Dierenarts rekent kosten per uitgeschreven herhaalrecept

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
GL2032
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 aug 2022 14:27

Dierenarts rekent kosten per uitgeschreven herhaalrecept

Ongelezen bericht door GL2032 »

De dierenarts heeft bepaald dat onze hond tot aan het eind van zijn leven, elke dag een bepaald medicijn moet hebben.
Kosten voor 9 tabletten ( dus 9 dagen) 38 euro, wat vertaal naar 4.22 euro per tablet. U zult begrijpen dat het een behoorlijke kosten post is. Nu hebben wij op internet gekeken en kunnen wij dezelfde medicijn voor 1.30 euro per tablet krijgen, maar alleen op recept van de dierenarts.
Dus hebben wij de dierenarts verzocht ons het recept uit te schrijven, en na veel vertragingen en over en weer gemekker was hij eindelijk bereid om dat te doen. Echter voor maximaal 100 tabletten en voor het uitschrijven van het recept brengt hij 25,00 euro in rekening en zal dit blijven doen bij elk herhaalrecept die wij vragen.

Mee eens, ons voordeel is enorm zelfs als wij de 25,00 euro uitschrijfkosten betalen, maar het voelt niet goed. Mag dit wel?
Kan hij zelfs voor de herhaal recepten de volle 25,00 euro in rekening brengen?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Dierenarts rekent kosten per uitgeschreven herhaalrecept

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

dat kan en mag, u kunt wel natuurlijk kontakt opnemen met de webwinkel waar u wilt gaan bestellen en vragen hoe het zit met een herhaling van de betreffende medicijnen, u arts zegt dat deze genomen moeten worden voor de rest van het leven van het dier, leg dit voor en vraag of u steeds een herhaalrecept aan moet bieden, wie weet is er een waar dit niet nodig is!

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dierenarts rekent kosten per uitgeschreven herhaalrecept

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tarieven van dierenartsen zijn vrij. Informeer eens bij een ander.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Dierenarts rekent kosten per uitgeschreven herhaalrecept

Ongelezen bericht door moederslink »

GL2032 schreef:
08 aug 2022 14:47
De dierenarts heeft bepaald dat onze hond tot aan het eind van zijn leven, elke dag een bepaald medicijn moet hebben.
Kosten voor 9 tabletten ( dus 9 dagen) 38 euro, wat vertaal naar 4.22 euro per tablet. U zult begrijpen dat het een behoorlijke kosten post is. Nu hebben wij op internet gekeken en kunnen wij dezelfde medicijn voor 1.30 euro per tablet krijgen, maar alleen op recept van de dierenarts.
Dus hebben wij de dierenarts verzocht ons het recept uit te schrijven, en na veel vertragingen en over en weer gemekker was hij eindelijk bereid om dat te doen. Echter voor maximaal 100 tabletten en voor het uitschrijven van het recept brengt hij 25,00 euro in rekening en zal dit blijven doen bij elk herhaalrecept die wij vragen.

Mee eens, ons voordeel is enorm zelfs als wij de 25,00 euro uitschrijfkosten betalen, maar het voelt niet goed. Mag dit wel?
Kan hij zelfs voor de herhaal recepten de volle 25,00 euro in rekening brengen?
Ik denk dat jullie DA zo zijn eigen tarief mag bepalen. Ik ben het met je eens dat dit fors aan de prijs is , maar ter geruststelling heb ik even een rekensommetje gemaakt:
365 (dagen) x € 1.30 ( kosten tablet ) plus +- € 100 per jaar ( kosten herhaalrecepten) = € 574, 50 per jaar : 365 dagen =omgerekend +- € 1.57 per dag. Dus dan valt het mee, toch?
Nog iets minder zelfs, want hij rekent € 25 per 100 dagen , dus dan kom je niet aan die +- € 100 per jaar uit.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Dierenarts rekent kosten per uitgeschreven herhaalrecept

Ongelezen bericht door reggie2 »

Gewoon bij een andere dierenarts ff vragen wat die er voor vraagt, shoppen wil nog wel eens wat opleveren.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Dierenarts rekent kosten per uitgeschreven herhaalrecept

Ongelezen bericht door reggie2 »

Niks gemeens aan hoor. De dierenarts zal het ongetwijfeld goed bedoelen, maar je moet ook aan je eigen geld denken.
Controle moet je altijd laten doen, ook bij een andere DA.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Dierenarts rekent kosten per uitgeschreven herhaalrecept

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Gewoon lekker op internet gaan kopen en zelf gaan dokteren. Wat weet zo'n dierenarts er nu van af.....

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Dierenarts rekent kosten per uitgeschreven herhaalrecept

Ongelezen bericht door reggie2 »

PeterPeters1966 schreef:
09 aug 2022 19:48
Gewoon lekker op internet gaan kopen en zelf gaan dokteren. Wat weet zo'n dierenarts er nu van af.....
Waarom zo aanvallend?? TS vraagt advies.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Dierenarts rekent kosten per uitgeschreven herhaalrecept

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Heel vervelend. Ik zou wel die dierenarts aanspreken dat hij EUR 25,00 vraagt voor het uitschrijven van een recept. U heeft namelijk een overeenkomst met deze dierenarts en daar zouden zn tarieven in moeten staan. Staat er niets over dit soort zaken dan is het de vraag, wat is zijn dienst waard? Hij doet wel iets dus redelijkerwijs mag hij best wat vragen maar EUR 25,00 zou ik een onderliggende contractuele afspraak willen hebben. Ik weet eigenlijk nu al dat hij die niet heeft (meesten laten hier grote steken vallen). Staan de voorwaarden op zn site? Check dat even goed. Anders zou ik het of niet betalen (als hij tevoren de kosten niet heeft aangegeven) of een deel dat je denkt dat het waard is. Wees hier heel stellig in. En ga naar andere dierenarts want ik vind niet zo netjes wat verwacht je nog van hem?

Doe aub alles schriftelijk want anders heb je later geen poot om op te staan.

Verder kun je in het buitenland vooral voor dieren alles bestellen zonder recept. Mexico schijnt booming te zijn.

Je kunt me zn voorwaarden of site per DM sturen dan laat ik het je zo weten. Ik neem aan dat je die niet hier mag plaatsen zo ja ga je gang.

EDIT: mijn dierenarts heeft dus geen algemene voorwaarden op zn site (beetje dom van hem trouwens, dat kan in zn nadeel werken ook). Dus dan zou je per behandeling een overeenkomst sluiten, en zonder voorwaarden geldt de wet. Hij mag vragen wat hij wil dan eigenlijk, maar je moet wel akkoord zijn gegaan en hij kan niet achteraf de rekening stuen. Tarieven zijn idd vrij en dat wordt binnenkort een gouden handeltje want volgens het FD ontstaan er steeds meer ketens van dierenklinieken. Juist omdat iedereen er fors geld voor over heeft en het vrij ongereguleerd is qua tarieven.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dierenarts rekent kosten per uitgeschreven herhaalrecept

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is heel simpel. Die dierenarts geeft van te voren aan dat hij € 25,00 rekent voor het uitschrijven van een recept, als je die pillen niet bij hem koopt.

Wil je dat niet betalen, dan krijg je geen recept en kan je ook niet via internet recept gereguleerde medicijnen bestellen.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Dierenarts rekent kosten per uitgeschreven herhaalrecept

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Lady1234 schreef:
09 aug 2022 23:56
Het is heel simpel. Die dierenarts geeft van te voren aan dat hij € 25,00 rekent voor het uitschrijven van een recept, als je die pillen niet bij hem koopt.

Wil je dat niet betalen, dan krijg je geen recept en kan je ook niet via internet recept gereguleerde medicijnen bestellen.
Daar heb je een goed punt. Je kan er een keer mee akkoord zijn gegaan maar dat wil niet zeggen dat dat voor de toekomst een regel is. Dat is nergens vastgelegd tussen partijen. Ik vind het schandalig dat die arts dat zo doet. Hij beschermt natuurlijk zn praktijk maar de kosten voor dierenzorg zijn hoog en dit is beetje misbruik of niet?

Er is trouwens wel een brancheorganisatie waar je dit kan voorleggen, ik weet niet of die club daar lid is maar ze kunnen de TS daar wel verder helpen denk ik.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Dierenarts rekent kosten per uitgeschreven herhaalrecept

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ik zou niet zomaar in het buitenland pillen bestellen voor mijn hond... beter dat er toch wat controle komt, maar er zijn zat dierenartsen.

Gewoon shoppen.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Dierenarts rekent kosten per uitgeschreven herhaalrecept

Ongelezen bericht door 16again »

PeterPeters1966 schreef:
09 aug 2022 19:48
Gewoon lekker op internet gaan kopen en zelf gaan dokteren. Wat weet zo'n dierenarts er nu van af.....
Zelf dokteren is iets anders dan zelf inkopen.

joke.staal
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2019 16:18

Re: Dierenarts rekent kosten per uitgeschreven herhaalrecept

Ongelezen bericht door joke.staal »

Bij ons in de buurt vond ik, bij de dierenarts, de kosten te hoog oplopen.
Rondvragen bij andere diereneigenaren bezorgde me goede tips.
Zelfs dat er een dierenarts is die, met een behandelwagen, bij je aan huis kan komen.
Een telefoontje leerde al snel wat ze aan operaties en behandelingen doet en wat de kosten zijn.
Dit staat ook allemaal op de website. (Wat ik bij verschillende dierenartsen regelmatig mis.)
Met een snelle berekening moet ik nu minder betalen dan bij de dierenarts-maatschap.
Dus, vraag eens rond, dat kan je heel wat besparen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Dierenarts rekent kosten per uitgeschreven herhaalrecept

Ongelezen bericht door reggie2 »

Dat noemen ze dus "shoppen".

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dierenarts rekent kosten per uitgeschreven herhaalrecept

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
10 aug 2022 19:18
Dat noemen ze dus "shoppen".
En daar is niets mis mee.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Dierenarts rekent kosten per uitgeschreven herhaalrecept

Ongelezen bericht door reggie2 »

Klopt zeker niks mis mee, had dat zelf ook al gezegd in dit topic.

Plaats reactie