LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik ben op zoek naar mensen die persoonlijke ervaringen hebben met het leidingwater in Frankrijk en Italië. Kras beweerd namelijk dat als je dit drinkt dat je dan drie dagen later ziek naar huis terug kan gaan. Op internet lees ik echter dat het in deze landen wel veilig is om te drinken. Mijn ouders hebben overigens altijd leiding water gedronken in Italië, Duitsland en Zwitserland, dus ik twijfel ernstig aan de beweringen van Kras. Daarom ben ik Op zoek naar mensen die hier persoonlijk ervaring mee hebben.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57
Beste antwoord
Gekozen door alfatrion

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

door Erthanax » 25 jun 2019 17:00

Ook volgens waterinhetbuitenland.nl (een website van Vitens) is het kraanwater in Frankrijk en Italië veilig.
Arizonakid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Afgelopen week nog leidingwater gedronken in Frankrijk, en ik ben er nog, zonder ziek te zijn geweest.
Lijkt me redelijk overdreven om vooral Frankrijk als gevaarlijk weg te zetten. Ik kan me dat van Italië in klinere dorpjes nog enigzins voorstellen, maar zeker in de steden is ook daar niks aan de hand.

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb zo’n 25 jaar lang tijdens hele lange vakanties in Frankrijk het water daar gedronken. Op elk gemeentehuis hangen lijsten met testen van het drinkwater.

Het is op sommige plaatsen wel erg kalkrijk, maar er is helemaal niets mis mee.

En dat geld ook voor Duitsland. In Zwitserland en Italië ben ik nog nooit geweest.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door kokka »

ik neem hier nooit risico mee. als ik op vakantie ben, haal ik gewoon grote flessen water in de supermarkt.
dat zijn de grote kosten niet.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door renewouters »

Ik drink altijd leidingwater in die landen. Nooit problemen gehad. Maar goed, vanuit Kras snap ik het wel. Als ze niet waarschuwen en mensen worden onverhoopt ziek, dan worden ze op fora zoals deze afgebrand en mogen ze zich komen laten schofferen in een TV uitzending van Radar.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door kweenie »

Het water is wel >anders< dan in Nederland, maar zeker niet onveilig. Ik kan mij wel voorstellen dat als je een gevoelig lichaam hebt en je er niet aan gewend bent, en als je echt veel (nagenoeg alleen maar) leidingwater drinkt, dat je lichaam dan wel even van streek kan zijn.

Maar veel mensen drinken ook andere dranken of ze gebruiken vooral gekookt water voor thee of koffie. Dan zal het niet echt een probleem zijn. Zelf koop ik voor het gewone drinken in zulke landen vaak vanwege de smaak water in de supermarkt. Dat is vaak erg goedkoop en heeft niet de vieze smaak van het leidingwater. Maar voor koffie, koken en tandenpoetsen is het leidingwater geen probleem.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door gosewijn »

40 jaar Frankrijk geen problemen . Af en toe zag je een bordje bij het douchen geen drinkwater omdat het opgepompt was . Water wordt streng gekontroleerd in Frankrijk

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door alfatrion »

renewouters schreef:
24 jun 2019 22:52
Ik drink altijd leidingwater in die landen. Nooit problemen gehad. Maar goed, vanuit Kras snap ik het wel. Als ze niet waarschuwen en mensen worden onverhoopt ziek, dan worden ze op fora zoals deze afgebrand en mogen ze zich komen laten schofferen in een TV uitzending van Radar.
Nu verkoopt Kras 0,5L fles water a €1,- per stuk aan 32 mensen in één bus onder het mom dat je anders ziek wordt.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Zoals Kweenie schrijft: in principe is het kraanwater in Europa eigenlijk overal wel relatief veilig drinkbaar. Alleen is de kwaliteit lang niet overal zo hoog als in Nederland. Bij sommige mensen raakt het maag-darmstelsel toch wat van slag door dat minder goede drinkwater, waardoor men meer tijd op het toilet zal doorbrengen dan op dat mooie strand of gezellige pittoreske dorpspleintje.

Alleen wanneer het specifiek aangegeven staat dat het kraanwater niet drinkbaar is, moet je het echt mijden.

Maar goed, voor een paar dubbeltjes koop je een 2-literfles flessenwater in de supermarkt. Dus als je twijfelt hoef je voor de kosten het flessenwater niet te vermijden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door moederslink »

Alfa, ik denk dat Kras zich bij voorbaat wat indekt.
Het ligt er ook maar aan waar in Italië of waar in Frankrijk.
In piepkleine pittoreske dorpjes zal het misschien wat minder goed gecontroleerd zijn of worden.

Over het algemeen zit er vaak een chloorsmaak aan dat kraanwater , dus dat is niet echt lekker.
Voor de prijs hoef je het in de Mediterrane landen niet te laten , dus zelf koop ik liever flessen water.

zombo
Berichten: 96
Lid geworden op: 10 aug 2015 19:22

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door zombo »

Pas gezond en wel teruggekeerd uit Italië, waar het water uit de kraan veilig drinkbaar is, maar soms een chloorsmaak heeft, waardoor veel mensen liever flessenwater drinken.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Bijverdienste voor de chauffeur. Is normaal.

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou ja, vroeger werd men zogenaamd ziek van de olijfolie en nu blijkbaar van het drinkwater.

Ik zou niet weten waar in Nederland op het gemeentehuis het regelmatige gemaakte testrapport van drinkwater aangeplakt is.

Ik heb in Frankrijk nog nooit een chloorsmaak aan het drinkwater geproefd en we hebben toch jarenlang op verschrikkelijk veel plekken drinkwater getankt.

Allemaal angsthazerij.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door berndv »

alfatrion schreef:
24 jun 2019 23:30
Nu verkoopt Kras 0,5L fles water a €1,- per stuk aan 32 mensen in één bus onder het mom dat je anders ziek wordt.
klinkt bijna als een vorm van misleiding.

Heb nooit problemen ervaren met drinkwater in de landen die je noemt. Het water smaakt anders, zit vaak een wat overheersende chloorsmaak aan, daarom koop ik om gewoon te drinken altijd flessenwater, gelukkig niet tegen woekerprijzen als wat ze in de bus vragen, voor een euro heb je in de supermarkten, maar ook bij de tankstations, wel iets meer dan een halve liter.

Mensen met gevoelige darmen kunnen wel problemen ervaren in de zin van meer tijd op het toilet doorbrengen, maar niet in extremen.

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat ervaren ze ook als ze de ene keer in Drente of zo water drinken en de andere keer in Zeeland.

Allebei prima, maar ook verschillend.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door BL2 »

alfatrion schreef:
24 jun 2019 23:30

Nu verkoopt Kras 0,5L fles water a €1,- per stuk aan 32 mensen in één bus onder het mom dat je anders ziek wordt.
Alfatrion is op vakantie. Ga er lekker van genieten zonder je druk te maken, of laat je los op je hobbij en start aldaar meteen een rechtzaak tegen Kras wegens een ernstige vorm van misleiding. Aan jou de keuze. Vraag wel even het transactie bonnetje ivm de bewijsvoering.
Werd je verplicht tot het kopen van dit water ?
Laatst gewijzigd door BL2 op 25 jun 2019 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Gun die chauffeur ook iets. Dat brengt meer op dan zijn reguliere loon.

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ivo.w schreef:
24 jun 2019 23:30
Zoals Kweenie schrijft: in principe is het kraanwater in Europa eigenlijk overal wel relatief veilig drinkbaar. Alleen is de kwaliteit lang niet overal zo hoog als in Nederland. Bij sommige mensen raakt het maag-darmstelsel toch wat van slag door dat minder goede drinkwater, waardoor men meer tijd op het toilet zal doorbrengen dan op dat mooie strand of gezellige pittoreske dorpspleintje.

Alleen wanneer het specifiek aangegeven staat dat het kraanwater niet drinkbaar is, moet je het echt mijden.

Maar goed, voor een paar dubbeltjes koop je een 2-literfles flessenwater in de supermarkt. Dus als je twijfelt hoef je voor de kosten het flessenwater niet te vermijden.
Dit is exact wat het is. Ik drink in landen als Frankrijk en Italië alleen in geval van "nood" leidingwater, verder heb ik al tijd flessenwater bij me. Kost vrijwel niets en is vele malen lekkerder. Ik ga het risico niet nemen dat ik mijn vakantie op het toilet doorbreng.

Overigens zijn wij als vakantiegangers niet de enigen: ook de locals drinken vaak het leidingwater niet. Dat zal niet voor niets zijn;)
berndv schreef:
25 jun 2019 08:14
alfatrion schreef:
24 jun 2019 23:30
Nu verkoopt Kras 0,5L fles water a €1,- per stuk aan 32 mensen in één bus onder het mom dat je anders ziek wordt.
klinkt bijna als een vorm van misleiding.
Inderdaad. Ik zou gewoon de grote waterflessen kopen, scheelt je klauwen met geld. Of ga voor gemak en koop die kleine flesjes.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En dan heb je als buschauffeur zo'n mooie bijverdienste opgezet, zul je zien dan komt Alfa in jouw bus. Je hele toekomst ligt in duigen. Hoe moet je nu al je koters te eten geven?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kras: gevaar voor de gezondheid: het leidingwater in Frankrijk en Italië kun je beter niet drinken

Ongelezen bericht door sjohie »

Als je een iets gevoeliger spijsverteringskanaal hebt, kan een verandering van drinkwater je wel wat last geven inderdaad. Dat maakt het drinkwater niet beter of slechter als hier, maar wel anders. Vaker blijkt overigens dat ijsblokjes in drinken, niet goed handen wassen na WC gebruik, of niet goed schoongemaakte frisdrankautomaten dan het probleem waren, en niet het drinkwater, maar de oorzaken van dit soort klachten liggen vaak één of twee dagen in het verleden, dus oorzaken achterhalen is dan altijd wat lastiger.

Los van dat je, als een reisorganisatie iets spontaan aanbiedt, je even achter je oren moet krabben, want het is een bedrijf, en die doen niet aan liefdadigheid, kan het wel zo zijn dat er regionale problemen zijn, dus specifiek voor een bepaalde streek of stad, die zo'n advies wel nuttig maken. Dat soort info vindt je voor landen als Frankrijk en Italië niet zo gemakkelijk online, dus dan kan het wel nut hebben. Verder is het erg persoonlijk, ik ben inmiddels ~25 keer in Griekenland geweest, en heb in al die jaren nooit problemen gehad. De liefde van mijn leven, is er een keer zo ziek geworden, dat ze zwaar uitgedroogd aan het infuus moest in het ziekenhuis. Dat was op een Grieks eiland waar ik 15x ben geweest, en in hetzelfde plaatsje waar ik dat jaar ook was. (we kenden elkaar toen uberhaupt nog niet, dus ik was er niet zelf exact bij). Maar goed, ik bedoel maar te zeggen, hetzelfde water kan bij twee verschillende personen, heel andere dingen veroorzaken.

En als je ff googled op "Flynt Michigan" dan zal je zien dat een voorheen goed werkende/veilige watervoorziening in een 1e-wereld land, toch zomaar ineens een gevaar voor de volksgezondheid op kan leveren.

Ik zou een claim van Kras dan dus ook niet zomaar terzijde schuiven, maar met weliswaar enig gezond wantrouwen, wel serieus nemen.
Laatst gewijzigd door sjohie op 25 jun 2019 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten