LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te veel afgeschreven van mijn creditcard door booking.com

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
Adil2020
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2020 09:04

Te veel afgeschreven van mijn creditcard door booking.com

Ongelezen bericht door Adil2020 »

Via Booking.com heb ik een hotel gereserveerd in het buitenland ( Marokko.) Tijdens het boeken stond duidelijk vermeld dat het bedrag €330 euro was inclusief belastingen en toeslagen.
met die voorwaarden ben ik dus ook mee akkoord gegaan, ik heb vervolgens de betaling bevestigd met mijn creditcard.

Na de overnachting kwam ik erachter dat er €356.29 is afgeschreven van mijn creditcard i.p.v €330 euro.

Nadat ik Booking heb benaderd werd mij verteld dat het bedrag te onderbouwen was omdat er toeristenbelasting werd afgeschreven, en dat de betaling in de locale munteenheid plaats vond.

Ik heb vervolgens uitgelegd dat er duidelijk vermeld stond inclusief belastingen en toeslagen. En de locale munteenheid was de MAD en die is lager dan de EURO. Dus hoe kan €330 opeens €356 worden.

Uiteindelijk kreeg ik het volgende antwoord van BOOKING:

''Indien u enkel in EUR wilt betalen dan zijn er heel wat landen binnen europa waar u terecht kunt.''

Zeer onprofessioneel en totaal niet oplossingsgericht. Als ze mij adviseren om alleen in Europa te boeken waarom bieden ze dan wereldwijd aan.
Laatst gewijzigd door Radar op 14 jan 2020 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast ter verduidelijking

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Te veel afgeschreven van mijn creditcard door booking.com

Ongelezen bericht door tttlocke »

Adil2020 schreef:
14 jan 2020 09:11
[...]
Uiteindelijk kreeg ik het volgende antwoord van BOOKING:

''Indien u enkel in EUR wilt betalen dan zijn er heel wat landen binnen europa waar u terecht kunt.''

Zeer onprofessioneel en totaal niet oplossingsgericht. Als ze mij adviseren om alleen in Europa te boeken waarom bieden ze dan wereldwijd aan.
U boekt (en kiest?) met betaling in lokale valuta en vervolgens wordt het bedrag omgerekend naar euro's (door de creditcardmaatschappij?). De gehanteerde koers in niet noodzakelijk zodanig dat je er vrolijk van wordt. Is de bevestiging die u ontvangen heeft in lijn met het in rekening gebrachte bedrag? Welk bedrag wordt daarop vermeld?

De opmerking van Booking.com klinkt inderdaad niet erg professioneel. Wat is daaraan vooraf gegaan? Zijn er wellicht bepaalde bewoordingen die u gebruikt heeft in de communicatie met Booking.com die deze niet zo professionele opmerking kunnen hebben 'getriggerd'?
Misschien moet u de opmerking niet zo letterlijk moet nemen. Als u dat wel doet is het goed u te realiseren dat er meer klanten zijn bij Booking.com en dat het 'advies', om één of andere reden, alleen voor u bedoeld was. Dat ze dus wereldwijd (blijven) aanbieden is dan ook niet vreemd.
Laatst gewijzigd door tttlocke op 14 jan 2020 11:16, 2 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Te veel afgeschreven van mijn creditcard door booking.com

Ongelezen bericht door berndv »

In welke valuta heb je geboekt? Heb je geboekt in euro of in de Marokkaanse munt? Dat zou je op je bevestiging terug moeten vinden. Als daar geboekt is in MAD dan is dat ook het bedrag dat in rekening is gebracht, dat dan vervolgens in de wisselkoers nog een opslag plaatsvindt is niet heel vreemd.

Als je geboekt hebt in euro's en dit ook zo op je bevestiging staat, dan moeten ze dit ook in rekening brengen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Te veel afgeschreven van mijn creditcard door booking.com

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vreemd, in Moskou een Hotel, iets goedkoper voor 5 dagen geboekt en betaald in Euro.
Prijs was in de lokale Roebels en bedrag klopte met de online opgave, geen enkel verschil.

Dit was in mei 2018, en volgens mijn zijn de regels niet aangepast.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Te veel afgeschreven van mijn creditcard door booking.com

Ongelezen bericht door thecure »

betaling betwisten, dat kan met een creditcard.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Te veel afgeschreven van mijn creditcard door booking.com

Ongelezen bericht door Jefdus »

thecure schreef:
14 jan 2020 12:39
betaling betwisten, dat kan met een creditcard.
Het lijkt me toch handiger om eerst te kijken waar het probleem zit. Voordat je betalingsprocedures frusteert met dit soort acties. Uiteindleijk leidt dat vaak alleen maar tot hogere kosten.

Als je bij booking.com kiest voor betalen bij de accommodatie zelf, staat op de website duidelijk de volgende zin aangegeven "You will pay the hotel in the hotel’s local currency (###). The displayed amount (in EUR) is indicative and based on today’s exchange rate."

Als de wisselkoers dus verandert tussen het moment van boeken en het verblijf, zal het bedrag wat je moet betalen dus ook veranderen. Meer is het niet. En dat kan natuurlijk positief of negatief uitpakken.

Fatal3rr0r
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 aug 2019 11:16

Re: Te veel afgeschreven van mijn creditcard door booking.com

Ongelezen bericht door Fatal3rr0r »

Ik weet niet hoe het in Marokko is, maar in Nederland is city tax niet hetzelfde als BTW.
Overzees betaal je de kamer en BTW en in het hotel de city tax.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Te veel afgeschreven van mijn creditcard door booking.com

Ongelezen bericht door kweenie »

Toeristenbelasting wordt sowieso vaak apart berekend. Die belastingen en toeslagen slaan volgens mij vooral op wat je in Noord Amerika vaak ziet, dat prijzen in winkels en op websites vaak zonder BTW en 'resort toeslag' worden vermeld. Dan denk je eerst misschien dat het heel goedkoop is, maar dan kunnen er nog tientallen dollars per nacht bij komen.

Ook kan er, zoals genoemd, verschil in de wisselkoersen zijn. Mijn ervaring is dat de gebruikte wisselkoersen voor de prijzen op de site vaak goed overeenkomen met de koersen die je krijgt als je ze Googlet, maar dit kan nog wel eens anders zijn dan wat je creditcard rekent. Daarvoor staat ook altijd een waarschuwing op de website. Al is 26 euro verschil daartussen wel erg veel.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Te veel afgeschreven van mijn creditcard door booking.com

Ongelezen bericht door berndv »

Als ik kijk op booking.com staan bij mij de prijzen in euro's, maar kan ik dat veranderen naar welke muntsoort dan ook. Als ik een kamer in Marokko zou willen boeken, kan ik die gewoon in euro's betalen omdat ik ook gewoon zaken doe met booking.com. Ik kan bij booking.com de valuta omzetten naar de lokale munteenheid als ik dat zou willen, maar dan gaat booking.com het bedrag ook in die valuta afschrijven van mijn creditcard. Omdat ik een Nederlandse creditcard heb die ik in euro's afreken, gaat mijn creditcardmaatschappij het afgeschreven bedrag wel gewoon in euro's afrekenen, tegen de op dat moment geldende wisselkoers en met de extra kosten die de maatschappij rekent voor het wisselen, oftewel de koersopslag.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Te veel afgeschreven van mijn creditcard door booking.com

Ongelezen bericht door Jablan »

Hotel hanteert prijzen in MAD, daar komt de toeristenbelasting bij, daarna krijg je de betaling. Aangezien Marokko geen EU is, heb je een koersopslag plus de transactiekosten van de Marokkaanse bank. Vervelend maar niet het einde van de wereld. Je bent nu ca. 8 procent duurder uit. Ik zou er pas werk van maken als je boven de 10% zit.

Gesloten