LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alleen blikvoeding voldoende?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Broodjebal
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:22

Re: Alleen blikvoeding voldoende?

Ongelezen bericht door Broodjebal »

Hahahaha, wie is hier nou dom? Paardenbrok is bestanddeel grof graan/bietenpulp met wat bijprodukt vit./min.supplement samengeperst tot een brok en zeer geschikt als bijvoeder in de winter voor een herbivoor (= PLANTENETER). Overigens krijgen ze ook kruidenmix melange van Lucerne, dat is nog beter dan een biksbrok.
Een hond is een carnivoor (= VLEESETER). Snap je het nog?

En wat het foldertje betreft; ik ken de inhoud. Had liever gezien dat de frequentie van het vers voeren omhoog ging en de brok 1 a 2x per maand geadviseerd werd. :twisted: Maar nogmaals, niets ten nadele van het merk Canex, want veel brokkenhonden 'doen het er goed op'.

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Alleen blikvoeding voldoende?

Ongelezen bericht door bitchy »

hoi
ik weet niet of jij bedoelt wat ik schrijf reintje
ik ben tegen brokken, maar als mensen ze toch willen geven adviseer ik wel altijd om zeker 2 dagen per week vers of barf te geven
ik zie barf ook niet als iets in elkaar brouwen of klungelen, ik zie het als een geweldige band tussen de baas en zijn hond.
zoals je voor je kinderen staat te koken sta je voor je hond het eten klaar te maken.
wel wat anders dan een schep brokken uit een ton halen of een rol bibi vlees ontdooien.
je bent juist veel meer, bewust, met je hond bezig.
het lijkt me heerlijk als die meiden hier me aan zouden kijken en zich af zouden vragen wat ik nu weer maak...
maar ja, ik heb geen zin, of tijd om me in barf te verdiepen
ik zou dus een grote fout maken als ik daar zo aan zou beginnen
maar ooit, als ik nog meer tijd voor ze heb en misschien nog maar 1 of 2 hondjes.... misschien begin ik er dan nog wel aan...
alleen in het weekend ofzo...

groetjes

Broodjebal
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:22

Re: Alleen blikvoeding voldoende?

Ongelezen bericht door Broodjebal »

Geplaatst op 21 Aug 2005 13:09 door bitchy


--------------------------------------------------------------------------------

hoi
ik weet niet of jij bedoelt wat ik schrijf reintje
ik ben tegen brokken, maar als mensen ze toch willen geven adviseer ik wel altijd om zeker 2 dagen per week vers of barf te geven
ik zie barf ook niet als iets in elkaar brouwen of klungelen, ik zie het als een geweldige band tussen de baas en zijn hond.
zoals je voor je kinderen staat te koken sta je voor je hond het eten klaar te maken.
wel wat anders dan een schep brokken uit een ton halen of een rol bibi vlees ontdooien.
je bent juist veel meer, bewust, met je hond bezig.
het lijkt me heerlijk als die meiden hier me aan zouden kijken en zich af zouden vragen wat ik nu weer maak...
maar ja, ik heb geen zin, of tijd om me in barf te verdiepen
ik zou dus een grote fout maken als ik daar zo aan zou beginnen
maar ooit, als ik nog meer tijd voor ze heb en misschien nog maar 1 of 2 hondjes.... misschien begin ik er dan nog wel aan...
alleen in het weekend ofzo...

groetjes
Als het mij alleen om de band met mijn honden te doen is, hoef ik niet te barfen. :mrgreen: Die van mij vreten nl. echt alles. Als ik nu ineens een bak brokken neer zou zetten, gaat dat er net zo hard in. Dat probeer ik overigens maar niet uit. :roll: Maar je leert veel over voeding en wat goed is voor je hond, de carnivoor. Inlezen, de juiste boeken, kiezen welke richting Billinghurst, Eliassen, Lonsdale. Wat jou aanstaat, aansluit bij jouw hond(en) en daar het dieet op afstemmen. Geen geklooi dus, maar gedegen voorbereiding. En jij bent eerlijk te stellen dat je daar geen puf in hebt. Dan is er absoluut niks mis met KVV. Maar met 2 dagen zelf samenstellen ga jij echt de fout niet in. :wink:

Tinkertje, we gaan erg off topic ben ik me van bewust.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Alleen blikvoeding voldoende?

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Nou Broodje Bal dan moet je je toch iets meer gaan verdiepen in de samenstelling van hondenbrokken want in o.a. de Dog Chow brokken zitten ook grove bestanddelen en ook o.a. graan en bietenpulp. :roll: Maar ja een paard is heel anders die eten in het wild 's winters ook brokken. Halen ze waarschijnlijk bij de plaatselijke Boerenbond. :lol: :lol: :lol:

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Alleen blikvoeding voldoende?

Ongelezen bericht door bitchy »

wel ja broodje aap, je weet vast wel wat ik bedoel :P
wanneer je al die tijd in het maken van de maaltijd van je hond stopt dan doe je dat niet ondoordacht, dat doe je zeer zorgvuldig! en niet met ''geklungel'' of ''aanklooien''
en (misschien zie ik het te romantisch :oops: ) het lijkt me gewoon kicken om zelf te bereiden in plaats van een schep brokken in een bak mikken

maar ik stop er nu mee
er zijn zoveel andere dingen om me mee bezig te houden
dat we ons allemaal maar goed verdiepen in wat we onze honden nou voeren en onze oren niet te veel laten hangen naar wat de reclames op tv ons vertellen

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Alleen blikvoeding voldoende?

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

De hond is geen vlees- doch een beesteter
Brokken gebruik je dus alleen als het je uitkomt
Zoniet dan moet iedereen zich aanpassen aan jouw menu, want dat is het enige goede
Contact krijg ik met mijn hond door er lekker mee te stoeien, te wandelen in het bos en in mijn geval ook door hem elke dag mee te nemen naar de zaak.
Lekker voor hem staan koken komt mij een beetje "vreemd" voor.
Nou dit was het ook voor mij, groetjes aan je vriendin ennuh voor beiden fok ze. :lol: :lol: :lol:

Broodjebal
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:22

Re: Alleen blikvoeding voldoende?

Ongelezen bericht door Broodjebal »

De hond is geen vlees- doch een beesteter
Brokken gebruik je dus alleen als het je uitkomt
Zoniet dan moet iedereen zich aanpassen aan jouw menu, want dat is het enige goede
Contact krijg ik met mijn hond door er lekker mee te stoeien, te wandelen in het bos en in mijn geval ook door hem elke dag mee te nemen naar de zaak.
Lekker voor hem staan koken komt mij een beetje "vreemd" voor.
Nou dit was het ook voor mij, groetjes aan je vriendin ennuh voor beiden fok ze.
Een hond is een carnivoor; zoek de definitie van carnivoor eens op, dan kom je er achter dat het voor 80% uit prooidier en voor 20% plantaardige bijzaken bestaat. Hier wordt niet gekookt, maar rauw gevoerd dus ook dat is voor mij 'vreemd'. :twisted: En zoals ik al zei, bandversterking is niet het doel van het voeren van B.A.R.F.. Dat had ik daarvoor ook al. Het zijn mijn maatjes. Ik zal zeggen, Reintje Vos verdiep je er in. Goed voor je klandizie..............en voor je hond.
Het ga je goed. :mrgreen:

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Alleen blikvoeding voldoende?

Ongelezen bericht door bitchy »

sorry voor het woord ''koken''
ik besef de *verkeerde woordkeuze*
het spijt me, ik had ''samenstellen'' ofzo moeten gebruiken.

:!: aan de andere kant mensen, als jullie lezen heb ik het over het koken voor je kinderen, en het klaarmaken van de maaltijd voor de hond! :!:
groenten worden gepureerd als ik het goed heb... :roll:
ik maak dus helemaal geen foutje


en nu kap ik echt met dit onderwerp
mijn mening over brokken of cvv is wel duidelijk denk ik zo

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Alleen blikvoeding voldoende?

Ongelezen bericht door Bailey »

Ik denk wel eens dommer kan het niet. Nou uit bovenstaande blijkt dat ik ongelijk heb want het kan wel.
Oh...gaan we nu persoonlijk worden?? Je baseert jouw mening op iets wat totaal niet kan. Hoe kan je nu zeggen dat 90% van alle honden die brokken krijgen er slecht uitzien, terwijl je ze niet allemaal gezien hebt? Die mening is gewoon gebaseerd op niets!!!
Bitchy is de enige die gelijk heeft.
Over dom gesproken! Jij vind dat Bitchy de enige is die gelijk heeft, dat is iets heel anders.

Broodjebal
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:22

Re: Alleen blikvoeding voldoende?

Ongelezen bericht door Broodjebal »

sorry voor het woord ''koken''
ik besef de *verkeerde woordkeuze*
het spijt me, ik had ''samenstellen'' ofzo moeten gebruiken.

aan de andere kant mensen, als jullie lezen heb ik het over het koken voor je kinderen, en het klaarmaken van de maaltijd voor de hond!
groenten worden gepureerd als ik het goed heb...
ik maak dus helemaal geen foutje


en nu kap ik echt met dit onderwerp
mijn mening over brokken of cvv is wel duidelijk denk ik zo
Ik zat je maar wat te stangen, Bitchy. Zo af en toe is dat erg verfrissend. Natuurlijk begrijp ik wat je daarmee bedoelde! Uiteraard is het leuk en geeft het veel voldoening de groentemixen klaar te maken en te zien dat het zoveel baat heeft bij de honden. Je honden het vlees en bot te zien wegkauwen in de wetenschap dat natuurlijke voeding zoveel beter is dan een doodgekookte brok.
Dus niks geen excuses. Nergens voor nodig. :wink:

Tinkertje
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 aug 2005 16:40

Re: Alleen blikvoeding voldoende?

Ongelezen bericht door Tinkertje »

Zo ik heb zo te lezen een heleboel gemist :lol: .Afgelopen weekend heb ik twee dagen KVV van Prins gegeven,Lams&rijst versie en mijn hondje heeft er lekker van gesmuld.Vandaag weer de brokjes gegeven en ook die gingen er gelukkig ook weer in.Ze heeft niet getraant van deze KVV,dus misshcien kan ik het volgend weekend een dagje uitbreiden,dus Zaterdag,Zondag èn Maandag.Zo steeds een dagje eraan plakken en misschien lukt het nu wel.Anders kan ik ook nog wel eens Duck proberen.Alleen heeft Duck zoveel soorten dat ik niet weet welke ik moet kopen?? :?: Maar mijn man vind het veiliger om nu ze eenmaal eet,de brokkendagen erin te houden.Dus 50-50 lijkt me een goede keus voor nu.

R@
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 aug 2005 20:23

Re: Alleen blikvoeding voldoende?

Ongelezen bericht door R@ »

Goed zo Tinkertje jij leest en weet tenminste wat goed is voor je dier!

Kijk ook op:

http://www.barfplaatst.nl

Tinkertje
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 aug 2005 16:40

Re: Alleen blikvoeding voldoende?

Ongelezen bericht door Tinkertje »

Haha,nou het is toch vaak lastiger dan je denkt hoor!Ik breek me kop er af en toe over.En hoe meer ik lees hoe meer ik ga twijfelen. :?
Ik heb wel vaker op Barfplaats gelezen en ook wel eens wat gevraagt,maar de meeste daar zijn mij iets te fanatiek en reageren soms ook behoorlijk fel.Vooral op het woord "brok"reageren sommige alsof ze door een Wesp gestoken worden.Maar ik heb het echt geprobeerd en het ging gewoon niet lekker bij dit hondje.We zullen het dus nu 50/50 gaan geven en als dat ook weer niet gaat,dan zal ik toch aan de brok moeten blijven.De gezondheid van mijn honden staat voorop.Er zijn ook mensen die allergieen hebben voor bijvoorbeeld zuivelproducten en die blijf je er ook niet mee volproppen onder het mom van;"Melk is zo gezond voor je".Ik ben er dus wel van overtuigd dat KVV erg gezond is,maar als het niet gaat dan gaat het niet.En dan probeer je maar weer een zo gezond mogelijke brok te vinden met zo min mogelijk schadelijke stoffen erin.

efteling
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jul 2005 09:10

Re: Alleen blikvoeding voldoende?

Ongelezen bericht door efteling »

Al het honden- en kattenvlees wordt gekookt. Als je een bakje pens koopt, wat ingevroren is, is dat ook gekookt. De huishond krijgt geen rauw vlees, omdat door het fokken en gewenning, een huishond geen rauw vlees in zijn maag kan verteren. Daarom wordt dit kort gekookt. Rauw vlees kan bij een hond wormen, maden en maag/darmklachten veroorzaken. In de natuur eet een wilde hond ( Dingo en de Wolf) ook groenvoer (gras e.d.) om de maag af en toe weer weerstand te geven tegen ziektes. In hondenbrokken zitten stoffen, die de stoffen uit gras e.d. vervangt. Ook zit er in hondenvoer ruwe as, vitaminen e.d. Dat is allemaal om je hond gezond te houden. Overigens kan rauw vlees of gewoon menselijk eten (lees gebakken vlees, gekookte groenten en aardappellen) kanker veroorzaken. Koek en snoep (van mensen) veroorzaakt ernstige suikerziekte bij honden.

Als men twijfelt aan mijn verhaal: ikzelf heb EHBO voor honden, en bezit honden. Die EHBO heeft in mijn geval al 2 honden van de dood geredt. Ik weet dus waar ik over praat.

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Alleen blikvoeding voldoende?

Ongelezen bericht door bitchy »

:oops: ik kan er niet tegenop, ik moet gewoon nog een reactie geven..... :oops:

beste efteling, je mag mijn rollen bibi wel komen bekijken en ook het runderbot dat ik bij de slager haal lijkt echt rauw te zijn en niet voorgekookt

terug in de tijd, en enkele bladzijdes hiervoor,
een wolf eet eerst de maag/darmen op van zijn prooi, omdat hier de voorverteerde granen zitten, die massa's bacterien, enzymen en hormonen bevatten, daarna eten ze organen als lever,nieren,mild ed en dan de botten.
in rauw vlees zitten goede bacterien (prebiotica) die ervoor zorgen dat het maag/darm stelstel optimaal zijn werk blijft doen en niet door 1 of andere steriele rotbrok bijna stil komt te liggen.
een gezonde darmflora betekend een gezonde hond.
voor bacterien zoals salmonella hoef je niet eens bang te zijn, zoals je ook wel leert is het maagsap van de hond veel zuurder dan dat van een mens en dat soort bacterien kunnen niet eens overleven.
en rauwe voeding wordt beter verteerd dan gekookte

friendly regards
JoAnn :wink:

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Alleen blikvoeding voldoende?

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Een laatse opmerking
Jij vergeet dat je een huisdier hebt en geen wild dier. Dus pas je met de voeding ook aan. In brokken zit alles wat een hond nodig heeft en daarmee basta. We leven niet meer in de middeleeuwen!! :oops:

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Alleen blikvoeding voldoende?

Ongelezen bericht door bitchy »

tuuuurlijk!
om dat wij de honden vermenselijken hebben ze ineens andere eet gewoontes :roll:
als een pup wordt geboren is die maag&darmpjes niet meteen op die steriele k*tbrokken ingesteld hoor, daar wordt je niet mee geboren, die brokkenmaag krijg je van je baas
doe jij nou maar wat je denkt dat goed is voor jou hond
ik doe wat ik voor mijn honden het beste vindt
maar ga geen onzin verhalen op lopen hangen over dat vlees of barf slecht is voor je hond dat ze er dood aan gaan en dat rauw vlees gekookt is
ik weet tenminste wat ik mijn honden voer
het is toch triest dat er elke keer een domme opmerking komt over
barf/cvv versus brokken
als je een geslaagde opmerking wil plaatsen waarom brokken beter zijn zorg dan dat die goed onderbouwd is maar ga geen opmerkingen de lucht in slingeren die nergens op slaan

... en daarmee basta.
einde verhaal...

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Alleen blikvoeding voldoende?

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

maar ga geen onzin verhalen op lopen hangen over dat vlees of barf slecht is voor je hond dat ze er dood aan gaan en dat rauw vlees gekookt is
Nou haal je een paar reageerders door elkaar. Een paar keer per maand bijv. een pakje vuile pens of kopvlees is zeker niet slecht, juist goed voor de maag en darm flora ennuh rauw vlees is niet gekookt anders was het nl. niet rauw. :roll:

Groeten, ik stop er nu echt mee want anders begint het hele gedoe weer opnieuw :lol:

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Alleen blikvoeding voldoende?

Ongelezen bericht door bitchy »

precies, we beginnen gewoon weer opnieuw
dat schiet ook niet op

groeten terug

Tinkertje
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 aug 2005 16:40

Re: Alleen blikvoeding voldoende?

Ongelezen bericht door Tinkertje »

Nou lieve mensen ook van mij de groeten en bedankt voor jullie tips en adviezen!

Gesloten