LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zwanger & OHRA aanvullende verzekering

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Rosantje
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2018 22:52

Zwanger & OHRA aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door Rosantje »

Vanwege een kinderwens gekozen voor zorgverzekering "OHRA uitgebreid", o.a. omdat ze ook de prenatale screening volledig vergoeden. Nu in zeer blijde verwachting, wilde we een prenatale screening laten doen. "Dat wordt dan de NIPT", zei onze verloskundige. Maar OHRA vergoedt alleen de combinatietest, niet de NIPT. Dus navraag gedaan bij een andere verloskundigenpraktijk, die ook aangaf dat de combinatietest achterhaald is: minder betrouwbaar, minder precies, én meer werk. Ook zij raadden de NIPT aan.

Ik heb navraag gedaan bij OHRA, en de situatie uitgelegd, en kreeg toen (schriftelijk) deze prachtige volzin terug: "Er is geen bewijs dat de zinvolheid van de NIPT test beter is dan de combinatietest".

Een meedenkende verloskundige wilde ons, rekening houdend met onze financiële overwegingen, uiteindelijk wel een verwijzing geven voor die combinatietest. Maar omdat deze al ruim een jaar nergens in onze omgeving meer wordt gedaan (omdat 'ie zo achterhaald is) moesten we daarvoor wel naar Amsterdam. Toen ik uiteindelijk gebeld werd voor een afspraak om naar A'dam te komen was ik 13 weken zwanger, en is het niet meer gelukt een afspraak te maken vóór de 14 weken (waarvoor de combinatietest gedaan moet worden).

Ik vind in dit hele verhaal vooral de rol van OHRA wel erg teleurstellend. Ik vertrouwde bij het uitzoeken van een verzekering op het aanbod op hun website ("prenatale screening zit erin!", dacht ik), maar dit was dus onterecht. Ik heb dit teruggekoppeld naar OHRA en zij blijven bij die prachtige volzin van net. Ze gaan verder helemaal niet inhoudelijk in op mijn verhaal en argumenten.

Weet iemand of ik hier nog iets mee kan?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zwanger & OHRA aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees in de polisvoorwaarden van Ohra onder nummer d 19.1 prenatale screening, dat Ohra alleen de combinatietest vergoedt.

Er wordt helemaal niet over de Nipt test gesproken.

U hebt blijkbaar niet van tevoren die polisvoorwaarden doorgelezen.

kuklos
Berichten: 9770
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zwanger & OHRA aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door kuklos »

Lady1234 schreef:
06 apr 2019 15:33
U hebt blijkbaar niet van tevoren die polisvoorwaarden doorgelezen.
Dat zal ongetwijfeld kloppen, maar daar heeft TS niets aan.
Ik snap TS ook wel, verzekeraars die op de stoel van artsen gaan zitten en bepalen wat er medisch wel en niet geaccepteerd is, iets waar mensen de buik van vol hebben.

@Rosantje, vermoedelijk kan je weinig doen. Helaas. Wellicht een meldpunt over verzekeraars waar je aan kan geven de gang van zaken teleurstellend te vinden en het vervelend is dat de medische wereld verder voorop loopt dat de verzekeringswereld. Maar, let op, dat biedt geen enkele garantie.

Aanvulling: @Rosantje, in mei 2018 heb je ook een vraag gesteld en ondanks 100 reacties in dat topic daar nooit meer gereageerd. Dat ontneemt mensen de lust om je ook nu te willen helpen. Alleen een vraag droppen vervolgens nooit meer terugkomen en reageren is geen goede forummores.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zwanger & OHRA aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door Lowieze »

Op de site van Independer staat het volgende betreffende de vergoedingen:
“De NIPT-test krijg je alleen vergoed bij een medische indicatie (bijvoorbeeld als de combinatietest een verhoogd risico aangeeft. In dat geval wordt de test vergoed vanuit de basisverzekering, maar wordt dit wel verrekend met het eigen risico.
Is er geen sprake van een medische indicatie maar wil je de NIPT-test toch laten uitvoeren? Dan wordt dit niet vergoed vanuit de basisverzekering. Je betaalt dan 175 euro voor de test. Dit geldt ook voor vrouwen die zonder medische indicatie toch graag een combinatietest uitgevoerd willen hebben: de kosten hiervan zijn 168 euro en dit wordt niet vergoed vanuit de basisverzekering.”

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zwanger & OHRA aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, en die combinatietest zou Ohra, ook zonder medische indicatie vergoed hebben.

De Ts zoekt een verzekering uit, specifiek op een bepaalde vergoeding. Dan is het lezen van een website alleen niet voldoende.

En dat heeft er niets mee te maken dat zorgverzekeraars op de stoel van medici gaan zitten.

Die Nipt test is gewoon niet gedekt in de aanvullende verzekering.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Zwanger & OHRA aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door BL2 »

De OHRA uitgebreid is E 39,40 per maand extra.
Als je deze alleen voor de prenatale screening hebt genomen, zoals je aangeeft, ben je wel een enorme dief van eigen portemonnee.
Immers dit is Euro 480,00 meer per jaar om slechts E 175,00 uit te sparen voor de test...........

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Zwanger & OHRA aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door Jefdus »

kuklos schreef:
06 apr 2019 16:06

Ik snap TS ook wel, verzekeraars die op de stoel van artsen gaan zitten en bepalen wat er medisch wel en niet geaccepteerd is, iets waar mensen de buik van vol hebben.
Dat zijn niet de verzekeraars, dat is over het algemeen de Nederlandse Zorgautoriteit. Die heeft als taak om de kosten beheersbaar te houden. Het gaat er dus niet alleen om of iets beter of handiger is, maar ook of dit voordeel financieel gezien te verdedigen is.

Iedereen wil uiteraard altijd de beste zorg, maar tegelijkertijd gaat ook iedereen schreeuwen als de verzekeringspremie omhoog gaat. Men moet zich realiseren dat 'de beste' zorg en acceptabele kosten gewoon niet altijd samen gaan.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Zwanger & OHRA aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door criticus2 »

Jefdus schreef:
08 apr 2019 09:07
kuklos schreef:
06 apr 2019 16:06

Ik snap TS ook wel, verzekeraars die op de stoel van artsen gaan zitten en bepalen wat er medisch wel en niet geaccepteerd is, iets waar mensen de buik van vol hebben.
Dat zijn niet de verzekeraars, dat is over het algemeen de Nederlandse Zorgautoriteit. Die heeft als taak om de kosten beheersbaar te houden. Het gaat er dus niet alleen om of iets beter of handiger is, maar ook of dit voordeel financieel gezien te verdedigen is.

Iedereen wil uiteraard altijd de beste zorg, maar tegelijkertijd gaat ook iedereen schreeuwen als de verzekeringspremie omhoog gaat. Men moet zich realiseren dat 'de beste' zorg en acceptabele kosten gewoon niet altijd samen gaan.
nee hoor, is meestal (advies van) ZN waar zorgverzekeraars zich op baseren. Wellicht daar navragen wat hun advies is.
Altijd leuk, verzekeraars die iets vergoeden wat ouderwets is, en de nieuwe inzichten niet volgen op het punt van vergoeding.
Dan ben je echt betrokken bij je sector en je klanten... niet dus..

Rosantje
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2018 22:52

Re: Zwanger & OHRA aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door Rosantje »

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken!

@ Criticus2: Ik zal 'm in ieder geval ook nog even insturen bij NZ, dat vind ik een goede tip!

Dan ga ik het daarna los laten. :wink:

@ Kuklos, over het reageren op mijn bericht van 2018 had ik eigenlijk helemaal niet zo nagedacht. Je hebt helemaal gelijk. Ik heb natuurlijk wel meegelezen (op sommige 1 op 1 discussies na, want inderdaad... 100!) en het is zelfs nog gebruikt voor Radar Radio en in een artikel. Ik zal (beter laat dan nooit?) alsnog bedankje en een update plaatsen. Dank dat je me hier even op wees.

@ Lady 1234: Mijn "fout" was niet dat ik de polisvoorwaarden vooraf niet gelezen heb, maar dat ik op basis van die voorwaarden heb ingeschat dat die combinatietest een geschikte manier van screenen was. Ik gebruikte de logica: 'want anders zou die niet vergoed worden door OHRA'. Dat was dus fout.

@ BL2: De afkorting "o.a." in mijn zin staat voor "onder andere" = dat het één van de voor zwangeren extra vergoede zorgelementen was, niet de enige.

Nogmaals bedankt voor het meedenken en het reageren! Ik ga het hiermee afsluiten!

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Zwanger & OHRA aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik ben het helemaal met @rosantje eens: het is heel jammer dat Ohra deze vergoeding nog niet heeft opgenomen. Maar ik weet wel hoe dat komt: NIPT is in NL nog altijd onderworpen aan een test, de Trident studie. Dus de algemene regel in NL is nog steeds een combinatietest, hoewel die in 20% van de gevallen een fout in de chromosomen niet ontdekt ( en bij jongere vrouwen is de kans hierop nog groter). In Belgie wordt NIPT wel door het ziekenfonds vergoed. Nederland loopt achter. Zie https://www.uzleuven.be/en/node/64697 . De informatie op de website van dit universitaire ziekenhuis is beslist de moeite waard. Nederlandse vrouwen kunnen gebruik maken van een test in Leuven. De kosten zijn €263,65 plus de bijkomende kosten voor het consult. (38,12€. ) Ook is er een ander instituut( Gendia) dat al vele jaren NIPT testen uitvoert . Zie http://www.downsyndromenipt.info. De bloedfaname kan in NL gebeuren. Het laboratorium zit in Belgie. Er is ook een andere test, de STID ( zie http://stid-gendia.eu ). Deze test op 175 erfelijke ziektes.

Gesloten