LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Efteling verhoogt prijs met 50%

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
crowcatcher
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2020 15:02

Efteling verhoogt prijs met 50%

Ongelezen bericht door crowcatcher »

Begin 2020 heb ik een boeking gedaan bij de Efteling Loonsche Land (een weekend voor 6 personen + baby) voor juni 2021. Geboekt via Veepee.nl voor ongeveer 650 euro.

Aangezien we met twee gezinnen gingen heb ik kort voor vertrek gevraagd (i.v.m. corona) om de reis om te boeken naar 2021. Op dat moment was het advies vanuit de Efteling dat twee verschillende huishoudens niet bij elkaar in een huisje mochten zitten. Hier heb ik dan ook voor gekozen. Op dat moment werd niet gesproken over een hogere prijs voor een boeking in 2021.

Vandaag kreeg ik een mail dat ik ongeveer 300 euro moet bijbetalen voor 2021, omdat nu de normale arrangementsprijs geldt en niet de aanbiedingsprijs. Persoonlijk vind ik dit oplichting. De Efteling heeft al bijna een jaar mijn geld, ik ben coulant dat ik omboek (en niet annuleer) en dan krijg je dit gezeur. Ik ben bereid om wat bij te betalen, maar 300 euro is een prijsverhoging van 50%.

Mag de Efteling dit zomaar doen? Kan ik de aanbetaling van 650 euro terug krijgen, omdat ik niet akkoord ben gegaan met de hogere accommodatieprijs? Of moet ik dit maar gewoon slikken?

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05
Beste antwoord
Gekozen door crowcatcher

Re: Efteling verhoogt prijs met 50%

door alfatrion » 30 okt 2020 14:02

crowcatcher schreef:
29 okt 2020 15:13
Begin 2020
Een beroep op de onvoorziene omstandigheid is dan niet mogelijk.
crowcatcher schreef:
29 okt 2020 15:13
(...) heb ik een boeking gedaan bij de Efteling Loonsche Land (een weekend voor 6 personen + baby) voor juni 2021. Geboekt via Veepee.nl voor ongeveer 650 euro.
Bedoelt u juni 2020?
crowcatcher schreef:
29 okt 2020 15:13
Aangezien we met twee gezinnen gingen heb ik kort voor vertrek gevraagd (i.v.m. corona) om de reis om te boeken naar 2021. Op dat moment was het advies vanuit de Efteling dat twee verschillende huishoudens niet bij elkaar in een huisje mochten zitten. Hier heb ik dan ook voor gekozen. Op dat moment werd niet gesproken over een hogere prijs voor een boeking in 2021.
Dat hadden ze m.i. wel moeten doen.
crowcatcher schreef:
29 okt 2020 15:13
Vandaag kreeg ik een mail dat ik ongeveer 300 euro moet bijbetalen voor 2021, omdat nu de normale arrangementsprijs geldt en niet de aanbiedingsprijs. Persoonlijk vind ik dit oplichting.
Dat is geen oplichting, ook niet bijna.
crowcatcher schreef:
29 okt 2020 15:13
De Efteling heeft al bijna een jaar mijn geld, ik ben coulant dat ik omboek (en niet annuleer) en dan krijg je dit gezeur.
Die zie ik niet. Zij zijn coulant omdat ze omboeken accepteren.
crowcatcher schreef:
29 okt 2020 15:13
Mag de Efteling dit zomaar doen? Kan ik de aanbetaling van 650 euro terug krijgen, omdat ik niet akkoord ben gegaan met de hogere accommodatieprijs? Of moet ik dit maar gewoon slikken?
U mag m.i. van de Efteling verwachten dat zij jullie bij het omboeken informeert over de extra kosten. Ik neig er zelf naar dat er daarom nu sprake is van een wilsgebrek. U geeft ook aan dat u bereid bent om bij te betalen. U zou kunnen kijken of er onderhandelingsruimte is. Misschien is het een optie om allebei de helft van de verhoging te dragen.
Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Efteling verhoogt prijs met 50%

Ongelezen bericht door Moneyman »

Had je dan verwacht dat je twee huisjes voor de prijs van één zou krijgen?

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Efteling verhoogt prijs met 50%

Ongelezen bericht door witte angora »

crowcatcher schreef:
29 okt 2020 15:13
Begin 2020 heb ik een boeking gedaan bij de Efteling Loonsche Land (een weekend voor 6 personen + baby) voor juni 2021 (moet 2020 zijn veronderstel ik?). Geboekt via Veepee.nl voor ongeveer 650 euro.

[...]

Mag de Efteling dit zomaar doen? Kan ik de aanbetaling van 650 euro terug krijgen,
Dit snap ik even niet. Heb je begin 2020 de volle mep betaald voor de boeking in juni 2020? Of was die 650 euro een aanbetaling, en moest er sowieso nog bijbetaald worden? En zo ja, hoeveel moest er dan nog bijbetaald worden?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Efteling verhoogt prijs met 50%

Ongelezen bericht door sylvesterb »

crowcatcher schreef:
29 okt 2020 15:13
De Efteling heeft al bijna een jaar mijn geld, ik ben coulant dat ik omboek (en niet annuleer)
Als u annuleert bent u sowieso het geld kwijt. De Efteling communiceert enkel het advies vanuit de regering, maar omdat het een advies is verbieden ze u het niet en is het dus geheel uw eigen keuze, verantwoording om te verplaatsen.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Efteling verhoogt prijs met 50%

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U boekt via een tussenpersoon een bepaald arrangement. Op dat moment kost het huisje €650,-. Er is geen verbod geweest om daar heen te gaan, dus u had gewoon kunnen gaan.
U wilt nu omboeken naar volgend jaar. Natuurlijk betaald u dan de op dat moment geldende prijs. Dus niet een aktieprijs in het verleden.
U vraagt of de Efteling dit mag doen. Maar u hebt helemaal niet bij de Efteling geboekt.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Efteling verhoogt prijs met 50%

Ongelezen bericht door mahadma »

Mag de Efteling dit zomaar doen? Ja,

Kan ik de aanbetaling van 650 euro terug krijgen, omdat ik niet akkoord ben gegaan met de hogere accommodatieprijs? Nee

Of moet ik dit maar gewoon slikken? Ja

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Efteling verhoogt prijs met 50%

Ongelezen bericht door alfatrion »

mahadma schreef:
30 okt 2020 13:05
Mag de Efteling dit zomaar doen? Ja,

Kan ik de aanbetaling van 650 euro terug krijgen, omdat ik niet akkoord ben gegaan met de hogere accommodatieprijs? Nee

Of moet ik dit maar gewoon slikken? Ja
Zou je willen uitleggen waarom de Efteling de overeenkomst eenzijdig zou mogen aanpassen? Waarom zou hier geen wilsgebrek zijn?

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Efteling verhoogt prijs met 50%

Ongelezen bericht door alfatrion »

crowcatcher schreef:
29 okt 2020 15:13
Begin 2020
Een beroep op de onvoorziene omstandigheid is dan niet mogelijk.
crowcatcher schreef:
29 okt 2020 15:13
(...) heb ik een boeking gedaan bij de Efteling Loonsche Land (een weekend voor 6 personen + baby) voor juni 2021. Geboekt via Veepee.nl voor ongeveer 650 euro.
Bedoelt u juni 2020?
crowcatcher schreef:
29 okt 2020 15:13
Aangezien we met twee gezinnen gingen heb ik kort voor vertrek gevraagd (i.v.m. corona) om de reis om te boeken naar 2021. Op dat moment was het advies vanuit de Efteling dat twee verschillende huishoudens niet bij elkaar in een huisje mochten zitten. Hier heb ik dan ook voor gekozen. Op dat moment werd niet gesproken over een hogere prijs voor een boeking in 2021.
Dat hadden ze m.i. wel moeten doen.
crowcatcher schreef:
29 okt 2020 15:13
Vandaag kreeg ik een mail dat ik ongeveer 300 euro moet bijbetalen voor 2021, omdat nu de normale arrangementsprijs geldt en niet de aanbiedingsprijs. Persoonlijk vind ik dit oplichting.
Dat is geen oplichting, ook niet bijna.
crowcatcher schreef:
29 okt 2020 15:13
De Efteling heeft al bijna een jaar mijn geld, ik ben coulant dat ik omboek (en niet annuleer) en dan krijg je dit gezeur.
Die zie ik niet. Zij zijn coulant omdat ze omboeken accepteren.
crowcatcher schreef:
29 okt 2020 15:13
Mag de Efteling dit zomaar doen? Kan ik de aanbetaling van 650 euro terug krijgen, omdat ik niet akkoord ben gegaan met de hogere accommodatieprijs? Of moet ik dit maar gewoon slikken?
U mag m.i. van de Efteling verwachten dat zij jullie bij het omboeken informeert over de extra kosten. Ik neig er zelf naar dat er daarom nu sprake is van een wilsgebrek. U geeft ook aan dat u bereid bent om bij te betalen. U zou kunnen kijken of er onderhandelingsruimte is. Misschien is het een optie om allebei de helft van de verhoging te dragen.

crowcatcher
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2020 15:02

Re: Efteling verhoogt prijs met 50%

Ongelezen bericht door crowcatcher »

Bedankt voor alle reacties. Ik kan hier inderdaad veel mee. Dank!

crowcatcher
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2020 15:02

Re: Efteling verhoogt prijs met 50%

Ongelezen bericht door crowcatcher »

alfatrion schreef:
30 okt 2020 14:02
U mag m.i. van de Efteling verwachten dat zij jullie bij het omboeken informeert over de extra kosten. Ik neig er zelf naar dat er daarom nu sprake is van een wilsgebrek. U geeft ook aan dat u bereid bent om bij te betalen. U zou kunnen kijken of er onderhandelingsruimte is. Misschien is het een optie om allebei de helft van de verhoging te dragen.
Het meest vreemde is nog dat ik na het omboeken (begin juni) een bevestiging kreeg voor 2021 met daarop het oude boekingsbedrag. Er staat op deze reservering dat alleen de toeristenbelasting voor 2021 nog kan wijzigen. Anders had ik het inderdaad anders gevonden. Dan had ik er wellicht voor kunnen kiezen om mijn boeking over te dragen aan iemand anders (bijv. één huishouden met kinderen). Ik heb het idee dat er vanuit de Efteling pas onlangs is besloten om de omboekers extra te laten betalen?

Ik vind uw oplossing wel de beste oplossing. Juridisch zou ik misschien wat kunnen met wilsgebrek (zeker omdat ik een bevestiging voor 2021 heb gekregen met het oude bedrag), maar ik heb geen zin en tijd om me daarmee bezig te houden. Ik ga kijken of ze open staan voor middelen.

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Efteling verhoogt prijs met 50%

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wel 1 vraag. Bent u nu van 1 huis naar 2 huisjes gegaan?

davidstraten91
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 okt 2020 15:03

Re: Efteling verhoogt prijs met 50%

Ongelezen bericht door davidstraten91 »

Zou het geen oplichting noemen, maar was waarschijnlijk niet zo gebeurd als we niet in de Corona crisis zaten!

crowcatcher
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2020 15:02

Re: Efteling verhoogt prijs met 50%

Ongelezen bericht door crowcatcher »

Nijogeth schreef:
30 okt 2020 17:15
Wel 1 vraag. Bent u nu van 1 huis naar 2 huisjes gegaan?
Nee, gewoon hetzelfde huisje. In het geval van 2 huisjes had ik het begrepen als er een meerprijs werd gerekend.

ateurlings
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:14

Re: Efteling verhoogt prijs met 50%

Ongelezen bericht door ateurlings »

U boekt via een tussenpersoon dus dan moet u daar uw beklag doen. Niet hier en niet bij de Efteling.
Daarnaast boekt u het zelf om, wat misschien nog eens niet kom bij de aanbieding die u geboekt had. Dan moet u het ook niet raar vinden dat u ineens niet meer voor een dubbeltje op de eerste rang kan zitten

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Efteling verhoogt prijs met 50%

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het punt van TS is dat de verhoging niet tijdens het omboeken is communiceerd. Verplaats je eens in de schoenen van TS. Je boekt om, er wordt niet over een verhoging gepraat, de bevestiging bevat dezelfde prijs en een maand later wilt opeens 50% meer. Hoe zou jij je daar bij voelen?

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Efteling verhoogt prijs met 50%

Ongelezen bericht door Moneyman »

crowcatcher schreef:
30 okt 2020 19:54
Nijogeth schreef:
30 okt 2020 17:15
Wel 1 vraag. Bent u nu van 1 huis naar 2 huisjes gegaan?
Nee, gewoon hetzelfde huisje. In het geval van 2 huisjes had ik het begrepen als er een meerprijs werd gerekend.
Hm, ik had de tekst in je openingspost (zie hieronder) ook zo uitgelegd dat je van 1 naar 2 huisjes bent gegaan.
crowcatcher schreef:
29 okt 2020 15:13
Aangezien we met twee gezinnen gingen heb ik kort voor vertrek gevraagd (i.v.m. corona) om de reis om te boeken naar 2021. Op dat moment was het advies vanuit de Efteling dat twee verschillende huishoudens niet bij elkaar in een huisje mochten zitten. Hier heb ik dan ook voor gekozen. Op dat moment werd niet gesproken over een hogere prijs voor een boeking in 2021.
De verhoging op zich lijkt me logisch en terecht, de communicatie erover kan blijkbaar beter. Wat dat telefonische of schriftelijke communicatie?

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Efteling verhoogt prijs met 50%

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik had hem niet zo gelezen, maar dat is wel een logische gedachte: waarbij het waarschijnlijker is dat hij klop dan dat hij niet klopt.

Gesloten