LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hondenbelasting afschaffen?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Is dit een goed idee van de PvdA om hondenbelasting af te gaan schaffen? Eigenlijk zou je naast hondenbelasting ook andere dierenbelastingen moeten hebben? Vinden jullie het een goed idee?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Nee, hondenpoep kost de gemeenschap jaarlijks handenvol met geld. Dat moet maar betaald worden door de hondeneigenaars.

Andere dieren die de openbare ruimte structureel zouden vervuilen (welke dan) moeten ook belast worden vind ik

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door gezondheid »

VVD is tegen belasting. De hondeneigenaar is in onze gemeente verplicht om een zakje bij zich te hebben. Ook zijn er allemaal kastjes gekomen met daarin gratis zakjes voor de hondenpoep.

mh73

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik zou niet weten waarom dat de gemeente handenvol geld zou kosten? De poep die op de stoep ligt, wordt niet opgeruimd, tenzij door omwonenden.
De poepzuiger die de gemeente tweewekelijks de hondenpoepstroken zou laten schoonmaken, zien we daarentegen maar twee keer per jaar.

De grootste vervuiler is ... de mens denk ik. Er ligt veel en vele male meer straatvuil op straat dan hondenpoep. En bijvoorbeeld de rotjes van oud en nieuw, die zie je her en der nog half verrot liggen.

Kortom, waarom wel hondenbelasting en geen extra belasting op vuurwerk? Waarom geen belasting op kinderen, die zoveel vieze luiers produceren. Zo slecht voor het milieu. En omdat dat allemaal onzin is, dus ook geen hondenbelasting.
Wie gelooft dat het geld dat de gemeente aan hondenbelasting ontvangt, ook weer opgaat aan het onderhoud van de poepstroken en het opruimen van hondenpoep, gelooft nog in sprookjes. Het is gewoon een melkkoetje voor de gemeente.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door henk51 »

Hondenbelasting mag wat mij betreft afgeschaft worden(heb zelf geen hond). Het is een begrotings sluitpost van de gemeentes.
Het gevolg is dan dat de niet hondenbezitters meer belasting gaan betalen en de honden bezitters iets minder.
De begroting moet kloppen in het ergste geval als gemiddeld iedere inwoner een hond heeft valt de ene belasting af en wordt deze vervangen door
andere belasting verhogingen.Dus reken je dus niet meteen niet rijk. De reiniging rechten is daar een mooie belasting voor.


gr Henk

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door ciske »

Hondenbelasting vind ik persoonlijk onzin. Het is ook trouwens voor elke gemeente anders. Sommige delen in ons land zijn al hondenbelasting vrij.

Inderdaad zoals hier boven gezegd, dan kan je ook beter op het afval van de mens letten, want die maakt toch een troep.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door Quark »

Wij hebben al jaren geen hondenbelasting meer in Assen.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door 16again »

gezondheid schreef:Ook zijn er allemaal kastjes gekomen met daarin gratis zakjes voor de hondenpoep.
Die oplossing levert wat mij betreft alleen maar een groter problem op. Als ik een wandelingetje maak, zie ik her en der die rode zakken, al dan niet met inhoud, rondzwerven. Dat ligt er volgend jaar nog. Terwijl hondenuitwerpselen na 2 weken of zo weg zijn

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Als je de ene belastingafschaft komt er of een nieuwe of andere worden verhoogd. Dus netto levert het niets op. Dan heb ik liever belastingen waar je als burger invloed op hebt. Zoals accijnzen en bijvoorbeeld hondenbelasting. Eigenlijk het meest democratische systeem.

mh73

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door mh73 »

GJvdZ schreef:Als je de ene belastingafschaft komt er of een nieuwe of andere worden verhoogd. Dus netto levert het niets op. Dan heb ik liever belastingen waar je als burger invloed op hebt. Zoals accijnzen en bijvoorbeeld hondenbelasting. Eigenlijk het meest democratische systeem.
Waarbij dus de hondeneigenaren de begroting van de gemeente sluitend mogen maken?

Waarom geen kattenbelasting? Waarom betaal je voor een chihuaha hetzelfde als voor een Deense dog?

heksje1966
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 feb 2016 19:56

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door heksje1966 »

Sinds er bij ons hondenbelasting wordt geheven is het probleem van hondenpoep op de stoep een stuk verminderd. Gelukkig maar, want ik reed er met mijn rolstoel vaak doorheen. Dat komt dan via de wielen bij je handen.Niet echt leuk. Hier worden de uitlaatvelden ook nog een keer goed schoongemaakt door de gemeente. Ze komen om de week schoonmaken in de zomer en om de twee weken in de winter. Het geld wordt dus echt besteed aan de overlast.

Mucha

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

gezondheid schreef:VVD is tegen belasting. De hondeneigenaar is in onze gemeente verplicht om een zakje bij zich te hebben. Ook zijn er allemaal kastjes gekomen met daarin gratis zakjes voor de hondenpoep.
Hoe komt u er bij dat VVD daartegen is? Die hondentoiletten kosten geld. Laten ze eerst eens openbare toiletten voor de mens bouwen. Honden poepen maar in de achtertuin van hun baasje.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hoe vaak is dit onderwerp nu al bediscussieerd...?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

ciske schreef:Hondenbelasting vind ik persoonlijk onzin. Het is ook trouwens voor elke gemeente anders. Sommige delen in ons land zijn al hondenbelasting vrij.
Inderdaad de gemeente mag dit zelf bepalen. Het kan een goed middel zijn om de overlast van honden (poep) tegen te gaan of te verminderen.
Inderdaad zoals hier boven gezegd, dan kan je ook beter op het afval van de mens letten, want die maakt toch een troep.
En daarvoor betalen we al reinigingsbelasting, afvalstoffenheffing en rioolbelasting.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door puma73 »

olaf79 schreef:
ciske schreef:Hondenbelasting vind ik persoonlijk onzin. Het is ook trouwens voor elke gemeente anders. Sommige delen in ons land zijn al hondenbelasting vrij.
Inderdaad de gemeente mag dit zelf bepalen. Het kan een goed middel zijn om de overlast van honden (poep) tegen te gaan of te verminderen.
Inderdaad zoals hier boven gezegd, dan kan je ook beter op het afval van de mens letten, want die maakt toch een troep.
En daarvoor betalen we al reinigingsbelasting, afvalstoffenheffing en rioolbelasting.
En hondenbezitters betalen daarbovenop hondenbelasting voor het opruimen van de troep de ze laten liggen. En op het houden van katten mag van mij kattenbelasting worden geheven.

Mucha

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door ciske »

Mucha schreef:
puma73 schreef: En op het houden van katten mag van mij kattenbelasting worden geheven.
En dat zegt iemand die puma73 heet. :?

Toch heeft puma gelijk, hier stikt het van de katten en die hebben thuis echt geen kattenbak. Die gebruiken onze tuinen wel.

Mucha

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door puma73 »

Mucha schreef:
puma73 schreef: En op het houden van katten mag van mij kattenbelasting worden geheven.
En dat zegt iemand die puma73 heet. :?
Wie zegt dat mijn nick ook maar iets met een grote kat te maken heeft. Katten horen tegenwoordig niet meer rond te zwerven en tuintjes om te woelen en hun stinkende rotzooi te begraven.

Gesloten