LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door tttlocke »

Graag gedaan. Lowieze.

Net iets belangrijker dan jezelf op de borst kloppen dat je iets wist, na gedemonstreerd te hebben dat het niet zo was.

Afijn, dit soort thuiszorg wordt tegenwoordig vanuit de basisverzekering bekostigd, waarmee de vergoeding inderdaad onderworpen is aan het wel dan niet gecontracteerd zijn van de zorgverlener door de eigen zorgverzekeraar. Vooraf zelf checken dus. Nog belangrijker: check de voorwaarden van de verzekering die je wilt afsluiten voordat je 'm afsluit.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door kweenie »

En nóg belangrijker, als je niet wilt dat je moet uitzoeken of een zorgverlener gecontracteerd is, mocht je die zorg nodig hebben, kies dan niet voor een budgetpolis maar kies een polis met volledige keuzevrijheid.

Lowieze
Berichten: 6535
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door Lowieze »

tttlocke schreef:Graag gedaan. Lowieze.

Net iets belangrijker dan jezelf op de borst kloppen dat je iets wist, na gedemonstreerd te hebben dat het niet zo was.

Afijn, dit soort thuiszorg wordt tegenwoordig vanuit de basisverzekering bekostigd, waarmee de vergoeding inderdaad onderworpen is aan het wel dan niet gecontracteerd zijn van de zorgverlener door de eigen zorgverzekeraar. Vooraf zelf checken dus. Nog belangrijker: check de voorwaarden van de verzekering die je wilt afsluiten voordat je 'm afsluit.
Nog iets belangrijker is dan weer te weten dat er nog een soort thuiszorg bestaat die via de WMO geregeld wordt. Aangezien TS niet vermeldde over welke soort thuiszorg hij het had, had het ook huishoudelijke hulp of hulp via de wijkverpleegkundige kunnen zijn.
Er zijn hier namelijk nogal wat topicopeners die de zaken waar ze mee te maken hebben door elkaar halen.
Dat heeft dus totaal niets met borstklopperij te maken, maar het willen weten over welk soort zorg TS het had, voordat er weer van alles wordt aangenomen.

henkzwinkels
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2018 17:21

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door henkzwinkels »

Dank voor jullie reacties en suggesties. Het is me duidelijk dat dit onderwerp leeft en dat er blijkbaar geen eenduidige 'richtlijn' is. Natuurlijk kun je vooraf bij het afsluiten of wijzigen van je verzekering e.e.a. checken en uitzoeken of als je bij ziekte toch wel de tijd en energie hebt om de juiste zorgverlener te contracteren. Maar als je doodziek of bij een ongeluk in het ziekenhuis beland en vervolgens thuiszorg nodig hebt bij het verdere herstel kan het toch niet zo zijn dat je als 'patiënt' dit op dat moment zelf moet gaan uitzoeken en niet geïnformeerd hoeft te worden door de zorgverlener die zelf wel op de hoogte is van de contracten die hij wel/niet heeft met de diverse verzekeraars. In mijn geval was het ook zo dat ik door het ziekenhuis direct ben doorverwezen naar de betreffende thuiszorgorganisatie met de mededeling dat de verpleegzorg onder de basisverzekering valt.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door vroem »

dat iets onder de basisverzekering valt (die mededeling van het ziekenhuis is niets op af te doen trouwens) betekent nog niet dat het volledig gedekt wordt, zelfs met contract tussen verzekeraar en zorgverlener niet.
U zou er goed aan doen zich eens echt te verdiepen in uw polisvoorwaarden. En ja het is wel zo dat dit 100% uw eigen verantwoordelijkheid is, naar mening van de overheid. Het enige wat zorgverzekeraars hoeven te doen is vertellen met wie er een overeenkomst is gesloten. Niet eens hoe die overeenkomst eruit ziet precies...
Klachten bij d eoverheid graag.... Extra argument om dit zieke zorgstelsel eindelijk eens aan te pakken...

stofzuigertje

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je met mobiel belte en gesprek op nam of Email stuurde en gevraagd had of ze een budget polis gedekt was.....
Zij horen te weten welke wel of geen contract hadden.

Als je op belde en foute info kreeg is opname voldoende als bewijs, zelfde bij Email.

Als je voor voordelige verzekeraar koos die regionale ziekenhuis wel vergoede, moet je verder vragen.
Ook Fysio en zo is sterk verschillend.

Voor ongeveer €100,- per jaar korting krijg je nu na 4 uren al dat je moet bijbetalen...
Overstappen naar wel gecontracteerde kan nog, maar de gekregen uren, jammer!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lowieze schreef:......

Nog iets belangrijker is dan weer te weten dat er nog een soort thuiszorg bestaat die via de WMO geregeld wordt. Aangezien TS niet vermeldde over welke soort thuiszorg hij het had, had het ook huishoudelijke hulp of hulp via de wijkverpleegkundige kunnen zijn.
Er zijn hier namelijk nogal wat topicopeners die de zaken waar ze mee te maken hebben door elkaar halen.
Dat heeft dus totaal niets met borstklopperij te maken, maar het willen weten over welk soort zorg TS het had, voordat er weer van alles wordt aangenomen.
Wel ja geef er maar een draai aan.
De aanname kwam van u: u veronderstelde dat alle thuiszorg via de WMO verliep (citaat van u: 'Maar thuiszorg loopt toch via de WMO')
U was abuis. Dat is niet erg. Maar erken dat dan ruiterlijk.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door chrisd1 »

henk zwinkels schreef:Na zo'n 7 weken kwam van hen de mededeling
Had je in die periode nog geen opdrachtbevestiging, nota oid ontvangen??
vroem schreef:dat iets onder de basisverzekering valt (die mededeling van het ziekenhuis is niets op af te doen trouwens)..
Toch wel; immers, ze hadden natuurlijk ook nog kunnen aanraden nog even na te gaan of de door hen genoemde zorgverlener een contract had met verzekeraar van TS.

stofzuigertje

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als de meeste via deze verzekeraar een normale polis hebben en geen Budget...
Die groep is nog vrij klein, vooral ouderen blijven graag zekerheid houden.

Dan is het voor een zorgverlener niet rendabel iedereen te vragen....
Wel ik bij aanmelden gelijk vragen of de Budget van deze Zorgverzekeraar een contract heeft wel zo handig...
Zelfde voor Regionale ziekenhuizen en Fysio en zo....

Of kijk even online bij je verzekeraar na wel juiste polis in gevuld te hebben... als ik dat fout doe ben ik overal welkom....... foutje....
In ruil voor ongeveer €100,- per jaar moet je gewoon iets meer zoeken als je ziek bent, en vooraf weten is beter dan nu klagen over hoge facturen.
Wel is overstap naar andere Thuis Zorg aanbieder mogelijk via zoeksysteem van jou verzekeraar!

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

stofzuigertje schreef:Het ziekenhuis weet niet bij welke verzekeraar je welke polis hebt en roept de grootste die nog patiënten kan bedienen.
Dat weet het ziekenhuis wel! Alle ziekenhuizen hebben een aansluiting op de database VECOZO. Daarmee kunnen zij jouw gegevens , basisverzekering en aanvullende verzekering controleren.
Dus zowel het ziekenhuis als de thuiszorgorganisatie kan het weten. En vooral de thuiszorgorganisatie maakt hier de fout. Ik heb gelezen dat je een akte van cessie moet tekenen, zodat de thuiszorgorganisatie dit zelf kan declareren bij de zorgverzekeraar. ( alleen Zilveren Kruis schijnt hier moeilijk over te doen, er is een proces over gevoerd).

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door tttlocke »

Mathilde D. schreef:....
Dat weet het ziekenhuis wel! Alle ziekenhuizen hebben een aansluiting op de database VECOZO. Daarmee kunnen zij jouw gegevens , basisverzekering en aanvullende verzekering controleren.
Dus zowel het ziekenhuis als de thuiszorgorganisatie kan het weten. En vooral de thuiszorgorganisatie maakt hier de fout. ...
Welke fout bedoelt u?

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

tttlocke schreef:
Mathilde D. schreef:....
Dat weet het ziekenhuis wel! Alle ziekenhuizen hebben een aansluiting op de database VECOZO. Daarmee kunnen zij jouw gegevens , basisverzekering en aanvullende verzekering controleren.
Dus zowel het ziekenhuis als de thuiszorgorganisatie kan het weten. En vooral de thuiszorgorganisatie maakt hier de fout. ...
Welke fout bedoelt u?
De fout : "de klant niet informeren dat er geen contract is met zijn zorgverzekeraar. " Ik ga ervan uit dat alle zorgverleners hiertoe verplicht zijn.
Er zijn slechts 5 grote zorgverzekeraars. De zorgverlener weet heel goed met welke zij geen contract hebben. En via de toegang tot de database VECOZO checkt elke zorgverlener direct hoe de klant verzekerd is. Op dat moment dient hij de klant in te lichten.

@henkzwinkels , mag ik vragen hoe je gedacht had dit op te lossen? Zijn er al ontwikkelingen? Heb je de NZA al opgebeld? Als blijkt dat de zorgverlener je dit had moeten vertellen, dan sta je sterk.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik voeg een bericht toe, waarin Zilveren Kruis door de rechter op de vingers wordt getikt in verband met het eisen van machtigingen voor ongecontracteerde zorg. Het gaat hier vooral om Wijkzorg.
Bijlagen
Rechter verbiedt inkoopeisen Zilveren Kruis - Zorgvisie.pdf
(549.58 KiB) 42 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik ga ervan uit dat alle zorgverleners hiertoe verplicht zijn.
Je zult zelf ook wel weten dat het niet verstandig is om zomaar ergens van uit te gaan. De vraag of de zorgverleners daartoe verplicht zijn is nu juist de essentie van dit topic. En zoals aan eerder is aangegeven zijn de zorgverleners dat alleen verplicht als de klanten daar naar vragen.

Of een zorgverzekeraar een machtiging mag vragen is een vraag die weinig met dit topic te maken heeft.

henkzwinkels
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2018 17:21

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door henkzwinkels »

Ik heb mijn probleem ingediend bij de NZA. Goede tip! Ik wacht hun reactie nog af. N.B. Zowel het ziekenhuis als de thuiszorgorganisatie hebben mijn polisnummer en naam van mijn zorgverzekering. Dat is immers het voordeel van een EPD. Inderdaad is het m.i. niet correct dat de zorgverlener bij de intake niet even doorklikt naar VECOZO om dit te checken. Bij de fysiotherapie praktijk waar ik me in dezelfde tijd heb gemeld deden ze dat direct wel en weet ik dus vanaf de start dat ik zelf moet betalen .

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door tttlocke »

henkzwinkels schreef:Ik heb mijn probleem ingediend bij de NZA. Goede tip! Ik wacht hun reactie nog af. N.B. Zowel het ziekenhuis als de thuiszorgorganisatie hebben mijn polisnummer en naam van mijn zorgverzekering. Dat is immers het voordeel van een EPD. Inderdaad is het m.i. niet correct dat de zorgverlener bij de intake niet even doorklikt naar VECOZO om dit te checken. Bij de fysiotherapie praktijk waar ik me in dezelfde tijd heb gemeld deden ze dat direct wel en weet ik dus vanaf de start dat ik zelf moet betalen .
Bij wie ligt nu de verantwoordelijkheid?
Het lijkt erop dat u die (opnieuw) probeert af te schuiven op anderen.

Dat sommigen het doen, dat men het kan doen (technisch gezien), dat het als een soort service gezien kan worden, dat zal best. Maar dat betekent nog niet dat er iets mis is, als de zorgverlener het niet doet.
De verantwoordelijkheid ligt bij de verzekerde en die zal dat toch echt moeten leren.

Lowieze
Berichten: 6535
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door Lowieze »

henkzwinkels schreef:Ik heb mijn probleem ingediend bij de NZA. Goede tip! Ik wacht hun reactie nog af. N.B. Zowel het ziekenhuis als de thuiszorgorganisatie hebben mijn polisnummer en naam van mijn zorgverzekering. Dat is immers het voordeel van een EPD. Inderdaad is het m.i. niet correct dat de zorgverlener bij de intake niet even doorklikt naar VECOZO om dit te checken. Bij de fysiotherapie praktijk waar ik me in dezelfde tijd heb gemeld deden ze dat direct wel en weet ik dus vanaf de start dat ik zelf moet betalen .
Ik ben erg benieuwd naar de reactie van de NZA en zou het fijn vinden als u deze met ons zou willen delen.
Het lijkt me namelijk sterk dat deze organisatie de verantwoordelijkheid niet bij de verzekerde legt, dit zou elke verzekerde de mogelijkheid geven na een klacht toch het volledige bedrag vergoed te krijgen, ongeacht welke (aanvullende)verzekering men heeft.
Dus ik lees graag de reactie die u krijgt.

henkzwinkels
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2018 17:21

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door henkzwinkels »

DE reactie van de NZA heeft even op zich laten wachten. De NZA heeft in haar reactie aangegeven dat de zorgverlener een informatieplicht naar de klant heeft bij het aangaan van een overeenkomst inzake de gehanteerde tarieven voor de te verlenen zorg en over de verzekering. Dat is in mijn geval op dat moment niet gebeurd. Overigens ben ik er met mijn zorgverlener inmiddels uitgekomen. Zij brengen mij de verleende zorg in rekening tegen het tarief dat mijn verzekering als basis hiervoor vergoed voor de niet gecontracteerde zorg.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door vroem »

Ik waag te betwijfelen of het antwoord van de NZA correct is. Naast dat het niet de eerste keer is dat deze club verkeerde antwoorden geeft (ze kennen namelijk hun eigen regels niet eens! heb ooit dezelfde vraag op 3 verschillende manieren geformuleerd gesteld en ik kreeg 3 verschillende antwoorden. Waar telkenmale over 1 punt niets geantwoord werd, bleek achteraf dat ze dat zelf niet wisten maar zwart op wit niet konden/wilden toegeven, uiteindelijk schoorvoetend telefonisch wel..nee breek mij de bek niet open over de kennis bij de NZA medewerkers...slechte zaak gezien de macht die men heeft..)

overigens is vermelding van tarieven en lopende overeenkomsten op de website voldoende om te spreken over informatieverstrekking.
De rest dient de patient toch echt zelf actief naar te vragen. Behalve indien het apart is vastgelegd, bv bij mondzorg dat boven 250 kosten altijd en ongevraagd een kostenopgave verstrekt moet worden (zonder berekening eigen kosten bij een lopende AV).

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door vroem »

https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_3402_22/1/

informatie van de website van de NZA. de rode draad is : "'wanneer u daarom vraagt"" .

is dezelfde link die al eerder door Marthilde is gegeven, om een of andere reden is haar uitleg anders dan erin staat. Er staat echt namelijk wel degelijk in wat de zorgaanbieder moet vertellen (wanneer erom gevraagd wordt) en wat de verzekeraar moet vertellen (idem). Naast de info die op websites vermeld dient te staan.
Die info staat er nu net juist verplicht op om mensen te helpen VOORAF hun keuze te KUNNEN MAKEN.
wanneer iemand van die mogelijkheid geen gebruik maakt kan de bal niet teruggespeeld worden naar zorgaanbieder/verzekeraar. Dat dat in geval TS wel gehonoreerd is vanuit de kant van de praktijk is mooi, en daar kunnen meerdere redenen aan ten grondslag liggen. Maar wanneer hun website op orde is is het coulance, geen recht.

Gesloten