de grote kans dat ze dat niet gaan doen.

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Ictinus »

dames, het is allemaal veel te ingewikkeld gemaakt... al sik kijk naar wat ik de komende maanden moet doen (als ik dhr Hoogervorst moet geloven) dan zinkt me de moed in de schoenen.

Ik heb gewoon geen tijd om dat allemaal uit te gaan zoeken, en ik heb nog wel een ADSL internet verbinding. Sterker nog, ik heb een internet verbinding.

Hoeveel AOW'ers denk je zijn aangesloten op het net?? Get real, die mensen vallen alleen al uit de boot omdat ze de info niet kunnen vinden.

En zelfs als ze de info wel kunnen bereiken... komen ze daar iets verder mee?

Nee, dit kabinet heeft niet het beste voor met ons burgers. Ze willen alleen maar politiek scoren en god behoede ons burgers die daar de dupe van worden.

Ict

SSonja
Berichten: 145
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:23

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door SSonja »

Je krijgt toch alles vooruitgestort op je rekening van de belasting?
Dan hebben de oudjes het toch al..

En hoezo gaat de zelfstandig ondernemer meer betalen zonder personeel? Is dat over het hele bedrag of over het belastbaar inkomen en dan vanaf een bepaald bedrag?

Wie weet het???
groetjes van Ssonja.

8224zh
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mar 2005 20:06

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door 8224zh »

Npu Ssonja, niet zo positief hoor.

Mijn zoon betaalde in 2005 als kleine zelfstandige ondernemer totaal per jaar 1180,= aan het ziekenfonds.
Wat denk je dat dat volgend jaar wordt, reken maar uit.
En wat te denken over de 6,25% waar we belasting over betalen. Nee dit kabinet is nu niet van je hiep hoi. Nu komen ze straks met allerlei toezeggingen (geld is er wel hoor, ze krijgen het nu alleen wat benauwd) en wij maar weer geloven ..... Er zit altijd weer een addertje onder het gras.

Betty

SSonja
Berichten: 145
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:23

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door SSonja »

Hoi Betty,

'volgens de laatste berichten gaan de kleine zelfstandige ondernemers
4,4 % betalen over het bruto bedrag vd verdiensten, plus natuurlijk
het gewone premiegedeelte van E 1300,==

Het wordt er niet beter op want het gas wordt 0ook duurder
en de mensen kunnen niets meer kopen.
Nederland heeft het gehad, het wordt helaas alleen maar
erger, en geef het geld niet uit mensen, want het wordt slechter
ipv beter.

We moeten wat tips gaan bedenken om weer geld over te houden.
ik zal een topic openen om te besparen op dingen.

groetjes van Ssonja.

MartijnKleiboer
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 sep 2005 19:42

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door MartijnKleiboer »

IEDEREEN GAAT ACHTER UIT..

Want als jouw inkoste hoger is dan 25.000 euro krijg je ook geen toeslag en twee verdieners die meer dan 40.120 euro hebbenn kunnen het ook vergeten en dat zijn bijna alle twee verdieners in nederland, snandaal wat Den Haag doet! Nederlanders krijgen niet meer geld die krijgen meer .......

Zie kopie van Toeslagen.nl:
Voorwaarden voor zorgtoeslag
Veel mensen hebben recht op de zorgtoeslag. Als u in 2005 in het ziekenfonds zit, komt u in 2006 waarschijnlijk in aanmerking voor de zorgtoeslag.

Voor de zorgtoeslag moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:

U bent 18 jaar of ouder.
U heeft een Nederlandse zorgverzekering. Met andere woorden: u bent verzekerd voor uw ziektekosten.
Uw inkomen is niet te hoog. Als u geen toeslagpartner heeft: maximaal € 25.068 per jaar. En als u wel een toeslagpartner heeft: samen maximaal € 40.120 per jaar. Hierbij gaat Belastingdienst/Toeslagen uit van het toetsingsinkomen.

Den Haag BEDANKT!!

8224zh
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mar 2005 20:06

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door 8224zh »

Ja dat we er weer op achteruit gaan dat wisten we eigenlijk al wel. Die mooie praatjes van Zalm kennen we nu wel zo'n beetje. Hij weet zelf niet eens wat een pak melk kost. Dat hoeft ook niet met zo'n salaris.
Ik was bang dat ik buiten de boot viel omdat ik iets meer dan 25.000 bruto per jaar verdien. maar ze kijken naar het verzamelinkomen en dat ligt bij mij beduidend lager. Dus ik heb een mooi roze briefje van de belasting gehad en als het goed is ligt hij ingevuld en wel, morgen bij iemand op zijn/haar bureau.

betty

rightone
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 sep 2005 18:37

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door rightone »

wij gaan ook buiten de boot vallen ik woon samen met me vriendin en onze gezamelijke verzamelinkomen bedraagt ongeveer 41.000 euro. Snap niet dat als je alleen woont de lat bij 25.000 ligt en bij 2 verdieners 40.000?? waarom niet gewoon 50.000 want 2 verdieners hebben ook hun vaste lasten zoals (vaker douchen,wasmachine, droger, vaatwasser) ga zo maar door.....
Ik stuur formulier gewoon op en ik merk het wel wat er verder gaat gebeuren....maar als het tegenzit gaat het ons dus zo'n 1200 euro per jaar meer kosten?!

MartijnKleiboer
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 sep 2005 19:42

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door MartijnKleiboer »

Den Haag heeft ons weer voorgelogen omdat ze dan de wet er doorheen kregen..
Iedreen denk dan ook dat men geld krijg voor de verzekering maar helaas is weer mooi voor gelogen door Den Haag en iedereen gaat doet het er maar mee en niet denk'" Medere mensen zoeken zoveel mogelijk en een protest actie beginnnen..

Mensen van Den Haag die kunnen het makkelijk zeggen want hun gaan er op voor uit want men zitten via de partu. verzekering dus hun kunnen nu lekker lachen, bedankt ZALM[je]..

Zalm liegt net als de rest!!

Elke nederlanders is gewoon de klos..

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door b.olsen »

je gaat er niet alleen nu op achteruit. ook in 2007. lees het aanmeldingsformulier voor de zorgtoeslag maar eens goed na. er staat namelijk in dat wat je per 2006 per maand terugkrijgt van de belastingdienst een voorlopige toeslag is. de definitieve berekening krijg je pas aan het eind van 2006. dus begin 2007. let maar op. wedden dat er honderdduizenden het schip in gaan omdat ze dan teveel hebben gekregen en dan terug moeten betalen. bedankt den haag . :evil:

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Iemand schreef in het andere onderwerp zorgtoeslag (dat nu gesloten is) 2 belangrijke punten:
I. of je de zorgtoeslag nog achteraf kan krijgen, als je hem nu niet aanvraagt. (het antwoord van een ander forumlid was dat dit niet mogelijk zou zijn)
II. Iemand schreef dat gezinnen met kinderen boven de 18 jaar pech hebben, omdat het zo duur wordt. Dit valt volgens mij mee, want ze moeten zelf een zorgtoeslag aanvragen en krijgen dan de maximale zorgtoeslag. Ik heb op KASSA een brekening gezien, dat deze jongeren/studenten er zelfs nog op vooruit zouden gaan: Nu betaalt een student ca. 12x 40 euro per jaar voor een SPP. Plus het eigen risico van 250 euro is totaal 480+250=730 euro. In 2006 gaan ze 1100 euro betalen, krijgen 400 euro zorgtoeslag, waardoor ze uiteindelijk 1100-400=700 euro betalen. Ik ben overigens niet helemaal zeker over die 40 euro voor een SSPP. (Het kan ook 37,50 zijn).

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Ictinus »

@Martijn,

als Zalm liegt dan mag dat. Want zoals je je misschien nog uit de commotie rondom de waardering van de euro kunt herinneren een tijdje geleden mag een minister liegen als het in het landsbelang is. :evil:

Ict

jannetje
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 sep 2005 19:10

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door jannetje »

De toeslag wordt berekend over het verzamelinkomen. Veel tweeverdieners zullen weliswaar meer verdienen dan €40.000 samen, maar als zij een eigen huis hebben met een flinke hypotheek kunnen zij daardoor het verzamelinkomen heel wat verlagen. Dan komen zij toch nog in aanmerking voor een toeslag.

Janneke

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door SJZ »

Wat ik in bovenstaande berekeningen vaak mis is:

- werknemers betalen geen zfw-wn meer volgend jaar, dat scheelt zo'n 1,45% (netto)
- de awbz premie gaat 0,9% omlaag

Samen is dat dus al 2,35% verbetering. Die tweeverdieners met meer dan 40.000 per jaar die zitten te piepen besparen zo dus al meer dan 940 euro per jaar aan awbz en zfw premie.

En dan wordt ter compensatie ook nog de ozb-gebruiker afgeschaft. Heb ik nog niet eens meegerekend.

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door obelix »

Beste SJZ, misschien heb je wat gemist, maar de verlaging AWBZ wordt vervangen door een verlaging van de eerste belastingtariefschijf met 0,25% en van de tweede belastingtariefschijf van 0,5%. Als je dan gaat rekenen, zie je dat het voordeel "slechts" 109 euro maximaal per persoon is. Dat was nog niet verwerkt in de miljoenennota.

De overheid rekent wel nog met de 0,9% AWBZ voordeel, maar helaas is dat foutief.

Daarnaast, beste SJZ heeft een afschaffing OZB toch weinig te maken met de nieuwe zorgwet. Toch presteert de overheid het dat voordeel mee te nemen in hun voorbeelden voor de nieuwe zorgwet, inclusief alle andere voordeeltjes. En dat valt niet goed te praten, dat is gewoonweg fout.

Of de koopkracht van mensen toeneemt, voor dat soort berekeningen kunnen ze die voordeeltjes wel meenemen, maar niet om te berekenen of men volgend jaar meer/minder betaalt aan de zorg. Dat zul je toch met me eens zijn.

Gesloten