LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Theotrucker schreef:
25 jun 2019 09:45
En dan heb je als buschauffeur zo'n mooie bijverdienste opgezet, zul je zien dan komt Alfa in jouw bus. Je hele toekomst ligt in duigen. Hoe moet je nu al je koters te eten geven?
Flauw.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door BL2 »

sjohie schreef:
25 jun 2019 09:46
Maar goed, ik bedoel maar te zeggen, hetzelfde water kan bij twee verschillende personen, heel andere dingen veroorzaken.
Het kan maar het hoeft natuurlijk helemaal niet aan het drink water gelegen te hebben.
Overigens, in Griekenland drinken we nooit water uit de kraan. En in Engeland ook niet. Wel worden in Engeland je tanden mooi wit van het chloor na tanden poetsen.......

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Dat de drinkwaterkwaliteit in sommige Europese landen niet die van die in Nederland haalt is een feit echter dit is een onzinbericht en onnodige bangmakerij (kras heeft wel het belang dat klanten gezond op hun bestemming komen).
Smaken verschillen en soms is het water op het randje van vies (genoemde landen zijn soms wel heel scheutig met het gebruik van middelen zoals chloor).
In bijvoorlbeeld Frankrijk verschilt de smaak en kwaliteit per gemeente/departement (Frankrijk heeft itt Nederland nog geen fusiebedrijven en gemeenten regelen zaken vaak zelf.
Meestal is een blik in de lokale supermarkten / tankstations (veel / weinig aanbod van flessewater) voldoende om te weten of de lokale bevolking het water ter plekke drinkt of massaal gebruik maakt van flessewater.

Dat je in warme landen voorzichtig moet zijn met stilstaand (drinkwater) en water in het algemeen is een feit maar kraan goed door laten stromen voor je het water drinkt zou genoeg moeten zijn.
Als er op een bron/fontein o.i.d. in frankrijk non potable vermeld staat dan zou ik me daaraan houden (zat toeristen negeren dit en dat is echt niet handig, helder water is geen criterium om te bepalen of iets veilig is voor je gezondheid).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door kweenie »

alfatrion schreef:
24 jun 2019 23:30
Nu verkoopt Kras 0,5L fles water a €1,- per stuk aan 32 mensen in één bus onder het mom dat je anders ziek wordt.
Dan gaat het om iets heel anders dan de algemene drinkwaterkwaliteit. Als mensen anders bij de benzinestations water uit de kraan in de wc gaan drinken (of erger, uit de tank die de bus bij zich heeft), dan is daar wel wat meer verschil. Los van dat de wastafels bij de benzinestations niet altijd even hygiënisch zijn, wordt er vaak warm water gebruikt voor handenwassen. Wat niet zelden uit een lokale tank komt. Het is dus vaak niet echt goed om bij benzinestations water uit de kraan te drinken.

Overigens kun je natuurlijk ook altijd zelf elders drinken kopen en hoef je niet bij de chauffeur te kopen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door sjohie »

Veldt01 schreef:
25 jun 2019 10:21
Dat de drinkwaterkwaliteit in sommige Europese landen niet die van die in Nederland haalt is een feit echter dit is een onzinbericht en onnodige bangmakerij (kras heeft wel het belang dat klanten gezond op hun bestemming komen).
Smaken verschillen en soms is het water op het randje van vies (genoemde landen zijn soms wel heel scheutig met het gebruik van middelen zoals chloor).
In bijvoorlbeeld Frankrijk verschilt de smaak en kwaliteit per gemeente/departement (Frankrijk heeft itt Nederland nog geen fusiebedrijven en gemeenten regelen zaken vaak zelf.
Meestal is een blik in de lokale supermarkten / tankstations (veel / weinig aanbod van flessewater) voldoende om te weten of de lokale bevolking het water ter plekke drinkt of massaal gebruik maakt van flessewater.

Dat je in warme landen voorzichtig moet zijn met stilstaand (drinkwater) en water in het algemeen is een feit maar kraan goed door laten stromen voor je het water drinkt zou genoeg moeten zijn.
Als er op een bron/fontein o.i.d. in frankrijk non potable vermeld staat dan zou ik me daaraan houden (zat toeristen negeren dit en dat is echt niet handig, helder water is geen criterium om te bepalen of iets veilig is voor je gezondheid).
Hier in Nederland verschilt de smaak ook merkbaar hoor, als ik in een gebied waar geen grondwater gebruikt wordt voor het drinkwater, uit de kraan drink, dan proef ik een merkbaar verschil met het drinkwater thuis, wat wel gemaakt wordt van grondwater.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb dertig jaar ervaring met Frans drinkwater, ook nu weer. Uiteraard probleemloos. Het water is wel heel licht gechloreerd; dat ruik ik met de neus in het glas, proeven doe ik het niet. Juist door een snufje chloor is er geen ziekmakende bacterie te bekennen.

Van een beetje kalk of ijzer in het water raken de darmen echt niet van streek. Dat komt volgens mij door gebrekkige hygiëne.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door geengast »

Zowel Italië als Frankrijk hebben beide drinkbaar, veilig leidingwater. Maar.....in plaats van de enorme zuiveringsinstallaties die Nederland kent, hebben beide genoemde landen een veel goedkopere manier van zuiveren gevonden: chloor toevoegen. En niet zo'n beetje hoor.
Het vervelende van chloor is dat de ene hier helemaal niets van merkt en een ander er een ziek gevoel van kan krijgen.
Een waarschuwing is dus wel degelijk nodig. Niet voor het water, maar voor de chloor erin.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door Revoked »

Alleen in Azië en Afrika heb ik flessenwater moeten drinken, in Europa hang ik gewoon aan de kraan hoor. Je proeft duidelijk verschil, maar levensbedreigend is het niet. Misschien honderd jaar geleden, oude sprookjes help je niet zomaar de wereld uit.
Laatst ergens op een festival €7,- voor een 33cl flesje water.... Dat vond ik dan ook wel weer erg fout. Temeer omdat ik weet hoe dat festival-wereldje werkt.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Revoked schreef:
25 jun 2019 16:31
Laatst ergens op een festival €7,- voor een 33cl flesje water.... Dat vond ik dan ook wel weer erg fout. Temeer omdat ik weet hoe dat festival-wereldje werkt.
:shock: :shock:

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door rvjapio »

Ik kom net uit Napels en drink overal uit de kraan. net als Portugal, Frankrijk, Suriname en nog wat landen. Nooit gezondheidsproblemen gehad.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ook volgens waterinhetbuitenland.nl (een website van Vitens) is het kraanwater in Frankrijk en Italië veilig.

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Theotrucker schreef:
25 jun 2019 09:45
En dan heb je als buschauffeur zo'n mooie bijverdienste opgezet, zul je zien dan komt Alfa in jouw bus. Je hele toekomst ligt in duigen. Hoe moet je nu al je koters te eten geven?
Ik denk dan aan een vak leren.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door alfatrion »

kweenie schreef:
25 jun 2019 10:38
Dan gaat het om iets heel anders dan de algemene drinkwaterkwaliteit. Als mensen anders bij de benzinestations water uit de kraan in de wc gaan drinken (of erger, uit de tank die de bus bij zich heeft), dan is daar wel wat meer verschil. Los van dat de wastafels bij de benzinestations niet altijd even hygiënisch zijn, wordt er vaak warm water gebruikt voor handenwassen. Wat niet zelden uit een lokale tank komt. Het is dus vaak niet echt goed om bij benzinestations water uit de kraan te drinken.
Ik verblijf in hotels en ik heb een druk programma. Vandaag de pas van Zwitserland genomen.

lubeckdave
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:27

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door lubeckdave »

Arizonakid schreef:
24 jun 2019 22:35
Afgelopen week nog leidingwater gedronken in Frankrijk, en ik ben er nog, zonder ziek te zijn geweest.
Lijkt me redelijk overdreven om vooral Frankrijk als gevaarlijk weg te zetten. Ik kan me dat van Italië in klinere dorpjes nog enigzins voorstellen, maar zeker in de steden is ook daar niks aan de hand.
Tja en twijfel gewoon niet zou ik zeggen . Doe ik ook niet . Wat dat betreft gebruik ik in het buitenland , waar dan ook , nooit leiding water om te drinken / koken . Koop altijd een partij water in voor de dagen dat ik verblijf in het buitenland . Hoef ik me ook niet druk te maken over het wel of niet drinken van leiding water . Scheelt ook in mijn Bloeddruk ;-) .

peerk
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 apr 2018 07:30

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door peerk »

Beste mensen, als voormalig touringcar chauffeur wil ik toch even reageren. Kras doet een dergelijke bewering echt niet zomaar, zelf ben ik al een drie keer goed ziek geweest (kost de bus ondernemer zeer veel geld door andere chauffeur of zelfs een andere bus inhuren) . Het meestal erg lage loon van de chauffeur heeft er toe geleid dat het voor chauffeurs is toegestaan wat bij te verdienen. Zelf rekende ik 50 eurocent bovenop de inkoop prijs. De koffie was 75 cent dat apparaat zit namelijk echt niet op de waterleiding aangesloten zoals sommige mensen lijken te denken. Dit is ook flessenwater. Op het toilet is het overigens geen drinkwater. Aan het einde van de rit had je hooguit €150.- verdient. Zo kom je met twee ritten per maand aan een salaris van nog geen €2000.- en daarvoor was je nooit thuis.
Onderweg kon je wel eens wat extra verdienen aan commissie maar dat is de laatste jaren ook steeds minder geworden. Dus kijk alstublieft de chauffeurs niet te veel aan voor deze prijzen en gun ze wat.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@peerk

Vast niet gemeld aan de belastingdienst. :lol:

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zolang ze aan de benzinepomp en op het vliegveld zonder blikken of blozen tussen drie en zes euro per halve liter betalen. Oké daar wordt dan wel de omzetbelasting over betaald.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door alfatrion »

peerk schreef:
27 jun 2019 12:18
Beste mensen, als voormalig touringcar chauffeur wil ik toch even reageren. Kras doet een dergelijke bewering echt niet zomaar, zelf ben ik al een drie keer goed ziek geweest (kost de bus ondernemer zeer veel geld door andere chauffeur of zelfs een andere bus inhuren) .
Uit deze draad maar ook daarbuiten is mij duidelijk geworden dat het leiding water in Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Italië gewoon prima te drinken is. Dat wordt niet anders als jij roept dat je drie keer ziek bent geweest.
peerk schreef:
27 jun 2019 12:18
Dus kijk alstublieft de chauffeurs niet te veel aan voor deze prijzen en gun ze wat.
Het gaat in deze draad niet over de prijs die Kras rekent, of dat mag, wat de winst marge is, wat de absolute winst is en of we de chauffeur wat moeten gunnen. Ik wil gewoon niet voorgelogen worden.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je bent wel gelijk heel stellig, Alfa. Dat het water over het algemeen prima te drinken is, wil niet zeggen dat je er niet ziek van wordt. En dat je voorgelogen wordt, is nog niet gebleken. Lees oa de post van Sjohie van 25-06 09.45 uur nog maar eens.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het leiding water is veilig om te drinken, dat betekend dat je er niet ziek van wordt. Italië heeft op de toeristische plekken overal drinkwaterfonteinen geplaatst in toeristische gebieden.

Het verhaal van Sjohie is een stuk genuanceerder dan wat ik in de bus te horen heb gekregen. Je moest het leiding water niet drinken. Mij is gegarandeerd dat je drie dagen later ziek naar huis terug kon gaan als je leiding water zou drinken. Letterlijk "Je kan het wel drinken, maar na drie dagen ga je dan ziek naar huis."

Het verhaal van Kras is dat dit misschien zou zijn aangeraden omdat in het water legionella zou zitten, maar daarvan wordt je alleen ziek als je het in ademt, bijvoorbeeld door onder de douche te gaan staan.

Gesloten