Omboeken chalet

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
DikkieLam
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mei 2014 12:37

Omboeken chalet

Ongelezen bericht door DikkieLam »

Ik heb een vraagje, waar ik zelf niet uitkom. Ik heb bij Eurocamps (aangesloten bij ANVR / SGR) een reis geboekt. Ik dacht dat in het chalet een airco zat. Maar ik had niet goed gekeken. Er stond een sterretje bij. Bij dat sterretje stond een uitleg. Nu blijkt dat er geen airco in de chalet zit. Dat vind mijn vrouw een groot probleem. Maar ik dacht, dan boeken we gewoon om, want dat mag tot 7 dagen voor vertrek.

Nu heb ik vanuit Eurocamps die met mij mee hebben gedacht wel 7 alternatieve opties om uit te kiezen. Dus tot zover geen klachten.

Alleen wat Eurocamps stelt is dat ik nu niet mag uitgaan van de prijs van de website maar ik moet uitgaan van het moment van boeken. Veel van de prijzen van nu liggen onder de prijs van dat moment. Nu is mijn vraag de volgende:

- Mag dat wel? Heb ik een recht tot omboeken. Ik heb namelijk wel het recht op annuleren en dat kost mij 25% van de reissom. Maar over omboeken vind ik niets terug.
- Bijkomende complicerende factor is dat ik de reisorganisatie niet meer kan controleren. Ik heb niet de boekingsprijzen van die datum tot mijn beschikking.

Ik kom er sowieso wel uit want ik ga wel omboeken. Maar kan ik mijn standpunt nog hard maken door iets uit de wetgeving of voorwaarden van de ANVR over omboeken aan te halen. Zou iemand hier iets vanaf weten?

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07
Beste antwoord
Gekozen door DikkieLam

Re: Omboeken chalet

door Ivo.w » 02 jun 2023 07:18

De mogelijkheid tot omboeken is een gunst van de reisorganisatie. Aan die gunst mogen zij bepaalde voorwaarden verbinden.

Nu is de mogelijkheid tot omboeken ook vastgelegd in de algemene voorwaarden. Daarmee is de gunst onderdeel geworden van de oorspronkelijke overeenkomst en ook een recht geworden. Maar wel met de bijbehorende (beperkende) voorwaarden.
Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Omboeken chalet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het lijkt mij logisch dat u de prijs betaalt voor dat andere huisje wat van toepassing was ten tijde van de eerste boeking.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Omboeken chalet

Ongelezen bericht door Har45 »

Te vinden in de voorwaarden waar u mee akkoord bent gegaan.

3. Wijzigingen
3.1. Na totstandkoming van de overeenkomst kan de reiziger een wijziging daarvan verzoeken. Tot 7 dagen voor de aankomst datum van het betreffende verblijf kan de reiziger éénmaal zonder extra wijzigingskosten een aanpassing doorgeven. Voor een tweede of volgende wijziging wordt € 25,- per wijziging in rekening gebracht. Indien de gewijzigde boeking duurder is, dan betaalt u het verschil bij. Voor boekingen gemaakt na 1 april 2021; als uw gewijzigde reis goedkoper is ontvangt u geen geld retour. Zoals vermeld onder 2.2 kunt u geen gebruik maken van eventuele prijsverlagingen of last minute kortingen die ingegaan zijn na uw oorspronkelijke boekingsdatum. U kunt omboeken tegen de geldende prijzen op de oorspronkelijke boekdatum.

Link: https://www.eurocamp.nl/hulp-en-contact ... oorwaarden

DikkieLam
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mei 2014 12:37

Re: Omboeken chalet

Ongelezen bericht door DikkieLam »

Ah, daar stond het in de voorwaarden van Eurocamps.

Ja, ik baal daar natuurlijk wel van. Maar het is inderdaad ook wel te begrijpen dat ze dit hanteren. Daarom zei ik ook dat ik geen klachten had. Mogelijk staat Eurocamps volledig in zijn recht

Ik waardeer sowieso ook de eerdere reacties. Maar wat ik mij afvraag en waar ik nog geen antwoord op heb is het volgende:

1. Is omboeken volgens de Nederlandse wet of de ANVR/SGR een gunst of een recht?
2. Als het een recht is. Wat staat er dan genoemd over het gebruiken van de historische versus de actuele prijzen?

Ik zal hier zelf ook nog eens verder naar zoeken. Ik ben sowieso altijd wel nieuwsgierig naar hoe dit soort dingen in de wet staan. Want corresponderen de voorwaarden van Eurocamps wel met de wet.

Dus nogmaals ik ben niet boos op Eurocamps & ik heb zelf een fout gemaakt. Maar als er iemand is die veel van deze wetgeving afweet en hier iets over kan zeggen dan ben ik hier erg nieuwsgierig naar.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Omboeken chalet

Ongelezen bericht door Moneyman »

DikkieLam schreef:
01 jun 2023 13:52
1. Is omboeken volgens de Nederlandse wet of de ANVR/SGR een gunst of een recht?
2. Als het een recht is. Wat staat er dan genoemd over het gebruiken van de historische versus de actuele prijzen?
Omboeken is (kort door de bocht gezegd) alleen een recht als je het overeen bent gekomen. Wettelijk gezien is een overeenkomst gewoon een overeenkomst, die door beide partijen moet worden nagekomen. Zo lang daar geen bepalingen over wijzigingen in staan, zit je gewoon vast aan wat je bent overeengekomen. En als er wel bepalingen over wijzigingen in staan, zijn dat de geldende.

Wat ik alleen niet zo goed snap, is dat je eerst een topic opent en dan pas naar de voorwaarden gaat kijken.

DikkieLam
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mei 2014 12:37

Re: Omboeken chalet

Ongelezen bericht door DikkieLam »

Ik weet niet zo goed waar je op doelt. Bedoel je dat ik bij het aangaan de voorwaarden goed had moeten doornemen? Toen ging ik er niet vanuit dat ik zou gaan omboeken. Daarbij is Eurocamps een redelijk betrouwbare organisatie en ANVR aangesloten.

Later bij het openen van dit topic heb ik vooral de voorwaarden van de ANVR doorgelezen. Hier heb ik niet zien staan, maar wellicht heb ik daar overheen gelezen. De voorwaarden van Eurocamps geloof ik wel. Ik betwijfelde op dat moment vooral of Eurocamps dit ook wel mocht maken om de oude prijzen te hanteren. Temeer omdat ik dit nu niet meer kan checken. Zij zijn immers wel aangesloten bij de ANVR en de Nederlandse wet heeft hier ook wat over te zeggen. Dat was de reden waarom ik dit topic opende.

rwolters
Berichten: 1537
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Omboeken chalet

Ongelezen bericht door rwolters »

DikkieLam schreef:
01 jun 2023 18:17
Ik weet niet zo goed waar je op doelt. Bedoel je dat ik bij het aangaan de voorwaarden goed had moeten doornemen? Toen ging ik er niet vanuit dat ik zou gaan omboeken. Daarbij is Eurocamps een redelijk betrouwbare organisatie en ANVR aangesloten.

Later bij het openen van dit topic heb ik vooral de voorwaarden van de ANVR doorgelezen. Hier heb ik niet zien staan, maar wellicht heb ik daar overheen gelezen. De voorwaarden van Eurocamps geloof ik wel. Ik betwijfelde op dat moment vooral of Eurocamps dit ook wel mocht maken om de oude prijzen te hanteren. Temeer omdat ik dit nu niet meer kan checken. Zij zijn immers wel aangesloten bij de ANVR en de Nederlandse wet heeft hier ook wat over te zeggen. Dat was de reden waarom ik dit topic opende.
Wat heeft de Nederlandse wet hierover te vertellen?

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Omboeken chalet

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De mogelijkheid tot omboeken is een gunst van de reisorganisatie. Aan die gunst mogen zij bepaalde voorwaarden verbinden.

Nu is de mogelijkheid tot omboeken ook vastgelegd in de algemene voorwaarden. Daarmee is de gunst onderdeel geworden van de oorspronkelijke overeenkomst en ook een recht geworden. Maar wel met de bijbehorende (beperkende) voorwaarden.

Plaats reactie