LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

tttlocke schreef:
23 jun 2020 15:20
Wat vaststaat is dat er foto's zijn met onjuiste of misleidende onderschriften.
Er is bijvoorbeeld een foto met onderschrift 'Bij de ingang geen afstand gehouden', om aan te geven dat de afstandsregels worden geschonden. Maar die foto bevestigt dat allerminst.
Dat staat helemaal niet vast - dat is jouw mening. Als ik die foto zie, zie ik massa's mensen in de rij staan waar écht geen anderhalve meter afstand gehouden wordt.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door Jablan »

tttlocke schreef:
23 jun 2020 14:18
Misschien kan forumviroloog Jablan er nog iets over zeggen. ;)
:P goh ... en dat van jou :lol:

Verslaggever van omroep Brabant en de foto's, meer heb ik niet. Zou graag een foto van boven willen zien, volgende keer met een drone op stap? Kost niet veel, maar levert mooie beelden op.

Christian Drosten, van beroep viroloog, heeft in de NDR-podcasts hier al veel over opgemerkt. Vertaald naar de Efteling:
1: mensen staan buiten en buiten verwaait alles sneller dan binnen.
2: mensen staan rustig te wachten, ze zingen niet, ze roepen niet. Heel veel vocht zal er niet uit de mond komen. Alleen wanneer het 'NEE' tegen de eigen kinderen is te horen, maar dat wordt meestal omlaag geroepen, niet in het gezicht van een vreemde.
3: al houdt niet iedereen netjes afstand, er zit veel lucht in de rijen, dus wel meer afstand dan vroeger.
4: bij lage aantallen besmettingen heeft het geen zin om een R-waarde te berekenen.
5: Sars-Cov2 heeft een afwijkend besmettingspatroon. De meeste mensen besmetten slechts 1 andere persoon, slechts een enkeling besmet heel veel anderen en de voorwaarden voor een succesvolle virusoverdracht ontbreken in de Efteling. Er zijn geen koude, afgesloten ruimtes met hoge luchtvochtigheid en mensen dicht op elkaar. Het is geen stadion met eigen luchtcirculatie.

Ik geloof niet, dat de Efteling een potentiële besmettingshaard is met deze aanpak. Met de kanttekening, dat je mensen niet moet laten schuilen in de restaurants tijdens een regenbui, want dan krijg je wel veel vocht in de lucht en mensen te dicht op elkaar. Het is beter om zelf een grote paraplu mee te nemen als het weerbericht kans op een wolkbreuk aangeeft.
Laatst gewijzigd door Jablan op 23 jun 2020 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12308
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Vroeger, jaja daar is die weer, kwamen er mensen bij ons in de winkel die stiekem foto’s maakte an afwijkende voorvallen. Rommel in een gangpad, volle prullenbakken en lege vakken. Als je maar de juiste hoek neemt lijkt alles afwijkend.
Zo ook hier. De Efteling heeft zaken aangepast en dat is gecontroleerd. Dan is het heel makkelijk om op een punt te gaan staan en van daar uit een groepje fotograferen. Wil dat zeggen dat een momentopname op een specifieke plek garant staat voor het hele park in de hele zomer?

Natuurlijk zullen er mensen zijn die graag te dicht op een ander willen gaan staan, maar daar ben je dan zelf bij. Een wegbeheerder kan ook niet verantwoordelijk gehouden worden voor de weggebruiker.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
23 jun 2020 15:47
Natuurlijk zullen er mensen zijn die graag te dicht op een ander willen gaan staan, maar daar ben je dan zelf bij. Een wegbeheerder kan ook niet verantwoordelijk gehouden worden voor de weggebruiker.
Maar wél voor een duidelijke bewegwijzering en aanwijzingen, én voor handhaving.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
23 jun 2020 15:44
Ik geloof niet, dat de Efteling een potentiële besmettingshaard is met deze aanpak.
Eens, voor zover het besmetting via de lucht betreft. Wat me verbaasde, was de keuze om slechts één keer in de twee uur de handgrepen van de karretjes van de achtbanen schoon te maken.

NeoDutchio
Berichten: 12308
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
23 jun 2020 15:52
NeoDutchio schreef:
23 jun 2020 15:47
Natuurlijk zullen er mensen zijn die graag te dicht op een ander willen gaan staan, maar daar ben je dan zelf bij. Een wegbeheerder kan ook niet verantwoordelijk gehouden worden voor de weggebruiker.
Maar wél voor een duidelijke bewegwijzering en aanwijzingen, én voor handhaving.
Het park mocht pas open na controle. En aangezien ze open zijn was alles dus akkoord bevonden.

Nijogeth
Berichten: 9954
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
23 jun 2020 15:04
Zo'n R waarde laat dan zien hoe goed je bezig bent. Als de Efteling slecht scoort en Duinrel goed dan gaan meer mensen naar Duinrel.
En hoe zie je dat dan voor je? Die pretparken zitten al vol, als mensen niet naar Duinrell kunnen, gaan ze alsnog naar de Efteling. En dan zit die ook volgeboekt. Verandert dus helemaal niets in mijn ogen. En daar komen dan nog de moeilijkheden om die R-waarde te berekenen bij kijken, zoals Moneyman al aangaf.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:
23 jun 2020 15:39
tttlocke schreef:
23 jun 2020 15:20
Wat vaststaat is dat er foto's zijn met onjuiste of misleidende onderschriften.
Er is bijvoorbeeld een foto met onderschrift 'Bij de ingang geen afstand gehouden', om aan te geven dat de afstandsregels worden geschonden. Maar die foto bevestigt dat allerminst.
Dat staat helemaal niet vast - dat is jouw mening. Als ik die foto zie, zie ik massa's mensen in de rij staan waar écht geen anderhalve meter afstand gehouden wordt.
Het draait om het zich houden aan de afstandsregels: 1,5 meter afstand tenzij huisgenoten.
Ik kreeg eerst dezelfde indruk als wat jij hier beschrijft. Dus trok ik de conclusie die jij ook trok: 'dat ziet er inderdaad niet uit zoals het hoort: massa's die zich niet aan de regels houden'.

En toen keek ik wat beter. en zoals Angel1978 ook aangaf, kun je vanuit deze positie niet zien of de mensen 1,5 meter achter hun voorgangers staan of niet. Het gaat om de diepte. Dus verwierp ik mijn eerdere conclusie en paste die aan: 'deze foto laat niet zien dat de afstandsregels massaal worden geschonden'.
De enige logische verklaring die ik kan bedenken voor het feit dat jij een andere conclusie trekt, is dat je de uitzondering voor huisgenoten over het hoofd ziet.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
23 jun 2020 16:07
Moneyman schreef:
23 jun 2020 15:52
NeoDutchio schreef:
23 jun 2020 15:47
Natuurlijk zullen er mensen zijn die graag te dicht op een ander willen gaan staan, maar daar ben je dan zelf bij. Een wegbeheerder kan ook niet verantwoordelijk gehouden worden voor de weggebruiker.
Maar wél voor een duidelijke bewegwijzering en aanwijzingen, én voor handhaving.
Het park mocht pas open na controle. En aangezien ze open zijn was alles dus akkoord bevonden.
En ik altijd maar denken dat jij van de praktijk was. In theorie klopt het, maar volgens deze ooggetuigen rammelt het in de praktijk. Het probleem zit bij de handhaving.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Inmiddels zitten we weer boven de 1. De Efteling heeft daar zijn aandeel in. Het is tijd om te handelen.

https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/

angel1978
Berichten: 10940
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

alfatrion schreef:
23 jun 2020 18:18
Inmiddels zitten we weer boven de 1. De Efteling heeft daar zijn aandeel in. Het is tijd om te handelen.

https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/
Waarmee je exact aangeeft waarom dit 100% onzinnig is..
De claim dat de Efteling een aandeel heeft in dit cijfer is weliswaar grappig, maar ook erg dom.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

We zijn er toch echt met zijn alle in Nederland verantwoordelijk voor dat het R cijfer nu 1,05 is. De laatste keer dat ik het heb gecontroleerd lag de Efteling nog in Nederland, sowieso komen er veel Nederlanders. Het idee dat iedereen behalve de Efteling hier verantwoordelijk voor is vind ik eerlijk nog veel dommer.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

tttlocke schreef:
23 jun 2020 17:21
De enige logische verklaring die ik kan bedenken voor het feit dat jij een andere conclusie trekt, is dat je de uitzondering voor huisgenoten over het hoofd ziet.
Nope. Ik kijk naar diepte én zijdelingse afstand. Die is evident niet in orde - en de aanname dat dat dan allemaal huisgenoten zijn, acht ik gezien de eerder al geschetste context kansloos.

Nijogeth
Berichten: 9954
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
23 jun 2020 18:18
Inmiddels zitten we weer boven de 1. De Efteling heeft daar zijn aandeel in. Het is tijd om te handelen.

https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/
Is dat dan zo gek met zo weinig besmettingen? Stel er is op maandag 1 nieuwe besmetting bekend en op dinsdag 2, dan is de R al 2, terwijl er maar 2 nieuwe besmettingen zijn. Des te minder besmettingen, des te sneller zal de R omhoog en omlaag gaan.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er zijn gisteren c.a. 1.715 besmettingen. Een R van 1,05 betekend dat dat er vandaag 1.800 zijn en overmorgen 1891.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:
24 jun 2020 07:07
Er zijn gisteren c.a. 1.715 besmettingen. Een R van 1,05 betekend dat dat er vandaag 1.800 zijn en overmorgen 1891.
Theoretische want het RIVM berekend de R waarde op basis van het aantal ziekenhuis opnames en de R waarde loopt twee weken achter op de cijfers.

Eergisteren is er 1 patiënt opgenomen en vandaag 0 (dit kan nog gecorrigeerd worden) maar op basis daarvan is de R waarde 0 op dit moment.

De R waarde zegt gewoon te weinig bij zo weinig besmettingen. Maatregelen neem je dus niet enkel op de R waarde maar op de combinatie van aantal ziekenhuis opnames en IC opnames en deze liggen heel ver onder de norm.

Uit de drukke pinksterdagen, protestmars op de Dam (en vele andere situaties) kun je stellen dat de Efteling geen bron is van Corona verspreiding.

Mensen lopen mogelijk dicht langs elkaar maar in supermarkten gebeurd dit op veel grotere schaal en zou dan eerder een bron van verspreiding zijn de praktijk laat zien dat dit wel meevalt.

Het virus is nog niet weg en een nieuwe uitbraak kan gebeuren, maar laten we nou niet op basis van de R waarde conclusies gaan trekken, zelfs het RIVM doet dit niet.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
24 jun 2020 00:43
Is dat dan zo gek met zo weinig besmettingen? Stel er is op maandag 1 nieuwe besmetting bekend en op dinsdag 2, dan is de R al 2, terwijl er maar 2 nieuwe besmettingen zijn. Des te minder besmettingen, des te sneller zal de R omhoog en omlaag gaan.
Inderdaad. De R alleen zegt niet zoveel, het is van belang 'm te zien in de absolute én relatieve context.
alfatrion schreef:
24 jun 2020 07:07
Er zijn gisteren c.a. 1.715 besmettingen. Een R van 1,05 betekend dat dat er vandaag 1.800 zijn en overmorgen 1891.
In theorie wel. In de praktijk werkt het niet zo absoluut. Het berekenen van de R is geen exacte wetenschap, al is het maar omdat veel van de in te voeren variabelen ook niet zuiver zijn.

Overigens maken we er inmiddels wel meer een Corona-topic van in plaats van een Efteling-topic :wink:

angel1978
Berichten: 10940
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
24 jun 2020 09:03
Nijogeth schreef:
24 jun 2020 00:43
Is dat dan zo gek met zo weinig besmettingen? Stel er is op maandag 1 nieuwe besmetting bekend en op dinsdag 2, dan is de R al 2, terwijl er maar 2 nieuwe besmettingen zijn. Des te minder besmettingen, des te sneller zal de R omhoog en omlaag gaan.
Inderdaad. De R alleen zegt niet zoveel, het is van belang 'm te zien in de absolute én relatieve context.
alfatrion schreef:
24 jun 2020 07:07
Er zijn gisteren c.a. 1.715 besmettingen. Een R van 1,05 betekend dat dat er vandaag 1.800 zijn en overmorgen 1891.
In theorie wel. In de praktijk werkt het niet zo absoluut. Het berekenen van de R is geen exacte wetenschap, al is het maar omdat veel van de in te voeren variabelen ook niet zuiver zijn.

Overigens maken we er inmiddels wel meer een Corona-topic van in plaats van een Efteling-topic :wink:
De bandbreedte was de vorige keer ( 0,85 ) tussen de 0 en de 8,45.. Dus de onzekerheid is zo groot dat dit soort getallen simpelweg niet te trekken zijn. Daarom is een R-getal voor de Efteling ook complete onzin.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

sylvesterb schreef:
24 jun 2020 08:31
De R waarde zegt gewoon te weinig bij zo weinig besmettingen. Maatregelen neem je dus niet enkel op de R waarde maar op de combinatie van aantal ziekenhuis opnames en IC opnames en deze liggen heel ver onder de norm.
Groepsimmumiteit is een illusie. Dit virus gaat alleen weg als we het uitdoven. Bijvoorkeur dus een R waarde van 0.
sylvesterb schreef:
24 jun 2020 08:31
Uit de drukke pinksterdagen, protestmars op de Dam (en vele andere situaties) kun je stellen dat de Efteling geen bron is van Corona verspreiding.
Dat er niemand besmet is geraakt op de dam berust op toeval. Er was niemand met het virus. De Efteling ligt in Brabant, de provincie met de meeste besmettingen.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Overigens maken we er inmiddels wel meer een Corona-topic van in plaats van een Efteling-topic :wink:
moneyman

Je hebt helemaal gelijk.

Gesloten