LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Consult dierenarts in rekening gebracht

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
R.Bosma
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2018 16:03

Consult dierenarts in rekening gebracht

Ongelezen bericht door R.Bosma »

Is het normaal dat een dierenarts iedere keer als je medicijnen wilt halen een consult rekent.
Het volgende overkwam ons.
Onze poedel had oorontsteking. De eerste keer moesten wij het medicijn en een consult betalen. Na een week was de ontsteking over.
Echter een week later kreeg de hond een ontsteking in het andere oor. Wij dachten het is hetzelfde dus we gaan even zonder hond hetzelfde medicijn halen bij de balie van de dierenarts. Daar zei de medewerkster en later ook de dierenarts dat er wel kosten voor een consult over heen kwamen.
Volgens de dierenarts mogen zij niet een medicijn afgeven zonder een consult
te berekenen.
Is dat normaal?
Heeft 1 van jullie dit ook wel eens meegemaakt?
Met vriendelijke groeten,
R.Bosma
Laatst gewijzigd door Radar op 13 nov 2018 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Consult dierenarts in rekening gebracht

Ongelezen bericht door madfred »

Dat lijkt me toch wel heel apart. Waren de medicijnen alleen via de dierenarts verkrijgbaar of ook via bv een dierenwinkel. Ik kan me voorstellen (ben het er niet altijd mee eens, maar ja) dat sommige medicijnen alleen via een dierenarts te verkrijgen zijn. Daar zit best wel marge op dus om dan ook nog eens een consult in rekening te brengen?

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Consult dierenarts in rekening gebracht

Ongelezen bericht door BL2 »

Die regel hebben ze waarschijnlijk zelf bedacht, en dan kan het niet anders dan een consult in rekening te brengen.
Zou eens kijken of er niet een andere dierenarts te vinden is.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Consult dierenarts in rekening gebracht

Ongelezen bericht door reggie2 »

De dierenarts mag dat omdat het het andere oortje is. Beetje lullig want hij had ook een vervolgrecept kunnen doen.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Consult dierenarts in rekening gebracht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het is toch ook gewoon een nieuwe kwaal, zij het toevallig dezelfde als die ervoor?

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Consult dierenarts in rekening gebracht

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nee, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Wat ik wel meegemaakt heb is het omgekeerde, namelijk dat onze dierenarts geen extra consult rekende, omdat we alle honden en katten niet in een keer konden vervoeren (voor vaccinaties). Op twee verschillende dagen langsgeweest, toch maar een consult. Zo kan het dus ook. Als ik u was, zocht ik indien mogelijk een andere dierenarts.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Consult dierenarts in rekening gebracht

Ongelezen bericht door moederslink »

R.Bosma schreef:
12 nov 2018 16:14
Is het normaal dat een dierenarts iedere keer als je medicijnen wilt halen een consult rekent.
Het volgende overkwam ons.
Onze poedel had oorontsteking. De eerste keer moesten wij het medicijn en een consult betalen. Na een week was de ontsteking over.
Echter een week later kreeg de hond een ontsteking in het andere oor. Wij dachten het is hetzelfde dus we gaan even zonder hond hetzelfde medicijn halen bij de balie van de dierenarts. Daar zei de medewerkster en later ook de dierenarts dat er wel kosten voor een consult over heen kwamen.
Volgens de dierenarts mogen zij niet een medicijn afgeven zonder een consult
te berekenen.
Is dat normaal?
Heeft 1 van jullie dit ook wel eens meegemaakt?
Met vriendelijke groeten,
R.Bosma
Ik denk dat dit niet normaal is.

Toevallig had 1 van onze katten ook een oorontsteking .......na consult en medicatie ging dit over.
Echter 2 weken later had ie weer last en zijn we weer met kat nd DA geweest.

Zonder consult zou ik zelf nooit zomaar vervolgmedicatie ophalen. Misschien is er iets anders ad hand nl bv oormijt?

U dacht dat dit dezelfde kwaal was , maar dat kunt u niet weten want u bent geen DA.

Dat de DA zelfs een medicijn meegeeft zonder consult vind ik sowieso al raar.
Maar dat ie dat dan toch doet en dan zelfs een consult rekent vind ik al helemaal raar. :shock:

Ik zou voor een andere DA kiezen , indien mogelijk , en anders dit zeker bespreken!
Je kunt toch niet zomaar een vervolgmedicijn gaan meekrijgen , want misschien is de kwaal dus toch anders?
Maar u, als baasje , moet dit toch ook niet willen zonder consult?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Consult dierenarts in rekening gebracht

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

DA had geen medicatie mee moeten geven zonder de hond opnieuw te onderzoeken. Pas na een nieuw consult had hij/zij de medicatie mee moeten geven. En medicatie en consult in rekening brengen.

Maar die werkwijze leidt wellicht wel tot "discussie met klant".

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Consult dierenarts in rekening gebracht

Ongelezen bericht door kweenie »

Net als bij medicijnen voor mensen geldt ook voor sommige diergeneesmiddelen dat die alleen op recept mogen worden meegegeven. Dan zal daar dus ook een consult voor moeten komen. Ik kan mij wel voorstellen dat een dierenarts daar een goedkoper consult voor geeft.

Andere dierenartsen zullen dit op de achtergrond verwerken. Dan zal een en ander ook in het dossier terecht komen, maar wordt daar geen aparte factor voor gemaakt. Maar misschien zijn daar de medicijnen dan weer net wat duurder. Of worden die kosten op een andere manier over de andere handelingen terugverdiend.

Het lijkt mij in elk geval geen reden om bij voorbaat meteen de dierenarts af te serveren.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Consult dierenarts in rekening gebracht

Ongelezen bericht door witte angora »

R.Bosma schreef:
12 nov 2018 16:14
Is het normaal dat een dierenarts iedere keer als je medicijnen wilt halen een consult rekent.
Het volgende overkwam ons.
Onze poedel had oorontsteking. De eerste keer moesten wij het medicijn en een consult betalen. Na een week was de ontsteking over.
Echter een week later kreeg de hond een ontsteking in het andere oor. Wij dachten het is hetzelfde dus we gaan even zonder hond hetzelfde medicijn halen bij de balie van de dierenarts. Daar zei de medewerkster en later ook de dierenarts dat er wel kosten voor een consult over heen kwamen.
Volgens de dierenarts mogen zij niet een medicijn afgeven zonder een consult
te berekenen.
Is dat normaal?
Heeft 1 van jullie dit ook wel eens meegemaakt?
Met vriendelijke groeten,
R.Bosma
Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt met de kat. Consult was al achterlijk duur, voor het bloedprikken in dezelfde tijd werd nog eens behoorlijk wat extra in rekening gebracht, terwijl het in dezelfde tijd gedaan werd. Enzovoorts enzovoorts.

Ben zo gauw als mogelijk was naar een andere dierenarts gegaan met een ander 'verdienmodel'. Het scheelde me bijna de helft. Waarbij geconstateerd werd dat de eerste dierenarts een bultje onder een tepel gemist heeft. Waarschijnlijk was het toch al te laat, want: uitgezaaid naar de longen. Maar toch. Ik heb op een gegeven moment afgesproken dat ik haar niet meer naar de DA mee zou nemen, omdat de reis haar teveel werd. Vervolgmedicatie zou ik zonder consult ophalen, en dat is betreffende de schildkliermedicijnen ook prima gegaan. Er werd geen extra consult gerekend, alleen de medicatie.

In jouw geval kan ik me indenken dat de DA de hond daadwerkelijk eerst wil zien alvorens medicatie af te geven. Maar dat is dus niet gebeurd. En dan is een consult rekenen gewoon onzin.

Als het bij dierenartsen in de eerste plaats om geld gaat - wegwezen.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Consult dierenarts in rekening gebracht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u bij de huisarts een medicijn besteld, wordt daar een half consult voor gerekend.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Consult dierenarts in rekening gebracht

Ongelezen bericht door kweenie »

Vervolgmedicatie zou ik zonder consult ophalen, en dat is betreffende de schildkliermedicijnen ook prima gegaan.
Vervolgmedicatie voor een chronische aandoening is wel wat anders dan een nieuw en eenmalig medicijn.

Maar veel hangt overdaad af van het 'verdienmodel' van de dierenarts. Een dierenarts zal linksom of rechtsom toch zijn kosten (inclusief zijn salaris) moeten terugverdienen. Wordt het een goedkoper, dan zal het ander duurder worden.

Ik heb het zelf een keer meegemaakt dat een kat een weekend bij de dierenkliniek moest blijven en daar om de paar uur medicatie moest krijgen. Dat betekent dus wel dat er een assistente in het weekend, ook 's nachts, regelmatig aan het werk moest. Toen ik de rekening kreeg heb ik mij erover verbaasd hoe laag die (relatief) was. Daar moeten ze haast wel meer kosten aan maken dan wat ze in rekening brachten. En dat kan eigenlijk alleen maar als andere handelingen iets meer kosten dan wat qua tijdsbesteding zou moeten.

In zo'n geval vraag ik mij af, is het erg als het normale consult een paar euro duurder is, als op die manier de echt dure handelingen toch betaalbaar blijven?

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Consult dierenarts in rekening gebracht

Ongelezen bericht door witte angora »

Het probleem bij die eerste dierenarts was dat alles, maar dan ook alles duurder was. En niet een paar euro. Het consult was al bijna het dubbele, komt de rest er nog eens bij, plus de medicatie die ook stukken duurder was, en dan ook nog iets missen dat levensbedreigend is?

Je hebt luxe paarden en werkpaarden, geef mij het werkpaard maar (even oneerbiedig gezegd, maar zo is het gezegde nu eenmaal)

Overigens heb ik ook dit gezegd:
In jouw geval kan ik me indenken dat de DA de hond daadwerkelijk eerst wil zien alvorens medicatie af te geven. Maar dat is dus niet gebeurd. En dan is een consult rekenen gewoon onzin.

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Consult dierenarts in rekening gebracht

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

De aandoening kan heel anders zijn, een aar of een beestje. Je kan niet overal het zelfde medicijn voor gebruiken. De Dierenarts mag daarom 2 consulten berekenen. Je kan niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Een verzekering afsluiten misschien.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Consult dierenarts in rekening gebracht

Ongelezen bericht door Erthanax »

Uit het eerste bericht krijg ik de indruk dat het consult alleen berekend is en dus niet daadwerkelijk heeft plaatsgevonden:
R.Bosma schreef:dus we gaan even zonder hond hetzelfde medicijn halen bij de balie van de dierenarts. Daar zei de medewerkster en later ook de dierenarts dat er wel kosten voor een consult over heen kwamen.
Volgens de dierenarts mogen zij niet een medicijn afgeven zonder een consult te berekenen.

luna01
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2010 13:56

Re: Consult dierenarts in rekening gebracht

Ongelezen bericht door luna01 »

Beetje late reactie, maar de nacontrole is altijd gratis. Een consult berekenen voor een recept, vind ik onmogelijk. Er was geen consult en het zou maar iets anders zijn dan een oorontsteking. Dan is er wel voor een consult betaald dat er niet was. Wat voelt beter ? Al zou mijn Da mijn katten echt eerst willen zien i.p.v. zomaar consulten berekenen en de druppels maar verschrijven. Ik hoop het beste voor de hond, want het klopt allebei niet.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Consult dierenarts in rekening gebracht

Ongelezen bericht door criticus2 »

https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... esmiddelen

ik vraag eigenlijk mij af of het een consult betrof, of de receptkosten. zie link.

limburgs
Berichten: 76
Lid geworden op: 05 jun 2018 17:04

Re: Consult dierenarts in rekening gebracht

Ongelezen bericht door limburgs »

Onze hond heeft vorig jaar ooronsteking gehad en in dezelfde periode meerdere andere kwaaltjes. ( hij word helaas al wat ouder) . 2 X hebben wij geen consult hoeven te betalen omdat hij voor nacontrole kwam. Ik vond dit heel netjes ! Helaas is er een groot verschil in de prijzen die dierenartsen berekenen. Bij onze vorige dierenarts waren wij zo'n 6 jaar geleden voor de jaarlijkse inentingen rond de €90,- kwijt. Bij onze huidige elk jaar rond de €40,- ( afhankelijk of hij ook voor rabies word geënt ) Mijn advies , vraag eens aan vrienden en kennissen waar zij gaan en wat hun ervaringen zijn bij andere dierenartsen en overweeg of u niet naar een andere arts gaat.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Consult dierenarts in rekening gebracht

Ongelezen bericht door Erthanax »

limburgs schreef:
02 mei 2019 14:12
Helaas is er een groot verschil in de prijzen die dierenartsen berekenen.
Helaas? Gelukkig, zou ik eerder zeggen. Nu kan men met een beetje rondvragen tegen een lager tarief toch goede dierzorg vinden.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Consult dierenarts in rekening gebracht

Ongelezen bericht door criticus2 »

dierenartsen vallen in een vrije markt. Dat betekent dat los van andere argumenten men in staat is bv verschillen in regio (huisvestingskosten oa) in tarieven te verwerken. Dat vind ik best ok. Verder is het dus aan de klant om te kijken of je het er wel of niet voor over hebt wanneer een dierenarts boven gemiddeld zit met tarief. Misschien is zijn werk dat ook wel. Of zijn er andere redenen. bv openingstijden ed.
Kortom , mag iedereen lekker zelf weten en bepalen. geen eenheidsworst van maken.. dan krijg je juist uitwassen door de zwakke broeders vrees ik.

Gesloten