LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] een 2e kattenbak?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
annerose
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2006 15:46

een 2e kattenbak?

Ongelezen bericht door annerose »

hoi,
ik heb een klein probleempje...
we hebben net een nieuwe kat bij onze 1e , maar de kitten wil niet op de kattenbak van nr. 1 wat doen we hier aan?
hij heeft al 1 keer in mijn kamer gepoept...
2 keer hebben we hem al in de kattenbak gezet, toen deed hij wel een plasje, maar de grote boodschap moet toch ook echt in de bak!!!
hebben we een 2e bak nodig?
of moeten we hem gewoon leren op de bak van nr.1 te gaan?
groet,
anneroosje

gast500
Berichten: 216
Lid geworden op: 31 jul 2004 16:51

Re: een 2e kattenbak?

Ongelezen bericht door gast500 »

Stuur 'm naar buiten en laat 'm lekker z'n behoefte doen in de tuin van je buren. Doen wel meer forumgebruikers :twisted:

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: een 2e kattenbak?

Ongelezen bericht door Marianna »

Veel katten gebruiken graag verschillende plekken voor hun plasje en hoopje. Ook wordt meestal aangeraden per kat een bak plus een extra.

Groetjes,

Marianna

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: een 2e kattenbak?

Ongelezen bericht door Soraya »

Heeft die nieuwe kitten bij jou ook hetzelfde kattengrit als bij diegene waar hij vandaan komt?
Daarnaast nadat iedere keer dat hij gegeten heeft, zet je hem op de bak, eventueel graaf je zelf ook met je vingers door het grit. Kittens moeten altijd direct na het eten naar de bak toe en zo stimuleer je dit. En als hij wat doet (ongeacht wat), dan prijs je hem de hemel in.

naat
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2006 11:49

Re: een 2e kattenbak?

Ongelezen bericht door naat »

Hoi,

Nou ik zou zeker je kat niet naar buiten sturen, daarmee bezorg je alleen maar overlast bij je buren, omdat ze meestal niet in hun eigen tuin hun behoefte doen.
De beste optie is toch een 2e kattebak, je kitten zal vast erg schoon zijn en vind het niet fijn om op een kattebak van een ander te gaan
Succes

binkie
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 feb 2006 22:01

Re: een 2e kattenbak?

Ongelezen bericht door binkie »

Wij hebben 3 katten, die allen hun behoeften op 1 bak (beneden in de gang) doen. Op zolder staat een 2e kattenbak, die in principe alleen gebruikt wordt als ze boven zijn en geen zin hebben om helemaal naar beneden te gaan. In het asiel heb ik gehoord dat het aan te bevelen is om voor 3 katten minimaal 2 kattenbakken te hebben.
Zo is het dus per situatie verschillend.

Mroosje
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2005 10:39

Re: een 2e kattenbak?

Ongelezen bericht door Mroosje »

ik heb 2 katten en ook 2 kattenbakken. in het geval van een 2e kat erbij raad ik aan om ook een extra kattenbak aan te schaffen. Het is in ieder geval te proberen...poep of pies naast de bak op je tapijt is helemaal vervelend en als ze die gewoonte eenmaal hebben aangeleerd is het erg moeilijk ze dat weer af te leren. Bij een kitten kan het ook zijn dat je hem nog even wat moet helpen zindelijk te worden. Ligt een beetje aan hoe lang ze bij de moederpoes zijn gebleven.....kitten van een week of 10 zijn meestal al voldoende zindelijk, mmar een kitten die eigenlijk te jong [c.a. 6 weken] bij de moeder wordt weggehaald heeft vaak nog niet alles kunnen leren...zoals het gebruik van de kattenbak.

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: een 2e kattenbak?

Ongelezen bericht door showgirl »

lijkt me normaal dat je bij meerdere poezen meerdere kattenbakken neer gaat zetten, katten zijn schone dieren, je gaat toch zelf ook niet op de vuile wc van een ander zitten :roll: of halen jullie elk uur de drollen en plasjes eruit.

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: een 2e kattenbak?

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Toen mijn katten nog kittens waren, heb ik alleen de onderbak weggezet (dus geen deksel en deurtje), zodat ze er makkelijk in en uit konden. Wel heb ik iedere keer de ontlasting eruit gehaald, want zoals al gezegd zijn katten schone dieren. Toen ze wat groter en handiger werden heb ik het deksel erop gezet (onder deurtje) en toen ze daar eenmaal aan gewend waren is het kiepdeurtje erop gegaan. Werkte ook goed, hoor.
Ik had dus 1 bak voor 2 katten, maar ik hield 'm wel heel regelmatig bij met schoonmaken.

binkie
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 feb 2006 22:01

Re: een 2e kattenbak?

Ongelezen bericht door binkie »

Wij hebben onze (inmiddels volwassen) katers, als kittens uit het asiel gehaald. In eerste instantie 2 en een paar weken later een 3e. Vanaf het begin, hebben we in de gang 2 kattenbakken naast elkaar gezet. Een 3e kattenbak boven op zolder, omdat ze daar de nodige speeltjes (muizen, klimpalen e.d. hebben). De 2e bak beneden in de gang werd stelselmatig niet gebruikt. Erger nog, als de één erop zat, ging de ander rustig wachten tot de eerste klaar was en de 3e kat nam dat gedrag ook over. Ondanks pogingen van ons, om als bak 1 bezet was, de 2e of 3e kat op de andere bak te zetten, werd dit niet geaccepteerd. Er werd gewoon gewacht tot de kat die op de bak zat, klaar was. Na een paar maanden hebben we de 2e bak beneden in de gang maar weggehaald en als reserve gehouden. Nu moet ik er wel bijzeggen dat beide kattenbakken van het formaat mammoet zijn. De bak die op zolder staat, wordt alleen gebruikt als ze daar zijn. Alhoewel ze vaak ook van de trap af komen denderen om speciaal beneden naar toilet te gaan. Uit het oogpunt van hygiéne wordt de bak in de gang wel 2x per dag volledig schoongemaakt (gesopt en nieuw grit erin). Het zou anders, zoals Showgirl ook stelt, niet echt fris zijn!

Gesloten