LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hondenbrokken

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Zyon
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jun 2008 08:03

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door Zyon »

Aan alle hondeneigenaars zou ik het volgende willen zeggen.

Geef dat voer aan je hond, wat een wilde canis soort zou herkennen als voedsel.
Deze voeding eten zij immers al duizende jaren, met succes trouwens.

sinar
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jun 2008 16:21

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door sinar »

wat het beste is voor je pup?
laat die gratis proef dingen toch liggen
ik denk dat je het zelf wel zal merken wat voor je pup het beste is
aub geen rotzooi geven . hij moet nog heel veel groeijen dus geeft hem wel het beste .lijk mij niets mis mee ...toch...?

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door TdeHond »

Brokken zijn prima, mits het niet de goedkoopste brokken uit de supermarkt zijn.
Vleesmaaltijden compleet zijn ook prima als u daar de vriezer en het geld voor heeft.
Zelf koken kan ook, aangevuld met gistocal, zie bijsluiter in pot. + uitrekenen dat de hond voldoende eiwithoudende voeding krijgt ( vlees of vis)

Een puppy mag voer voor volwassen honden hebben. Het is zelfs aan te bevelen bij pups van grote rassen.

Ieder heeft zo zijn voorkeur. Als uw hond goede vaste ontlasting heeft, een glanzende vacht en het eten lust bent u aardig op de goede weg.

marjet1966
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 feb 2008 12:21

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door marjet1966 »

http://www.test.de/themen/haus-garten/t ... 9/1413167/

Kijk hier maar eens voor TUV test-resultaten van verschillende brokken.

Het blijkt dus dat het Aldi voer (uit de Duitse Aldi markten) helemaal niet zo verkeerd is. Zelf woon ik dicht bij de grens en voer dit dus ook.

Ze vinden het erg lekker, het is voordelig en het zijn kleine zakken.

Ondanks alle adviezen het niet te doen, voer ik mijn honden verschillende merken brok en kuipjes vleesmaaltijd daardoor gemengt.

Al met al hebben ze 12 variaties in hun voeding. Dat is prettig, verandering van smaak doet eten, en ze hebben dus nooit dunne ontlasting.

Ook denk ik dat elke fabrikant zijn tekortkomingen heeft, hoe duur het voer ook is. Dat ondervang je door van verschillende fabrikanten te voeren.

Beagle Ringo
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jun 2008 21:48

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door Beagle Ringo »

ik vind dat iedereen zelf moet weten wat diegene zijn hond voert, of het nu brokken, duck, carnibest of echt Barf is maakt niet uit, als je hond het er maar goed op doet.

Mijn beagle krijgt brokken en op meerdere forums lees je weer de voors en tegens en vooral de Barf mensen kunnen erg fanatiek zijn, maar nu vraag ik me af is Barf nu ook wel zo gezond, en dan bedoel ik niet dar rauw vlees en botten slecht is, maar in de huidige vleeverwerking en fokkerije speciaal voor slachtdieren wordt toch ook wel wat gerommeld qua injecties van het een of ander hormoon en wat voor een rommel nog meer, neem aan dat dat net zoals voor de mens ook niet goed is voor de hond, net zomin als dat brokken verkeerd schijnen te zijn.

en ja de hond stamt af van de wolf, maar ik geloof niet dat wolven in het wild elkaar injecteren met het een of ander.

Mijn Hond krijgt dus alle slechte dingen

brokken Eukanuba
varkens oren (ziekte van huplepup kunnen ze er van krijgen)
en ja hij krijgt ook elke avond een hapje van de warme maaltijd.

verder is mijn hond dol op fruit en krijgt dan ook regelmatig, Mango, meloen, appel, peer, kersen (heb ik de pit al voor hem uitgehaald) Meloen vind ie echt heerlijk, daar in tegen vind ie banaan heel vies zelfs met slagroom er op.

verder is ie dol op paprika, komkommer en het is net een chinees Tauge vind ie ook heerlijk misschien nog wel lekkerdere dan meloen.

en niet te vergete spaghettie eet ie bijna zijn pootjes bij op.

Mijn hond ziet er goed uit, niet te dik en ook niet broodmager, mooie poep twee keer op een dag, want van veel beweging gaat de poep los zitten (lol), schuift goed door bedoel ik daarmee. hij glanst houd van slapen maar is ook volop aktief.heeft een goede conditie, houd van een paar uur (lees 5 uur) jagen in het bos, gaat graag mee fietsen en kan dit ook goed volhouden.

ik zou zeggen kijk hoe je hond reageert op eten en maak daaruit een goede beslissing, doe daar waar jij en je hond je fijn bijvoelen.

en willen ze een keer een dag niet eten, dat is helemaal niet erg, maar ga er geen yoghurt over een gooien want dan krijg je een verwende hond van, als wij een dag geen honger hebben gaan we ook niet dood zo is dat ook met een hond

Groetjes Marieke en een vrolijke gezonde Ringo

marjet1966
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 feb 2008 12:21

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door marjet1966 »

Gelijk heb je!

Hier wordt ook veel gedeeld met de honden. Pinda's zijn absoluut favoriet. Een stukje cake, wat fruit, nasi is ook helemaal te gek.

In basis zorg ik ervoor dat ze alles binnenkrijgen maar ik ben ook echt niet hysterisch met de extra's wat in mijn buik had horen te zitten.

Gezonde dieren die veel bewegen (enorme tuin) en plezier hebben in het eten. Dat staat er de hele dag en geeft geen problemen. Ze eten als ze honger hebben en naar behoefte. Beide zijn tegen het magere aan ondanks de 'luxe' van een volle bak de hele dag.

De meeste dagen blijft er wel wat in de bakken zitten dat de vuilnisbak ingaat. Helemaal niet erg, er komt gewoon weer vers voer voor in de plaats.

O, mijn teefje is ook verzot op een slokje wijn en bier. Meestal ziet ze wel kans een lik te stelen als ze er zin in heeft.

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door TdeHond »

O, mijn teefje is ook verzot op een slokje wijn en bier.
Alcohol vind ik niet zo'n geweldig idee, alhoewel een slokje w.s. geen kwaad kan.
Voor de rest lijkt het mij luilekkerland voor honden. :lol:

Helaas zijn mijn honden op dieet, de 1 een nierdieet, de ander hypo allergeen. Jammer.
Een beetje groente of een stukje fruit mag wel, maar verder geen uitspattingen voor mijn meisjes.

marjet1966
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 feb 2008 12:21

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door marjet1966 »

Een lik of slokje is ook het maximum wat ze krijgt of kan stelen. Een dronken meisje is geen goed idee!

Gelukkig kan het allemaal, ze zijn beide gezond. Als dat niet zo is als bij jou moet je inderdaad wel opletten wat er zo in verdwijnt.

Beagle Ringo
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jun 2008 21:48

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door Beagle Ringo »

er is ook zoiets als kwispel bier op de markt (sorry voor de reclame)
zit geen alchol in, maar Ringo vind het wel lekker, had het ooit gewoon met een verhalen wedstrijd over de hond.

Boettiehond
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:14

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door Boettiehond »

Na 12 jaar brokken te hebben gevoerd, voer ik nu CVV. Dat was niet de bedoeling maar helaas.... mevrouw is allergisch voor graan en ook rijst.
Uiteindelijk brokken gevonden zonder graan en rijst maar die hoef ik niet voor te zetten. Dat eet ze niet. Ik ken de verhalen dat als een hond honger heeft hij vanzelf wel gaat eten. Helaas hier niet. Mijn vorige hond heeft een maand lang helemaal NIETS gegeten en is 12 kilo afgevallen. Toen heb ik Prednison tabletjes gehaald, daar krijgen ze honger en dorst van en ging ze eindelijk eten. Met de hond die ik nu heb idem dito. Die eet ook rustig een week niet als er geen vers op het menu staat en verliest dan 15 % lichaamsgewicht. Drie keer raden hoe je windhond er dan uitziet.

Wat brokken betreft behoorlijk kritisch geworden.
Hoe meer graan hoe meer poep dus graan niet gewenst in een hondenbrok. Bovendien ook alleen maar goedkope vulling net als bietenpulp. Om een of andere vage reden zijn brokken met veel graan vaak veel duurder dan brokken met minder graan.
BHA, BHT, Ethoxiquine en in de EG toegestane conserveringsmiddelen hoef ik ook niet. Ik wil niet alleen dat mijn hond er nu goed uitziet maar ook dat ze gezond oud wordt. Ontwikkelingsvloeistof voor foto's en rubberstabilisatoren horen niet in voeding voor dieren. Mijn witte herder is 12 jaar oud geworden en kwam alleen bij de dierenarts voor de jaarlijkste inenting en zou misschien nog hebben geleefd als ze geen botkanker had gekregen.
Tot slot brokken gemaakt van veel vlees / vis. Als ik een zak hondenvoer opentrek moet dat lekker ruiken. Niet lekker voor mij maar lekker voor een hond, hetzij naar vlees, hetzij naar vis. Kauwsnack van afval mogen onwijs stinken naar wat het is maar daarvan weet ik dan ook wat het is. Als een hondenbrok wordt verkocht als vlees of visbrok dan wil ik dat ruiken. Met 4 % vis of vlees gaat dat niet lukken.
Een goeie brok gevonden in Orijen die ik gebruik als beloningskoekjes. Wat er als eten niet ingaat gaat er als beloning dan weer wel in. Alhoewel, ook hoogstens 1 zak van 13,5 kilo per jaar. Als ze goed op gewicht is sla ik af en toe een maaltijd over en heeft ze de volgende morgen toch wel trek en komt dan wat vaker een brokje halen. Op die manier kan ik dan wat gehoorzaamheidsoefeningen doen dus twee vliegen in één klap.

Verder heel tevreden gebruiker van Carnibest. Wel duur maar het kan hier niet anders. Als het met de brokken was gelukt had ze nu Canex Vis gegkregen.

Gittje
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2008 09:48

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door Gittje »

Ieder bepaalt zelf wat ie zijn hond voorschotelt in zover de hond het er goed op doet natuurlijk.

Zelf geef ik twee verschillende merken brok (één op basis van kip & één op basis van vis) én KVV. Daarnaast krijgen ze ook sporadisch gezonde tafelrestjes alsook yoghurt, karnemelk en stukjes fruit.

Lijkt mij het beste om te diversifieren.

hoideboi
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 aug 2008 03:52

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door hoideboi »

onze hond is een engelse bulldog en die staan bekend om hun gevoelige darmstelsel dus kreeg hij altijd sensitive brokken totdat mijn man de verkeerde had gekocht en de hond dus diarree kreeg.

dierenvoerfabrikant opgebeld wat we nu moesten doen ?

2 dagen op vers diepvries voer zetten zeiden ze
vers voer is goed voor de darmflora zeiden ze,

als dat goed voor de darmflora is waarom dan niet altijd op vers voer dachten we en sindsdien eet onze hond alleen nog maar compleet diepvriesvoer.

Het is heel plezierig om te zien,
hij eet in één keer zijn hele bak leeg,dat was met de brokken wel anders.
en nog plezieriger hij laat niet zoveel winden meer en hoeft nog maar hooguit 2 x per dag te poepen.

Wormen en ziektes zou hij nu ook minder krijgen omdat zijn maagzuur deze verdringt,zeg maar,zijn maagzuur is nu sterker en vieze tandjes heeft hij niet hoor,
hij krijgt elke dag gedroogd vlees als snack,bullepees of pensstaafje.

Het is niet duurder dan de brokken,want je kan alles door elkaar geven als het maar vers is,
dus smuldier of carnibest .het is maar om het even.

Onze hond lijkt ook veel speelser sinds we hem dit voeren,
ik ben heus niet zo fanatiek in dit voeren,
onze vorige hond at ook gewoon hondendiner maar we zien gewoon dat het beter is,

Onze kat eet alleen maar brokjes die wil niet anders,
ik koop wel altijd de wat duurdere die alleen in de dierenwinkel te krijgen is want die bevat minder zout.

Ik zou een hond trouwens geen pinda's meer geven,
ik las dat hier bij iemand,
volgens onze dierenarts zijn nootjes en pinda's giftig voor honden ivm de oliebereiding .

Onze hond is een klein beetje als een kind van ons in ieder geval ook zo afhankelijk dus geven wij hem gewoon het beste en onze kinderen geven we ook geen bier ,maar ja het is maar net hoe je daar zelf tegenover staat.

Denk dat brokken niet verkeerd zijn hoor,maar vers wel beter ook in verband met de stofwisseling maar daar zou je je eerst in moeten gaan verdiepen en is mij teveel om hier allemaal uit te gaan leggen.
Ach brokken is ook maar verzonnen door mensen net als een koe tegenwoordig vlees eet in zijn brokken ipv gras alleen maar uit gemakzucht,niet omdat het beter is. :wink:
Barfen doen wij niet omdat we dat een vies gezicht vinden,mijn gezondheid het niet toe laat om stukken vlees te snijden en onze hond een bulldog is en die zich snel verslikken.

hoideboi
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 aug 2008 03:52

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door hoideboi »

@ Gittje,
je hondje kan best alleen kvv eten als dit maar compleet is,
het hoeft dus niet beter te zijn om af te wisselen,
je moet wel 8 uur tussen de brokjes en het kvv hebben ivm de stofwisseling,
ik hoop dat je dit weet ?
groetjes

de vergulde hond
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jul 2009 15:29

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door de vergulde hond »

:D eindelijk, hij is er. de brok zónder granen/rijst. 70% vlees/vis uit canada, veterinair goedgekeud, 30% groenten,fruit en natuurkruiden






kijk op www.orijen.nl

lanoisa
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2010 23:25

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door lanoisa »

Wat een rare verhalen allemaal over hondenbrokjes en de tientallen dure merken die goed zouden zijn voor je hond. Ik geef mijn hond dat wat ze lekker vindt. Er staan altijd brokjes klaar, die meestal blijven staan. ' s Morgens eet ze graag een boterham met leverpastij mee. 's Avonds krijgt ze blikvoer ( gewoon van de lidl)gemengd met diner erdoorheen. Zo nu en dan krijgt ze een stuk vlees.
Kortom heel gevarieerd. Je eet zelf toch ook niet iedere dag je hele leven lang dezelfde boterham met pindakaas. Je eet wat je lekker vindt en de meeste mensen letten er natuurlijk ook op dat t verantwoord is, als je dat moet geloven.
Mijn hond doet t erg goed. Ze is actief, fit, de vacht ziet er glanzend uit en heeft nog nooit een kwaaltje gehad en de ontlasting is prima! . Ze is inmiddels al 7. Mijn vorige honden zijn 15 en 16 jaar geworden.
Beweging en liefde zijn de beste bouwstenen voor een gezond leven.
Als je je hond enkel en alleen brokken geeft omdat dat t beste zou zijn, dan houn je je zelf toch flink voor de gek.

kaakje9
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jun 2010 20:37

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door kaakje9 »

geweldig forum ik heb dit interresante onderwerp gelezen en ik heb maar een woord "prachtig".
Je ziet hier gewoon mensen met hun eigen mening en die daar hun eigen argumenten over hebben.

Ik heb wel een opmerking ik ben er nog steeds niet over uit wat nou beter is :D maar deze opmerking vindt ik echt niet strak: dat je, je hond niet altijd hetzelfde voer moet geven "Want wij mensen houden toch ook van afwisseling"

Echt een geweldige opmerking want dat is dus broodje aap, als een hond gewend is dat ie altijd brokken eet of diepvries maakt niet uit dan zal die dat ook niet erg vinden.

Want het blijft natuurlijk zo een hond blijft niet bij je uit trouw of omdat je zo lief bent, een hond blijft bij jou omdat jij hem voorziet van eten! de rest zijn allemaal plus-puntjes voor hem :)

Kanita
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jan 2011 16:56

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door Kanita »

Versvlees en brokken?

Dat honden en kattenbrokken niet altijd gezond zijn weten we allemaal, daarom zijn er ook fabrikanten die honden en kattenbrokken op biologische manier gaan produceren, en deze brokken geven al een betere kwaliteit en minder schadelijke stoffen in het voer.

De meeste mensen vergelijken de hond met de wolf, nu is dat op veel punten zo, maar op vele andere punten is de hond verder geëvolueerd als de wolf, zo ook zijn eetgewoontes.

Veel honden krijgen standaard altijd hondenbrokken te eten, de meeste honden functioneren daar ook goed op en worden oud, er zijn ook honden die absoluut niet tegen brokken kunnen, en die honden krijgen bijvoorbeeld huidaandoeningen, haarverlies enzovoort.

Er zijn ook nog honden die helemaal vegetarisch zijn, die verdragen geen brokken en ook geen vervlees, en ook die honden functioneren goed en worden oud.

Zo zijn er steeds meer honden die op versvleesvoeding gezet worden, meestal door aandoeningen die ze krijgen, of door lezen op het internet.

Maar mijn gedachte gaat dan altijd verder als dat, waarom doen sommige honden het goed op versvleesvoeding, en waarom sommige honden ook weer niet, krijgen honden wel hun vitamine en mineralen genoeg binnen, en wat zit er verder in vlees.

Dit stuk is geen tegen of voor verhaal over versvleesvoedingen, want iedereen moet zelf weten wat die zijn honden voert , en waar de hond het goed op doet.

Maar ik ben eens dieper in de materie gedoken over versvleesvoedingen, want is het inderdaad ook zo gezond zoals je leest en hoort?

Het meeste vlees wat uit Nederland afkomstig is wordt voor tweederde geëxporteerd naar het buitenland, dus dat wil ook zeggen dat tweederde geïmporteerd wordt via andere landen, dus er is veel buitenlands vlees op de Nederlandse markt.

De controle op het Nederlands vlees is vrij streng, maar in het buitenland is de controle niet in alle landen streng, dus dat wil zeggen dat dieren in de bio-industrie in andere landen niet zo streng gecontroleerd worden met alle gevolgen van dien.

Dus vandaar dit verhaal.

In de veehouderij zijn antibiotica toegepast als groeibevorderaar. Door het eten van dit vlees krijgen honden ook weer extra antibiotica binnen, hoe meer vlees honden eten, des te meer antibiotica dat ze binnen krijgen, dit kan op een gegeven moment gaan zorgen voor resistentie voor bepaalde antibiotica, dus als bijvoorbeeld een hond ziek wordt en naar de dierenarts moet en antibiotica krijgt, kan het zo zijn dat de hond niet reageert op die antibiotica, door toe doen van het antibiotica in het vlees.

Hoewel antibiotica eigenlijk ontworpen is om te helpen het immuunsysteem goed te laten werken, is dit dus alleen wanneer het gebruik is voor een korte duur. Studies tonen aan dat langdurig antibiotica daadwerkelijk het onderdrukken van het immuunsysteem helpt.

Dit is al bewezen bij mensen, dus waarom zal het anders zijn dan bij honden.

En dan is ook meteen mijn vraag, komt het misschien daardoor dat honden met aandoeningen die op versvlees worden gezet het beter gaan doen door de antibiotica die in het vlees zit?

Maar er zitten nog meerdere stoffen in vlees wat er niet in thuis hoort, zoals PCB’s, sterk vereenvoudigd kunnen we stellen dat dioxines en PCB’s ( of voluit : polychloorbifenylen) chemische stoffen zijn die tot de familie van de gepolychloreerde aromatische koolwaterstoffen behoren.

Van de zowat 210 verschillende samenstellingen uit de dioxine-familie, zijn er 17 die een reëel toxisch gevaar inhouden.Sommige PCB’s vertonen dezelfde toxicologische eigenschappen als de dioxines en worden daarom ook aangeduid als « PCB van het dioxine-type».

Dioxines zijn in onze directe omgeving overal aanwezig, en kunnen via verschillende kanalen in onze voedselketen terechtkomen : luchtvervuiling (afvalverbranding, industriële productie,…), recyclage, bodemvervuiling door afzetting van reinigingsslib enz. Deze gevaarlijke samenstellingen zetten zich voornamelijk vast in het vet van runderen, melkkoeien, gevogelte, varkens, en zelfs in vis uit zee of uit aquacultuur.

Er wordt aangenomen dat 80 % van het contact met PCB’s afkomstig is uit dierlijke levensmiddelen. Maar het al dan niet opzettelijk inbrengen van dergelijke samenstellingen in de productieketen voor dierenvoeders, de gebrekkige verbranding van afvalstoffen,… kan uiteraard een overeenkomstige besmetting van de voeding teweegbrengen. In de meeste dierlijke eiwitten zitten van nature stoffen die enigszins kankerbevorderend zijn en ze bevatten ook relatief veel gif omdat vlees en kip hoog in de voedselketen staan.

Zo wordt er ook anabole steroïden in het vlees gevonden, Anabole steroïden zijn chemische stoffen, die afgeleid zijn van het krachtige, mannelijke hormoon testosteron. Ze zorgen voor androgene en anabole resultaten. Androgene resultaten van testosteron zijn bijvoorbeeld baardgroei, een zwaardere stem en lichaamsbeharing. Dit zijn de vermannelijkende effecten van testosteron. Een anabool resultaat is spieropbouw (spieropbouw staat voor kracht, herstel en groei van spieren) en dit is meestal het doel bij het gebruik ervan.

En zo kun je nog wel een paar pagina’s vullen met wat er in vlees zit, dat er niet in thuis hoort.

Het is ieder zijn keuze hoe die zijn honden voert, er zijn tot op heden nog steeds geen studies gedaan of versvleesvoedingen versus hondenbrokken beter zijn voor de hond of niet.

Ook moet je kijken naar het ras, gezondheid van de hond,afkomst, geboorte, omgang met de hond, want er spelen veel meer dingen mee aan de gezondheid van de hond als alleen maar voeding.

Bron: Hetty van Berne- van Hoof

Kanita
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jan 2011 16:56

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door Kanita »

Honden kunnen besmet worden met Mycobacterium en M tuberculosis na het eten van besmet orgaanvlees van besmette veestapels

Er wordt de laatste tijd veel aandacht besteed aan voedselveiligheid en openbare gezondheid. Het is ook een belangrijke zaak voor dierenartsen.
Problemen die te maken hebben met besmet voedsel komen niet alleen voor bij mensen, ook honden zijn gevoelig voor infecties via hun voeding.
Helaas wordt er niet veel aandacht besteed aan veilige voedingsmiddelen voor honden.
De risico’s van het voeren van rauw vlees aan honden zijn goed gedocumenteerd en dierenartsen zijn verplicht om deze door te geven aan hun cliënten en iedereen.
Huisdieren lopen het risico om ziek te worden door het voedsel en het risico van zoönotische aandoeningen is een zorg voor de openbare gezondheid.
Huisdieren die in contact komen met de veestapel of de voeding daarvan kunnen ziektes overbrengen op de veestapel of deze in stand houden.
Het doel van dit artikel is informatie geven over de microbiologische infecties die honden kunnen oplopen door rauw of niet voldoende gekookt vlees en bijproducten van vlees.
Vlees dat verwerkt wordt tot hondenvoer kan afkomstig zijn van veel bronnen.
Door ongekookt vlees kunnen micro organismen verspreid worden.

Het is belangrijk om te weten dat zelfs vlees dat verkregen wordt van gezonde dieren en goedgekeurd is voor menselijke consumptie, niet steriel is. Tijdens het slachten komen bacteriën in de vacht of de veren vaak terecht op het vlees.
Daarnaast kan besmetting plaatsvinden tijdens het verwijderen van de ingewanden, het bewerken en het verpakken.
Men probeert het aantal ziektekiemen tijdens het verwerken te verminderen door de karkassen te wassen en te ontharen.
Toch blijven bacteriën achter op de karkassen. Enkele daarvan dragen bij aan het bederf van het vlees; andere maken mensen en dieren ziek.
Microscopische besmetting of infectie door een virale of parasitaire agens gaat onopgemerkt voorbij aan de inspectie, omdat er geen duidelijk zichtbare pathologische veranderingen zijn.

Vlees producten die niet geschikt zijn voor menselijke consumptie - oneetbare weefsels, delen en hele karkassen van afgekeurde dieren (dieren die dood, stervend of invalide zijn en afgedankt worden voor het slachten) - worden verwerkt tot hondenvoer.
Het is mogelijk dat deze producten veel bacteriën bevatten:

1. door de aard van het product en

2. door de minder strikte regels bij de omgang vergeleken met producten die goedgekeurd zijn voor menselijke consumptie.

Van de bacteriële ziekteverwekkers in rauw vlees hebben organismen van de soort salmonella de meeste aandacht gekregen.

Twintig tot vijfendertig procent van alle kip karkassen die bedoeld zijn voor menselijke consumptie, testen positief op salmonella organismen. Rauw vlees dat gebruikt wordt om honden te voeden is zelfs nog vaker besmet met deze bacterie.
In een studie kwam meer dan de helft van de salmonella die aangetroffen werd in de ontlasting van honden overeen met de types die aangetroffen werden in hun voeding.
Het komt misschien nog vaker voor dat honden subklinische dragers worden van salmonella nadat ze er aan blootgesteld zijn.
De salmonella overdracht van huisdier naar mens vindt plaats wanneer de omgang met geïnfecteerde huisdieren gepaard gaat met een slechte hygiëne.
Mensen lopen ook gevaar om besmet te worden als zij besmet vlees dat voor de hond bestemd was, zoals botten en varkensoren, in hun handen gehad hebben.
Campylobacteriose is een vorm van darmontsteking, die veel voorkomt in de VS. Mensen kunnen campylobacteriose oplopen door contact met besmette honden.
Honden kunnen het ook krijgen, maar net als bij een salmonellabesmetting scheidt een grote gedeelte van de besmette honden de organismen uit in hun ontlasting zonder ziek te zijn.
Er is niet veel bekend over de besmetting route van Campylobacter, maar rauwe kip (denk aan Amerikaanse kippenboutjes) is besmet met Campylobacter, vooral C. jejuni. Honden die besmette rauwe kip eten, kunnen besmet raken.

Shiga toxic Escherichia coli (STEC) types die in staat zijn om ziekte te veroorzaken bij mensen en dieren, worden vaak geïsoleerd uit vers gemalen gehakt.

Echerichia coli 0157, een in opkomst zijnd pathogeen voor mensen, is geïsoleerd uit de ontlasting van honden. De ziekte wordt vaak geïsoleerd uit rauw vlees, vooral varken.
Afhankelijk van de hygiëne tijdens het slachten, verpakken en opslaan kan 89 procent van het rauwe vlees besmet zijn.

Pathogene bloedtypes van Y enterocolitica zijn bij honden en mensen hetzelfde en net zoals bij salmonella en campylobacter kunnen honden geïnfecteerd zijn met Y enterocolitica types, die ziekte veroorzaken bij mensen.
Of omgekeerd, enteritis ontwikkelen bij infectie met andere bloedtypes. Overdracht van dit pathogeen in het gezin van honden op mensen is wel eens gerapporteerd.
Talrijke andere bacteriële pathogenen, waaronder Listeria monocyogenes en Clostridium perfringens kunnen ook ziekte veroorzaken bij honden.
Er is melding gemaakt van Listeria monocytogenes als oorzaak van abortus bij een teef die rauwe vleesproducten had gegeten waarvan men dacht dat die besmet waren met het organisme.
Kontakt met besmet, geaborteerd weefsel zonder goede hygiëne brengt gevaar op besmetting met zich mee.
Hoewel het juiste verband tussen een infectie met C. perfringens en darmontsteking bij honden niet bekend is, is er in de medische literatuur melding gemaakt van talrijke gevallen van darmontsteking die geassocieerd werd met C. perfringens.

Honden zijn gevoelig voor de neurologische uitwerking van het gif van C botulinum en sommige verpakte voedingsmiddelen zoals bacon, zijn in staat om de groei van C botulinum en de productie van gifstoffen te ondersteunen.
Honden zijn ook gevoelig voor ziektes die veroorzaakt worden door Staphylococcus aureus en Bacillus cereus. Deze gifstoffen producerende organismen kunnen in rauw vlees en commerciële producten zitten.
Ze kunnen zich vermeerderen en gifstoffen produceren voordat het vlees gevoerd wordt.
Veel idiopathische problemen met de spijsvertering van honden kunnen te maken hebben met een bacteriële groei in halfzacht voedsel dat neergezet wordt voor de hond en vele uren blijft staan voordat het gegeten wordt.

Er zijn nog meer bacteriële agens in rauw vlees, die in bepaalde omstandigheden overgedragen kunnen worden aan honden. Wanneer er bijvoorbeeld vlees gegeten wordt van dieren met anthrax kan dit een infectie met B anthracis tot gevolg hebben.
Francisella tularensis heerst bij konijnen en waterdieren, zoals muskusratten en bevers in Noord Amerika, en honden die rauw vlees eten van besmette bronnen lopen gevaar op het ontwikkelen van tularemia.
Honden kunnen besmet worden met Mycobacterium en M tuberculosis na het eten van besmet orgaanvlees van besmette veestapels. Hoewel deze agens verbannen is uit de gedomesticeerde veestapel, zijn er nog wel reservoirs in het wild.

In bepaalde delen van de wereld, en wel Afrika, komt infectie van de gedomesticeerde veestapel vaker voor.
Hoewel er geen melding is gemaakt van de overdacht van deze organismen van honden op mensen, neemt men aan dat de overdacht van honden naar runderen zou kunnen bijdragen aan het voortbestaan van de ziekte in gebieden waar het heerst.
Karkassen die besmet zijn met Burkholderia (Pseudomonas) pseudomallei, de agens die melioidosis veroorzaakt, kunnen dienen als infectiebron wanneer ze gegeten worden door honden.
Vlees van paarden met droes kan een bron zijn van Burkholderia (Pseudomonas) mallei en honden zijn matig gevoelig voor besmetting met dit organisme.
Er kunnen ook een virussen die gevaar opleveren voor honden, aanwezig zijn in het vlees.
In de VS en bepaalde delen van België komt wel eens Pseudorabiës (ziekte van Aujeszky) voor bij honden die besmette longen van varkens aten.
Honden kunnen besmet worden met talrijke parasitaire infecties door de voeding.
Honden die rauwe vis eten, kunnen geïnfecteerd worden door een aantal organismen, zoals:

Diphyllobothrium latum, de lintworm van vissen;

Opisthorchis tenuicollis, een trematode die de galbuis en de buisjes van de alvleesklier en de dunne darm besmet;

Dioctophyme renale, de grote nierworm;

Nanophyetus salmincola, de drager van Neorickettsia helminthoeca, de agens die verantwoordelijk is voor zalmvergiftiging bij honden.

De aanwezigheid van toxoplasmagondii in varkens varieert per regio. In Canada is 13 procent gerapporteerd, in andere landen is het percentage nog hoger.
Honden kunnen wel geïnfecteerd worden met T gondii, maar ze zijn niet de laatste gastheer en daarom brengen zij geen besmette oocysten in het milieu.
Aan de andere kant zijn honden die altijd rauw vlees eten, meestal geïnfecteerd met de protozoön Sarcocystis en honden die besmet vlees eten kunnen sporocysten van deze parasief verspreiden in hun ontlasting en het milieu besmetten.
Dit is een ramp voor vee dat daar graast. Wanneer vee Sarcosystis spp binnenkrijgt, kan de ziekte die daar het gevolg van is, zorgen voor economische verliezen.
In het recente verleden is bekend geworden dat honden de eindgastheer zijn van een andere parasiet die belangrijk is voor vee, Neospora caninum. Honden raken geïnfecteerd met N. Caninum door het eten van besmette weefsels, vooral geaborteerde foetussen en placentas.

Honden die geïnfecteerd zijn met N. caninum kunnen ziek worden en infectieuse oocysten uitscheiden in hun ontlasting; vee raakt geïnfecteerd als gevolg van het eten van oocysten in de weilanden.

Ascariden zoals Toxocara canis kunnen zich inkapselen in de weefsels van tussengastheren, inclusief schapen. Honden kunnen geïnfecteerd raken met T canis en met de ascaride die bij wasberen voorkomt, Baylisascaris procyonis, ten gevolge van het eten van rauw vlees.

Geïnfecteerde honden kunnen enteritis ontwikkelen en infectieuze eieren uitscheiden.

Daardoor kunnen de parasieten overgebracht worden op andere honden en andere tussengastheren, inclusief de mens.

Overweeg je nu nog steeds versvlees te geven waarvan je de afkomst niet weet? Ik zou 2x nadenken.

petra54
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:55

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door petra54 »

:shock: Wat ,n lappen tekst :roll: En dat moeten we allemaal tot ons nemen? Bewaar me zeg.
Overweeg je nu nog steeds versvlees te geven waarvan je de afkomst niet weet? Ik zou 2x nadenken.
3x nagedacht.... Alle vlees dat voor hondenvoeding verkocht wordt heeft het predikaat ''voor menselijke consumptie geschikt''
Dus....krijgen ze hier dagelijks hun portie rauwe voeding. Zeer bewuste keus :wink:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door ciske »

Wat ,n lappen tekst En dat moeten we allemaal tot ons nemen? Bewaar me zeg.
:lol: hetzelfde dacht ik.

hier brokken en menu, ook soms vlees maar ik bepaal zelf wel wat mijn hond eet niet wat iemand voorschrijft.

Gesloten