LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zie alleen maar één vraag, die in verschillende manieren wordt gesteld. Een stelling is een bewering, bijvoorbeeld de maan is een kubus. Het wordt pas echt interessant als zo'n stelling van argumenten wordt voorzien.

Ik zie overigens dat Moneyman eerder het antwoord op je vraag al had gegeven.
hotel-vakantieparken-en-campings-f20/pr ... l#p2763641

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

JozJan schreef:
19 jun 2020 08:46
Overigens, de vergelijking met 99% betalen voor een product dat wordt gekocht is zinloos. Die zaken zijn helemaal niet vergelijkbaar.
De stelling van Nijogeth begrijp ik in de zin dat een partij minder mag leveren dan overeengekomen. Uit die stelling volgt dat de Efteling de openingstijden van aanpassen naar 10-18 waar in oktober nog van 10-20 was aangegeven. Uit diezelfde stelling volgt ook dat ik zou moeten wegkomen als ik altijd slechts 99% betalen.
Nijogeth schreef:
18 jun 2020 00:21
Persoonlijk denk ik dat een rechter echt niet mee gaat in de claim dat TS dat half uurtje dat ie mist vergoed moet gaan hebben, gebaseerd op tijden uit het verleden. Ik denk dat er ook wel enigszins verwacht wordt dat TS meegaat in de openingstijden van het nieuwe jaar, zolang dat allemaal niet teveel af zal wijken van de reguliere openingstijden van 10-18.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door JozJan »

De vergelijking tussen minder producten leveren en kortere openingstijden raakt echt kant noch wal.

Bovendien: er is geeneens sprake van kortere openingstijden. Dat er maanden eerder andere openingstijden voor nu werden vermeld kan zo zijn, maar daar kun je echt geen rechten aan ontlenen. Ook op het ticket of in de ticketvoorwaarden niet. Daar staan namelijk geen tijden gemeld. Maar goed, het is je al meerdere keren uitgelegd en je wil het kennelijk niet begrijpen (ik hanteer hier even bewust dezelfde stelligheid ten aanzien van een (mij, in dit geval) mening als hier gebruikelijk schijnt te zijn.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zou het proberen Alfatrion. Gewoon overal maar 99% betalen. Ik denk dat je overal de deur gewezen wordt. Echter als er een kleine afwijking in de geleverde hoeveelheid zit, dan zullen de meeste mensen het alsnog afnemen zonder te klagen. Maar dat is totaal niet relevant in mijn stelling, want ik zeg dat helemaal niet.

Ik blijf erbij dat de Efteling gewoon zijn gelijk gaat krijgen bij de rechter, omdat mensen de hele avondopening willen krijgen, terwijl ze in werkelijkheid langer in het park kunnen zijn dan de reguliere openingstijden (en dat zijn in mijn ogen de openingstijden die het grootste deel van het jaar worden gehanteerd, oftewel 10-18).

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik weet nu nog steeds niet of ik nu van de zomer moet bijbetalen omdat de openingstijden nu langer zijn dan in oktober op de website stond. Als iemand recht heeft op compensatie als ze een uur korter kunnen blijven moet dat andersom dus ook werken.

Het mooie aan de hele discussie is dat de klant in bepaalde omstandigheden een uurtje minder de tijd heeft, maar meer kan doen omdat het rustiger is. Dan heb ik dus driedubbel geluk. En rustiger, en langere openingstijden en ik krijg veelal voorrang.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

JozJan schreef:
19 jun 2020 11:40
Dat er maanden eerder andere openingstijden voor nu werden vermeld kan zo zijn, maar daar kun je echt geen rechten aan ontlenen. Ook op het ticket of in de ticketvoorwaarden niet. Daar staan namelijk geen tijden gemeld.
Een overeenkomst wordt niet in een vacuüm gesloten. Er zijn wel rechten te ontlenen aan de openingstijden zoals die destijds gepubliceerd worden.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door JozJan »

Kennelijk geloof jij dat inderdaad. Maar dat maakt het nog niet de waarheid.

Het gebeurt ook wel eens dat een of meer attracties dicht zijn. Dan wordt ook geen 100% 'geleverd' door de Efteling zeker? EN zou je een deel van de toegangsprijs terug moeten kunnen vorderen? De vraag stellen is heb beantwoorden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

@alfatrion en anderen,
Dus een klant boekt verblijfsaccommodatie bij de Efteling.
Klant mag niet alleen in dat hotel verblijven, maar ook gebruik maken van het park. Dat is de afspraak en precies daarom boekt de klant.

Natuurlijk mag de klant aan de overeenkomst rechten ontlenen over de mate waarin hij tijdens zijn verblijf van het attractiepark gebruik mag maken.
Dat geldt zelfs als daarover niets expliciet gezegd is ten tijde van het maken van de boeking, of als daarover wel informatie beschikbaar was, maar de klant heeft daar geen kennis van genomen. Die rechten zijn er.

Stel dat ten tijde van het boeken, weliswaar niet in de boeking, maar elders op de website van de Efteling toekomstige openingstijden gepubliceerd zijn, zodanig dat de volgende conclusie gerechtvaardigd is: voor elke dag van de geboekte vakantie zullen de openingstijden zijn van 10.00 uur tot 19.00 uur.

Vraag: welke rechten kan de klant hieraan exact ontlenen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door moederslink »

tttlocke schreef:
19 jun 2020 13:44
Vraag: welke rechten kan de klant hieraan exact ontlenen?
Op zijn minst een recht op vergoeding van het avondeten , omdat hij nu niet goedkoop frietjes op het park kan eten . 1700u is te vroeg en om 1800u moet ie er uit dus wordt ' het diner ' duurder dan gepland... :mrgreen:

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

moederslink schreef:
19 jun 2020 13:50
tttlocke schreef:
19 jun 2020 13:44
Vraag: welke rechten kan de klant hieraan exact ontlenen?
Op zijn minst een recht op vergoeding van het avondeten , omdat hij nu niet goedkoop frietjes op het park kan eten . 1700u is te vroeg en om 1800u moet ie er uit dus wordt ' het diner ' duurder dan gepland... :mrgreen:
Zo goedkoop zijn die frietjes niet hoor. Gelukkig zit er in de buurt ook een leuk Amerikaans restaurantje waar je aan een zuil je eten kan bestellen en buiten kan opeten. Of nog leuker, met je auto bij een apparaat bestellen en bij een raam ophalen. Goedkoper dan de frietjes van de Efteling.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door JozJan »

Er zitten zelfs 2 van die Amerikaanse tentjes naast elkaar daar Neo :-)

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
19 jun 2020 13:50
tttlocke schreef:
19 jun 2020 13:44
Vraag: welke rechten kan de klant hieraan exact ontlenen?
Op zijn minst een recht op vergoeding van het avondeten , omdat hij nu niet goedkoop frietjes op het park kan eten . 1700u is te vroeg en om 1800u moet ie er uit dus wordt ' het diner ' duurder dan gepland... :mrgreen:
:)
Maar geen antwoord op de vraag, waarvoor het niet relevant is wat de daadwerkelijke openingstijden zullen zijn.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

tttlocke schreef:
19 jun 2020 13:44
Stel dat ten tijde van het boeken, weliswaar niet in de boeking, maar elders op de website van de Efteling toekomstige openingstijden gepubliceerd zijn, zodanig dat de volgende conclusie gerechtvaardigd is: voor elke dag van de geboekte vakantie zullen de openingstijden zijn van 10.00 uur tot 19.00 uur.

Vraag: welke rechten kan de klant hieraan exact ontlenen?
Dat hij van 10h tot 19h in het park kan en mag zijn. Voor de hotelgasten geld dat zij dan van 9h tot 19 in het park mogen zijn en ook tussendoor op het hotel verblijven.
Haviltex:
De vraag hoe in een schriftelijk contract de verhouding van partijen is geregeld en of dit contract een leemte laat die moet worden aangevuld, kan niet worden beantwoord op grond van alleen maar een zuiver taalkundige uitleg van de bepalingen van dat contract. Voor de beantwoording van die vraag komt het immers aan op de zin die partijen in de gegeven omstandigheden over en weer redelijkerwijs aan deze bepalingen mochten toekennen en op hetgeen zij te dien aanzien redelijkerwijs van elkaar mochten verwachten. Daarbij kan mede van belang zijn tot welke maatschappelijke kringen partijen behoren en welke rechtskennis van zodanige partijen kan worden verwacht.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 009:BI6319
JozJan schreef:
19 jun 2020 13:42
Het gebeurt ook wel eens dat een of meer attracties dicht zijn. Dan wordt ook geen 100% 'geleverd' door de Efteling zeker?
Waarom zou je mogen verwachten dat er geen onderhoud wordt verricht op het moment dat jij het park bezoekt?
Laatst gewijzigd door alfatrion op 19 jun 2020 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
19 jun 2020 15:26
tttlocke schreef:
19 jun 2020 13:44
Stel dat ten tijde van het boeken, weliswaar niet in de boeking, maar elders op de website van de Efteling toekomstige openingstijden gepubliceerd zijn, zodanig dat de volgende conclusie gerechtvaardigd is: voor elke dag van de geboekte vakantie zullen de openingstijden zijn van 10.00 uur tot 19.00 uur.

Vraag: welke rechten kan de klant hieraan exact ontlenen?
Dat hij van 10h tot 19h in het park kan en mag zijn. Voor de hotelgasten geld dat zij dan van 9h tot 19 in het park mogen zijn en ook tussendoor op het hotel verblijven.
Hoe komt u nu weer aan die 9h tot 19?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hotelgasten mogen toch een uur eerder het park in?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
19 jun 2020 15:26
tttlocke schreef:
19 jun 2020 13:44
Stel dat ten tijde van het boeken, weliswaar niet in de boeking, maar elders op de website van de Efteling toekomstige openingstijden gepubliceerd zijn, zodanig dat de volgende conclusie gerechtvaardigd is: voor elke dag van de geboekte vakantie zullen de openingstijden zijn van 10.00 uur tot 19.00 uur.

Vraag: welke rechten kan de klant hieraan exact ontlenen?
Dat hij van 10h tot 19h in het park kan en mag zijn.
Waarom?

Op welke wijze speelt het Haviltex arrest een rol in het voordeel van de klant? Kunt u dat uitleggen? Is het niet zo dat het principe uit dat arrest niet juist de Efteling in de kraam te pas komt?
alfatrion schreef:
19 jun 2020 15:26
JozJan schreef:
19 jun 2020 13:42
Het gebeurt ook wel eens dat een of meer attracties dicht zijn. Dan wordt ook geen 100% 'geleverd' door de Efteling zeker?
Waarom zou je mogen verwachten dat er geen onderhoud wordt verricht op het moment dat jij het park bezoekt?
Ik formuleer het even anders. De verblijfsgast boekt zijn verblijf met parktoegang zoals al eerder aangegeven. Op de website waar geboekt wordt is elders informatie over het park aanwezig: een mooi kaartje, met een opsomming van alle 40 attracties.
Een half jaar later wordt het park bezocht. Wat blijkt? Er zijn weliswaar 3 nieuwe attracties bijgekomen waarvan ten tijde van het boeken nog geen sprake was, maar één van de 40 attracties is definitief verdwenen. Niks 'onderhoud', maar gewoon verwijderd, opgeheven.

Vraag:
- voldoet De Efteling nog wel aan de overeenkomst zoals met de klant gesloten?
- heeft de klagende klant recht op compensatie?

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door JozJan »

tttlocke schreef:
19 jun 2020 15:54
Op welke wijze speelt het Haviltex arrest een rol in het voordeel van de klant? Kunt u dat uitleggen? Is het niet zo dat het principe uit dat arrest niet juist de Efteling in de kraam te pas komt?
Precies. Ik zie ook totaal niet waarom dit arrest in deze kwestie relevant zou zijn.
alfatrion schreef:
19 jun 2020 15:26
Waarom zou je mogen verwachten dat er geen onderhoud wordt verricht op het moment dat jij het park bezoekt?
Dag mag je niet verwachten. Zoals je ook niet mag verwachten dat je rechten kunt ontlenen aan toekomstige mogelijke openingstijden op de website.

Stel dat jouw stelling waar zou zijn, dan kan de Efteling nooit zijn openingstijden aanpassen zonder klanten te moeten compenseren. Want: het stond toch op de website? Gegarandeerd dat ze dan maar geen openingstijden meer zouden publiceren.

litsenj
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2016 11:26

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door litsenj »

Onbeperkt toegang slaat vooral op op de mogelijkheid om tussendoor even naar de verblijfsaccomodatie te gaan en dus vaker per dag het park te betreden. Dit heeft volgens mij dus echt niets met openingstijden te maken.

Daarbij denk ik dat met de beperkte bezoekersaantallen maar minimale wachtrijen bestaan. Er is dus alle ruimte om alle attracties te bezoeken, misschien zelfs vaker.
Het voordeel hiervan is ook nog dat je 's avonds ook nog eens beter kunt genieten van de faciliteiten van je verblijfsaccomodatie, toch? Wellicht heb je daar ook zelfs voor betaald. Ik heb hoe dan ook niet de indruk dat je ook maar iets te kort gaat komen. Of je moet de (gezellige) drukte gaan missen.

En al met al probeert Efteling hiermee natuurlijk gewoon dit jaar enigszins te overleven, net als de rest van de entertainment en toerisme branche. Corona vraagt om bijzondere maatregelen, waar deze natuurlijk ook in past.
Groot gelijk ook, ik hoop dat we komende jaren weer volop naar pretparken kunnen.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Juist Litsenj, mensen die niet in willen zien dat de Efteling hier zijn best doet er voor iedereen het beste van te maken en zoveel mogelijk mensen de kans te geven om toch het park te bezoeken, terwijl ze ondertussen ook nog eens proberen er meer voor zichzelf uit te slepen, dat zijn mensen die je eigenlijk al niet meer serieus hoort te nemen. Dat zijn het type mensen dat een standpunt inneemt dat alleen henzelf uitkomt en er vervolgens met geen millimeter vanaf wil wijken.

Voor Alfatrion. Aangezien u duidelijk weet waarover u praat, hoe zou u er dan voor zorgen dat de mensen, die zo'n verblijf hebben geboekt, in de avond alsnog naar het park kunnen, terwijl hetzelfde aantal verschillende mensen het park kunnen bezoeken? Houdt er rekening mee dat de maximum capaciteit van het park al bereikt is en het huidige aantal bezoekers niet minder mag worden (want het is al te krap met beschikbaarheid). Ik hoor uw antwoord hierop graag.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

tttlocke schreef:
19 jun 2020 15:54
alfatrion schreef:
19 jun 2020 15:26
tttlocke schreef:
19 jun 2020 13:44
Stel dat ten tijde van het boeken, weliswaar niet in de boeking, maar elders op de website van de Efteling toekomstige openingstijden gepubliceerd zijn, zodanig dat de volgende conclusie gerechtvaardigd is: voor elke dag van de geboekte vakantie zullen de openingstijden zijn van 10.00 uur tot 19.00 uur.

Vraag: welke rechten kan de klant hieraan exact ontlenen?
Dat hij van 10h tot 19h in het park kan en mag zijn.
Waarom?

Op welke wijze speelt het Haviltex arrest een rol in het voordeel van de klant? Kunt u dat uitleggen? Is het niet zo dat het principe uit dat arrest niet juist de Efteling in de kraam te pas komt?
Je geeft zelf aan dat er in de boeking niets wordt aangegeven over wanneer je het park in mag. Daarmee zou er sprake zijn van een aanbod dat onvoldoende bepaald is. Deze leemte bestaat enkel kijkt naar wat tijdens de boeking is gecommuniceerd. Als je verder kijkt dan je neus lang is dan zie je dat de Efteling openingstijden heeft gecommuniceerd. Wanneer je een kaartje koopt voor een datum dan is het redelijk om in die omstandigheid die datum te begrijpen als dat je van 10h tot 19h naar binnen mag en dat is ook redelijk om te verwachten.
tttlocke schreef:
19 jun 2020 15:54
Ik formuleer het even anders. De verblijfsgast boekt zijn verblijf met parktoegang zoals al eerder aangegeven. Op de website waar geboekt wordt is elders informatie over het park aanwezig: een mooi kaartje, met een opsomming van alle 40 attracties.
Een half jaar later wordt het park bezocht. Wat blijkt? Er zijn weliswaar 3 nieuwe attracties bijgekomen waarvan ten tijde van het boeken nog geen sprake was, maar één van de 40 attracties is definitief verdwenen. Niks 'onderhoud', maar gewoon verwijderd, opgeheven.
Dat zou ik zien als een wijziging van de overeenkomst. Dit is m.i. vergelijkbaar met het wijzigen van een zenderaanbod, ook dat is een wijziging van de overeenkomst. De Efteling mag dat doen als ze in haar voorwaarden heeft staan dat ze dat mag doen en de klant kosteloos mag ontbinden. Als ze dat niet in de voorwaarden heeft staan dan kun je voor compensatie aankloppen.

Gesloten