LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aangifte doen bij aanval van hond

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
bobske
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 sep 2010 04:49

Re: aangifte doen bij aanval van hond

Ongelezen bericht door bobske »

Nu heb ik toch een beetje problemen met de woorden Pitbull-achtigen en Pitbull. Waar is het bewijs dat het daadwerkelijk om Pitbulls gingen??
Ten eerste is een Pitbull helemaal geen ras maar een kruising van verschillende rassen en weet iemand van het forum eigenlijk wel hoe een echte raszuiver American Pitbull Terrier eruit ziet? Heel vaak (bij 80 bijtincidenten) wordt onterecht de vinger naar de APBT gewezen. Vaak gedreven door angst en onwetendheid. Een echte APBT een kleine slanke hond van rond 30 kilo en geen grote gespierde bullebakken met enorme kaken en koppen zoals de meeste mensen helaas denken.
Een echte APBT is een sociale trouwe hond die door het vuur gaat voor zijn gezin. Leer eerst de feiten kennen voordat je gaat oordelen. Door de mythes en sprookjes over het ras heeft veel onschuldige honden het leven gekost en gezinnen gebroken. Nog steeds.
Laatst gewijzigd door bobske op 16 aug 2012 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.

bobske
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 sep 2010 04:49

Re: aangifte doen bij aanval van hond

Ongelezen bericht door bobske »

De politie is verplicht om aangifte te op te nemen anders kunt u naar de gemeente gaan om muilkorf en aanlijngebod aanvragen.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: aangifte doen bij aanval van hond

Ongelezen bericht door Frantic2 »

ciske schreef:
Als zo'n keffer, bijter, wildvreemde hond op mij afkomt mag ik mij verdedigen, heeft niks te maken of ik een jonge meid ben of een Pittbull, die hond behoort u bij mij vandaan te houden!
Klopt niet Frantic, de persoon van dat hondje liep op een losloopplaats, dan hoef je de hond niet vast te houden.
Wel is het slim om niet naar een aangelijnde hond te laten gaan.

Kleintjes bijten niet altijd hoor :mrgreen:
Maar in het 2e incident is er sprake van 3 meiden, die voor het gemak dronken worden verklaard..... in de eerste over een pitbull op een losloop plaats.

@bobstke, dit is geen topic om een pitbull op te hemelen, gaat over TS wiens hondje meerdere keren wordt mishandelt en waar zij zelf(m.i.) debet aan is.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: aangifte doen bij aanval van hond

Ongelezen bericht door ciske »

@bobstke, dit is geen topic om een pitbull op te hemelen, gaat over TS wiens hondje meerdere keren wordt mishandelt en waar zij zelf(m.i.) debet aan is
Je haalt me de woorden uit de mond, inderdaad laten we over dat ras aub geen discussie houden, zinloos.

Dat soort honden hou ik mijn hond altijd bij vandaan , en de mijne is echt niet klein :mrgreen:

Maar alsnog is het verstandig als je op een losloop plaats loopt, en er komt iemand met wat voor hond dan ook aan met de hond aan de riem, om je eigen hond ook effe aan te lijnen. Wel zo sociaal om dat te doen.

JohannaB
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 aug 2012 12:26

Re: aangifte doen bij aanval van hond

Ongelezen bericht door JohannaB »

Dit is een landelijk probleem...

Bij bijtincidenten waarbij duidelijke eenzijdige schade
Als de eigenaar van de aanvallende hond welwillend is kun je er wellicht samen uitkomen en afspraken maken.
Zoniet:
Foto's en de dierenartsrekening mee naar het politiebureau.
Aangifte doen onder artikel 425 lid 2 van het wetboek van strafrecht.
Je hebt recht op aangifte te doen.
Laat je niet afschepen met de mededeling dat het een civiele procedure betreft omdat de hond een "ding" zou zijn voor de wet.

Ik heb er vier dagen over gedaan om aangifte te kunnen doen van een ernstig incident wat 1600 euro aan dierenartskosten met zich meebracht.
De andere hond heeft een aanlijn- en muilkorfgebod gekregen na schouwing door een expert van de politie maar omdat ik op de grens woon van twee plaatsen heb ik nog lang last gehad van de eigenaresse met haar hond die een tip had gekregen van een beleidsmedewerker van de gemeente.
De hond mocht dus los en niet gemuilkorft lopen achter waar ik woon omdat dit niet de gemeente is waarin ik officieel woonachtig ben
Het aanlijn- en muilkorfgebod geldt alleen voor de gemeente waarin het incident is gebeurd.
Alsof een hond ergens anders niet hetzelfde gedrag heeft.
Daarom zouden er landelijk duidelijke regels moeten komen.

Uiteindelijk is het in mijn geval goed gekomen doordat ik hulp van de burgemeester heb gevraagd en gekregen en de buurtbemiddeling maar dat heeft wel ruim 8 maanden geduurd
Heel veel onduidelijkheid en rare onlogische regelgeving.
Zou dringend wat mee gedaan moeten worden


Overigens vind ik dat de verantwoording meer bij de eigenaar dan bij de hond behoort te liggen inzake bijtincidenten van honden
Inbeslagnames en agressietesten zoals ze nu afgenomen worden zijn zinloos en leveren bijna altijd alleen maar onnodige kosten en stress op voor mens en dier.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: aangifte doen bij aanval van hond

Ongelezen bericht door ciske »

Overigens vind ik dat de verantwoording meer bij de eigenaar dan bij de hond behoort te liggen inzake bijtincidenten van honden
Dat ligt het ook , een beetje eigenaar hoopt dat zijn/haar hond nooit verwondingen maakt bij mens of dier.

Helaas zijn er altijd bepaalde type mens met bepaalde rassen , waar je niks mee kan.
Laatst gewijzigd door ciske op 02 jan 2013 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.

bobske
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 sep 2010 04:49

Re: aangifte doen bij aanval van hond

Ongelezen bericht door bobske »

ciske schreef:
Overigens vind ik dat de verantwoording meer bij de eigenaar dan bij de hond behoort te liggen inzake bijtincidenten van honden
Dat ligt het ook , een beetje eigenaar hoopt dat zijn/haar hond nooit verwondigen maakt bij mens of dier.

Helaas zijn er altijd bepaalde type mens met bepaalde rassen , waar je niks mee kan.

Dat vind ik een vooroordeel. Duidelijk weet je niet waar je over praat. Niet alleen aso-types lopen met Pitt achtige honden maar ook gewoon normale mensen die veel genegenheid kennen voor het ras. Mensen die veel trainen met de honden en verantwoordelijk er mee omgaan. Mensen die gewoon dagelijks naar hun werk gaan en netjes hun belastingen betalen. Ik heb dan geen Pitbull achtige maar mijn broer had ze wel. Mijn broer is hoogopgeleid en werkt bij de scheepsbouw.

Ik ben wel met je eens dat de eigenaar zijn verantwoording had moeten nemen maar dat zegt niks over het ras. Mijn hond is een paar jaar geleden gebeten door een New Foundlander en de eigenaar ging er ook snel vandoor terwijl ik de hele dag naar mijn hond heb lopen zoeken die in paniek is weggerend.
Ik heb wel aangifte gedaan bij de politie want de politie is dat namelijk verplicht.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: aangifte doen bij aanval van hond

Ongelezen bericht door ciske »

Dat vind ik een vooroordeel. Duidelijk weet je niet waar je over praat. Niet alleen aso-types lopen met Pitt achtige honden maar ook gewoon normale mensen die veel genegenheid kennen voor het ras
Dat mag jij vinden, van mij mag de RAD wet weer komen.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: aangifte doen bij aanval van hond

Ongelezen bericht door Frantic2 »

soldaatje1995 schreef:ze kunnen er ook niets aan doen je kan wel aangiften doen maar als er geen aanlijding was voor de aanval (zoals opjutten) staad de politie machteloos en back in my time als een hand vals was en mensen aanviel liet de eigenaar hem gewoon inslapen zo ging dat dus op dit moment zie ik voor jou als enige optie als u er nog meer last van ondervind,, draai ze nek maar om dan heeft u er geen last meer van en politie kan er niets aan doen waar er was geen aanlijding voor u agresiefe gedrag:P

mvg soldaatje
bericht is gemeld, onleesbaar en aanzetten tot criminaliteit.

JohannaB
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 aug 2012 12:26

Re: aangifte doen bij aanval van hond

Ongelezen bericht door JohannaB »

Het maak niet uit wat voor een rashond iemand heeft als deze de hond cq het ras maar goed kent en er alles aan doet om te voorkomen dat een ander last van de hond heeft op wat voor een manier dan ook.
De verantwoording hoort bij de eigenaar te liggen en niet bij de hond.
Nu worden honden op een onheuse manier gestraft voor de fouten van de eigenaar.

soldaatje-1995
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 aug 2012 13:33
Locatie: de wapenkamer

Re: aangifte doen bij aanval van hond

Ongelezen bericht door soldaatje-1995 »

evenwolvesdream schreef:Onze hond is vandaag aangevallen door de hond (heidelwachter) van Meneer XXX

Zijn hond heeft al meer honden aangevallen en verwond. Bij onze Buster leidde het vervelende voorval tot 8 krammen, medicatie, een epileptische aanval en een dierenarts rekening van €110,20. Meneer wil niet meewerken en geeft geen verzekerings-informatie aan ons. Hij is zelfs vijandig onze kant op omdat wij verhaal komen halen.

Nu zijn wij daarop naar de politie gegaan om aangifte te doen, maar daar word niets meegedaan omdat zoals zij zeggen meneer de hond niet heeft opgejut om aan te vallen. Dus blijkbaar mag je gewoon een valse hond hebben en deze los laten lopen, zodat hij uit zichzelf kan aanvallen. Dit is toch een beetje krom lijkt me.

Wie heeft er ook zoiets meegemaakt en vindt het ook raar dat je geen aangifte van zo'n aanval kan doen. Is er hier misschien iemand die door de dezelfde persoon en hond is aangevallen?
zo als ik al eerder zij maar wat niet in de smaak viel bij somige mensen je kan er weinig aan doen aangiften in dit geval heeft ook gezin want ze doen er toch niets aan dus dan blijft er voor mij over die die hond een ongelovelijke klap op ze smoel geven ik ben vroeger zelf een keer aangevalen door een hond die heb ik me toen een ros verkocht en ik hat er nooit meer last van weetje vroeger als je hond vals was of andre aan viel dan liet je hem zelf inslapen maar als je dat al niet wil doen dan houd het echt op

mvg soldaatje

Skillz95
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 aug 2012 22:28

Re: aangifte doen bij aanval van hond

Ongelezen bericht door Skillz95 »

zelfde probleem tegen gekomen bij een kenis
hun hond was aangevallen zwaar.
tot niet meer kunnen plassen.
moest via een slangetje.

uit eindelijk ingeslapen.

Die kerel loopt ook nog met die rot honden.
en is meerdere malen gegrepen door andere mensen die door zijn honden hun huisdiertje kwijt zijn.

Uit eindelijk heeft hij wel betaald.

Roos16
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2013 18:05

Re: aangifte doen bij aanval van hond

Ongelezen bericht door Roos16 »

Hallo,

Ik heb op dit moment ook een probleem met een hond die mijn honden maar ook andere honden in het bos aanvalt.
Ik weet niet meer wat ik moet. Vandaag heb ik een beetje bij alle hondenbezitters gevraagd of zij met de betreffende hond (rakker) problemen hebben of hebben gehad. Tot nu toe heb ik veel mensen gesproken die inderdaad last hebben van de hond maar ook kreeg ik te horen van oude vrienden van de baasjes van rakker dat zij het beest psychisch mishandelen. het ligt dus aan de mensen en niet de hond.
Ik probeer een oplossing te vinden die goed is voor de hond.
Mensen zijn vaak zat bij hun aan de deur geweest maar de eigenaren lachen je uit.
Wat kan ik doen???

Vgr van een enorme dierenliefhebster!!!

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: aangifte doen bij aanval van hond

Ongelezen bericht door ciske »

Vandaag heb ik een beetje bij alle hondenbezitters gevraagd of zij met de betreffende hond (rakker) problemen hebben of hebben gehad. Tot nu toe heb ik veel mensen gesproken die inderdaad last hebben van de hond
Met al deze buren bij de wijkagent een klacht indienen, alleen in je eentje heeft weinig zin.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: aangifte doen bij aanval van hond

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Roos16 schreef:Hallo,

Ik heb op dit moment ook een probleem met een hond die mijn honden maar ook andere honden in het bos aanvalt.
Ik weet niet meer wat ik moet. Vandaag heb ik een beetje bij alle hondenbezitters gevraagd of zij met de betreffende hond (rakker) problemen hebben of hebben gehad. Tot nu toe heb ik veel mensen gesproken die inderdaad last hebben van de hond maar ook kreeg ik te horen van oude vrienden van de baasjes van rakker dat zij het beest psychisch mishandelen. het ligt dus aan de mensen en niet de hond.
Ik probeer een oplossing te vinden die goed is voor de hond.
Mensen zijn vaak zat bij hun aan de deur geweest maar de eigenaren lachen je uit.
Wat kan ik doen???

Vgr van een enorme dierenliefhebster!!!
Politie en/of dierenbescherming bellen.

Gesloten