LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Twee poesen relatie beeindigd

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
poesjekat
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 apr 2015 22:25

Twee poesen relatie beeindigd

Ongelezen bericht door poesjekat »

Hallo,

De relatie is al een tijd uit tussen mij en m'n ex, en m'n katten zitten nog in de woning die we samen nog hebben.
Ik heb twee hele lieve katten, een mannetje en een vrouwtje van bijna 3 jaar, die we om de beurt verzorgde.
Nu is het tijd om de katten mee te nemen en onder te brengen in een nieuw huishouden. Het zijn echte binnenlaten en ze zijn geen andere huisdieren gewend.
Waar ik nu woon loopt er een hond en een kat (de kat wordt af en toe opgejaagd door de hond, een boerenfox).

Ik hoop dat ik een beetje advies kan krijgen wat de beste aanpak is, zodat de katten zich hier ook thuisvoelen. Het plan is om ze aanstaande vrijdag onder te brengen in hun nieuwe omgeving. Benches zijn ze niet gewend.
Kan ik het beste eerst kijken hoe ze reageren opelkaar ? Of eerst in een apart kamertje, handdoek van de dieren inwrijven met hun geur. Ik hoorde ook iets over middeltjes (feromonen ?) dat zorgt voor een geur (rustgevend?) dat vrijkomt als kitten nog bij hun moeder zijn.

Tips, suggesties?

Alvast bedankt

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Twee poesen relatie beeindigd

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Zet je vraag eens uit op: http://www.kattenplaza.nl/kattenforum. Daar zitten veel mensen met ervaring op dit gebied en krijg je snel antwoord. Op dat forum moet je zoeken op 'langzame introductie'.

plebpleb
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 apr 2010 17:19

Re: Twee poesen relatie beeindigd

Ongelezen bericht door plebpleb »

Als je de katten wil laten wennen in je nieuwe huis...Houd je ongeveer 1 á 2 weken de katten gewoon binnen in huis....Zodat ze aan 't huis kunnen wennen en dan voorzichtig buiten laten....
De poesen zijn erg nieuwsgierig en komen dan snel weer naar binnen...Daarna gaat 't heel snel...
Zelf die ervaring mee gehad...Succes ermee....

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Twee poesen relatie beeindigd

Ongelezen bericht door kokka »

hoeft dat maar 2 weken? ik dacht altijd een week of 5

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Twee poesen relatie beeindigd

Ongelezen bericht door witte angora »

Die van mij had 4 maanden nodig voordat ze niet meer de neiging had terug te rennen naar mijn vorige woonplaats, 150 kilometer hier vandaan.

Verhuizen is voor katten geen sinecure, ze zijn aan hun territorium gewend. Dat is hun thuis. Mensen slepen katten van hot naar her met verhuizingen, maar voor een kat is het beter als ze op haar plekje blijft.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Twee poesen relatie beeindigd

Ongelezen bericht door VioletPrue »

plebpleb schreef:Als je de katten wil laten wennen in je nieuwe huis...Houd je ongeveer 1 á 2 weken de katten gewoon binnen in huis....Zodat ze aan 't huis kunnen wennen en dan voorzichtig buiten laten....
De poesen zijn erg nieuwsgierig en komen dan snel weer naar binnen...Daarna gaat 't heel snel...
Zelf die ervaring mee gehad...Succes ermee....
Hartstikke leuk die ervaring. Er staat toch echt 6-8 weken voor, dus je hebt ontzettend geluk gehad. En het mooiste is nog, dat dit de vraag niet eens was.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Twee poesen relatie beeindigd

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat de verhuizing inmiddels achter de rug is, dus de vraag heeft zich in de praktijk al beantwoord.

Wat ik zelf deed, als ik vroeger bij mijn ouwe kater een kitten erbij kreeg, was het kitten in een kooitje in de kamer zetten. Ouwe kater draaide er dan rondjes om heen, snuffelen, nadenken wat hij er mee moest, nog eens snuffelen, en na korte tijd accepteerde hij de nieuwe huisgenoot.

Bij mijn huidige kat gaat dat daarentegen niet werken, die wil er niks geen andere kat bij hebben. Haar huis, haar territorium, haar personeel, andere katten krijgen geen schijn van kans. Geen idee hoe dat zou moeten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Twee poesen relatie beeindigd

Ongelezen bericht door moederslink »

2 vreemde katten in een huishouden plaatsen waar al een hond en een andere kat is wordt gegarandeerd erg stressvol voor alle 4. Het beste is , denk ik , (mijn eigen ervaring ) de boel de boel laten , niet ingrijpen en de natuur zn gang laten gaan. De hiërarchie moet opnieuw worden bepaald en dat wordt en knokken en blazen ,vrees ik, in 1e instantie. Als de pikorde is vastgesteld keert de rust ook weer terug, maar dat duurt wel even.
Zo.n feromonenspray ken ik en kan idd rustgevend zijn.
Wees je er wel van bewust dat de kat die er het eerste was zoveel stress kan krijgen dat hij er vandoor gaat , ook al omdat ie nu al regelmatig wordt opgejaagd door de hond.

De nw katten sowieso minimaal 3 weken binnen houden en daarna af en toe even naar buiten , terwijl je er zelf ook bij bent zodat je ze na een kwartiertje naar binnen kunt lokken en dit langzaam opvoeren, maar het zijn eigenlijk binnenkatten lees ik , maar het kan zijn dat dat nu ook verandert.

Die 2 andere (nieuwe) katten van 3 jr bij je ex laten zou voor de katten wel het beste zijn , maar dat moet wel kunnen natuurlijk.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Twee poesen relatie beeindigd

Ongelezen bericht door VioletPrue »

moederslink schreef:2 vreemde katten in een huishouden plaatsen waar al een hond en een andere kat is wordt gegarandeerd erg stressvol voor alle 4. Het beste is , denk ik , (mijn eigen ervaring ) de boel de boel laten , niet ingrijpen en de natuur zn gang laten gaan. De hiërarchie moet opnieuw worden bepaald en dat wordt en knokken en blazen ,vrees ik, in 1e instantie. Als de pikorde is vastgesteld keert de rust ook weer terug, maar dat duurt wel even.
Die mythe is al heel lang ontkracht, zo kunnen er dus letterlijk doden vallen. Zo'n beetje elke katten-expert (bijvoorbeeld Jackson Galaxy) raadt dit ten strengste af en heeft vele manieren om dieren aan elkaar voor te stellen. Een simpele zoektocht op You Tube levert al een schat aan info op.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Twee poesen relatie beeindigd

Ongelezen bericht door moederslink »

@VioletPrue, zelf heb ik altijd katten gehad in steeds wisselende samenstellingen , ook met honden erbij. Er zijn geen doden gevallen , er werd flink geblazen en een " haal" naar elkaar gedaan . In geval van TS gaat het om 4 dieren tegelijk en dat maakt het behoorlijk stressvol en lastig voor alle 4 . Ik hoop in ieder geval dat het goed is gegaan daar bij TS.

Gesloten