Fake hotels op Booking.com

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
lvoosterhout
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2022 06:38

Fake hotels op Booking.com

Ongelezen bericht door lvoosterhout »

Via Booking.com heb ik een hotel geboekt. Vervolgens kreeg ik een link toegestuurd om het hotel te betalen. Wat ik gedaan heb. Nu blijkt het hotel niet te bestaan. De creditcardmaatschappij heeft mijn card meteen geboekt maar het geld voor het hotel is wel afgeschreven. Zij kunnen het geld niet terugboeken omdat ik zelf de opdracht heb goedgekeurd. Uiteraard had ik zelf het boekingsnummer moeten controleren. Booking.com geeft aan dat zij het bedrag terugbetalen als de accommodatie dat niet doet.

Maar wat als Booking,com dit niet doet. Ik heb namelijk zelf toestemming gegeven om het bedrag af te schrijven.

Moneyman
Berichten: 30032
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fake hotels op Booking.com

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geen zorgen voor morgen. Je hebt toch de (overigens volkomen terechte) toezegging dat Booking.com gaat terugbetalen?

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Fake hotels op Booking.com

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

lvoosterhout schreef:
23 nov 2022 06:43
Zij kunnen het geld niet terugboeken omdat ik zelf de opdracht heb goedgekeurd.
Afhankelijk van uw kaart kunt u via de CC maatschappij een terugboeking in gang zetten omdat ze niet leveren.

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Fake hotels op Booking.com

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Mijn advies is om af te wachten op de terugbetaling van Booking.com.

Bij de meeste creditcard maatschappijen kunt u een beroep doen op aflevering garantie. Omdat uw bestelling niet wordt geleverd is de kans groot dat u hierop een beroep kunt doen.

Eventueel kunt u hierna terecht bij uw rechtsbijstandverzekering. Uiteraard mag u het geld 1 keer terugkrijgen, u mag niet door deze situatie rijker worden.

Moneyman
Berichten: 30032
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fake hotels op Booking.com

Ongelezen bericht door Moneyman »

StevieNL81 schreef:
23 nov 2022 12:15
lvoosterhout schreef:
23 nov 2022 06:43
Zij kunnen het geld niet terugboeken omdat ik zelf de opdracht heb goedgekeurd.
Afhankelijk van uw kaart kunt u via de CC maatschappij een terugboeking in gang zetten omdat ze niet leveren.
Blijkbaar niet.
lvoosterhout schreef:
23 nov 2022 06:43
De creditcardmaatschappij heeft mijn card meteen geboekt maar het geld voor het hotel is wel afgeschreven. Zij kunnen het geld niet terugboeken omdat ik zelf de opdracht heb goedgekeurd.

rwolters
Berichten: 1532
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Fake hotels op Booking.com

Ongelezen bericht door rwolters »

StevieNL81 schreef:
23 nov 2022 12:15
lvoosterhout schreef:
23 nov 2022 06:43
Zij kunnen het geld niet terugboeken omdat ik zelf de opdracht heb goedgekeurd.
Afhankelijk van uw kaart kunt u via de CC maatschappij een terugboeking in gang zetten omdat ze niet leveren.
Gaat niet lukken zoals ts beschrijft. Maar buiten dat is het niet handig om te doen als er nog een ander terugbetaalproces loopt.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Fake hotels op Booking.com

Ongelezen bericht door Jablan »

lvoosterhout schreef:
23 nov 2022 06:43
Via Booking.com heb ik een hotel geboekt. Vervolgens kreeg ik een link toegestuurd om het hotel te betalen. Wat ik gedaan heb. Nu blijkt het hotel niet te bestaan. De creditcardmaatschappij heeft mijn card meteen geboekt maar het geld voor het hotel is wel afgeschreven. Zij kunnen het geld niet terugboeken omdat ik zelf de opdracht heb goedgekeurd. Uiteraard had ik zelf het boekingsnummer moeten controleren. Booking.com geeft aan dat zij het bedrag terugbetalen als de accommodatie dat niet doet.

Maar wat als Booking,com dit niet doet. Ik heb namelijk zelf toestemming gegeven om het bedrag af te schrijven.
Als je van de klantenservice van Booking zo'n toezegging krijgt, dan gebeurt het ook. Wel veel geduld meenemen, want terugbetalingen worden eerst intern driedubbel gecontroleerd, voordat het geld wordt overgemaakt.
(Eigenlijk kennen wij Booking niet anders, dan dat zij de schade op zich nemen in dit soort gevallen. Moet een nieuwe truc zijn om door de controles te komen.)


Voor je volgende boeking:

Je kunt het bestaan van een accommodatie controleren. Je moet ze terug kunnen vinden op de site van de toeristendienst van de gemeente, regio of het bureau voor toerisme van het land. Voor ZuidWest-Europa geldt, dat het nummer van de verhuurvergunning in de advertentie moet staan en je daarop kunt zoeken.

Verder is het zaak de foto's goed te bekijken: kloppen inrichting, indeling en buiten met elkaar? Zijn er foto's van de omgeving? Klopt de locatie met het opgegeven adres? Hoe lang bestaat de accommodatie of hoeveel jaar heeft de accommodatie een vermelding bij de bemiddelaar?
Bij twijfel: haal de foto's door een zoekmachine. Oplichters stelen alles, ook de foto's en die staan dan elders online.

Tenslotte het allerbelangrijkste: of je betaalt via de bemiddelaar (Booking) of je betaalt direct aan de eigenaar, maar nooit via een betaallink per mail. Eigenlijk zou dat het alarmsignaal moeten zijn. Betalen aan de eigenaar doe je bij aankomst of vertrek of per overboeking naar aanleiding van een factuur, waarop alle gegevens van de accommodatie en je boeking staan vermeld.


Uit interesse: in welk land en welke plaats zou dit valse hotel staan?

Plaats reactie