LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beroepsmatige Hondenfokkers/Kennelhouders en hun imago

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Uta
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 jun 2004 20:53

Beroepsmatige Hondenfokkers/Kennelhouders en hun imago

Ongelezen bericht door Uta »

..............
Laatst gewijzigd door Uta op 25 feb 2011 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

floyd
Berichten: 85
Lid geworden op: 07 sep 2005 13:45

Re: Beroepsmatige Hondenfokkers/Kennelhouders en hun imago

Ongelezen bericht door floyd »

Dit bericht verschijnt op alle sites van speurders tot marktplaats, vraag me af wie het plaatst en waar het toe moet leiden?
Zal het niet zo goed gaan met de zogenaamde beroeps kennels en willen ze zo hun 'goede ' naam opkrikken?

.

mooiweer
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jul 2005 13:00

Re: Beroepsmatige Hondenfokkers/Kennelhouders en hun imago

Ongelezen bericht door mooiweer »

Uta,ik heb met aandacht je stuk gelezen,en ik moet toegeven dat je helemaal gelijk heb,ook heb ik de site van de V.B.K. bezocht,en gelezen dat een kennelhouder gediplomeerd moet zijn en
dat zijn inrichting moet voldoen aan de wettelijke regelgeving die de A.I.D. hier voor heeft aangesteld,ook is het mij duidelijk dat de A.I.D.hier streng op toe ziet en regelmatig controleert,ook
heb ik gelezen op de site van de V.B.K.dat deze een geschillen commissie in het leven heeft geroepen,dat mocht er tussen de consument en de kennelhouder een meningsverschil zijn,dat je dan je klacht bij de V.B.K.kunt indienen en dat hierin een dierenarts een geneticus en een kynoloog zetelt,en dat hun uitspraak bindend is voor beide partijen.Dat is toch heel wat anders dan
al die 06-nummers die je wekelijks op het net ziet staan,maar dat zal dan wel hobbymatig wezen en worden ook niet gecontroleerd gewoon op dat ze niet gediplomeerd zijn,bij deze een tip
voor de V.B.K. om uw geschreven stuk eens in een groot nederlands dagblad te plaatsen,om de consument er op te wijzen,wat het verschil is tussen een gediplomeerd en vakbekwame
kennelhouder dit in tegenstelling met een niet gediplomeerde z.g.n.hobbyfokker die ook wekelijks adverteert,waarbij geen controle door de A.I.D.gedaan,maar ook niet door de D.B.
Cruciaal is ook nog dat je bij een gediplomeerde kennelhouder wel een koopovereenkomst mee krijgt en dat de pup gechipt is,dit in tegenstelling met 06-hobbyfokkers.Al met al vind ik
dat de V.B.K. zich wel eens meer mag profileren omdat hun doelstelling in mijn ogen zeer positief is,maar dan moet je het wel onder de aandacht van de consument brengen,want waar moeten ze het anders vandaan halen,mijn mening is kom op V.B.K.jullie doelstelling is zeer goed,maar breng het wel onder de aandacht van de consument,zo dat deze ook weet dat je beter bij een
vakbekwame gediplomeerde fokker een pup kunt kopen als bij een 06-hobbyfokker.

floyd
Berichten: 85
Lid geworden op: 07 sep 2005 13:45

Re: Beroepsmatige Hondenfokkers/Kennelhouders en hun imago

Ongelezen bericht door floyd »

Het V.B.K zijn gewoon een stel broodfokkers bij elkaar die doen of ze een erkende club zijn.
Dit is dus niet zo!!
De raad van beheer heeft ze nooit erkend, dus trap niet in die mooie verhaaltjes van een fokker die hier bij zit aangesloten.
Je mag trouwens bij de meeste de moederhond niet eens zien en ze werken veelal samen met de belgische verkoopschuren.
Dus pas op koop je hondje hier niet

mooiweer
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jul 2005 13:00

Re: Beroepsmatige Hondenfokkers/Kennelhouders en hun imago

Ongelezen bericht door mooiweer »

Als beroepsmatige fokker van rashonden en ook gedupeerde van de lastercampagne, die door de Dierenbescherming werd ingezet om het thema "malafide hondenhandel" onder de aandacht van het publiek te brengen, wil ik graag het volgende aan jullie voorleggen:

1) al in 1995 heeft de Dierenbescherming een "Zwartboek Hondenhandel" verspreid onder politici en het publiek (via de media).
Later bleek dat de Dierenbescherming moest toegeven dat niet alle klachten voorkomend in het zwartboek op waarheid waren onderzocht .

2) Steeds vaker tracht de Dierenbescherming antipathie tegen de sector "handel in honden (en katten)" bij het publiek op te roepen door informatie over incidentele misstanden als kenmerk van de gehele sector te presenteren en deze te voorzien van termen zoals "broodfokkers", "uitgemergeld", "krakkemikkige huisvesting", etc. Door zich op deze wijze te richten op doelgroepen die gevoelig zijn voor deze tendentieuze berichtgeving, maakt de Dierenbescherming zich schuldig aan het aanwakkeren van haatgevoelens jegens de sector

3) Het is naar mijn mening bovendien zeer onterecht en maatschappelijk onaanvaardbaar dat de Dierenbescherming telkens weer de publiciteit zoekt met alarmerende en ongenuanceerde berichten over malafide hondenfokkers/handelaren, die niet op feiten zijn gebaseerd.

Ik verwijs jullie hierbij naar de uitzending van het consumentenprogramma Tros Radar van 24 mei jl, waarin opnieuw een Zwartboek Hondenhandel werd toegelicht door een woordvoerster van de Dierenbescherming en waarin een door de Dierenbescherming samengestelde "Top 5 van de Beruchte Hondenhandelaren" werd gepubliceerd.

Als gast was in deze uitzending het PvdA kamerlid Evert Waalkens aanwezig.

Deze "Top 5 van Beruchte Hondenhandelaren" werd vervolgens een dag later, op 25 mei 2004, gepubliceerd op de website van Tros Radar


Door een bedrijf wat genoemd in de "Top 5 van Beruchte Hondenhandelaren", volgde een kort geding procedure met als inzet verwijdering van deze naam in de Top 5.


De Tros kwam al snel met een voorstel tot schikking en was bereid om de "Top 5 van Beruchte Hondenhandelaren", te verwijderen echter onder voorwaarde dat partijen geheimhouding zouden betrachten en geen mededelingen over deze kwestie aan derden zouden doen.

Echter deze voorwaarden werden als uitermate teleurstellend ervaren, aangezien dit in tegenspraak is met de taak van Tros Radar en Tros als publieke omroep om consument en publiek zo volledig en adequaat mogelijk te informeren.




Op 6-juli 2004 heeft de Tros besloten om toch eieren voor zijn geld te kiezen en de
gehele "Top 5 van Beruchte Hondenhandelaren", van de website te verwijderen, daarnaast heeft Tros Radar de kosten van het kort geding voor haar rekening genomen


4) Door het bedrijf wat genoemd werd in deze Top 5 werd tevens een klacht ingediend bij de Raad voor de Journalistiek, omdat zij van mening waren dat er niet rechtmatig en dus ontoelaatbaar met de verstrekte gegevens van de Dierenbescherming was omgegaan. Ook volgens de Raad van de journalistiek was Tros Radar onzorgvuldig te werk gegaan.

Tevens stelde de Raad van de journalistiek vast dat het door de Dierenbescherming verrichte onderzoek in ieder geval jegens dit bedrijf onvoldoende zorgvuldig is geweest .

Meer Info vindt u op www.rvdj.nl
Uitspraak nummer 76-2004

Uit het verweer van de redactie van Tros Radar bleek, dat men zonder meer de uitlatingen van de Dierenbescherming serieus had genomen en niet had getwijfeld aan de verstrekte gegevens. Men beschouwde de Dierenbescherming met haar 200.000 leden als betrouwbare bron.


5) Eigenaren van gezonde en eerlijke bedrijven worden in hun belangen geschaad door dit optreden van de Dierenbescherming en de media.

Temeer omdat de Dierenbescherming een gerespecteerde organisatie is die deze tendentieuze informatie verspreidt en zich kennelijk wat minder bekommert om het waarheidsgehalte daarvan.


Ik zou jullie dan ook willen verzoeken.

- om aan de Dierenbescherming te vragen waarom de Top 5 van beruchte handelaren/broodfokkers niet op hun website gepubliceerd wordt.
-om jullie maatschappelijke verantwoordelijkheid, niet alleen in relatie tot dieren, ook in relatie tot mensen niet aan de kant te schuiven, en dat jullie niet moeten reageren op kretologieën.



Als beroepsmatige fokkers van rashonden willen wij onze verantwoordelijkheid ten opzichte van onze dieren en ten opzichte van onze afnemers volledig dragen. Wij besteden veel geld en energie om recht te doen aan onze maatschappelijke verplichtingen.



Uiteraard nemen ook wij waar dat er binnen de sector "hondenfokkerij en -handel" (evenals in elke andere sector) incidenteel dingen voorkomen die niet in orde zijn. Daar moet tegen worden opgetreden, daarin verschillen wij niet van mening met de Dierenbescherming.

Het gaat echter niet aan om, zonder enig onderzoek, op basis van niet-gecontroleerde beweringen van individuen en in een vlaag van stemmingmakerij de hele sector en afzonderlijke bedrijven daarin aan de schandpaal te nagelen.


Ik wil jullie bij voorbaat danken voor jullie bereidheid om aandacht aan deze zaak te besteden en wens jullie heel veel succes als het gaat om het bestrijden van dierenleed.

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Beroepsmatige Hondenfokkers/Kennelhouders en hun imago

Ongelezen bericht door bitchy »

wat zijn jullie ineens braaf over de beroepsmatige fokker bezig? :shock:
beroepsmatig houdt in dat er meer dan 2 nesten per jaar geboren mogen worden.
beroepsmatig laat ook vaak prachtige steriele werpkamers zien... heel mooi en professioneel, maar doe mij maar de hobbyfokker die wel met benodigde uitslagen een nestje geboren laat worden, maar die maar 1 nest per 1,5 of 2 jaar heeft
en waarvan de pups lekker in de huiskamer opgroeien.
en de honden lekker in de tuin / kamer rond kunnen lopen.
geprezen is bij mij ook de fokker die zijn oude honden lekker laat lopen
hoeveel beroepsmatige fokkers verkopen een teef die hun jarenlang een nestje heeft gegeven.
een hobbyfokker aangesloten bij een rasvereniging heeft ook koopcontracten en stambomen en chipnummers en wat je maar wil.
beroepsmatig gaat weer lekker over de ruggen van de fokteven.
verwar de hobbyfokker niet met de ''gelegenheidsfokker'' of ''broodfokker'' :!:

Zwamneus
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 sep 2005 13:16

Re: Beroepsmatige Hondenfokkers/Kennelhouders en hun imago

Ongelezen bericht door Zwamneus »

En de voorzitter van V.B.K. wie was dat ook alweer?? Oja iemand uit Valkenswaard. Die er zelf een fokfabriek op na houd. www.hondjes.nl

Broodjebal
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:22

Re: Beroepsmatige Hondenfokkers/Kennelhouders en hun imago

Ongelezen bericht door Broodjebal »

Wat een schande om het straatje van de broodfokker schoon te praten.
Laatst gewijzigd door Broodjebal op 14 sep 2010 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Broodjebal
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:22

Re: Beroepsmatige Hondenfokkers/Kennelhouders en hun imago

Ongelezen bericht door Broodjebal »

http://www.dbalmelo.nl/malafide%20hondenhandel.htm

De campagne van de Malafide Hondenhandel is bij de Dierenbescherming nog steeds actueel.
Laatst gewijzigd door Broodjebal op 14 sep 2010 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.

mooiweer
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jul 2005 13:00

Re: Beroepsmatige Hondenfokkers/Kennelhouders en hun imago

Ongelezen bericht door mooiweer »

Stamboom Raad van Beheer
niet officieel erkend
Nieuwsbrief 29 januari 2002
Nederlandse Vereniging van Fokkers van Rashonden




In een brief aan de voorzitter van de NVFR stelt minister Brinkhorst van LNV: "U informeert naar de procedure die gevolgd zou moeten worden om een stamboek door de overheid te laten erkennen, ervan uitgaande dat het NHSB van de Raad van Beheer door mij is erkend. Het NHSB is door mij niet formeel erkend. Een formele erkenning van de Raad van Beheer, of een andere organisatie, is niet aan de orde."
Elke in Nederland uitgegeven stamboom is dus net zo "officieel" of liever gezegd "onofficieel" als de stambomen van de Raad en de betrouwbaarheid van een andere stamboom dan die van de Raad kan zich slechts in de praktijk bewijzen. Met andere woorden: de minister hecht geen enkele bijzondere waarde aan de stambomen van de Raad en de enigen die daar wel waarde aan hechten zijn de bezitters en de fokkers van rashonden. De stamboom van de Raad is dus puur een kwestie van beeldvorming, en kenschetst de waarde die wij er in de kynologie van oudsher aan hechten, maar vertegenwoordigt geen enkele officiële waarde.

Aangezien er in deze moderne tijd geen plaats meer is voor monopolistische particuliere organisaties, die (in het geval van de Raad) de kynologie bestieren, keurmeesters verbieden bij niet aangesloten organisaties te keuren, uitsluitend de in eigen beheer uitgegeven (of door de Raad erkende buitenlandse) stambomen accepteren en uitsluitend de resultaten van de in eigen beheer (of door andere FCI-gerelateerde) georganiseerde tentoonstellingen of werkproeven erkennen, wordt het tijd deze monopoliepositie te doorbreken en bovengenoemde kernactiviteiten tevens door andere organisaties te laten uitvoeren, zodat er een gezonde concurrentiepositie ontstaat en de consument eindelijk de keuze heeft tussen de Raad en kynologische organisatie A, B of C. Wanneer daar sprake van is, wanneer de uitgevers van "alternatieve" stambomen in staat blijken om een even betrouwbare stamboom als de Raad te leveren, alleen zonder "gouden randje" en de helft goedkoper, dan zal de voornaamste bron van inkomsten van de Raad zwaar onder vuur komen te liggen.
Want wat is een stamboom? Een bewijs van afstamming. En het enige wat de Raad hoeft te doen wanneer de afstamming van de hond niet wordt betwijfeld en beide honden van hetzelfde ras zijn, is een stamboom verstrekken tegen een betaalbare prijs. Wie garandeert de juistheid van de stamboom? De minister niet en de Raad al evenmin (zie de tekst op de achterkant van de stamboom). Zo'n stamboom kan dus door iedereen worden uitgegeven. En nu de Raad allerlei extra voorwaarden gaat stellen aan het verstrekken van een stamboom, voorwaarden die niets meer met de afstamming van de hond te maken hebben (dus hun doel compleet voorbijschieten), zal de concurrentie van de Raad niet lang meer op zich laten wachten. Wellicht leidt dit ertoe dat de leden van de Raad eindelijk de koppen bij elkaar steken en zich realiseren dat het zo niet langer kan, maar misschien is het dan al te laat.

Bron:NVFR

Uta
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 jun 2004 20:53

Re: Beroepsmatige Hondenfokkers/Kennelhouders en hun imago

Ongelezen bericht door Uta »

..............
Laatst gewijzigd door Uta op 25 feb 2011 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.

floyd
Berichten: 85
Lid geworden op: 07 sep 2005 13:45

Re: Beroepsmatige Hondenfokkers/Kennelhouders en hun imago

Ongelezen bericht door floyd »

En nu in gewoon nederlands??
Wat wil je hier mee zeggen?

mooiweer
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jul 2005 13:00

Re: Beroepsmatige Hondenfokkers/Kennelhouders en hun imago

Ongelezen bericht door mooiweer »

Dat de R.V.B. nooit erkend is door onze overheid,en wat wou je hier op zeggen.

Broodjebal
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:22

Re: Beroepsmatige Hondenfokkers/Kennelhouders en hun imago

Ongelezen bericht door Broodjebal »

Dat is wat jullie graag doen willen geloven met die gelikte politiekverhaaltjes.
Laatst gewijzigd door Broodjebal op 14 sep 2010 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

mooiweer
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jul 2005 13:00

Re: Beroepsmatige Hondenfokkers/Kennelhouders en hun imago

Ongelezen bericht door mooiweer »

Bij de R.V.B. is het toegestaan dat de moederhond 5 x in haar hele
leven een nestje mag krijgen,dit was voor twee jaar terug maar 3 keer op een heelleven dit klinkt mij beter in de oren broodje bal,en wat doet de R.V.B. nog meer,je krijgt bericht thuis dat ze op een bepaalde datum
tussen11 en 12 komen chippen en dat is het,of doen ze nog meer,dan hoor ik dit graag van je,en wat schetste mijn verbazing een loops teef,van welk ras dan ook word tegenwoordig ook op een schow toegelaten,en nu jij weer voedingsdeskundige.

floyd
Berichten: 85
Lid geworden op: 07 sep 2005 13:45

Re: Beroepsmatige Hondenfokkers/Kennelhouders en hun imago

Ongelezen bericht door floyd »

De R.V.B is altijd nog vele malen beter dan de V.B.K, dat is echt ongelofelijk wat zich daar afspeelt.
Lijkt wel of alle instanties bang zijn om die mensen eens aan te pakken met hun fokschuren.

mooiweer
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jul 2005 13:00

Re: Beroepsmatige Hondenfokkers/Kennelhouders en hun imago

Ongelezen bericht door mooiweer »

En uit welke functie beoordeel jij dit,ik ben zelf jaren lang lid van een
rasvereniging,maar een oud spreekwoord,onder elk koren zit kaft,dus veroordeel niet de gehele groep,zo is het ook in de politiek de 1 stemt
voor die partij en de andere weer voor een ander,hier kun je over
discusieren,maar respecteer wel elkaars mening floyd,en wat dacht je
van onze minister veerman?????.Ik heb net alles over broodje bal
gelezen,en er zitten idd stukjes bij waarvan ik zeg hierin heeft hij gelijk,maar
bij sommige stukjes heb ik mijn twijfels,maar ik behoud wel mijn normen en waarden,en ga niet alles en iedereen afkraken.

floyd
Berichten: 85
Lid geworden op: 07 sep 2005 13:45

Re: Beroepsmatige Hondenfokkers/Kennelhouders en hun imago

Ongelezen bericht door floyd »

Als je je aansluit bij een bepaalde vereniging mag ik toch aannemen dat je het eens met het beleid van die vereniging!
Mensen die het eens zijn met fokschuren waar 150 fokteefjes inzitten en waar de puppies na een week of 6 in aquariums belanden lijkt mij toch redelijk fout.
Maar ook u, mooi weer, mag een mening hebben!

Mokwai
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2005 09:39

Re: Beroepsmatige Hondenfokkers/Kennelhouders en hun imago

Ongelezen bericht door Mokwai »

Is het niet zo, dat internet ook heel erg meewerkt aan die broodfokkers???
Hierop kan je alles verkopen wat je maar wilt.... zonder dat het gecontroleerd wordt.
En gaat het niet goed met de broodfokker, dan veranderen ze gweoon de plaatsnaam waar ze zitten, en trapt iedereen er weer in...
ik mag er niet teveel over zeggen eigenlijk omdat ik zelf zo`n trut ben geweest om mijn pup bij zo`n handelaar weg te halen, maar ik was op slag verliefd op mijn mokwai...
nu houdt ik het zelf af en toe nog wel eens in de gaten, en inderdaad, deze kerel heeft zijn plaatsnaam veranderd, en leuke foto`s erop gezet van hun pups in het gras.
Ziet er fantastisch uit, maar als niet de waarheid van hoe het eraan toe gaat....

Lidia
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 jan 2006 13:38

Re: Beroepsmatige Hondenfokkers/Kennelhouders en hun imago

Ongelezen bericht door Lidia »

uta,
Bedankt dat je al die dingen plaatst.
Lidia

Gesloten